Stílusos, terepes megjelenésével és tekintélyt parancsoló kisugárzásával, a Honda X-ADV egyértelműen kitűnik a hagyományos kétkerekűek közül, kedvező megítélését azonban főként technikai csemegéivel érdemelte ki. A speciális váznak köszönhetően például hatalmas, 21 literes tárolórekeszt alakíthattak ki az ülés alatt, s igen hasznos az öt fokozatban állítható szélvédő, a hajlított alumíniumkormány, az Africa Twintől átvett kézvédő, a terepralis műszeregység, a középállvány és a Smart Key rendszer is.
Stílus és felszereltség
Az X-ADV formavilágát és konstrukcióját a Honda római kutatási és fejlesztési központja
tervezte, s bizony minden egyes tollvonáson érződik az utazás és a kaland iránti rajongás. A fejidomtól induló, összetéveszthetetlen vonalnak hála szofisztikált, mindazonáltal kemény, terepes benyomást tesz a modell, erre játszanak rá a szögletes oldalelemek, és maga a sziluett, ami magas, rövid arányaiból fakadóan még inkább
kihangsúlyozza a kalandmotoros jelleget. Megfelelve az ingázás és a túrázás követelményeinek, az X-ADV öt fokozatban állítható szélvédőt kapott, melynek magassága 136 mm-es tartományban változtatható. A plexi dőlésszögét vizsgálva az alsó és a felső végállás között 11 fokos eltérést mérhetünk. Az X-ADV fejlettségéről tanúskodik, hogy minden lámpa fénydiódás, beleértve a – vékony hűtőráccsal kettéosztott – fényszórót, a duplalencsés hátsó lámpát és a kompakt irányjelzőket is.
A hatalmas, tereprali-stílusú műszeregység középpontjában hatalmas, digitális sebesség- és fordulatszámmérő áll, ezek éppoly könnyen leolvashatók, mint a többi adat. A legfontosabb információk a képernyő felső részén kaptak helyet, minden egyéb, közöttük a hajtáslánc visszajelzőlámpáinak sora alulra került, hasonlóképpen rendezett
formában. Emellett egy különálló kijelzőt is felszereltek a terepes stílusú, hajlított kormány elé, ez mutatja a rögzítőfék és az irányjelző állapotát. Miként a Honda CRF1000L Africa Twin esetében, a X-ADV-nél is masszív kézvédő oltalmazza a pilóta „kacsóit” a menetszéltől, a belógó ágaktól és a felverődő kövektől, s nem maradt
pőrén az erőforrás sem, tudniillik 2,5 milliméter vastag, alumíniumból készülő haspáncél óvja a motor alját. A hagyományos gépekkel szemben óriási előnyt jelent a 21 literes, LED-es világítású, 12 voltos elektromos aljzattal ellátott ülés alatti tárolórekesz, ebbe ugyanis könnyedén elfér egy zárt bukósisak, s minden egyéb – hétköznapokon és rövidebb túrákon – elengedhetetlen holmi. A motortiltással kiegészített középtámasz szériafelszereltségként jár a modellhez, s minden helyzetben könnyedén, biztonságosan leparkolhatóvá teszi az X-ADV-t. Legalább ennyire praktikus a speciális, rádióhullámokat kibocsátó Smart Key, melynek lényege, hogy a slusszkulcs jelet küld a robogó vezérlésének a pilóta zsebéből, nem kell tehát a kulcsnyílásba helyezni ahhoz, beindítható legyen a motor vagy kinyitható az ülés alatti tárolórekesz és az üzemanyagbetöltő nyílás. A rendszer szükség esetén kikapcsolható, illetve arra is képes, hogy egy pillanatra „megvillantsa” az irányjelzőket, ha érzékeli a kulcs jelenlétét. Ha
hatótávolságon belül van, a motorra szerelt gyújtáskapcsoló elfordíthatóvá válik, s megnyomásával ráadható a gyújtás, oldható a kormányzár, illetve nyitható az üzemanyagbetöltő-nyílás és az ülés alatti tárolórekesz. Ha a gyújtáskapcsoló válaszjelet kap a Smart Key-től vagy megnyomja a pilóta, kéken világítani kezd. Az alapáron kínált kiegészítők között az indításgátlót és a kormányzárat is ott találjuk, míg az extralista legvonzóbb eleme kétségkívül a – két zárt bukósisak szállítására is alkalmas, négyféle színben rendelhető, háttámlával felszerelt túradoboz. Akinek túl nagy, 35 literes, egy zárt sisakot befogadó, alumíniumhatású festéssel feldobott változatot is rendelhet, sőt csomagtartókonzolt, bukókeretet, lábvédő szélterelőt és különféle padlóborításokat is kérhet a modellhez. Az X-ADV esetében két alap- és két speciális fényezés közül választhatnak a vásárlók: Digital Silver Metallic (ezüstmetál), Matt Bullet Silver (matt ezüst), Pearl Glare White (ezüstmetál, az Africa Twin trikolor összeállításában), Victory
