A 2019-es modellévet már új, agresszív megjelenéssel kezdte meg a CB500F. Formavilágának legfőbb eleme a jellegzetes, mélyre ültetett fényszóró lett, ami egyszerre láttatja modernnek és tettre késznek a modellt. Ezt koronázza meg a harmonikus egységbe kovácsolt üzemanyagtartály-motor-oldalidom hármas, valamint az álomszép erőforrás, ami a nyeregnek és a farrésznek adja tovább a hatáskeltés stafétáját.
A változó keresztmetszetű, kónuszos kormánynak köszönhetően pontosabb visszajelzéseket nyújt és még ösztönösebben, magabiztosabban vezethető. Folyadékkristályos műszeregysége nemcsak váltófokozat-visszajelzésre képes, hanem a váltások esedékességére is figyelmeztet.
Visszajelző lámpája alapesetben 8750-es percenkénti főtengelyfordulatnál villan fel, de a tulajdonos maga is eldöntheti, hogy mikor lépjen működésbe. A beállított érték 5000 és 8750 között lehet, és 250-es lépcsőkben ugorhat a pilóta.
A 35 mm átmérőjű acélcsövekből készített vázon nem változtattak 2020-ra, hiszen roppant könnyű és erős szerkezet, amelynek úgy határozták meg geometriáját, hogy pontos visszajelzéseket adjon az útról. A motortartóbakok alakját és helyzetét, valamint a váznyúlványok merevségét úgy határozták meg, hogy a zavaró rezgések ne jussanak el a pilótáig. Az utánfutás 102, a tengelytáv 1410 mm, a villaszög pedig 25,5 fok, a száraz adatok is jól mutatják tehát, hogy igencsak átgondolt konstrukcióval állunk szemben, ami kifejezetten magabiztossá teszi a pilótát irányítás közben. A csupán 192 kg tömegű CB500F tervezésénél az ideális súlyelosztásra és a tömeg-középpontosításra is nagy hangsúlyt fektettek, erről árulkodik a hátsó villa motorhoz közeli bekötési pontja, valamint a páratlan fordulékonyság és úttartás is.
A könnyű kezelhetőség és a kényelmes, pihentető testtartás érdekében 785 mm magasra helyezték az ülőlapot, ami azért is kedvező, mert így minden testalkathoz passzol a – 2080 mm hosszú, 790 mm széles, 1060 mm magas, 145 mm-es szabad hasmagassággal felvértezett – típus.
A méretes üzemanyagtartály nem kevesebb, mint 17,1 liternyi benzint képes elnyelni, ami a kedvező, 3,49 l/100 km-es üzemanyag-fogyasztást figyelembe véve több mint 480 km-es hatótávolsággal kecsegtet.
A 41 mm-es csúszószár-átmérőjű teleszkópokból összeállított első villa 120 mm-es rugóúton jár fel és alá. Kifinomult építésmódja minden helyzetben pontos – első abroncs felől érkező – visszajelzéseket és a hatékony csillapítást garantál. Akárcsak a nagy összlökettérfogatú sportmotorokon, a CB500F hátsó futóművében is egycsöves, nagy átmérőjű dugattyúra épülő rugóstag dolgozik. Ez gyors, kifinomult válaszokat ad a változó útviszonyokra, illetve kormánymozdulatokra, és hőleadása is gyorsabb. Rugó-előfeszítése 5 lépésben szabályozható, és merev, zártszelvényekből összeállított lengővillához kapcsolódik, melynek végein erős, préselt acélból készült láncfeszesség-állítók kaptak helyet. Az erőátvitelről 520-as, burkolt lánc gondoskodik, az elöl 3,5″, hátul 4,5″ széles, 17″-os átmérőjű öntött alumíniumkerekek ráfjaihoz pedig üreges, Y alakú „küllők” kapcsolódnak. Az abroncsok mérete 120/70 ZR17, illetve 160/60 ZR17.
A 320 mm-es, hullámos peremű, kétdugattyús nyereggel társított első féktárcsa 240 mm-es, szintén hullámos peremű, ámde egydugattyús féknyereggel felszerelt hátsó tárcsával dolgozik együtt, a blokkolásgátló szériatartozék.
A CB500F az alábbi színekben lesz elérhető – a forgalmazás országonként eltérhet:
– Grand Prix Red (piros)
– Matt Gunpowder Black Metallic (metálfekete)
– Candy Caribbean Blue Sea (kék) – ÚJ!
– Candy Moon Glow Yellow (sárga) – ÚJ!
A CB500F nyolcszelepes, folyadékhűtésű, soros, kéthengeres erőforrása nem más, mint a méret és a teljesítmény közötti tökéletes egyensúly szimbóluma. Egyenletesen felépülő nyomatéka és pörgős, lendületes karaktere szinte ellenállhatatlanná teszi, különösképpen, hogy már alacsony fordulatszámon elképesztő erővel tolja előre a gépet.
A 2019-es fejlesztések eredményeként az alsó és középső fordulatszám-tartományban egyaránt dinamikusabban gyorsul a CB500F – 3000 és 7000 f./perc között 4%-os forgatónyomaték- és teljesítménynövekedés tapasztalható. A kedvezőbb motorkarakterisztika elérésében a vezérlés tovább fejlesztése is közrejátszott, tudniillik 5 főtengely-elfordulási fokkal hamarabb zárnak a szelepek, s immáron 7,8 mm a szelepemelés, ami 0,3 mm-es növekedést jelent.
