Tavaly szerencsém volt, kegyesek voltak hozzám az importőrök, és sok motort vihettem el hosszabb-rövidebb tesztekre. Két motor volt, amelyik igazán kedvemre való lett volna, a megvásárlásukra tettem ajánlatot, de a sors más utat szánt nekem ebben az ügyben. Az első motornál a felajánlott összeget alacsonynak tartották, ezért nem fogadták el. Nem sértődtem meg ezen, de az igazsághoz tartozik, hogy szeptember óta hirdetik (akkor tettem ajánlatot), engedtek az árából azóta, de még mindig várják a vevőt. Tudomásul vettem, olyanom nem lesz.
A másik motor, olyan anyagi feltételekkel lett volna számomra elérhető, amelyeket kockázatosnak ítéltem, ezért lemondtam róla. Majd talán a következő vásárlásánál jobban állok, és akkor megengedhetem magamnak.
Ezek után hozzáigazítottam a lehetőségeimhez a kínálatot, és megkötöttem a kompromisszumot magammal, nézzük hogyan sikerült összehozni a kínálatot, az eladókat és engem egy cél érdekében.
Évekkel ezelőtt tettem egy kísérletet arra, hogy megnézzem mennyire hajlandóak egy elektronikus levélre válaszolva, eladást generálni a motorkerékpár kereskedések. A
2005-ös felméréssel ellentétben most, csak egy márkakereskedői hálózatba küldtem szét ugyanazt a levelet. Az ajánlati felhívások természetesen eljutottak olyan márkakereskedőkhöz is, akik több márkával foglalkoznak.
Az általam felállított követelmények a következők voltak:
-
Új motor 650 köbcentiig.. Ismerve a magyar piac sajátosságait, a forgalomba helyezés évét vettem figyelembe ennél a kritériumnál.
-
Márkakereskedői hálózatba tartozó kereskedőtől vásárolok csak, a szavatossági és egyéb, engem megnyugtató körülmények miatt. Akkor is, ha tudom, hogy ez drágítja a vásárlást.
-
Minden ellenjavallat ellenére, hitelre kívánom megvásárolni a motort, és az általam preferált bank által nyújtott konstrukcióban.
-
Budapest vonzáskörzetében (180 km-en belül) hajlandó vagyok többet utazni egy jobb ajánlatért.
-
Előnyt élveznek azok a motorok, amelyekhez gyári dobozszettet lehet rendelni, vagy tartozik hozzá.
-
Beszámításra kell kerüljön a motorom, minél magasabb áron.
Felmerül az olvasóban, hogy miért pont egyetlen márkakereskedői hálózatot szemeltem ki, hiszen minden gyártónál találhatnék az elvárásaimnak megfelelő modellt. Felállítottam egy sorrendet a márkák és típusok között. Ez alapján voltak olyan márkák, amelyeket – egyéb okok miatt – nem érdemlek meg, így azok kiestek. Voltak, amelyek az
árukkal nem voltak verseny képesek, voltak amelyek eleve nem is tetszettek, vagy ismert tulajdonságaik miatt nem volt esélyük továbbjutni a selejtezőből. A kereskedői listából – az importőr honlapján – kinéztem tíz e-mail címet, és elküldtem 2012. november 10-én az általam elképzelt vásárlás feltételeit, a motoromról készült képek elérhetőségét, és vártam.
Nehogy megvádoljon később bárki azzal, hogy milyen alantas eszközökhöz folyamodom, ezért az érintett márka importőrét értesítettem, hogy milyen tartalmú levelet juttattam el kereskedői hálózatába, és megírtam, valóban szeretnék motort vásárolni. A leveleket hivatalos formában írtam alá, a Motour központi e-mail címéről küldtem, és az összes elérhetőségemet feltüntettem. Hátradőltem, karba tettem a kezem, és vártam. Másnap meg is jöttek az első válaszok, kicsit kivártam, majd számoltam, összesen három visszajelzést kaptam. Ebből az előzetes beszámítási ár – hiszen csak fényképeken látták a motorom, és ez nem ér fel azzal, ha kereskedői szemmel élőben is látják- alapján közel azonosak voltak az értékek, egyetlen ajánlat volt 50.000 Ft-tal több, viszont az egyéb kondíciókban nem különbözött a többitől. Arra az elhatározásra jutottam, hogy személyesen tárgyalok ezzel a céggel.
