Gondolatok a motorkerékpár kereskedelem irányáról

A városon keresztül tartottam haza felé az MGE (Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének) sajtó tájékoztatójáról, ahol a tavalyi év értékesítési eredményeit taglalták, és jövő képet vetítettek a várható fejleményekről. Ültem a kocsiban, a piros lámpánál mellém gurult egy olyan gépkocsi, amelyiknek a kerékcsavarjai az én autóm kilincsének magasságában vannak. A szép napsütésben látszik,
hogy a sötét gépkocsi fényezése nem egységes. A jobb hátsó ajtón és sárvédőn enyhe „narancsosság” látható a megvilágításnak köszönhetően.

A forgalom úgy alakult, hogy elém került a gépkocsi, így volt szerencsém a hátsó ajtót is megnézni, ugyanolyan volt, mint a másik két elem. Ehhez tartozott egy L-lel kezdődő rendszám.

Amúgy a kocsi szép volt, de nekem mégis feltűnt ez az „apróság”. Ezt összekapcsoltam a sajtó tájékoztatón hallottakkal, miszerint az importként hazánkba kerülő személygépkocsik 43%-a a prémium vagy luxus szegmensbe tartozik, és több mint 50%-ot tesz ki a 11 évnél idősebb járművek aránya. Milyen jó lett volna, ha ez a motor eladásokra igaz, de a személygépkocsiknál tapasztalható szárnyalást, meg sem közelíti az új motorok értékesítése. Évek óta fájdalmas mosoly ül a márkakereskedők arcán, mikor szóba kerül az eladási statisztika. Egyedül a szürke importőrök dörzsölik a tenyerüket, mert évről évre többet adnak el. Ez a párhuzam vitte tovább a gondolataimat a sajtó reggelin hallottakkal kapcsolatban a motorok felé. Ma valahogy úgy éreztem, hogy az önsajnálattal kevert, külső beavatkozásra várakozás tölti meg a konferencia termet a motorkerékpár importőrök részéről készült beszámoló követése közben. A B125 kategória módosítása és a regisztrációs adó kiigazítása szerepel a tervek között már évek óta, ezektől várja az importőr közösség a probléma megoldását. Osztom a véleményüket, hogy ez a két dolog tényleg változást hozhatna, de én egy kicsit másképp közelíteném meg a dolgot, ha eredményt szeretnék elérni. Látva az évek óta egy helyben toporgást, – ami köszönhető lehet annak is, hogy nincs kivel megbeszélni ezeket a dolgokat – most egy olyan gondolatot osztok meg, amit a kor gazdasági és politikai nyelvezetére fordítottam le, amivel lobbizni lehetne a hatalomnál. Ha ezzel sem lehet eredményt elérni, akkor tényleg nagyon utálnak minket, motorosokat! A továbbiakban olyan eretnek gondolatokat fogok közölni, amelyek sokaknál kiverik majd a biztosítékot, de azt hiszem egyszer már el kell kezdeni a
dolgok megoldását más oldalról megközelíteni.

Tehát a megoldásra váró feladat a következő:

  1. Lehetőség szerint minél fiatalabb motorkerékpárok kerüljenek értékesítésre hazánkban, mert közlekedés biztonsági és környezetvédelmi szempontból ez kívánatos.
  2. A központi költségvetés minél nagyobb bevételt tudjon elkönyvelni az értékesítés kapcsán.

Az első pontot nem magyarázom, a második azért fontos, mert különben az állam nem érdekelt a jogszabályok módosításában. Akkor nézzük meg mi az, amivel szabályozó szerepet lehet betölteni ebben a kérdésben. A vám tétel független a jármű korától, a forgalomba helyezés költségei egységesek, tehát marad a két adónem, az egyik a regisztrációs, a másik az általános forgalmi adó. Ez utóbbi egységes, ezért ezt most kihagyom a számításból, bár elképzelhető, hogy itt kisebb lenne a bevétel. Meghagyom ezt a számítást azoknak, akik komolyan fontolóra vennék javaslatomat.:)
Maradt nekünk a regisztrációs adó, amivel szabadon „garázdálkodhatunk” elméleti síkon. A javaslatom alapján több, mint 242.390.400,-Ft plusz bevételre tenne szert a költségvetés. Nézzük mi szerepel a táblázatban, hogyan jött ki ez a szám:

