A 2015 októberi tokiói autó- és motorszalonon a Yamaha bemutatta az MWT-9 nevű háromkerekű motorkerékpár-prototípust, előrevetítve a jövőt. Most, mindössze két évvel később a Yamaha bemutatja a teljesen új NIKEN modelljét, a világ első tömeggyártásba kerülő háromkerekű motorkerékpárját, mely új lehetőségeket nyit meg az újdonságokra nyitott, új élményeket kereső motorosok előtt.
NIKEN: sportmotorkerékpárokra jellemző teljesítmény, magabiztos kanyarvétellel
A NIKEN bemutatásával a Yamaha megteremtette a lehetőséget a motorozás egy forradalmian új korszakának eljövetelére – egyedi vezetési élményt kínálva. Képzeld csak el, ahogy páratlan önbizalommal szeled a kanyarokat… ez olyan lélegzetelállítóan új érzetet nyújt, ami talán csak a síeléshez hasonlítható.
Ez a forradalmian új motorkerékpár páratlan érzetet, kezelhetőséget és megjelenést biztosít. Annak ellenére, hogy a NIKEN merőben eltér a hagyományos motorkerékpároktól, a kezelési karakterisztikája nem idegen a motorosok számára. A fejlett, kizárólag a Yamaha által alkalmazott dönthető dupla első kerekes technológia a tapadás teljesen új szintjét hozza el, így a NIKEN remekül teljesít a kanyarokban, a motoros pedig páratlan önbizalommal hagyhatja maga mögött a kanyargós utakat. A két első kerék két első gumiabroncsot és két első féket is jelent, ami minden más motorkerékpárnál jobb tapadást és fékteljesítményt nyújt.
YAMAHA NIKEN: Lovagold meg a forradalmat
A NIKEN egyedi dönthető többkerekes (LMW) rendszere rendkívül sportos és magabiztos kezelhetőséget tesz lehetővé, és növeli a stabilitás és tapadás érzetét kanyarodás közben, a legváltozatosabb útfelületi körülmények között is. A Yamaha mérnökei rengeteget dolgoztak és teszteltek azért, hogy a NIKEN hasonló kezelhetőségi jellemzőkkel bírjon, mint egy hagyományos motorkerékpár, így a legtöbb motorosnak nem jelent majd problémát egy kétkerekű motorkerékpár után megszokni a Yamaha LMW rendszerét, a motorozási stílus megváltoztatása nélkül. Amint azonban bevesznek egy kanyart, a NIKEN tulajdonosok minden addiginál nagyobb önbizalmat fognak érezni – nagyobb élvezet, kevesebb stressz. A NIKEN sportos kezelési teljesítménye remekül kiegészíti annak további jellemzőit, így a motorosok optimális mértékben kihasználhatják a nyomatékban gazdag, 847 cm³-es, háromhengeres motor erejét.
Merész és futurisztikus kialakítás
A NIKEN erőt sugárzó, atletikus külső kialakítása egyértelműen mutatja, hogy ez az innovatív, háromkerekű Yamaha dinamikus motorozásra termett. A két első kerék adja a fókuszpontot, melyből kiindul a futurisztikus fejidom és a beépített üzemanyagtartály formai áramlása, előre döntött stílust eredményezve, mely kiemeli a NIKEN merész és egyedi mivoltát. A Yamaha tervezői szerették volna kiemelni az LMW rendszerben használt egyedi technológiát, ezért ahelyett, hogy idomok mögé rejtették volna, szabadon hagyták a Yamaha egyedi mechanizmusát alkotó felépítést és alkatrészeket. A motoros nézőpontjából a NIKEN masszív, „széles vállú” megjelenéssel bír, amit ellensúlyoz a karcsú üzemanyagtartály. Ez semmihez sem hasonlítható, egyedi motorozási stílust tesz lehetővé. A felfelé ívelő fő ülés széles és lapos kialakítású, a remek háttámasz pedig magas fokú kényelemérzetet biztosít.
