Látván a Forza 125 elképesztő sikereit, a Honda mérnökei nem bolygatták a főbb részegységeket. Maradt például a könnyű manőverezhetőséget és nagy sebességnél is biztos útfekvést garantáló, kis tömegű váz, és nem nyúltak az egyhengeres, négyszelepes, kategória első csúcsteljesítménnyel büszkélkedő erőforráshoz sem, hiszen tiszteletre méltó ereje dacára alig fogyaszt valamicskét – a hatótávolság eléri a 490 km-t. Ezt fejeli meg a páratlanul gazdag felszereltség, ami az intelligens kulcsot (Smart Key-t) és a két teljes értékű bukósisak befogadására alkalmas, ülés alatti tárolórekeszt is magában foglalja.
A Forza 125 teljesen átrajzolt idomzata szép, modern és a használati értéket is jelentősen fokozza.
Különleges, átgondolt kialakítása révén kiváló időjárás-védelmet nyújt, s azon túlmenően, hogy hatékonyan tereli el menetszelet, a szélzajt is minimálisra csökkenti. A nagy tempónál tapasztalható stabilitás és menetkomfort igazán sokoldalúvá varázsolja az új Forzát, miként a 140 milliméteres tartományban mozgatható szélvédő is lehetőséget ad, hogy az aktuális helyzethez igazítsuk a modellt.
A 754mm-es kormányszélesség és az autókénál nagyobb, 1125 mm-es tükörmagasság nem változott, továbbra is minden adott tehát, hogy a pilóta akadálytalanul vágjon át a zsúfolt városi szakaszokon. Nem módosítottak a 780 mm-es ülésmagasságon és a – két személynek is kényelmes – nyereg formáján sem, az irányjelzőket viszont LED-esre cserélték, így már minden lámpában fénydióda teljesít szolgálatot. A két teljes értékű bukósisak befogadására alkalmas, 48 helyett immáron 53,5 literes, ülés alatti csomagtartó akár ketté is osztható, így külön rekeszbe kerülhet a fejvédő és az esőruha vagy az A4-es méretű táska.
A bal térd előtt elhelyezett, például telefon vagy vizes palack szállítására alkalmas fakk zárható, nem mellesleg egy 12 voltos, 1 amperes elektromos aljzatot rejt. A Forza 125 Smart Key rendszere nemcsak a gyújtáskapcsolóhoz és az ülés alatti tárolórekesz zárjához kapcsolódik, hanem az extraként rendelhető, 45 literes túradobozt is nyitja-zárja. Ráadásul, ha a vezető – zsebében az intelligens kulccsal – eltávolodik a motortól, a vezérlőelektronika automatikusan reteszel, még csak meg se kell nyomni a távirányítós kulcson elhelyezett gombot.
A doboz saját nyitógombja az alsó részen található, s hogy a nyitómechanika ne foglalja a helyet, a motor hátsó részébe építették be a mérnökök. A már megszokott, analóg sebesség- és fordulatszámmérő mellé háromféle üzemmódban használható, digitális kijelzőt szereltek, amit a kormány bal oldalán fellelhető kapcsolóval vezérelhet a pilóta. A folyadékkristályos képernyőről többek között a megtett kilométerek száma, az aktuális és az átlagos üzemanyag-fogyasztás, a környezeti hőmérséklet és az akkumulátortöltöttség olvasható le, továbbá napi számláló is szerepel szolgáltatásai között. A jellegzetes vonalvezetés és a feltűnő, kortárs stílus eddig is jelentős szerepet játszott a 2015-ben bevezetett Forza piaci sikereiben, de az új, átrajzolt idomokat nézve 2018-tól lesz csak igazán nagy jelentősége.
Bár az idei modellváltozaton is felfedezhetők az elődök vonásai, minden egyes elem újdonságként hat, még szebb, még modernebb külcsínnel felruházva a típust. A korábbinál jobban lekerekített élek valamicskét zömökebbnek láttatják az orr-részt, a kevésbé hangsúlyos vonalak pedig elegánsabbá és kifinomultabbá varázsolták az összhatást. Mindezt kisebb-nagyobb fekete díszítőelemekkel spékelték meg a tervezők (pl. a fej- és az oldalidomon), afféle utalásként a Forza sportos mivoltára. A Forza 125 az alábbi színekben lesz elérhető: matt metál vörös és fekete, matt fehér és matt szürke metál, matt ezüst metál és matt kék, matt szürke metál és matt szén szürke metál.
Erőforrás
A Forza 125 négyszelepes, folyadékhűtésű, SOHC vezérlésű motorja 14,96 lóerős csúcsteljesítménnyel (8750 f./percnél) és 12,5 Nm-es legnagyobb forgatónyomatékkal (8250 f./perc) büszkélkedhet. A furat és a löket 52,4, illetve 57,9 milliméter, a sűrítési viszony pedig 11,5:1. Dinamikus gyorsulásáról árulkodik, hogy álló helyzetből indulva mindössze 13,4 másodperc alatt teszi meg a 200 métert, és rugalmassága is elismerésre méltó, hiszen pont a 40 és 60 km/h közötti tartományban húz leginkább. Mindemellett természetesen nagyobb sebességnél sem jön zavarba: könnyedén tartja a 90 km/órát és akár 108 km/órával is hasíthat.