Bementem az üzletbe, bemutatkoztam, elmondtam milyen ügyben jöttem, hivatkoztam a levelezésre, de néhány percig nem derengett semmi az eladónak, pedig az e-mailt ő írta alá. Ezek után elcsevegtünk a motorokról, majd említettem, hogy nekem szükségem lenne egy gyári doboz készletre is. Azonnal nézte a programban, de nem jutottunk előbbre. Látva, hogy ezzel megfeneklettünk, áttértem a hitelre. Gyorsan készített egy kalkulációt a gépen, de kinyomtatva nem kaptam meg. Eltelt majd fél óra, már zártak, ezért üzlet kötés hiányában eljöttem. Az első körös 30 %-os válaszadási ráta kissé elkeserített, így újabb próbát tettem, és meglátogattam a megkeresett üzletek honlapját, és tájékozódtam, hogy jó helyre küldtem-e a leveleket. Meglepetésemre voltak eltérések az általam ismert címek, és az ott közölt adatok között. Az új e-mail cím birtokában elküldtem az eredeti levelet, és másnapra még egy ajánlatot kaptam telefonon. Otthon ismét elővettem a billentyűzetet, és új leveleket írtam, mert napközben az egyik kollégámmal alkudoztunk a dobozaim felett.
Az új üzenetekben az állt, hogy mennyivel módosítja a motorom beszámítási árát a dobozok hiánya. A válaszok alapján, a túltárolt modellek esetében nem jelentett problémát a hiányuk, egy másik kereskedésben azonban érték csökkentő tényező lett volna. Gyakorlatilag a többivel közel azonos feltételekkel számolhattam továbbra is. Aztán még egyszer beszéltem telefonon az utolsóként megkeresett képviselővel, ahol azt kérték tőlem legyek türelemmel, mert várható némi áresés. Egy darabig nézegettem a lista árakat, de máig nem következett be az ígért csökkenés. Négy közel azonos ajánlattal a levél fiókomban újra gondoltam mindent, és felmentem az egyik leglátogatottabb jármű hirdető weboldalára, és az elképzelt ársávban nézelődtem a fenti feltételek mezsgyéjén. Kiterjesztettem a keresést a használt, négy évesnél nem idősebb motorokra is. Tekintetem megakadt egy másik márkát képviselő kereskedő hirdetésén. A motor sokadik helyen szerepelt az általam vásárolni kívánt márka és modell listán, mégis valamiért leragadtam. A kereskedő hirdetései között találtam még egy számomra érdekes motort, ezért ide is elküldtem az előzetesen szétküldött levelet a megfelelő módosításokkal. A meglepetés itt ért igazán. Másnapra megérkezett a válasz, amiben az állt, hogy előzetesen az eddigi ajánlataimnál még 30.000,.Ft-tal magasabb összegért lennének hajlandóak beszámolni a motorom.
Előre lekérték, és megírták a motoromon lévő várható lezárási összeget, amely teljes mértékben megegyezett a bank honlapján általam kalkulálttal. Hiába, jól látszott a rendszám!:)
Következő levelükben megkaptam az általam megjelölt motorokra vonatkozó finanszírozási ajánlatot (külön-külön). Nem volt más hátra, – ezek komolyan gondolják!- elmentünk megnézni élőben a motort. Az alkudozás a motor árát nem érintette, inkább a
hozzátartozó kiegészítők terén váltottunk néhány szót, és hamar engedtek a gyári dobozszett árából (használt) 30.000,- Ft-ot. Nagyjából megállapodtunk mindenben, zárás előtt még gyorsan kitöltöttünk néhány papírt, amivel visszafordíthatatlanul elindult egy folyamat. A legtöbb hitelbírálathoz szükséges anyagot elektronikus formában bocsátottam rendelkezésre.
