Az új BMW R 1200 R

Az új BMW R 1200 R-rel és R 1200 R Classic-kal nagy múltra visszatekintő roadster építői hagyományát folytatta a BMW Motorrad, és egyúttal útjára bocsátotta a sikeres R 1200 R típus megújult utódait. Mindkettő hatásosan ötvözi a sportosan modern ill. a hangsúlyozottan klasszikus megjelenést, valamint a fokozott minőséget és dinamizmust, melyek a felhőtlen motorozási élmény zálogai is egyben. A korábbinál érezhetően erősebb, új boxermotor még élénkebb temperamentummal ruházza fel a roadstereket.

Már az előző generáció képviselőjében is kiváló menetteljesítményeket szavatolt, most azonban korábbi önmagát is felülmúlja.

A BMW HP2 Sportból származó 1.170 köbcentiméteres, DOHC-szelepvezérlésű szerkezet ugyanaz, mint ami a BMW R 1200 GS-ben és a BMW R 1200 RT-ben is szolgálatot teljesít. Köszönhetően a kétfajta dizájnkoncepciónak és a legkorszerűbb műszaki megoldásoknak, még üdébb színfoltja a piacnak a roadster, mint eddig. Míg a BMW R 1200 R alapváltozata a benne lakozó sportosságot hangsúlyozza újfajta öntött könnyűfém felnijeivel, addig a drótküllős felniken gördülő R 1200 R Classic szándékosan a nosztalgikus megjelenést helyezi előtérbe.


Színvilágában és felszereltségében is egyértelműen különbözik egymástól a két modellváltozat. Az R 1200 R Classic zafírfekete fényezése és a tankon, valamint az első sárvédőn látható alpesi fehér díszcsíkja a klasszikus roadstereket idézi.
Az R 1200 R matt füstszürke metál, világosszürke metál és piros alma metál színben választható. E fényezések mindegyike lendületes, elegáns és modern megvilágításba helyezi.
A felnik és a hajtáslánc Nürburg-ezüstjével párosítva a motor sportos, dinamikus énjét domborítják ki az említett színek. Ezzel szemben az R 1200 R Classic a kontrasztok elegáns összhatására helyezi a hangsúlyt, és olyan részletekre irányítja rá a figyelmet, mint a Telelever, a hajtáslánc, a szelepfedél, a váz és a teleszkópvilla – valamennyi ezüst színben. Nemes kisugárzását fokozza a teljes egészében krómozott kivitelű kipufogórendszer és a két krómozott házú visszapillantó tükör, míg a selyemfényű dobbal és fekete tükrökkel ellátott alapkivitel inkább sportos benyomást kelt. Bár megjelenésében erőteljesen különbözik
egymástól az R 1200 R és az R 1200 R Classic, műszaki szempontból szinte teljesen azonosak. Egyebek mellett közös bennük a rendkívül nagy szilárdságú és csavarodási merevségű kétrészes, térhálós acél főváz/hátsó váz, amelyben teherviselő elemként foglal helyet a motor. Az első kereket a már jól bevált BMW Telelever vezeti meg új, épített
teleszkópvillával egyetemben. Utóbbi korszerű, minőségi kivitelénél és megnövelt belsőcső-átmérőjénél (35 helyett 41 mm) fogva jelentősen meghatározza az R 1200 R elölnézeti képét. Hátul a szintén sokat bizonyított egyágú Paralever lengővilla teljesít szolgálatot.
Mind az R 1200 R, mind az R 1200 R Classic kérhető elektronikus vezérlésű futóművel (ESA), amely lehetővé teszi a hátsó keréken a rugóalap, valamint a húzó- és nyomófokozati csillapítás, az elsőn pedig a húzófokozati csillapítás állítását. Országúti használat alkalmával és komfortszempontból egyaránt optimális megoldást szemléltet ez a
rendszer. A legmagasabb szintű biztonságot garantálja a felár ellenében részleges kiterjesztésű BMW Motorrad Integral ABS-szel és kipörgésgátlóval (ASC) kibővíthető, remek hatásfokú fékrendszer. A BMW rá jellemző módon számos extra felszerelést és kiegészítőt kínál az R 1200 R-hez és az R 1200 R Classichoz.