Red (piros, a CRF családra emlékeztet)
Váz és futómű
Az X-ADV vadonatúj, acél csővázra épül, ami nemcsak merev és tartós, hanem arra is lehetőséget adott, hogy az 450 milliméter (!) széles ülés alatt méretes pakolóhelyet
alakítsanak ki a mérnökök. A villaszög 27°, az utánfutás 104 mm, a tengelytáv 1590 mm, a kormány pedig 39° fokos tartományban forgatható, így a fordulókör sugara csupán 2,8 méter. Folytatva az érdekes adatok sorát, a 153,5 mm-es első és 150 mm-es hátsó rugóutat kell megemlítenünk, illetve sokat elárul a 162 millis szabad hasmagasság és
a 238 kilós nedvestömeg is. Az ülés 820, a széles, jó fogású kormány 910 mm-re esik a talajtól, kifejezetten egészséges, felegyenesedett üléspozícióban utazhat tehát a pilóta. Ez segíti a tájékozódást és a motor kezelését, s mivel az ülés szélei lekerekítettek, a lábak is könnyedén elérik a talajt. Ha mégsem, a kisebb termetűek számára alacsonyabb nyerget is kínál a márka, ezzel az ülésmagasság 790 mm-re mérséklődik. A 41mm-es csúszószár-átmérőjű, állítható rugó-előfeszítésű és húzócsillapítású, patronos USD teleszkópok terepen, illetve rossz minőségű burkolaton is remek menetkomfortot szavatolnak, akárcsak az állítható rugó-előfeszítésű, belsőtartályos központi hátsó rugóstag, ami Pro-Link himbarendszer közbeiktatásával kapcsolódik az alumínium lengővillához. Az elöl 17, hátul 15 colos felnik ráfjait rozsdamentes küllők kötik össze a kerékaggyal, igazodva az X-ADV terepes küldetéséhez. Az erdei barangolásokat jócskán megkönnyíti, hogy a tervezők bütykös gumikkal álmodták meg a modellt, s hogy a nyomásállítás se okozzon gondot, L-alakú levegőszelepeket alkalmaztak. Az abroncsok
mérete 120/70 R17, illetve 160/60 R15, a hatékony lassításról pedig radiálisan rögzített, négydugattyús első nyergek és 310 millis első tárcsák gondoskodnak, méghozzá blokkolásgátlóval kiegészítve.
Duplakuplungos Automatikus Váltó (DCT)
A Honda által fejlesztett DCT erőátvitel évről évre egyre népszerűbb a vásárlók körében. A rendszer két tengelykapcsolót használ, az egyik az 1., a 3. és az 5., a másik pedig a 2., a 4.. és a 6. fokozatokért felelős. Előbbi tengelye üreges, ezen belül fut az utóbbi tengelye, s mindkettőt különálló elektrohidraulikus rendszer működteti. A két automatikus üzemmód mellett – a kormányon elhelyezett gombokkal – kézzel is kapcsolható a DCT. Az X-ADV DCT váltójának különlegessége, hogy D üzemmódban a
rugalmasság érdekében hamarabb visszakapcsol, mint a többi DCT-vel szerelt gép, a három alprogrammal ellátott S állásban pedig gyorsabban reagál a gázadásokra. A kiválasztott alprogramot a rendszer eltárolja, és a későbbiekben alapbeállításként kezeli. Hogy a pilóta mindig tudja, melyik program aktív, a műszeregység megjeleníti az aktuális üzemmód számát.
Erőforrás
Az X-ADV soros, kéthengeres, folyadékhűtésű, nyolcszelepes, SOHC-vezérlésű motorját úgy tervezték a mérnökök, hogy már egészen alacsony fordulatszámon dinamikusan
gyorsítsa a gépet, s a középtartományban is kellőképpen rugalmas legyen. Hála a 64 Nm-es legnagyobb forgatónyomatéknak, álló helyzetből és 30 km/óráról is lenyűgözően gyorsul, s pörgetve is remekül húz, hiszen a csúcsteljesítmény 54,8 LE (6250 f./percnél). A viszonylag nagy löket és a speciálisan formázott égéstér mellett a nagy tehetetlenségi
nyomatékú főtengely és a 270 fokos főtengely-elékelés is hozzájárul a nagy nyomatékhoz, míg a finom járáskultúrát két kiegyensúlyozó-tengely biztosítja. A 77, a löket 80 mm, az erőátvitelről burkolt lánc gondoskodik. A 13,1 literes üzemanyagtartállyal és 36 milliméteres fojtószeleppel felszerelt PGM-FI üzemanyag-befecskendező rendszer úgy szabályozza az üzemanyag-levegő keverék arányát és a gyújtás időzítését, hogy teljes és tiszta legyen az égési folyamat. Ennek köszönhető az EURO4-es emissziós besorolás (szén-dioxid-kibocsátás: 81 g/km), valamint a rendkívül kedvező, mindössze 3,63 l/100 km-es üzemanyag-fogyasztás, ami több mint 300 kilométeres hatótávolsággal ruházza fel az X-ADV-t.
Szöveg és kép: Honda Hungary