  • A 2014-es új motor eladási statisztikák alapján a 125-ös kategória 22,12%-kal részesedett, ezért az egyszerűség kedvéért 25 %-os részesedéssel vettem figyelembe, ahogy a többi regisztrációs adó kategóriát is, így a regisztrációs adóra kifizetendő összeg átlaga 160.000,- Ft. Ez az átlag összeg lett kedvezményekkel csökkentve a számítás során.
  • A kedvezmények összegét egyszerűen megfordítottam, azaz az új motorok élvezik a legnagyobb kedvezményt, ahogy öregszik a jármű, úgy növekszik a regisztrációs díj a jelenlegi mértékek alkalmazásával.

Nézzük a hatásait a javaslatomnak:

  1. A megoldásra váró faladat mindkét pontja teljesül. Elmondhatjuk, hogy tettünk a közlekedés biztonságáért, a környezet védelemért, és még a bevételek is nőttek.

  2. A hatalom (ezt bizonyították már előző ciklusok is) szerint a motorkerékpárok luxus cikkek, nem közlekedési eszközök, tehát el lehet majd mondani, hogy ismét sikerült azoktól elvenni, akiknek van.

  3. Akiket éves szinten ez a „kiigazítás” érint, azok az össznépesség 0,07652%-át teszik ki, tehát választási szempontból elenyésző szavazat vesztésről lehet beszélni, a javaslat bevezetése esetén.

  4. Elmondhatjuk, hogy „fehéredik” a jármű kereskedelem ezen szegmense.

  5. Az új motoroknál a karbantartás a garancia, és az elektronikai eszközök elterjedése miatt (lásd központi számítógépes hiba megállapítás autóknál) rákényszerül a vevő a szakszerviz igénybevételére, a javítás legalizálódik.

  6. Az új motorok ára miatt a jelenlegi finanszírozás „finomítása” szükséges, hogy az eladásokba több vevőt lehessen bevonni, a kapcsolt szolgáltatások révén plusz bevételre lehet szert tenni.

  7. Érdemes lehet engedni, hogy a B125 tényleg betöltse azt a szerepet, amit Európa több országában elértek vele. (Alku tárgyát képezi a szakmai szervezetekkel történő konzultáció során, hogy bevezethessük a javaslatot.)

A szakmai szervezet helyében innen közelíteném meg a dolgot, mert akkor az általuk fájlalt pontokon következne be változás, és akár partner is lehetne ebben az ország vezetése. Végül, de nem utolsó sorban azt szeretném leszögezni, hogy az ötletem mentén esetleg hasonló körvonalazódik a jövőben, akkor a javaslat nyertesei fizetik az általam kiválasztott új motorkerékpár vételárát, és a forgalomba helyezés összes költségét – akkor is ha ez külföldön kell megtörténjen, mert az életem védelme érdekében, lehet hogy költöznöm kell majd 🙂


Ha ez nem tetszik, akkor marad a másik verzió, hogy lassú munkával a motorosok megmutatják, hogy közlekedési eszközként használják járműveiket, ezekre így kell tekinteni, és a mobilitás fokozása érdekében érdemes ez a jármű
kategória arra, hogy kedvezményeket adjon neki a mindenkori hatalom, mert
valójában a motorosok jó gyerekek egytől egyig!:) Na, ezt lesz nehéz végig csinálni! Talán, ha mi alakítanánk kormányt? 🙂

Szöveg és kép: Buny

Nem lehet hozzászólni a hírhez!

Powered by WordPress | Compare the Best Free WordPress Themes Online. | Thanks to WordPress 4 Themes, Home Based Companies and Free Premium WordPress Themes