Az erőforrás hatékonyságáról a Honda által kidolgozott, úgynevezett eSP technológiák gondoskodnak. Alkalmazásukkal minimálisra csökkent a belső súrlódás, maga a motor pedig elképesztően kompakt lett. Utóbbit olyan elmés megoldásokkal sikerült elérni, mint a forgattyúházba integrált hűtőfolyadék-szivattyú. A hatékony hőleadást is elősegítő, kompakt égéstérbe 4,7 literes levegőszűrőházon, illetve 28 milliméter átmérőjű szívócsatornán át jut be az oxigén, míg az üzemanyagot ultramodern PGM-FI befecskendező rendszer adagolja. Mivel a főtengely hosszanti középsíkjához mérten kissé eltolva helyezték el a hengert, jelentősen mérséklődött a dugattyú és a hengerfal közötti súrlódás, egyszersmind hatékonyabbá vált a mozgási energia átadása a főtengelyre.
Az apró, külső tüskékkel ellátott, öntöttvas persely nem deformálódik, ezáltal kevésbé feszül a dugattyúgyűrű és persze kisebb a belső súrlódás. A forgattyúház jobb oldalába integrált, kompakt hűtőradiátor kis méretű és tömegű ventilátort kapott, így tovább csökkent a súrlódásból fakadó veszteség és a légellenállás, valamint gyorsult a hőleadás. Az erőátviteli rendszerben három speciális főcsapágy gondoskodik az alacsony gördülési ellenállásáról, ezeket a rájuk rótt terhelés egyenkénti, lehető legpontosabb meghatározásával tervezték meg.
A hajtótárcsán kialakított bordázat révén jelentősen visszaesett a légellenállás, a speciális hajtott tárcsa pedig redukálja a szíjra nehezedő nyomást, így még kisebb az energiaveszteség az erőátvitel során. Ugyancsak a hatékony működés érdekében döntöttek az elektronikusan vezérelt, szénkefe nélküli, generátorként is szolgáló önindító (ACG) mellett a Honda mérnökei, illetve az is sokat nyomott a latban, hogy mivel a főtengely végén kapott helyet és közvetlenül hajtja a motor, a hagyományos mechanika keltette zaj elmarad az indításoknál. Ha a vezető három másodpercnél tovább várakozik járó motorral álló helyzetben, a kikapcsolható Alapjárat-leállító Rendszer (start&stop) automatikusan leállítja az erőforrást, majd a gázmarkolat elfordításakor egy szempillantás alatt újraindítja.
Az – önműködő dekompresszorral kiegészített – rendszer hihetetlenül kifinomultan működik, leállításkor ugyanis mindig a szívási ütem előtti pozícióban áll meg a dugattyú. Hogy az akkumulátor le ne merüljön, az Alapjárat-leállító Rendszer folyamatosan figyeli a töltöttségi szintet, és kritikus helyzetben automatikusan kikapcsol. Az elektromosságot hosszú életű, YTZ8V kódú akkumulátor biztosítja, ami a start&stop rendszer jelentette többletterheléssel is megbirkózik. A Forza 125 tervezésekor az volt az egyik legfontosabb szempont, hogy az átlagos felhasználónak hetente csupán egyszer kelljen tankolnia. Nos, a 11,5 literes üzemanyagtartállyal és a már-már valószerűtlenül alacsony, 2,34 l/100 km-es átlagfogyasztással (WMTC szabvány szerint) ezt a célt is elérték a hondások: a hatótávolság kis híján 500 km!
Váz és futómű
A Forza 125 alapjául szolgáló acélváz kellőképpen merev és erős, hogy a legkülönfélébb helyzetekben is biztos úttartást, illetve hosszú élettartamot garantáljon. Roppant teherbírók a masszív, 33 mm-es csúszószár-átmérőjű első teleszkópok is, akárcsak az egy darabból álló, alumínium lengőkarhoz kapcsolódó hátsó rugóstagok, amelyek előfeszítését 5 fokozatban, az aktuális terhelésnek megfelelően szabályozhatja a pilóta. A modern műszaki megoldások és a gazdag felszereltség dacára a Forza 125 kifejezetten könnyű, csupán 161 kg. Ez tulajdonképpen minden helyzetben megkönnyíti a használatot, beleértve a kis sebességű manőverezést és a parkolást is. A tengelytáv 1490, az utánfutás 89 mm, a villaszöget pedig 26,5 fokban határozták meg a mérnökök. Kezelhetőség és menetbiztonság szempontjából egyaránt rendkívül fontos, hogy kiváló tapadású abroncsok kerültek a modellre.
A 15 colos, alumíniumból öntött első keréken 120/70 R15 56P jelölésű gumi feszül, míg a hátsó köpenyről 140/70 R14 68P érték olvasható le. A 256 mm-es első és 240 mm-es hátsó tárcsára épülő fékrendszer ugyancsak elsőrangú, különösképp, hogy működését – nedves úton is biztonságos lassítást szavatoló – blokkolásgátló felügyeli.
Kiegészítők
A Forza 125-höz Eredeti Honda Kiegészítők széles választékát kínálja a gyártó, közöttük az alábbi termékekkel: 45 literes túradoboz (Smart Key-kompatibilis), csomagtartókonzol (közvetlenül kapcsolódik), belső táskák, fűtött markolat, riasztórendszer.
Szöveg és kép: Honda Hungary