Az új R 1200 R és R 1200 R Classic – sportosan modern vagy hangsúlyozottan klasszikus

Fokozott minőség, vonzerő és dinamizmus jellemzi a BMW Motorrad mindkét új roadsterét, még ha eltérő karakterű járművekről is van szó. Míg az R 1200 R alapváltozatának színvilága és felszereltsége korszerű, sportos-dinamikus naked bike képét rajzolja elénk, addig az R 1200 R Classic nevéhez méltóan a klasszikus kivitelű, nemes roadsterekkel áll formai rokonságban. Akármennyire különböző is azonban a megjelenésük, műszaki szempontból közös alapra épülnek. Érezhetően erősebb, új boxermotor a dinamikus roadster élmény szolgálatában. Már eddig is a sportos, lendületes országúti motorozás szinonimájaként volt ismert az R 1200 R, legújabb kiadása azonban még erre is rátett néhány lapáttal. Az R 1200 GS-ből és az R 1200 RT-ből ismert DOHC szelepvezérlésű boxermotor maximális forgatónyomatéka 115-ről 119 Nm-re nőtt (és változatlanul 6.000 percenkénti fordulaton mozgósul), így még rugalmasabb, mint eddig.

Nagyon egyenletesen adja le az erejét, főleg az országúti motorozás alkalmával oly nagy jelentőségű kis és közepes fordulatszám tartományban. Ehhez jön még a 8.000-ről 8.500 ford./percre nőtt névleges fordulatszám, amivel együtt kibővült a hasznos fordulatszám tartomány is. A névleges teljesítmény értéke most 81 kW (110 LE)/7.750 ford./perc (eddig: 80 kW (109 LE)/7.500 ford./perc). A szelepvezérlés feladatát hengerenként két felülfekvő, lánccal hajtott vezérműtengely (DOHC) látja el. Magukat a szelepeket a nagy fordulatszámot jól bíró, könnyű himbák működtetik. A négy szelep radiális elrendezésének köszönhetően rendkívül kompakt égéstér kialakítására nyílt mód. A vezérműtengelyek menetiránynak megfelelő, vízszintes elhelyezkedéséből adódóan két műszaki különlegessége is van az új boxermotornak: hengerenként 1 szívó- és 1 kipufogószelepet mozgat mindkét tengely.

A szelepek radiális elrendezése miatt kúposak a rajtuk lévő bütykök. Az előző generációhoz képest 36-ról 39 mm-re nőtt a szívó- és 31-ről 33 mm-re a kipufogószelepek tányérjának átmérője. A szelephézag állítás könnyű, félgömb alakú hézagolókkal történik. A 101 mm furatátmérő és a 73 mm lökethossz és az 1170 cm hengerűrtartalom nem változott. Ugyancsak megmaradt a főtengely a hajtókarokkal és azok csapágyaival, a két alumíniumöntvény-dugattyú azonban az égésterek miatt átalakult. A szívórendszerben az eddigi 47 helyett 50 mm átmérőjű fojtószelepek teljesítenek szolgálatot. Az új motorral együtt új szívócsövek és jobb légáteresztő képességű légszűrőt alkalmazott a gyártó. Szintén új az olajhűtő, működésének köszönhetően még a legszélsőségesebb üzemi
körülmények között is stabil marad a motor hő háztartása.

A hatékonyabb hűtés és a dinamikusabb látvány érdekében új formát öltött az olajhűtőt körülvevő idom is. Mindkét BMW R 1200 R modellváltozat elektromos állítómotor és mozgató rudazat segítségével működtetett kipufogó-csappantyúnak köszönheti jellegzetes, érces boxer hangját. Nagyon jól áll nekik a korábbinál 60 milliméterrel rövidebb, új kipufogódob, amely roadsterekről lévén szó, kellően kompakt méretű. Az erőátvitel feladatát továbbra is a 2008-as modellévre továbbfejlesztett (nagyobbak lettek a csapágyai és módosult benne a tengelyek távolsága), jól bevált hatfokozatú váltó látja el. Ezzel együtt megtartotta, de újfajta, minőségi felületkezeléssel látta el a BMW Motorrad az előző generáció gondozásmentes kardán hajtását. Sportosan dinamikus országúti motorozás a korszerű futómű jóvoltából. Elődjükhöz hasonlóan olyan kétrészes vázzal készülnek az R 1200 R modellváltozatok, amelybe teherviselő szerkezeti elemként van beleágyazva a motor.

