Ruben Helmin főmérnök nevét fontos megemlíteni, amikor a Husqvarna motocross és enduro sikereiről beszélünk. 1954-ben 29 évesen csatlakozott a gyárhoz, és nem csak a műszaki dolgokhoz volt szeme, de intelligens is volt. Ruben Helmin első feladata az volt, hogy részt vegyen az új modell vázának fejlesztésében és a gép felfüggesztésének javításában.
Egyes ügyfelek panaszkodtak az első villa gumijára, amely túl gyenge volt. A Silverpilen bemutatásakor nem lehetett versenyenduro gépeket vásárolni szabadon, a versenygéphez hozzáférés lehetőségei pedig elenyészőek voltak, mivel a gépek 75 kg-os szabály szerinti súlyát be kellett tartani.
Következésképpen az új Silverpilen nem versenyre készült, és nem is tartották alkalmas gépnek az offroad motorozáshoz. 1955 késő nyarán a Husqvarna mérnöke, Ruben Helmin azt mondta: „Ha ezzel a géppel versenyezni akarsz, akkor magadat hibáztasd. A Silverpilen sérülékeny, nem versenycélokra készült. A felfüggesztés nem elég jó a fából készült ösvények, kavicsos utak és szédítő nyomvályúk kihívásaihoz.” Bizonyos mértékig igaza volt, de a jövő bizonyította, hogy tévedett, mivel ez a motorkerékpár egy aranykorszak kezdete volt a Husqvarna számára. Az 1958 és 1959 telén a Husqvarna már készítette az új, 250 köbcentis gépeit.
Helmin és mérnökei hangolták az erőforrást, teljesen új ötvözetből készült hengert szereltek rá, amely a motor teljesítményét javította. A próbapadon 15 lóerős teljesítményt mértek 6000-es fordulatszámon – ez igazán kielégítő adat volt! A jobb felfüggesztés érdekében a lengőkaros első villákat felújították. Csak 10 darabot építettek meg így és osztottak szét a következő versenyzők között: Rolf Tibblin, Stig Richardsson, Lennart Dahlén és Torsten Hallman.
Mindenki izgalmas szezon elé nézett, és minden erőfeszítés meghozta gyümölcsét Rolf Tibblin 1959-es összesített győzelmével a 250 köbcentis Európa-bajnokságon. Ehhez kellett Helmin, akinek karakterét a lelkesedés és a szigorúság keveréke határozta meg. Ruben : „Sok ügyfelünk keresett kiváló minőségű gépeket, és amikor látták, hogy a Husqvarna motocross-címeket nyer, felpattantak a győztes motorra.”
1963-ban a Husqvarna Helmin ajánlására elkészítette első eladásra szánt gyári verseny replikáit. Összesen száz motocross gép készült, és mind elfogyott. Nyolc egyéni cím megszerzése az 1960-as években fontos állomásnak bizonyultak: „Nem emlékszem, hány mérföldet utaztam ezekben az években, de úgy tűnt, otthon a legkevesebb időt töltöttem” – mondta a mérnök. „Az évek múlásával egyre jobban bekapcsolódtunk a versenyek világába világszerte, nem utolsósorban az Egyesült Államokban, ahol virágzott az üzlet.” A Husqvarna a svéd hadseregnek is szállított motorkerékpárokat, ami időt és fejlesztést igényelt a műszaki osztálytól. „A 256A modell igazi katonai motorkerékpár volt. Először 5000 darabra kértek árajánlatot, de végül a katonaság csak ezer zöldre festett gépet vett.
Több volt a munka, mint a haszon” – zárta Helmin. Az 1960-as évek elején Helminnek támadt egy ötlete, hogy összeállítson két 250-es motort. Erőteljes ikererőművet eredményezett, fél liter lökettérfogattal. Gondolatait azonban csak 1967-ben kezdte fejleszteni. Helminnek sikerült dupla 2 üteműt integrálni egy egységbe. A tesztek után a 137 kg-os Husky vadállatot 504 köbcentisre fúrták fel, amivel 1969-ben bejutott a FIM-kupába. Megnyerték a kupát, és egy 492 köbcentis gépet szállítottak a mexikói Baja 1000 versenyre. Az ász versenyzőkkel, Gunnar Nilssonnal és J.N. Roberts megnyerte a klasszikus versenyt, nagy fölénnyel. A kétmotoros modell azonban soha nem érte meg a sorozatgyártást, annak ellenére, hogy Európában és az Egyesült Államokban is sikeres volt.
Az 1970-es években a csúcsra akkor értek, amikor Bengt Åberg, Heikki Mikkola és Håkan Carlqvist egyéni motocross világbajnoki címet szerzett. Helmin volt a felelős a 250 köbcentis és az 500 köbcentiméteres motorokért is, ahol a legmagasabb szinten kellett teljesíteni. „Szuper időszak volt, és nehéz eldönteni, hogy melyik Nagydíjra utazzak” – mondta Ruben a fejét vakarva. Helmin 19 évig dolgozott a műszaki osztályon, egészen 1983-ig, amikor kinevezték a Minőség- és Versenyosztály vezetőjének. Ebben az időben azt ajánlotta, hogy a jövőben váljon el a kétütemű és a négyütemű motorok gyártása.
Helmin meg volt győződve arról, hogy a környezetvédelmi szempontok hamarosan felülkerekednek, és ezeket a gépeket két osztályba sorolják majd, ahol a kétüteműek szenvednek majd. Erős víziókkal az előre gondolkodás volt a specialitása. Három évvel később az olasz Cagiva gyár megvásárolta a Husqvarnát, ami azt jelentette, hogy Helmin úr ismét pozíciót váltott. A bölcs öreg most már a hazai eladások felelőse volt. 1989-ben Ruben új motorkerékpár-cégként megalapította a Husaberget. Egy kis csoporttal dolgozott együtt, a gépeik igazán sikeresek voltak az enduróban.
1994-ben Helmin karrierje véget ért, több mint 40 évet töltött motorkerékpárok fejlesztésével. Végül 84 éves korában Ruben békésen halt meg, mert tudta, hogy sikeresen szolgálta a svéd motorgyártást és versenyzést.
Szöveg: Buny
Kép: Husqvarna