Somlóhegyen innen és túl

Az utóbbi időben elhanyagoltuk hagyományainkat a hazai túrák teljesítése terén. Lelkiismeret furdalástól indíttatva, gyorsan szerveztünk egy „rövid” túrát, csak a  visszazökkenés miatt. Az elérendő cél Doba volt az Erdődy-kastély és a Somlói vár megtekintésével. Budapesttől nincs túl messze a 8-as úton a kis község, ahol gyógyintézetként működik a valaha szebb napokat látott kastély. Most sincs lepusztult állapotban, de a karbantartás ráférne.

Szokásos helyen, a Budaörs melletti benzinkúton találkoztunk, hogy autópálya mentes barangolásunk kezdetét vegye.

Somló hegyi túra

Az 1-es úton Bicske érintésével Székesfehérvár felé vettük az irányt. A koronázó várost elérve a 8-as útra kanyarodtunk, majd Veszprém belvárosában megálltunk a Fricska étteremlakásnál, hogy jeges kávéval hűtsük magunkat a Séd patak partján üldögélve a napernyő alatt.

Rövid pihenőnk után folytattuk utunkat, hogy a déli nagy melegben az ősfákkal teli dobai Erdődy-kastély kertjében a bejáratnál hámozzuk ki magunkat az izzadságtól tapadóssá vált motoros ruhából. Az ejtőzés után erőt vettünk magunkon és az aszfalt úton felgyalogoltunk a kastély épületéhez. Nagy platánok, bálák és hatalmas füves területek mellett vezet az út fel a dombra, ahol az épület áll.

Az egészségügyi hasznosítás miatt az épületbe nem lehet bemenni, de a parkban órákat lehetne sétálni. A kastély bejáratától elénk táruló látvány lenyűgöző. A lanka alján nádas takarja a nagy tavat, mint megtudtuk anyagi források hiánya miatt a fenntartó nem tudja régi pompáját megőrizni.

Somló hegyi túra

Mára a természet visszavette, csak a környezetből kitűnő, fehérre festett fahidak árulkodnak valamikori szépségéről. Az épület másik oldalán, árnyékos úton közelítettünk a bejárat felé. A völgyben régi épületek bújnak meg, valamikor a kastély kiszolgálására épültek, ma az intézetben lakók munkahelyeit alakították itt ki. A bejáratnál szépen rendben tartott tó körül készítettünk néhány fotót és a környék egyetlen Interneten megtalálható étterme felé vettük az irányt.

A Somlói várromot az odavezető séta hossza, a meleg és az éhség miatt, a hegy körül futó aszfalt csíkról bámultuk meg. A Hegykapu étterem közel fekszik a 8-as úthoz, mégsem hallottunk róla, pedig néhányszor elhaladtunk már az évek során az odavezető bekötő út mellett.

A parkolója dugig volt, de találtunk helyet három motornak, és a melegtől elcsigázottan léptünk a fedett teraszra. Éppen felálltak az egyik asztaltól, a személyzet villám gyorsan hozta az étlapot, a kért italokat.

Somló hegyi túra

Alacsonyabb árakkal találkoztunk már máshol, de az adagok nagysága miatt rá kellett jönnünk, hogy ár-mennyiség-ízletesség arányban nem volt még szerencsénk jobbhoz. A kis tér ellenére 4-5 pincér forgolódik a vendégek körül, az ételek nagyon gyorsan készülnek. Gondolom a tulajdonosoknak nincs okuk panaszra, ott létünk alatt nem volt üres asztal 2 percnél hosszabb ideig.

Az ejtőzés után Nemeshany felé vettük az irányt, hogy a Csizmadia vízimalomban a vastag falak által nyújtott hűvösben hallgassuk végig a malom és a család 1907-ig visszanyúló történetét. Késő délutánra járt az idő, ezért úgy határoztunk megérdemeljük a felfrissülést, és Zamárdit jelöltük meg új célként.

Devecseren, Kolontáron át vezetett az út, a vörös iszaptól színezett házfalak szegélyezte aszfalton kanyarogtunk Puláig, majd Pécselyen keresztül Aszófőnél Tihany felé fordultunk. Úgy döntöttünk komppal megyünk tovább. Régen keltünk át így a Balatonon, és jól esett bambulni a hajó fedélzetéről a tájat. Később derült csak ki, hogy az általunk bejárt útvonal ekkor már 323 km hosszú volt aznapra.

Somló hegyi túra

A szabadstrandon töltött egy órás hűsölést követően, este nyolckor indultunk haza. Az autópályát elkerültük a rövid szakaszra fizetendő ár, és a Budapest felé induló kocsi karavánok nagy száma miatt. A 7-es út sem volt sokkal jobb, Székesfehérvártól kifejezetten szörnyű volt az útminősége az Agárdon keresztül vezető szakaszon. Megbeszéltük, hogy az első adandó alkalommal felhajtunk a pályáraPest megyei matricánk lehetővé tette volna – de Érdnél már nem láttuk értelmét, ezért az M6-os kihalt bevezető szakaszán ereszkedtünk a főváros felé.

Az M0-ás jól járható volt, még Monoron az ünnepre való tekintettel a non-stop pékségben megvettük a másnapi kenyeret és késő este 524 km megtétele után tettük le a motort a garázsban. A költségekről is essen néhány szó, az üzemanyag az ER-6F túrán mutatott fogyasztási értékei alapján (4 liter/100 km – 400 Ft/liter átlagáron) 8384,- Ft, az ebédért 5990,- Ft-ot fizettünk, a malomban 2000,- Ft-ot kértek négyünktől. Ez utóbbit mi fizettük a veszprémi jeges kávé meghívás ellentételezéseként. 🙂 A komp 2200.- Ft-ba került két személynek és a motornak, így 18.574,- Ft lett részünkre a túra költségeinek összege. További képek a Galériában.

Szöveg: Buny

Kép: Hajnal és Buny

Nem lehet hozzászólni a hírhez!

Powered by WordPress | Compare the Best Free WordPress Themes Online. | Thanks to WordPress 4 Themes, Home Based Companies and Free Premium WordPress Themes