Igazán büszkék lehetnek a szardíniai székhelyű Motocicli Audaci szakemberei, a Honda ugyanis bejelentette, hogy az általuk megálmodott és épített, Maanboard fantázianevű Honda CMX500 Rebel kapta a legtöbb voksot a 2022-es Honda Customs motorépítő-versenyen.
A Hondacustoms.com honlapon meghirdetett közönségszavazáson több mint 8000 felhasználó véleményezte – like vagy dislike formájában – a 10 legjobb CMX500- és CMX1100-átépítést, ami már önmagában jól mutatja, milyen nagy volt az érdeklődés az angol, francia, olasz, portugál és spanyol alkotók gépei iránt.
A tíz különleges motorkerékpárt a biarritzi Wheels & Waves fesztiválon mutatták be júliusban, az első három helyezett 5175, 4823 és 4335 lájkot gyűjtött, ami annyit tesz, hogy a látogatók 63, 59, illetve 53 százalékának tetszett az adott modell.
A Motocicli Audaci szakemberei a harmincas évek homokfutóinak emlékét elevenítették fel. Álomszép gépüket egyebek mellett Springer villa, 19”-os, küllős kerékgarnitúra és a rozsdamentes acélból készülő, SC-Project dobban végző kipufogórendszer teszi különlegessé. Szemet gyönyörködtető az üzemanyagtartály – aranyszínű levelekkel díszített – Candy Blue fényezése is, akárcsak a megemelt kormány, a speciális faridom és az új, bőrkárpitozású ülés. Nem sokkal lemaradva, másodikként végzett az angol Guy Willison által épített 5Four Honda Rebel Street, ami csontfehér-gyöngyházpiros fényezésével, küllős kerekeivel és rozsdamentes acélból készülő rajttáblájával legalább annyira feltűnő, mint a művész korábban bemutatott CB1000R- és CB1000RS-átépítése.
A portugál Honda Garonda márkakereskedés arany-fehér Lucyjét a hatvanas évek végén-hetvenes évek elején forgalmazott CB175 ihlette, s éppúgy CMX500-alapra épül, mint az első és a második helyezett. A 2017-ben bemutatott Rebel Európa-szerte roppant népszerű, 2021-ben a legnagyobb példányszámban eladott custom motorkerékpár volt az öreg kontinensen, s ezt a titulusát 2022 eddig eltelt hónapjaiban is megőrizte. Sikere nem véletlen, hiszen 500 és 1100 cm3-es változata egyaránt tökéletes alap a motorépítőknek. Akik kíváncsiak az indulókra és a díjazottakra, feltétlenül keressék fel az – angol, francia, német, olasz, portugál és spanyol nyelven olvasható – Honda Customs honlapot a www.hondacustoms.com címen! A weboldal arra is lehetőséget ad, hogy a motorokról készült felvételeket háttérképként letöltsék, illetve a különféle közösségi oldalakon megosszák a látogatók.
Az 5000 „lájkot” begyűjtő szépség 9 vetélytársát utasította mögé, ami nem meglepő, hiszen a harmincas évek – homokra szánt – versenymotorjait idéző stílus, a 19″-os, küllős kerékgarnitúra, a rozsdamentes kipufogórendszer és a többi lenyűgöző, egyedi alkatrész valóban megragadja a tekintetet.
Szemet gyönyörködtető az üzemanyagtartály – aranyszínű levelekkel megspékelt – Candy Blue fényezése is, akárcsak a megemelt kormány, az speciális faridom és az új, bőrkárpitozású ülés. Nicola Manca, a Honda Customs 2022 győztese, a Motocicli Audaci alapítója és vezetője lelkesedéssel mesélte, hogy milyen kihívásokkal szembesültek a motor építése során.
– Gratulálunk a Honda Customs 2022 versenyen elért első helyezésetekhez! A Maanboard igazán különleges motorkerékpár. Miként merült fel a gondolat, hogy a harmincas évek homokversenyzőinek stílusában szülessen újra?
