Röviden úgy jellemezhetnénk az új CB-t, hogy afféle lépcsőfok az ifjú pilóták életében az első nagymotor a 125 cm3-es után. Rendkívül könnyű, erőforrása, váza és futóműve egyaránt szenzációs, fenntartása nem terheli meg a tulajdonos pénztárcáját, ráadásul A2-es jogosítvánnyal is vezethető. Mindemellett lehetőséget ad a fiataloknak, hogy élvezetes formában fejlesszék tudásukat és személyesen is megtapasztalhassák a Hondák előnyeit, azaz a kiváló minőséget, a műszaki fejlettséget és a páratlan vezetési élményt. Ugyanakkor azoknak is remek társ lehet, akik nagyobb motorról ülnek át a fürge CB300R-re.
Ez egy igazi élménymotor, ami után a laikusok is megfordulnak az utcán. Emellett takarékos és praktikus ingázó, főként, hogy 2022-es változata messze sokoldalúbb elődeinél, és immáron Euro 5-ös besorolású, azaz károsanyag-kibocsátása is jelentősen csökkent.
A CB300R vadonatúj felfüggesztése könnyebbé teszi a motor irányítását, csakúgy, mint a továbbfejlesztett, rásegítős és nyomatékhatárolós tengelykapcsoló. Elképesztően csekély, mindössze 144 kg-os tömegével a Honda pehelysúlyú sztárja kimagasló menettulajdonságokra lehet büszke, főként, hogy 2022-ben már átdolgozott, Euro 5-ös erőforrás duruzsol a Neo Sports Café stílusú motorban. Ahogy egyre magasabb fordulatszámon pörög a 286 cm3-es, folyadékhűtésű egyhengeres, úgy termeli egyre gyorsabban és gyorsabban az adrenalint – egyszerűen ideális a fiatal, kezdő és az újrakezdő motorosoknak. Az erőforrást préselt elemekből és csövekből épült váz öleli körbe, melynek páratlan merevsége szélsőséges helyzetekben is pontos visszajelzéseket garantál.
A 2022-es változat új felfüggesztést kapott, nevezetesen a CB650R-ben is használt 41 mm-es csúszószár-átmérőjű, fordított, nagydugattyús, szeparált működésű Showa (SFF-BP) villát, csupán a rugóállandót és a csillapítás mértékét módosították a csekélyebb tömegnek megfelelően. Akárcsak a kétszer nagyobb rokonnál, itt is négydugattyús, radiálisan rögzített féknyereg és úszóágyazású tárcsa felel a lassításért, méghozzá IMU-val, azaz helyzetérzékelővel kiegészített ABS felügyeletében. Ugyancsak a nagyobb gépeket idézi a változó keresztmetszetű kormány, a továbbfejlesztett, folyadékkristályos műszeregység és a minden elemében LED világítás. Ezek egytől egyig kimagasló minőségről tanúskodnak, egyszersmind hozzájárulnak, hogy még nagyobb boldogság legyen birtokolni a CB300R-t.
A 2022-es CB300R-t az alábbi színekben rendelhetik meg a vásárlók: gyöngyházsárga (Pearl Dusk Yellow), gyöngyházkék (Matt Pearl Agile Blue), metálfekete (Matt Gunpowder Black Metallic), piros (Candy Chromosphere Red).
Akárcsak a Neo Sports Café család többi tagja, a CB300R is a minimalista stílusban fogant. Acélváza préselt elemeket és acélcsöveket egyaránt felvonultat, és egyedi megjelenésű a hátsó lengővilla is, ugyanis – egyszerű zártszelvény helyett – acéllapokból állították össze a Honda szakemberei. Mindkettőt úgy tervezték, hogy nagyobb hosszirányú merevséget érjenek el és súlynövekedés nélkül küszöböljék ki a váz csavarodását.
A remek útfekvés és a precíz visszajelzések érdekében préselt merevítőlapkákkal tették még erősebbé a hátsó lengővilla bekötési pontjait, s maga a lengőkar is rendkívül masszív. A 2022-es fejlesztések legfontosabb eleme az 5 lépésben állítható előfeszítésű központi rugóstag, valamint az elődjénél könnyebb, 41 mm-es csúszószár-átmérőjű, fordított, nagy dugattyús, szeparált működésű Showa (SFF-BP) villa. Lényeges különbség az előző konstrukcióval szemben, hogy a villában különválasztották a funkciókat, az egyik szár a rugózásért, a másik pedig a csillapításért felel. Az újítás eredményeként kifinomultabb lett a rugózás, kényelmesebbé vált a motor, valamint 24,7 fokra nőtt a villaszög és 93 mm-re az utánfutás mértéke.
A páratlan kezelhetőség, a fordulékonyság és a tapadás záloga az 1352 mm-es tengelytáv, a csupán 144 kg-os menetkész tömeg és a 49,6/50,4 arányú tömegelosztás. Az ülésmagasság mindössze 799 mm, hogy az alacsonyabb pilóták is magabiztosan talajt érjenek megálláskor. A 296 mm-es átmérőjű, agy nélküli, úszóágyazású első tárcsát radiálisan rögzített, négydugattyús Nissin féknyereg fogja közre, míg hátra 220 mm-es tárcsa és egydugattyús nyereg került.
