Egyértelmű, hogy a korábbi modellfrissítés lefontosabb eleme a fordított, szeparált funkciójú, nagy dugattyús 41 mm-es, csúszószár-átmérőjű Showa villa (Showa SFF-BP). Az új felfüggesztésnek köszönhetően még kezesebb, könnyebben irányítható lett a motor. De ide tartozik, hogy a CBR650R természetesen teljesíti az Euro5-ös környezetvédelmi norma előírásait ugyanakkor az erőforrás csúcsteljesítménye mit sem változott. A frissítésnek hála könnyebben leolvasható az LCD-műszeregység, még hatékonyabb a fényszóró, az ülés alá került az USB-C aljzat, a csinosabb lett az oldalidom és a sárvédő.
Az acélból készülő, gyémánt alakú hídváz elliptikus oldalelemekből épül fel, melyben a lengővilla befogatási pontja préseléssel nyerte el végső formáját, a váz anyagtulajdonságai pedig részegységenként eltérőek. Míg a váznyak környékén kifejezetten merev a szerkezet, az oldalelemek valamelyest rugalmasak, ezáltal egyszerre garantált a kiváló útfekvés, a precíz irányíthatóság és a közvetlen visszajelzés.
A villaszög 25,5°, az utánfutás 101 mm, és jól eltalált a tengelytáv is: 1450 mm, míg a saját tömeg 208 kg. Kétségtelen, hogy a 41 mm-es csúszószár-átmérőjű Showa SFF-BP fordított villa jelenti a legfontosabb újítást a modellen. Már csak azért is különleges a nagy dugattyús teleszkóppár, mert a szerényebb tömeget, a hatékonyabb működést, a kiváló menetkomfortot és a sokoldalúságot szem előtt tartva a fejlesztők megosztották a feladatokat: az egyik teleszkóp felel a rugózásért, a másik pedig a csillapításért. Hátul 10 fokozatban szabályozható előfeszítésű, egycsöves központi rugóstagot találunk – ez nyomásos öntéssel készült és stíluselemnek is kiváló, alumínium lengővillához kapcsolódik. A fékrendszer szintén a legmagasabb színvonalat képviseli, tudniillik elöl négydugattyús, radiálisan rögzített nyergek és 310 mm-es, hullámos peremű, úszóágyazású tárcsák dolgoznak, miközben hátul egydugattyús nyerget és 240 mm-es tárcsát találunk. A kétcsatornás blokkolásgátló természetesen az alapfelszereltség része, akárcsak az öntött alumíniumfelni-garnitúra, melyet 120/70 ZR17, illetve 180/55 ZR17 méretű abroncsokkal szereltek fel a hondások.
A formavilág középpontjában továbbra is az álomszép, négyhengeres erőforrás áll, de az átdolgozott idomzat eredményeként sportosabbá vált a CBR megjelenése. A továbbfejlesztett, dupla LED-fényszóró ellentmondást nem tűrő, céltudatos tekintetet kölcsönöz a Hondának, míg a vékony, éles vonalakkal, valamint hegyes szögekkel látványosabbá varázsolt, még mélyebbre nyúló alsó idom erős, izmos motorkerékpár benyomását kelti.
A nyereg szintén kompaktabb lett, ugyanakkor tökéletes formai harmóniában áll a jellegzetes kontúrok határolta faridommal. A minimalista stílusban fogant, mélyebbre nyúló oldalidom, hátsó sárvédő és rendszámtartó található, így könnyen megkülönböztethető elődjétől. A legújabb CBR650R két vadonatúj fényezést kapott: metál matt fekete – narancssárga kiemeléssel és vörös megújult grafikával. A korábbi CBR-ekhez hasonlóan ezúttal is a felső villahíd aljához rögzített kormánycsutkák felelnek a sportos üléshelyzetért, a hátsó lábtartót pedig úgy helyezték el, hogy ne zavarja a pilótát sportos motorozás közben. Bővült a felszereltség is, nevezetesen a – 810 milliméter magasan fekvő – nyereg alá beépített USB-C aljzattal, amiről egyszerűen és gyorsan feltölthetjük elektromos készülékeinket.