A villaszög és az utánfutás természetesen a roadsterekkel szemben támasztott menetdinamikai elvárásokhoz igazodik. A váz hátsó, csökkentett tömegű térhálós részének köszönhetően egészen könnyűnek tűnik a far. Felfüggesztés gyanánt a többi boxer modellről ismert Telelever és Paralever futóművet alkalmazta a BMW Motorrad. Mindkettő jelentős mértékben hozzájárul a motorkerékpár stabil viselkedéséhez és jó irányíthatóságához. Az új R 1200 R modellváltozatok a korábbinál nagyobb belsőcső-átmérőjű (35 helyett 41 mm) és merevebb új, épített teleszkópvillával készülnek. A külső csövek esztergált és eloxált felülete különösen minőségi, műszaki hatású, és hamisítatlan roadsteres jelleggel ruházza fel a járműveket. Kanyarokban bővelkedő országúton egyrészt nagyon jól manőverezhető az R 1200 R, másrészt teljességgel megfelel azoknak a komfortelvárásoknak, amiket gépükkel szemben támasztanak a sportos stílusú túramotorosok.

Aki gyakran használja roadsterét különböző súlyterheléssel, az hamar megtanulja értékelni a felár ellenében rendelhető elektronikus futómű (ESA) előnyeit. Ez a rendszer lehetővé teszi, hogy a hátsó keréknél a rugóalapot, valamint a húzó és a nyomófokozati csillapítást, az elsőnél pedig a húzófokozati csillapítást módosítsa a motoros. Használata mind országúti motorozás alkalmával, mind kényelmi szempontból optimális megoldást szemléltet. Míg az R 1200 R alapváltozatát sportos kinézetű öntött könnyűfém felnikkel szereli a BMW Motorrad, addig az R 1200 R Classic egészen másfajta, klasszikus kivitelben kerül a vásárlók elé: ahogy az egy igazi roadsterhez illik, alacsony koszorúval (könnyűfém), öntött alumínium kerékaggyal és tömlős gumiabroncsokkal párosított, minőségi drótküllős felnikkel készül. BMW Motorrad Integral ABS (részleges kiterjesztésű) extra felszerelésként. Hála a jól bevált fékrendszernek, maximális biztonsággal fékeznek a roadsterek. Elöl két 320 mm, hátul egy 265 mm átmérőjű tárcsa lassítja őket. A felár ellenében rendelhető, részleges kiterjesztésű BMW Motorrad Integral ABS lehetővé teszi, hogy kis erőkifejtéssel, uralható módon, hatékonyan tudja felemészteni a motor a mozgási energiát.

Ez a tény vészfékezés alkalmával is messzemenő biztonságérzetet ad a pilótának.Jellegzetesen roadsteres, új műszerfal. Az új R 1200 R modellváltozatok korábbitól eltérő, gyökeresen átalakult műszerfala kimondottan minőségi és jellegzetesen roadsteres hatást kelt. Jól áttekinthető módon, egymás mellett foglalnak helyet rajta a sötétben narancssárga fénnyel megvilágított főműszerek. Egyetlen pillantással le lehet olvasni róluk az aktuális sebességet és fordulatszámot. Egy külön kijelzőn olyan információkat hívhat le a motoros, mint az éppen használt sebességfokozat vagy a pontos idő. Igény esetén fedélzeti számítógéppel bővíthető ki a műszercsoport funkcióinak köre, ez további adatok – pl. hatótávolság, átlagfogyasztás és külső hőmérséklet – megjelenítésére kínál lehetőséget.