– Köszönjük az elismerést! Hatalmas élmény volt a motor elkészítése, és mindenkinek nagyon hálásak vagyunk, aki ránk szavazott! Több okból választottuk az 1930-as évek homokversenyzőit. Az első és talán legfontosabb maga a környezet, amelyben a motorkerékpár bemutatkozott.
A Wheels and Waves fesztivál elsősorban a tengerparti, homokon zajló viadalokról szól, ahol nyélgázon nyüstölik a gépeket, ezért egyértelmű volt, hogy a homokversenyzők stílusában építjük meg Maanboardot. A második ok tulajdonképpen műszaki jellegű volt: ahhoz, hogy ott fusson az övvonal, ahol szerettük volna, meg kellett emelni a motor hátulját, és legalább 16 centit kellett ültetnünk az elején. Ragaszkodtunk a 19”-os kerekekhez, de az első abroncs hozzáért a hűtőradiátorhoz. Ezt elkerülendő Springer-villa mellett döntöttünk, jelentős hely szabadult fel tehát, mi pedig annyira mélyre engedhetjük a motor elejét, amennyire csak szerettük volna.
– Ez a Candy Blue szín rendkívül látványos. Van bármilyen érzelmi kötődésetek ehhez az árnyalathoz?
– Alapvetően piros motort szerettünk volna aranyszínű levelekkel, de egy jó barátunk, Ivan Motta küldött nekünk egy Candy Blue-színmintát, ami nagyon-nagyon megtetszett mindenkinek a műhelyben. Úgy éreztük, hogy ez sokkal jobban illik elképzelésünkhöz, elvégre itt a tengerről és a hullámokról szól minden. Gyöngyházmetál bevonatról lévén szó, a motor színét mindig a fény beesési szöge határozza meg, pont úgy, ahogy a tengerét is.
– A Maanboard büszkén viseli első és hátsó idomain a kilencvenes rajtszámot. Van ennek a számnak valamilyen különleges jelentése?
– A 90-es számot a zsidó misztikum világából, a kabbalából emeltük át, azt jelenti, hogy félelem. Emellett, ha közelebb hajol az ember, észreveheti, hogy a számjegyeket az angol „fear does”, azaz a „félelem teszi” kifejezés betűi alkotják. Persze sok másik számot is választhattunk volna, de homokon motorozni, méghozzá első fék nélkül finoman szólva rémisztő élmény, így a 90-es szám használata abszolút helyénvalónak tűnt.
– Melyik alkatrészt volt a legkeményebb munka elkészíteni?
– A legnehezebb feladat kétségtelenül az alapötlet kifundálása volt. Mielőtt nekiálltunk a munkának, rengeteg Rebel-alapú átépítést néztünk meg, és arra jutottunk, hogy döntő többségük azt a vonalat igyekszik kihangsúlyozni, amelyik elölről hátrafelé lejt. Mi ellenben úgy gondoltuk, hogy fordítva még szebb és egyedibb lenne ez a kialakítás, ezért pont a másik irányba indultunk el: amennyire csak – az üzemanyagtartály átalakítása és a váz átformálása nélkül – lehetett, megültettük a motort. Persze nem voltunk biztosak benne, hogy milyen lesz majd az összhatás, ha elkészülnek az alkatrészek, de bíztunk tervrajzainkban, illetve szaktudásunkban, és szerencsére működött a dolog. A többi már ment, mint a karikacsapás, és igazán büszkék vagyunk a végeredményre.
– Melyik összetevőre vagytok a legbüszkébbek?
– Arra vagyunk a legbüszkébbek, hogy a váz, az üzemanyagtartály és a lengővilla módosítása nélkül sikerült teljesen új vonalvezetést adnunk a modellnek. A radikális átalakításnál sokkal nehezebb megtalálni az inspiráció forrását, és elérni azt, hogy megmutassuk a Honda Rebelben rejlő hihetetlen átépítési lehetőségeket. Hozzáteszem, sok apró részletre büszkék vagyunk még. Például az egyedileg formázott ülésre, a kézzel festett elemekre vagy a szintén kézimunkával kialakított faridomra, ami igazán közel vitte a gépet az átépített motorok világához, ugyanakkor hozzájárult a versenymotoros jelleghez, mit szerettünk volna elérni.
Szöveg és kép: Honda