A CRF250L igazi, kis hengerűrtartalmú mindenes, amelyet úgy terveztek, hogy esztétikai és műszaki szempontból is a maximumot nyújtsa a tulajdonosoknak. Karcsú felépítése nemcsak urbánus környezetben nagy segítség, hanem terepen is, semmi nem akadályozza ugyanis a pilótát a mozgásban, illetve a terhelés váltásokban. A gyors, biztonságos előrejutáshoz az új, átgondolt kialakítású, könnyen leolvasható műszeregység is hozzájárul, hiszen minden fontos információt megjelenít a pilóta
számára, közöttük a sebességet, fordulatszámot és a pontos időt is.
Hogy a szűk helyeken minél könnyebb legyen a lavírozás, a hátsó lámpát, a hátsó irányjelzőket és a rendszám keretet magában foglaló egység jóval kompaktabb, mint az elődmodell esetében – ezzel a motor sérülésének kockázatát is jelentősen csökkentették a tervezők.
A 7,8 literes üzemanyagtartály (ebből 1,8 liter a tartalék) és a 3,00 l/100 km-es (WMTC szabvány szerint) üzemanyag-fogyasztás révén a hatótávolság a 250 kilométert is meghaladhatja, és az ergonómiára sem lehet panasz, tudniillik zsanéros tanksapka került a motorra. A CRF250L Extreme Red versenyszínben kerül a szalonokba, ezt dobják fel a – HRC gépeit idéző – fekete és fehér betétek.
Váz és futómű
A CRF250L acélvázát két ovális keresztmetszetű hídelem és egy ipszilonbölcső teszi merevvé. A tengelytáv 1445, az utánfutás 113, a szabad hasmagasság 255 milliméter, míg a villaszöget 27,6 fokban határozták meg a mérnökök. A használatot nagyban
megkönnyíti, hogy a tekintélyes szabad hasmagasság dacára az ülésmagasság csupán 875 milliméter, a súly pedig mindössze 146 kilogramm. A 43 mm-es csúszószár-átmérőjű, fordított Showa teleszkópok könnyűek és merevek, rugóútjuk 250 mm. Érdekesség, hogy míg az egyik teleszkópban a rugó kapott helyet, a másik a csillapításért felelős.
Az első kerék két milivel megnövelt átmérőjű, 17 milliméteres tengelye még merevebbé teszi az első felfüggesztést és a könnyebb kezelhetőséghez is hozzájárul, csak úgy, mint a Pro-Link himbarendszerrel társított, egytartályos Showa központi hátsó rugóstag. A 40 millis dugattyúval gyártott egység révén 240 mm-es tartományban mozoghat a kerék, tehát a nagyobb útegyenetlenségek sem okoznak gondot a CRF250L-nek.A kiváló útfekvést a kúpos, merev, alumíniumból készülő lengővilla is elősegíti, alkalmazásával a rugózatlan tömeget is sikerült alacsonyan tartani. A láncvezető anyagválasztásánál ugyancsak az alacsony súly volt a szempont, így itt is az alumínium mellett döntöttek a gyáriak. A 256 mm átmérőjű első tárcsa és a kétdugattyús féknyereg már magában is hatékony lassítást garantál, de a rendszer a kétcsatornás, szériafelszereltségként kínált, hátsó keréken kikapcsolható blokkolásgátlóval válik teljessé.
Az elöl 21, hátul 18 colos alumíniumfelniken 3.00-2151P, illetve 120/80-18M/C 62P méretű bütykösgumik feszülnek, s hogy a terepezések során nehogy letörjön a váltókar, behajtható kivitelt szereltek fel a hondások.
Erőforrás
A 250 köbcentis, folyadékhűtésű, egyhengeres, DOHC vezérlésű erőforrás nyomatékosabb lett az alsó fordulatszám-tartományban és csúcsteljesítménye is nőtt, mégis megőrizte egyenletes erőleadását, illetve barátságos habitusát. A – 8500-as
percenkénti főtengely fordulatnál jelentkező – maximális teljesítmény 24,8 lóerő, míg a legnagyobb forgatónyomaték eléri a 22,6 Nm-t (6750 f./perc). A módosított PGM-FI
befecskendezéshez 38 milliméter átmérőjű fojtószelepet társítottak, amelyhez – egy összekötőcső segítségével – közvetlenül a levegőszűrőházból érkezik a levegő. Az
elődjénél jóval könnyebb, csupán 450 grammos, kétkamrás kipufogódob átmérője 115 milliméter, ebben kapott helyet a katalizátor is. Változtak a leömlők is: nagyobb átmérőjükkel segítik a gázcserét és a teljesítmény is magasabb lett. Maga a motor himbás vezérléssel készül, furata 76, lökete 55 milliméter. Az eltolt tengely mentén mozgó dugattyú súrlódását speciális anyagból készült felület és molibdén bevonat
mérsékeli, az olajszivattyú belső szerkezetét pedig úgy alakították ki, hogy a kenőanyag „átszellőzhessen”.
A főtengelyt félbevágott, préselt siklócsapágyak ölelik körbe a csapágyperselyek pedig öntöttvasból készülnek. Mindemellett csökkent az erőforrás súlya, kifinomultabbá vált a járáskultúra, merevebb lett a forgattyúház és minimális lett a hőingadozásból fakadó méretváltozás. A finom működés jegyében a hajtómű rezgéseit kiegyensúlyozó tengely csillapítja, a váltót és a tengelykapcsolót pedig úgy méretezték, hogy a terepes használat jelentette plusz terhelés se okozzon gondot. Úgyszintén az erős igénybevételt figyelembe véve döntöttek a 10,7 kW hőleadású hűtőradiátor és a hatékony hűtőventilátor mellett, ezek kis sebességnél is ideális hőmérsékleten tartják az immáron EURO4-es emissziós besorolású erőforrást.
Szöveg és kép: Honda Hungary