Sportos és könnyű fejidom dupla LED-es fényszórókkal
A sportos első részen a lefelé ívelő, áramvonalas fejidomba épített könnyű, dupla első fényszórók találhatók, melyek összetéveszthetetlen megjelenést biztosítanak, továbbá a két helyzetjelző lámpa még inkább kiemeli a két első kerék erőteljes megjelenését. A széles orrburkolat és a sportos szélvédő remekül védi a NIKEN tulajdonosát a környezeti hatásoktól, mindez pedig a természetes üléshelyzettel kiegészülve minden célra ideálissá teszi ezt a speciális LMW-t, legyen szó izgalmas kanyarokról vagy hétvégi sport-túrázásról. Az YZF-R1-ről származó visszapillantó tükrökben beépített LED-es irányjelzők találhatók, és az üléshelyzet módosítása esetén is jó hátrafelé látást biztosítanak. A széles első rész, az azt ellensúlyozó karcsú farokidom és a különálló rendszámtábla-tartó együttese mozgékonyságot sugall, kihangsúlyozva a NIKEN forradalmi stílusát, mely egy teljesen új jelenség lesz Európa útjain.
Hibrid acél és alumínium váz
A NIKEN-t úgy tervezték, hogy a legváltozatosabb motorozási körülmények között is megállja a helyét, így a stabil egyenesfutás és a sportos kanyarteljesítmény érdekében egy kimondottan erre a célra kialakított új hibridvázat kapott. Az első rész öntöttacélból, a lengőkar tengelypontjának területe öntött-alumíniumból, a kettőt összekötő fő váz pedig acélcsőből készült. Ez a hibrid kialakítás biztosítja, hogy megfelelő erő, merevség és rugalmasság jusson pontosan oda, ahol szükség van rá, így megerősíti a két első kerék nyújtotta stabil és természetes érzést, valamint biztosítja a sportmotorkerékpárokra jellemző mozgékonyságot és a kiváló kezelési teljesítményt.
Kiegyensúlyozott vázkialakítás
A NIKEN egyedi háromkerekes LWM kialakítása egy teljesen új dimenziót jelent a hagyományos motorkerékpárokhoz képest. A NIKEN kezelési teljesítményének optimalizálásáról egy 552 mm-es alumínium lengőkar gondoskodik. Ez 15 mm-rel hosszabb, mint az MT-09-ben használt darab, a nagyobb hossz javítja a stabilitásérzetet kanyarodás közben. A kialakítás másik kulcsfontosságú eleme az üléshelyzet: az MT-09-hez hasonlítva a NIKEN-en a motoros körülbelül 50 mm-rel hátrébb ül. Ez az üléshelyzet ideális, 50:50 arányú első-hátsó súlyelosztást biztosít, amikor a motoros a motorkerékpáron ül – ez természetes kezelhetőséget és kormányzási érzetet nyújt.
Dupla „külső” fordított első villa
A sportmotorkerékpárokra jellemző kezelhetőség elérése érdekében a NIKEN maximális dőlésszöge 45 fokra nőtt, ami a dupla tengelyes Ackermann kormánymechanizmusnak és a kerekek külső részére erősített tartókaros felfüggesztési rendszernek köszönhető. A dupla „külső” fordított első villa húzó- és nyomócsillapítási beállítási lehetőséggel rendelkezik, így a motoros a számára legideálisabb módon állíthatja be a felfüggesztést, a viszonylag keskeny, 410 mm-es nyomtáv pedig hozzájárul a NIKEN természetes kormányzási érzetéhez, valamint minimalizálja a teljes szélességet.
Teljesen állítható hátsó felfüggesztés
A NIKEN hátsó felfüggesztésének rúgó-előfeszítése, valamint húzó- és nyomócsillapítása teljes mértékben állítható, így a motoros a változó körülmények függvényében állíthatja be a felfüggesztést, a kényelem érdekében pedig a rugó-előfeszítés szerszámok nélkül állítható.