A BMW Motorrad kúpos alumíniumra cserélte le az eddigiekben alkalmazott acél csőkormányt. Ez, valamint az átrajzolt villahíd és a füstüvegszerű hidraulika tartályok elölnézetből is minőségibb kisugárzású, roadsteresebb megjelenéssel ruházzák fel az R 1200 R modellváltozatokat. Míg az R 1200 R alapváltozatának dinamikus jelleget kölcsönöznek a fekete műanyagból készült tükörházak, addig az R 1200 R Classicnál ugyanezek krómozott kivitelűek, és a klasszikus roadstereket idézik. Kibővített
felszereltség a hamisítatlan roadster élmény szolgálatában.Mindkét roadster modellváltozat az alapfelszereltség részeként középállvánnyal készül. Új, kényelmes ülésükön komfortos körülmények között lehet utazni, főleg az utas élvezi ennek előnyeit.

Extra felszerelésként ill. kiegészítőként sportosabb szabású és eltérő magasságú üléseket is kínál a BMW Motorrad e két modelljéhez. Alapesetben fehér burájú irányjelzőkkel készülnek az új BMW-roasterek. Felár ellenében sportos hatású LED-es irányjelzőket lehet rendelni hozzájuk extra felszerelésként vagy kiegészítőként. A kipufogórendszerbe épített, elektromos állítómotorral és rudazattal mozgatott csappantyúnak köszönhetően jellegzetesen érces boxer hangot hallat az R 1200 R két változata, ezzel együtt mindenben
megfelelnek a zajkibocsátási előírásoknak. Nagyon jól áll nekik a jellegzetesen roadsteres és az eddiginél 60 milliméterrel rövidebb kipufogódob. Az alapváltozaton annak sportos és modern jellegét hangsúlyozandó, selyemfényű nemesacél, az R 1200 R Classicon nemesen elegáns krómozott kivitelű. Közösek a két modellváltozatban a krómozott leömlők. Szintén az R 1200 R típus megújulásának jeleként értékelendő a klasszikus kerek fényszóró tetején
lévő borítás, valamint a tökéletesített utaskapaszkodókkal ellátott új hátsó rész.


Extrafelszerelések és kiegészítők – nagyszerű alakítási lehetőségek a BMW Motorradtól
Már gyári állapotában is szinte tökéletesen megfelel az új R 1200 R és R 1200 Classic a mindennapos és túrajellegű használatra egyaránt alkalmas, sportos és dinamikus roadsterekkel szemben támasztott elvárásoknak.

Ettől függetlenül extra felszerelések és kiegészítők gazdag választékát kínálja hozzájuk a BMW Motorrad a tőle megszokott kiváló minőségben. Az extra felszerelések a gyárban kerülnek fel a motorra, a kiegészítőket a márkakereskedők építik rá. Ezekkel később bármikor kiegészíthetők az egyes járművek. Felszereltségét tekintve is különbözik egymástól az R 1200 R és az R 1200 Classic alapváltozata. Ilyen eltérés például az öntött és a drótküllős felni vagy a selyemfényű és a krómozott kipufogódob. Még jobban kihangsúlyozzák azonban sajátos karakterüket – egyrészt a sportos és lendületes, másrészt a klasszikus, elegáns roadster jelleget – a csak rájuk jellemző színkombinációk. Az R 1200 R Classic különösen igényes fényezéssel készül. Zafír fekete metál színe és a tankját, valamint az első sárvédőjét díszítő alpesi fehér csík a tradicionális roadster filozófiát állítja előtérbe. Az R 1200 R háromféle – matt füst szürke metál, világosszürke metál és piros alma metál – színben rendelhető alapváltozata ezzel szemben a maga dinamikus, elegáns és modern módján értelmezi a roadster fogalmát.A Nürburg-ezüst felnikkel és hajtáslánccal a benne lakozó sportosságot juttatja kifejezésre. A selyemfényű nemesacél kipufogódob és a két fekete színű tükörház szintén sportos részletként értékelendő. Az R 1200 R Classic ezüst színű részletek Telelever, hajtáslánc, szelepfedél, váz és teleszkópvilla és fényezett elemek kontrasztjára épít. E kettő kölcsönhatásából bontakozik ki az visszafogott elegancia, amelyet a krómozott kipufogórendszer és a krómozott visszapillantó tükrök látványa is
táplál.

Szöveg és kép: BMW Magyarország

Nem lehet hozzászólni a hírhez!

Powered by WordPress | Compare the Best Free WordPress Themes Online. | Thanks to WordPress 4 Themes, Home Based Companies and Free Premium WordPress Themes