Aztán egyik este beugrottam némi apróval, nehogy azt higgyék rólam, hogy csak a számat jártattam, és kifizettem az előző motoromból hátralévő részt (a beszámítási ár és a bank által kalkulált tartozás különbözetét). A finanszírozó némi gondolkodás után – az általam jónak tartott – kezdő részlet mértékét megemelte, de szerencsére nem jelentett gondot ennek előteremtése, ezért újra ellátogattam a kereskedőhöz egy nagyobb összeggel, és aláírtam a szerződéseket. Az összes dokumentum kikészítve várt, készségesen elmondták, hogy mi miről szól, annak ellenére, hogy kötöttem az elmúlt tíz évben már ilyen megállapodást. Már csak a motorom szállítását kellett megoldani a kereskedőhöz, mert azt még onnan senki nem látta. Szerencsém volt, az időjárás kedvezett egy utolsó motorozásnak.
Az illetékesek érkezésem után körbe nézték a motort, és a beszámítási árat nem csökkentették egy fillérrel sem, nem akartak hibát találni. Engem már nem sürgetett az idő, vártam, hogy értesítsenek. Megjött a telefon, és újra keblére ölelt a természet, mert pluszban ingadozott a hőmérő higanyszála, amikor sötétedés
előtt nyeregbe szálltam egy decemberi napon, és haza motoroztam új útitársammal.
Azon méláztam a fentiek megírása közben, hogy mi volt az a mozzanat, ami ebbe az irányba vitt el?
Az első négy kereskedő közül egy volt, aki a motoromat megkereste a hirdetési oldalon, és felhívta a figyelmemet, hogy az ott megjelölt összegnél alacsonyabb lesz a beszámítási ár. Tisztában voltam vele, váltottunk ebben a kérdésben is néhány levelet, ettől a márka képviselőtől kaptam választ mindenre, míg az elvárt feltételeim teljesítésével kapcsolatban csak rész válaszokat a többiektől. Egy apró magyarázat azért kell ide: a telefonon kapott ajánlatokat is kértem írásban, mégsem
kaptam meg, ezért nem is vettem figyelembe. (Nehogy valaki elfelejtsen valamit a megállapodásokból.) Végül aki korrekt válaszokat adott, a beszámítási áron „bukta el” a
tenderemet. Visszagondolva a folyamatra, arra a következtetésre jutottam, hogy akivel végül üzletet kötöttem, az általam megfogalmazott levél minden pontjára válaszolt, az újbóli felvetéseimre is azonnal reagált. A kért finanszírozási kalkulációt (amiről tudjuk, hogy még nem ajánlat!) elkészítette, PDF formátumban elküldte, hogy tisztában legyek az anyagi vonzatával döntésemnek.
A beszámítási ár 80.000,- Ft-tal volt magasabb, mint az általam korrektnek tartott kereskedő ajánlata. Ezek a pluszok vittek el egy kereskedésbe, ahol használt motort vettem. Az előzetes szolgáltatások alapján ítéltem meg a leendő üzleti partneremet, és nem csalódtam a személyes találkozásban sem.
Rendes ajánlatkérőhöz méltó módon, értesítettem levelező partnereimet, hogy vásároltam motorkerékpárt, de egy másik kereskedőnél. Már csak az összegzés összeállítása van hátra, amit az importőrnek ígértem. Hátha hasznosulnak tapasztalataim, és 2013-ban 157 emberrel többen vásárolnak majd a márkakereskedőknél, és nem esik tovább az új motor forgalomba helyezések száma.
A képek illusztrációk, az általam vásárolt motor márkájával és típusával való
egyezésük csak a véletlen műve lehet.
Utóirat 2017. január 27-én: azóta a cikkben szereplő márkakereskedői hálózattól nem kapok teszt motort.
Szöveg és kép: Buny