Dupla, 15 colos első kerekek a kiváló kanyarteljesítmény érdekében
A két első kerék által nyújtott magas szintű tapadás és jobb stabilitásérzet a kanyarok szakértőjévé teszi a NIKEN-t, mely rendkívül élvezetessé teszi a kanyargós utakon való motorozást. A két 15 colos első kerekeken 120/70R15 V méretű gumiabroncsok vannak, melyek kifejezetten a dönthető többkerekű járművek követelményeihez lettek kifejlesztve. A remek tapadást és kopásállóságot kínáló, nedves körülmények között is jól használható gumiabroncsok tovább erősítik a NIKEN kanyarokban nyújtott teljesítményét.
Dupla, 298 mm-es első féktárcsák
A dupla, 298 mm-es első féktárcsák magas fokú fékteljesítményt állítanak elő, a két első kerék miatti nagyobb útfekvési felületnek köszönhetően pedig a NIKEN gyorsan és hatékonyan képes megállni. A hátsó fék nagy, 282 mm átmérőjű tárcsával rendelkezik. A három keréken lévő három nagy átmérőjű féktárcsával a NIKEN-t vezető motoros remekül uralhatja járművét.
Megújult 847 cm³-es CP3 motor
A NIKEN-t hajtó 847 cm³-es háromhengeres motort abból a kiemelkedően sikeres erőforrásból fejlesztettük ki, mely a legkelendőbb MT-09 modellben, valamint a Tracer 900-ban és az XSR900-ban is megtalálható. A NIKEN egyedi igényeinek való megfelelés érdekében ez a nyomatékban gazdag, keresztsíkú filozófia alapján készült motor egyedi üzemanyagbefecskendező-beállításokkal készül, mely éppen ott növeli meg ennek a merőben új motorkerékpárnak a teljesítményét, ahol az a leginkább otthon érzi magát: a kanyargós hegyi utakon. Emellett az újratervezett főtengely remek vezethetőséget és finomabb elindulást eredményez. A NIKEN motorosait az olyan csúcstechnológiás elektronikus vezérlő technológiák is segítik, mint az YCT-T, a D-MODE, a sebességtartó automatika, a kipörgésgátló rendszer, valamint egy A&S tengelykapcsoló és egy gyorsváltó rendszer is, melyek együttese magas fokú irányíthatóságot és élvezetes motorozást tesz lehetővé, változatos vezetési körülmények között is.
Az R sorozatéhoz hasonló alumínium üzemanyagtartály
A NIKEN prémium minőségét és magas felszereltségét kihangsúlyozza a szépen megmunkált alumínium üzemanyagtartály, mely ugyanazzal a fejlett gyártási technológiával készül, mint az YZF-R1 és az YZF-R6 esetében. A széles fejidommal tökéletes, a folyamatosság látszatát keltő egységet alkotó könnyű üzemanyagtartályon bemélyedések találhatók, melyek lehetővé teszik az erős térdfogást és a motoros szabad mozgását. Ez a kiváló minőségű, könnyű alumínium tartály 18 liter üzemanyag befogadására szolgál, mellyel 300 km tehető meg, így a NIKEN tulajdonosai hosszú távokat tehetnek, minimális üzemanyag-töltési megállók beiktatásával.
Kompakt műszerfal LCD kijelzővel
A műszerfal LCD kijelzőjének fekete háttere tovább erősíti a NIKEN prémium megjelenését és érzetét. A kijelző kulcsfontosságú információkkal látja el a motorost, és nappal és éjszaka is kiváló láthatóságot biztosít.
NIKEN: Merőben új motorozási élményt teremt
A NIKEN a nagy teljesítményen kívül jóval többet tartogat. Prémium felszereltsége és futurisztikus kialakítása teljesen új dimenziót nyit meg az irányíthatóság terén, valamint minden utazást örömtelivé és élvezetessé tesz. A dupla első kerekes kialakítás nyújtotta megerősített stabilitási és uralhatósági érzet számos olyan tapasztalt motoros számára vonzó lehet, akik új járműtípust keresnek. A NIKEN az utóbbi idők egyik legjelentősebb fejlesztését képviseli a motorkerékpárok világában. Megérkezett az igazi „kanyarvadász”. Az új ikon 2018 második felében fog feltűnni Európa útjain.
Szöveg és kép: Yamaha Motor Magyarország