Történelmű jelentőségű megállapodásról döntöttek a BMW Motorrad, a Honda Motor Co. Ltd. és a Yamaha Motor Co. Ltd. vezetői, miszerint a jövőben közösen fejlesztik a C-ITS (Cooperative-Intelligent Transportation Systems) névre keresztelt rendszert, továbbá létrehozzák a Connected Motorcycle Consortiumot. A részleteket összegző memorandumot (Memorandum of Understanding) az ACEM (European Association of Motorcycle Manufacturers) minden tagja aláírta, így semmi nem állhatja útját a fejlesztéseknek, illetve a C-ITS 2020-tól esedékes bevezetésének.
Hogy a tervek minél előbb megvalósulhassanak, a három gyártó máris elkezdi a
munkálatokat. Az együttműködést 2015. október 6-án, Bordeaux-ban, az ITS Világkongresszuson jelentették be, ez ugyanis a világ legnagyobb intelligens közlekedési rendszerekkel és szolgáltatásokkal foglalkozó rendezvénye.
A BMW, a Honda és a Yamaha más gyártókat is felkért, hogy csatlakozzon a
kezdeményezéshez, így a jövőben alighanem további márkák is beszállhatnak a kísérletekbe. Annak érdekében, hogy minél inkább felgyorsítsuk a motorkerékpár specifikus menetbiztonsági fejlesztéseket, a lehető legtöbbeket kell bevonnunk az C-ITS-projektbe, illetve a rendszer alkalmazásába motorkerékpárokon és robogókon – mondta el Mr. Tetsuo Suzuki, a Honda Motor Co., Ltd. operatív igazgatója. – Cégeink már most is aktív tagjai a Car2Car Communication Consortiumnak, s együtt dolgoznak a különféle szabványokon és műszaki specifikációkon a személyautó-, valamint haszongépjármű-gyártókkal. A szervezetben most arra fektettük a hangsúlyt, hogy kifejezetten a motorosok igényeinek megfelelő rendszert hozzunk létre, a következő logikus lépés pedig, hogy egyesítsük erőinket a kétkerekűek biztonsága érdekében – tette hozzá Mr. Takaaki Kimura, a Yamaha Motor Co.Ltd. vezérigazgató-helyettese és műszak igazgatója. A C-ITS kapcsán Prof. Dr. Karl Viktor Schaller, a BMW Motorrad vezérigazgató-helyettese is állást foglalt. Elmondása alapján a BMW elkötelezett az ITS rendszer széles körű alkalmazása mellett, ezért más gyártókat is arra
ösztökél, hogy csatlakozzanak a projekthez.
A Motorkerékpár-gyártók Európai Szövetsége üdvözli az új kezdeményezést
Antonio Perlot, az ACEM főtitkára elmondta: „Ez a kezdeményezés tökéletesen illik az ACEM által felvázolt baleset-megelőzési stratégiába, egyúttal kézzel
fogható bizonyítéka, hogy a motorkerékpár-gyártók számára mennyire fontos a menetbiztonság, illetve a praktikus menetbiztonsági eszközök kidolgozása.”
Motorkerékpáros baleset-megelőzéshez kapcsolódó ITS-technológiák
Az átgondolt és helyesen alkalmazott ITS-technológiáknak a motorkerékpárok esetében is számtalan előnye van, többek között növelhetik a menet biztonságot, megnehezítik a jármű eltulajdonítását és fokozzák a közlekedés hatékonyságát. Az Intelligent Transport Systems (ITS) lényege, hogy az információs és kommunikációs technika megjelenik a közlekedésben, jelentősen segítve a járművek, illetve a vezetők dolgát.
Ilyen például a – már ma is létező – valósidejű forgalomfigyelő, ami segít a GPS-használóknak a torlódások elkerülésében, s ilyen lesz a járművek közötti, vezeték nélküli kapcsolat is, ami lehetővé teszi, hogy az autók és az autósok információt cseréljenek egymás között, ezáltal csökkentve az utazások kockázatát. Az ITS várhatóan jelentős előrelépést hoz majd a motoros baleset-megelőzés terén, hiszen a járművek és a pilóták közötti szabad adatáramlás révén előre jelezhetők a különféle veszélyhelyzetek. A három vállalatnak már komoly tapasztalata van a kommunikáló járműveket illetően, a tesztek már rég zajlanak Európában.A BMW Motorrad, valamint néhány másik járműgyártó és alkatrész beszállító nem régiben kezdte meg a sim projekt (www.simtd.de) keretein belül futó kísérleteket Frankfurtban és vonzáskörzetében, míg a Honda és a Yamaha a DRIVE C2X (www.drive-c2x.eu) program részeseként végzi európai ITS-próbáit. A C-ITS tulajdonképpen nem más, mint a három márka tapasztalatainak összegzése, ami kiváló alap a motorkerékpárok menetbiztonságára vonatkozó jövőbeni kutatásokhoz.
A motorkerékpár ITS-rendszerei eltérnek majd az autókétól
A négykerekűekhez fejlesztett ITS-rendszerek nem építhetők be módosítások nélkül a motorkerékpárokba, a korlátozott helykínálat, a nagyobb vibráció és a felverődő eső, illetve por miatt speciális eszközökre van szükség. Emellett a motorkerékpárok dinamikája is merőben eltér, ezért új szoftvereket, algoritmusokat kell kidolgoznia a mérnököknek.
Szöveg és kép: Honda Hungary és Internet