A PGM-FI üzemanyag-befecskendező rendszer légárama szinte teljesen egyenesen haladhat a levegőszűrőház és a szívósor között, ugyanis az akkumulátort 2019-ben előrébb helyezték a Honda szakemberei, hogy semmi ne állhassa útját az éltető oxigénnek. A hatékony gázcsere és a sportosabb hangzás jegyében a tavalyi modellévre a kipufogót is átalakították, így már két dobban végződik a rendszer és igen jellegzetes, pulzáló hangot áraszt. A – 8600-as percenkénti főtengelyfordulatnál jelentkező – csúcsteljesítmény 35 kW (47,6 LE), a legnagyobb forgatónyomaték pedig 43,3 Nm (6500 f./perc).
A 67 mm-es furatátmérő, a 66,8 mm-es lökethossz és a 10,7:1 arányú sűrítési viszony szintén sokat elárul a motorkonstrukcióról, ahogy a 180 fokos főtengely-elékelés is. Az elsődleges kiegyensúlyozó-tengely hatékonyan csillapítja a vibrációkat, s mivel a hengerek mögé helyezték, a lehető legközelebb került a tömegközépponthoz. A primeráttétel és a kiegyensúlyozó tengely ún. ollós, csillapított fogkapcsolású fogaskerekeket kapott, melyek jóval halkabbak a hagyományos konstrukciónál.
A főtengelysonkákat úgy formálták, hogy tökéletes erőpár jöjjön létre, ugyanakkor súlyuk a lehető legalacsonyabb legyen, így kisebb a tehetetlenségi nyomaték és könnyebben pörög fel a motor.
A teherviselő elemként is szolgáló erőforrás négy – hengerfejen kialakított – ponton függeszkedik vázon. A vezérlés görgős himbái és korongos emelőtőkéi alacsony súlyt szavatolnak, míg a kis rugóerejű szeleprugók és a csökkentett súrlódású összetevők hatékonyabbá teszik a működést.
A csendes vezérműlánc (SV lánc) vanádiumbevonatot kapott, így tovább mérséklődött a belső súrlódás, nem mellesleg ellenállóbbá vált a szennyeződések okozta kopással szemben. A szívószelepek tányérátmérője 26,0, a kipufogószelepeké 21,5 mm, minden adott tehát a kiváló gázcseréhez.
A dugattyú formája a 2019-es CBR1000RR Fireblade esetében alkalmazottakéhoz hasonlít, ezért nagy fordulatszámon sincs „dugattyúhang”.
Hogy a belső súrlódás tovább csökkenjen, a dugattyúszoknyák oldalán hornyokat alakítottak ki. Ezzel kisebbé vált a hengerfal súrlódó felülete és még jobb lett a kenés, mert a motorolaj szabadon áramolhat a hornyokban. Miként a CBR1000RR esetében, a CB500F-nél is AB 1-es sós fürdőt és nitrid-bevonatot is alkalmaztak a maximális élettartam, valamint az oxidáció elkerülése érdekében.
A főtengely, a vezérműtengely és a kiegyensúlyozó tengely bezárta háromszög szinte teljesen azonos a négyhengeres Honda RR motoroknál megfigyelhetővel, a belső struktúrát pedig egyenesen a 2019-es CBR1000RR-ből vették át.
A hengerek centrifugális öntéssel létrehozott, rendkívül vékony falú hüvelyeket kaptak, amelyek minimalizálják a – 180 fokos főtengely-elékelésre visszavezethető – pumpálási veszteségeket. Ráadásként fokozott áramlású olajpumpa felel a kenésért, maga az olajteknő pedig kifejezetten mély, így kevésbé zavaró az olaj mozgása a forszírozott tempójú kanyarokban és az erőteljes fékezések során. A motor üzemeltetéséhez szükséges olajmennyiség 3,2 liter.
A CB500F váltója szintén az RR jódjelű testvérből származik, kapcsolómechanizmusa és -karja például megegyezik a „nagyok” nyomatékelosztójában alkalmazottakkal. A 2019-től szériafelszereltségként adott, kuplungasszisztenssel és nyomatékhatárolóval ellátott tengelykapcsoló kisebb erővel, kifinomultabban működtethető és biztonságosabbá teszi a visszakapcsolásokat.
Hogy a CB500F megőrizhesse kedvező piaci helyzetét, egyszersmind megmaradhasson kategóriájának egyik leginkább környezetbarát modelljének, a Honda még hatékonyabbá és kifinomultabbá tette motorját. Erről tanúskodik, hogy emissziója már a 2020. január 1-én életbe lépő Euro 5-ös szabályozásnak is megfelel. Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy csökkent a szén-monoxid-kibocsátás és 40%-kal mérséklődött a kipufogott szénhidrogének mennyisége. Mindemellett hatékonyabbá vált a kopogásérzékelő és a szilárd részecskék méretét is korlátozza a rendszer.
A CB500F-hez eredeti Honda kiegészítők széles választékát kínálja a gyártó, közöttük az alábbi termékekkel: 35 literes túradoboz, csomagtartókonzol, tanktáska, nyeregtáska, magasított szélvédő (áttetsző), fűtött markolat, 12V-os elektromos aljzat, üléstakaró idom szóló nyereghez, középállvány, kerékmatrica szett, védőelem az üzemanyagtartályra.
Szöveg és kép: Honda