Már 17 éve, hogy a Yamaha Milánóban bemutatta az első YZF-R1 motorját. A kis súlynak, nagy motor teljesítménynek és a könnyű kezelhetőségnek nagy szerepe volt abban, hogy az R1 nagyon magas szintre emelte az egyliteres szupersport kategóriában a mércét e tekintetben. A történelem ismétli önmagát:, ezt már nagy elődeink is megmondták, és így van az R1 esetében is, csaknem két évtized után a név maradt, de minden más teljesen új az idei modellen.
A mérnök csapatnak tehát adva volt a feladat, hogy kombinálja az elsöprő
motorteljesítményt a tökéletes stabilitással, mert ezek nélkül nem lehet versenyt nyerni már az utcán sem.
Motor
Az újonnan kifejlesztett motor 147 kW (200 LE) teljesítményű ram-air nélkül, ehhez a MotoGP M1 technológiáját használták, hogy új korszakot nyissanak a szupesport kategóriában. A soros, négy hengeres 998 köbcentis erőforrás alapjait Valentino Rossi világbajnok gépe szolgáltatta.
A gázmarkolat elfordítására azonnal érezhető a gyorsulás, mintha direkt kapcsolat lenne a gázadás és a hátsó kerék forgási sebessége között. A legújabb generációs motor innovatív ötlete, az egyenetlen gyújtási sorrend, ami lineáris nyomatékot szolgáltat a fordulatszám tartomány egészében. Az új főtengely, az alumíniumból kovácsolt dugattyúk, a nagyobb átmérőjű szelepek, a 12 lyukú
befecskendező fejek, mind kiveszik a részüket a lenyűgöző teljesítmény
előállításából.
Váz
Az aszimmetrikusra tervezett alumínium Deltabox váz rövid tengelytáv (1405 mm) kialakítást tett lehetővé. A hátsó kerék megvezetéséhez magnézium öntvény lengőkart kapcsoltak a vázhoz egy központi rugóval. A váz első részén a központi nyíláson keresztül közvetlenül áramlik a levegő a légszűrőházba. Elől KYB fordított teleszkóp villa 120 mm-es úton csillapítja az út egyenetlenségeket, a belső szár átmérője 43 mm-es. A váz tetejére 17 literes alumínium üzemanyag
tartály került, az öntött kerekek magnézium ötvözetből készültek.
A felhasznált anyagok tömeg jellemzői hozzájárultak a 179 kg-os száraz, és 199 kg-os saját súly eléréséhez. A motor lendületének megtörésére kombinált ABS rendszert alkalmaztak 320 mm-es dupla első tárcsafékkel, négy dugattyús monoblock rendszerű féknyereggel, hátul 220 mm-es a tárcsa, egy dugattyús úszó ágyazású féknyereggel. Az új burkolatot az YZR-M1 stílusában alakították ki, a LED lámpák bekerültek az idom alá, az első indexek a visszapillantó tükrökben kaptak helyet.
Elektronika
Az új R1 ambiciózus versenyzői vénával megáldott tulajdonosainak lehetősége van arra, hogy a modern elektronikus ellenőrzési rendszereket kihasználják a pálya napok, vagy a hétköznapi közlekedés során. Traction Control System (TCS) A rendszer visszajelzést kap a dőlési szögről, és ez alapján szabályozza a nyomaték leadást. Ezen kívül figyeli a motor sebességét, valamint az első és a hátsó kerék fordulatszámát hasonlítja össze. Ha a hátsó kerék gyorsabban forog, mint az első, az ECU csökkenti a pillangószelep nyitási szögét, az előgyújtásból vesz vissza, és beavatkozik az üzemanyag befecskendezés rendszerébe. Kanyarban a kipörgésgátló érzékenyebb vezérlési módra vált. Az állandó, pontos információ áramlás megbízható tapadást eredményez, ezáltal mindig tökéletesen lehet a kanyarból kigyorsítani az R1-gyel.
Slide Control System (SCS)
Két évvel az SCS rendszer MotoGP megjelenése után a Yamaha ügyfelek lehetőséget kapnak, hogy a korszerű rendszert saját motorjukon használják. Az IMU szenzor adatok alapján információ érkezik a hátsó gumiabroncs oldal irányú mozgásáról a kigyorsításkor. A ferde helyzetben lévő motorkerékpárnál egy kritikus pont eléréséig hagyja csúszni a kereket, majd beavatkozik szoros együttműködésben a TCS rendszerrel.
Front Lift Control System (LIF)
A harmadik összetevője a rendszernek, ami az első kerék tapadását figyeli, és ha szükséges kis mértékben csökkenti a motor teljesítményét, hogy az első kerék ismét talajt fogjon.
Launch Control System (LCS)
Az álló helyzetből indulásnál, a legjobb gyorsulás elérése érdekében korlátozza a motor fordulatszámát a többi elektronikai rendszerrel összekapcsolva, hogy optimalizálja a motor teljesítményét.
Quick Shift System (QSS)
A gyors váltást elősegítő rendszer egy olyan technológia, amely a
sebességváltókar nyomásérzékelőjén keresztül parancsot küld a motorvezérlésnek, ezáltal villámgyorsan lehet sebességet váltani a legmagasabb fokozatban is, mert rövid időre megszakad a tapadás a tengelykapcsoló lamellái között.
Power Mode Selection System (PWR)
A motorvezérlést egy új funkcióval bővítették, a PWR-en belül négy különböző fojtószelep működtető program kapott helyet. A PWR a Yamaha D-MODE rendszerének tovább fejlesztett változata.
Yamaha Ride Control System (YRC)
A YRC a tárolt függvények alapján, legfeljebb négy előre beállított egyéni térkép szerint aktiválható a kormánykapcsolón keresztül.
Digitális műszerfal TFT (Thin Film Transistor) LCD kijelzővel
A lehető legmagasabb képalkotó pontosságú megjelenítés eléréséhez, a színes LCD kijelző folyadékkristályai nagyon kis pontokból állnak. Természetesen, a kijelzőt lehet állítani, hogy megjelenítse az összes információt, vagy csak a menet közben legszükségesebbekről adjon tájékoztatást. A beépített fényérzékelő automatikusan állítja a fényerőt a környezethez. Az YZF-R1 2015 modell szín összeállításai: Race Blu (DPBMC / MS1) és Racing Red (VRC1 / BWC1).
SPECIAL EDITION YZF-R1M
A Yamaha az új R1 mellé egy különleges modellt is kínál profi csapatoknak és versenyzőknek. A különkiadás elektronikusan vezérelt rugózással (ERS = Electronic Racing Suspension), áramvonalas szénszálas idomokkal, GPS kommunikációra képes központi vezérlőegységgel (Communication Control Unit) és a Bridgestone legjobb abroncsaival kapható. A limitált kiadást vásárlók meghívót kapnak a Yamaha Racing Experience rendezvényekre, amit 2015 júliusában négy európai helyszínen tartanak. A másfél nap alatt, az R1M tulajdonosok tapasztalatot szerezhetnek remek oktatóktól. YZF-R1M-et Silver Blu Carbon (BWM2 / Carbon) színéről lehet felismerni.
Szöveg: Buny
Kép: Yamaha