Működésüket a maximális menetbiztonság és a precíz első-hátsó fékerőelosztás érdekében kétcsatornás, helyzetérzékelővel kiegészített blokkolásgátló felügyeli, a tapadásról pedig 110/70 R17, illetve 150/60 R17 méretű radiálabroncsok gondoskodnak.
A CB300R semmit nem rejt véka alá, sőt büszkén teszi közszemlére fekete színben pompázó műszaki alapjait. Így lesz egyszerre brutális és elegáns, a megszokottnál jóval keményebb attitűdöt képviselve a „naked”-ek mezőnyében.
Az extrém összhatás az olyan részleteknek köszönhető, mint például a különleges, szinte észrevehetetlen farokidom, ami elegáns keretként szegélyezi az osztott nyerget. Az ülés egyébként új, vastagabb huzatot visel – ez és az alumínium lábtartó is a vezető, illetve az utas nagyobb kényelmét szolgálja. A csupán 23,5 mm vékony, alig 230 gramm tömegű folyadékkristályos műszeregység a sebességet, a fordulatszámot, valamint az üzemanyagszintet is megjeleníti, és felette kaptak helyet a különféle visszajelzőlámpák. Fontos újítás, hogy a 2022-es változaton hangsúlyosabb lett a – negatív formában feltűnő – fokozatkijelző.
Kétségtelen, hogy a minden elemében LED-es világítás több szempontból is előnyös. Egyrészt hozzájárul a súlycsökkentéshez és a tömeg-középpontosításhoz, másrészt fokozza a minőségérzetet és a láthatóságot. Sajátos osztott első lámpát visel a modell, melynek alsó részében a tompított, a felsőben a távolsági fényszóró kapott helyet. Különlegesség a hátsó lámpa is, hiszen ennél vékonyabb fényforrást még soha nem szerelt a Honda motorkerékpárra. A 13 literes üzemanyagtartály szögletes takaróidom alatt bújik meg, betöltőnyílása egyedi, repülőgépeket idéző fedéllel zárható. A modern műszaki megoldások eredményeként a fogyasztás csupán 3,3 l/100 km (WMTC-szabvány szerint), míg a hatótáv meghaladja a 320 km-t.
A CB300R-t kompakt, 286 cm3-es, folyadékhűtésű, DOHC-vezérlésű, négyszelepes motor hajtja, ami közvetlen reakciójával és pörgős karakterével megannyi rajongót szerzett már a márkának. Ez nem csoda, hiszen a fordulatszám emelkedésével a vezető adrenalinszintje is egyre csak nő, de a rugalmas egyhengeres a hétköznapokban is remek társ. Erről árulkodik, hogy városi környezetben és autópályán is könnyedén gyorsítja a filigrán CB-t, mely így lazán tartja a lépést a forgalom ritmusával. Noha 2022-re jelentősen csökkent a károsanyag-kibocsátása, csúcsteljesítménye továbbra is 31 LE (9000 f./percnél), míg – 7750 f./percnél jelentkező – legnagyobb forgatónyomatéka 27,5 Nm.
Szintén a 2022-es újítások közé tartozik, hogy rásegítős és nyomatékhatárolós tengelykapcsolót építettek be a mérnökök, ezáltal kisebb erővel működtethető a kuplung és kemény fékezés, illetve visszakapcsolás közben sem „pattog el” a hátsó kerék. Szűken áttételezett, hatfokozatú váltó szavatolja a kiemelkedő gyorsulást, s hogy a felkapcsolás minél gyorsabb, pontosabb legyen, a váltókar gömbcsuklóval kapcsolódik a sebességváltóhoz. A furat és a löket 76, illetve 63 mm, a sűrítési viszony 10,7:1. A 38 mm-es fojtószelepház, az egyenes szívócsatorna és a PGM-FI üzemanyag-befecskendező rendszer a teljes fordulatszám-tartományban élénké teszi az erőforrást és villámgyors gázreakciókkal nyűgőzi le a pilótát, a kellemes hangzást pedig alul elvezetett, egyszerűbb belső szerkezetű kipufogórendszer biztosítja, amely a motor jobb oldalán bújik elő.
Hogy jelentősen csökkenjen a károsanyag-kibocsátás és a CB300R megfeleljen az Euro 5 előírásainak, a mérnökök nagyobb katalizátort, illetve OBD2-kompatibilis főtengelyjeladót építettek a motorba. Szintén erős érv a motor mellett, hogy az alacsony üzemeltetési költség és a hihetetlenül visszafogott üzemanyag-fogyasztás. Ezt úgy érték el a szakemberek, hogy minimálisra csökkentették a mozgó alkatrészek számát, valamint alacsony súrlódású dugattyúgyűrűket, nagy sűrűségű radiátormagot és irídium gyújtógyertyákat használtak fel a CB300R készítése során.
Szöveg és kép: Honda