Stílusos LCD-műszeregységén – az alapvető adatok mellett – helyet kapott a váltófokozat-visszajelző, a felváltás esedékességére figyelmeztető lámpa, sőt a korábban elért, legmagasabb fordulatszámot mutató jelzés is. A Honda fejlesztői a legsportosabb, legszórakoztatóbb középkategóriás, négyhengeres motorkerékpár megalkotását tűzték ki célul, így született meg a 649 cm3-s, DOHC-vezérlésű, 16 szelepes erőforrás, amely a teljes fordulatszám-tartományban egyenletesen húz. Csúcsteljesítménye 70 kW, azaz 95,2 LE (12 000 f./percnél), míg – 8 500 f./percnél jelentkező – legnagyobb forgatónyomatéka 63 Nm. Hogy az A2-es jogosítvánnyal rendelkezők is megízlelhessék a CBR650R nyújtotta élményt, a modellt 35 kW-os változatban is forgalmazza a Honda.
A korábbi fejlesztés során több ponton módosították az erőforrást és a hozzá kapcsolódó alkatrészeket, hogy a károsanyag-kibocsátás megfeleljen az Euro5 előírásainak. Például átdolgozott vezérlőelektronika (ECU), a szívószelep nyitási idejét módosító, eltérő profilú vezérműtengely, új leömlőcső, katalizátor és kipufogódob került a motorra, nem beszélve a hatékonyabb irídium gyújtógyertyákról és az új főtengelyhelyzet-jeladóról. Egyéb innovatív megoldásokat is felfedezhetünk, ilyen például a közvetlen, himba nélküli szelepmozgatás, amely kisebb hengerfej alkalmazását tette lehetővé, miközben a furatátmérő 67, a löket 46 mm, a sűrítési viszony pedig 11,6:1, csakúgy, mint az elődmodellnél. Említést érdemel még, hogy az üzemanyagtartály két oldalán megfigyelhető légbeömlők nagy mennyiségű levegőt képesek az égéstérbe juttatni, ráadásul jellegzetes szívózajjal teszik különlegesebbé a CBR hangját. Az aszimmetrikus dugattyúszoknyák a lehető legkisebb felületen érintkeznek a hengerfallal, ezáltal kisebb a súrlódás és halkabb az erőforrás. A hüvelyek külső felületén kialakított bordázat hatékony hőelvezetést biztosít, ugyanakkor gátolja a hüvely deformálódását – alkalmazásával az olajfogyasztás és a súrlódás is csökken. Ez utóbbi miatt hajtják a vezérműtengelyeket vanádiumbevonatú csapokkal gyártott láncok, melyek nem mellesleg csendes működésűek, még kifinomultabbá téve a járáskultúrát. A hűtőfolyadék keringtetését az erőforráson belül oldották meg a szakemberek, nincsenek tehát kívül elhelyezett csövek, azaz semmi nem töri meg az elegáns hajtómű formai egységét. Maga az erőforrás – teljesítményéhez viszonyítva – rendkívül kis méretű, a 30 fokban előredöntött hengersor, az önindító, a hatfokozatú váltó és a tengelykapcsoló egyedülállóan kompakt egységet alkot.
A – 2019-től szériatartozékként kínált – kuplungasszisztens és a nyomatékhatároló megkönnyíti a fel- és visszakapcsolásokat, egyúttal megakadályozza, hogy a hátsó kerék blokkoljon erős fékezésnél és gyors visszakapcsolásnál. Roppant hasznos a Honda által fejlesztett, szabadon kikapcsolható kipörgésgátló (Honda Selectable Torque Control – HSTC) is, hiszen minden helyzetben, például csúszós útfelületen gyorsítva is biztos tapadást garantál. A modern műszaki megoldások eredményeként az erőforrás fogyasztása csupán 4,9 l/100 km (WMTC szabvány szerint), tehát – a 15,4 literes üzemanyagtartályt figyelembe véve – 300 kilométernél is nagyobb hatótávolsággal büszkélkedhet a típus.
A CBR650R-hez Eredeti Honda Kiegészítők széles választékát kínálja a gyártó, közöttük az alábbi termékekkel: alumínium stíluselemek (első sárvédőtartó-konzol, oldalelemek, üléstakaró-idom), kerékmatrica-szett, tank- és nyeregtáska, gyorsváltó, magas szélvédő (két változat: víztiszta és „füstüveg”), markolatfűtés.
Szöveg és kép: Honda