Bemutatása után az YZF-R1M gyorsan az YZF-R sorozat élére állt, jelenleg pedig széles körben úgy emlegetik, mint a legfejlettebb és a legjobban használható verseny motorkerékpárok egyikét. A 2017-es évben az YZF-R1M számos, az európai szaklapok által
végzett összehasonlító tesztet toronymagasan megnyert, komoly elismert vívva ki kiváló motorteljesítményével, pontos kezelhetőségével és az olyan elektronikus vezérlő rendszereivel, mint az iparágvezető YRC motoros interfész.
A 2018-as YZF-R1M jó eséllyel pályázik a Yamaha által valaha gyártott legfejlettebb motorkerékpár címére.
Keresztben beépített motorjával az YZR-M1 gyári MotoGP verseny motorkerékpárokból származó kifinomult elektronikus vezérlő technológiáival az YZF-R1M lehetőséget biztosít a versenyzőknek és a pályanapok résztvevőinek, hogy képességeik csúcsán teljesítsenek. A motor egyenetlen, 270-180-90-180 fokos gyújtási sorrendje minden dugattyúnak és hajtókarnak független és különálló mozgást biztosít, ami jobb teljesítményt eredményez az alacsony és közepes fordulatszám tartományban – a verseny-motorkerékpárok által ihletett motort szintén jól felismerhetővé teszi a kipufogó egyedi dübörgése.
A háttérben működő elektronika eközben folyamatosan segíti a motorost abban, hogy a motorkerékpár teljesítményét kihasználva még jobb köridőket fusson,
bármilyen körülmények között.
Újratervezett Öhlins elektronikus versenyfelfüggesztés (ERS)
Az YZF-R1M exkluzív Öhlins elektronikus versenyfelfüggesztése (ERS) a szupersport kategória legfejlettebb felfüggesztési rendszere, mely automatikusan és zökkenőmentesen alkalmazkodik a versenypálya körülményeihez. A rendszer ezt a motorkerékpár hattengelyes inerciális mérőegysége (IMU) által küldött adatok azonnal elemzésével, és a villa és a lengéscsillapító beállításainak folyamatos és zökkenőmentes finom hangolásával végzi.
A 2018-as YZF-R1M a legújabb Smart EC 2 ERS egységgel rendelkezik, mely legkifinomultabb Öhlins rendszer, ami valaha tömeg gyártott motorkerékpárra került. Ez az új rendszer minden eddiginél intelligensebben működik, pontosabb felfüggesztési dinamikát nyújtva a versenypályán, amit tovább javít az új fékezés-, gyorsítás- és kanyarodás-támogató funkció. Az ERS megakadályozza a villa összenyomódását és a hátsó rész „leülését” – az YRC segítségével pedig az ERC fékezés, gyorsítás és kanyarodás közben viselkedése és karakterisztikája külön, egymástól függetlenül beállítható. Emellett a korábbi húzó- és nyomócsillapítás-beállítás helyett a motoros most egyszerűen kiválaszthatja az első és hátsó rész kívánt merevségét, és a rendszer automatikusan beállítja a rendszer. Az ERS számos kézi és automatikus beállítási lehetőségével a motoros nagyobb tapadást és stabilitást érhet el az YZF-R1M-mel fékezés, gyorsítás és kanyarodás
közben.
Az új összetételű gumiabronccsal együtt használva a legújabb ERS még jobb úttartást biztosít a verseny-motorkerékpár első részének, mely már így is jól ismert rendkívül pontos irányíthatóságáról.
Frissített gyorsváltó rendszer (QSS)
A 2018-as YZF-R1M egy minden eddiginél kifinomultabb gyorsváltó rendszerrel rendelkezik, mely megbízható és gyors sebességváltásokat tesz lehetővé, a tengelykapcsoló használata nélkül.
Már a 2017-es YZF-R1M is rendelkezett QSS-sel, mely zökkenőmentessé tette a felváltásokat, a 2018-as modell QSS rendszere azonban már a visszaváltásokat is tudja kezelni. Ez komoly előnyt jelent a YZF-R1M-en ülő pilótáknak, hiszen a gördülékeny visszaváltásokkal nemcsak fontos töredék másodperceket nyerhetnek minden körben, de a kisebb fizikai és mentális igénybevételnek köszönhetően teljes egészében a közelgő kanyarvételre koncentrálhatnak. Az YZF-R1M-et választó motorosok beállításokat is végezhetnek a QSS-en, így a teljesen színes TFT műszerek Yamaha Ride Control (YRC) funkcióján keresztül kiválaszthatják a számukra legjobb beállítási lehetőségeket. Az YRC két felváltási beállítást biztosít: az 1. üzemmód a leggyorsabb versenykörülmények között, míg a 2. üzemmód finomabb váltásokat eredményez – igény esetén pedig mind a fel- mind a visszaváltási funkciók be- és kikapcsolhatók.
Az állítható QSS segítéségével az YZF-R1M tulajdonosa saját vezetési stílusa és a pálya körülményei szerint állíthatja be a sebességváltó-rendszert – a TFT kijelző pedig folyamatosan tájékoztatja a motorost az aktuálisan kiválasztott üzemmódról.
Új ECU-programozás és továbbfejlesztett LIF
Az YZF-R1M a kemény gyorsítások közben is képes fenntartani az optimális teljesítményt, köszönhetően a gyorsváltó rendszer visszaváltási üzemmódját is igénybe vevő, újra programozott ECU-nak. Az új ECU programozás mellett a LIF is kifinomultabbá vált,
folyamatosan felügyelve és szabályozva a teljesítményleadást, amikor az IMU az első kerék hirtelen vagy jelentős emelkedését érzékeli.
Ezáltal a rendszer nagyobb stabilitást biztosít gyorsulás közben, így a motoros kizárólag a pályára koncentrálhat, anélkül, hogy az első rész akaratlan megemelkedése elvonná a figyelmét.
Könnyű, új kidolgozású karbon légterelők
Az YZF-R1M számos exkluzív jellemzője közül érdemes még megemlíteni a karbon légterelőket, melyekre a motorkerékpár egyediségét kiemelendő, 2018-ban új grafikák kerülnek, még többet megmutatva ebből az ultra könnyű anyagból.
Szöveg és kép: Yamaha Motor Magyarország