A kalandmotorzás titkai, avagy hogyan készülj fel egy világ körüli utazásra

Minden motoros arról álmodik, hogy körbeutazza a világot. Egy belga pár, Tom és Caroline számára ez az álom valósággá vált. A Moto Morgana zászlaja alatt a kalandorok Husqvarna 701 Enduro gépkre ültek, hogy teljesítsék küldetésüket. A leírás alapján bárki kaphat ötletet, és megtudhatja, mit kell csomagolnia ahhoz, hogy túlélje élete egyik legnagyobb kalandját, és hogyan tájékozódjon a világban.

Azok számára, akik nem tudják, mit csináltatok kétéves utazásotok során, tudnál áttekintést adni arról, hogy merre jártatok, hol szálltatok meg, és merre vitt az út?
2016-ban világkörüli útra indultunk. Bezártuk a belgiumi házunkat, felpattantunk a 701-es Endurokra, és motoroztunk. Az első prioritás az volt, hogy gyorsan elhagyjuk Európát, mivel az időjárás-előrejelzés elég borzalmas volt. Így hát átkeltünk Franciaországon, Spanyolországon és Portugálián, és Marokkóban indult az igazi kaland. Milyen csodálatos ország, ideális a terepesek számára, és lehetőséget adott hogy megszokhassuk a Husqvarnákat. Dél felé vettük az irányt, és 14 nyugat-afrikai országon haladtunk át, mielőtt beléptünk Namíbiába. Innen Zambián, Malawin, Mozambikon és Szváziföldön keresztül kelet felé vettük az irányt, és végül elértük Fokvárost. Ekkor már 10 hónapja úton voltunk. Ezt követően a motorokat Uruguayba szállítottuk. Dél-Amerika csodálatos, átkeltünk Argentína szőlőültetvényein, a chilei Atacama-sivatagon, a bolíviai Salar de Uyuni sósíkságon, Peruban megnéztük a Machu Picchut, Ecuadorban esett az eső, és élveztük a kolumbiaiak vendégszeretetét. Egy 80 km-es dzsungelszakaszon Kolumbia és Panama között nem lehet áthaladni motorral, ezért azokat újra ládába raktuk, és egy konténerben szállítattuk át Panamába, ami egy hosszadalmas, drága és nehéz folyamat. Miközben végig motoroztuk az összes kis közép-amerikai országot, kedvet kaptunk Mexikóhoz, és igazunk lett!

Moto Morgana


Mivel egy kicsit több időt töltöttünk ebben a nyüzsgő országban, sietnünk kellett, hogy Alaszkába érjünk a hó előtt. Miközben átkeltünk az Egyesült Államok néhány nyugati államán és a kanadai Sziklás-hegység bal oldalán, az emberek gyakran megkérdezték tőlünk, hogy északra vagy délre megyünk. Amikor azt válaszoltuk: „Északra”, tele önbizalommal és izgalommal azt válaszolták: „Hú, ez egy kicsit késői!” Igen, fagyos hideg volt, különösen éjszaka, és volt néhány havas napunk. De a Fairbanks-i északi fényt bámulva a száj tátva marad, és kárpótolt minden szenvedésért. Eredetileg ötéves világ körüli utazást terveztünk, de felül kellett vizsgálnunk a terveinket, és csak kétéves kalandot irányoztunk elő. Úgy döntöttünk, hogy átkelünk az Amerikai Egyesült Államokon nyugatról keletre, és New Yorkban érünk célba, ahol Caroline testvérével és családjával tölthetünk el egy kis időt. Pontosan két év út után, sok-sok mesélnivalóval, de nehéz szívvel hazarepültünk Belgiumba.
Mielőtt elindulnsz egy útra, sok gyakorlati dologra kell ügyelni, például a fáradságos adminisztratív feladatokra. Az utazás előtti papírmunka és az életvitellel kapcsolatos dolgok rendbe tétele nem szegte kedveteket?
Egy nagy utazásra való felkészülés időbe telik. Ezért hagytuk abba a munkát másfél hónappal az indulás előtt. A papírmunka egy dolog: útlevelek, igazolások a motorbiciklihez (attól függően, hogy melyik országról beszélünk), hitelkártyák, sárga lap és a hozzá tartozó oltások.

Moto Morgana

Minden alkalommal, amikor kipipáltunk egy ilyen elemet a listánkból örömmel töltött el. Nem igazán a kedvencünk az előkészület, de valóságosabbá teszi az utat – útlevél nélkül nem jutnánk messzire, igaz? Sokkal izgalmasabbak voltak a megérkezett dobozok: új sisakok, bakancsok, motoros felszerelés, sátor és nagyon kényelmes hálózsákok. Aztán persze a motorok. Miután kipróbáltuk, talán fél órát ültünk rajtuk, és hatalmas mosoly volt az arcunkon. Nem is motoroztunk, inkább csak ismerkedtünk a következő évek társaival. Nevezzük ezt egy új kapcsolat kezdetének.
Nyilvánvaló, hogy nem könnyelműen hoztátok meg a döntést erről a hihetetlen utazásról. Mi volt az inspiráció?
Caroline: Tom mindig sokat utazott, már tinédzserként is. Szeretett utazni anélkül, hogy igazán tudta volna, hol tölti az éjszakát, vagy hová megy másnap. Amikor először találkoztunk, éppen akkor tért vissza egy két hónapos dél-amerikai utazásáról. Órákig beszélt róla olyan szenvedéllyel, hogy kísértésbe estem. Nem telt el sok idő, rájöttem, hogy csatlakozni akarok hozzá a következő útjára. „Semmi gond, de saját motorral kell jönnöd!” – mondta. Szóval, megvettük az első motoromat, megszereztem a jogosítványt, és indultunk első utunkra Belgiumból Jordánia déli részébe és vissza. Nyilván hiányzott a tapasztalatom, és 11 000 km után teljesen kimerült voltam. De rájöttem, megvan életem értelme. A következő néhány évben Dél-Afrikába és Namíbiába, Iránba, Izlandra, Marokkóba utaztunk.

Moto Morgana

Nagyon ráéreztem erre a dologra. De minél többet utaztunk, annál jobban küzdöttünk hazafelé. Befejeztük az egyik utat, és azonnal elkezdtük tervezni a következőt. Aztán egy nap egy napsütötte lille-i teraszon Tom feltette a kérdést: „Mit szólnál, ha hosszabb időre mennénk? Vagy öt évre? Meglepte a válaszom: Na, ez jó ötlet! Mikor akarsz indulni? Ettől a naptól kezdve elkezdtünk álmodozni és tervezgetni, és utazásaink első szakasza a 2016-tól 2018-ig tartó kétéves kaland volt. Most nekivágunk a következő három évnek. Ilyen egy ötéves terv.
Tudtad, hogy pontosan hova akarsz menni? Milyen volt a döntéshozatal folyamata, amely segített, hogy merre tovább? Hogyan befolyásolta ez a közelgő utazás terveit?
Ha egy hónapos utazásra indulsz, könnyű előre tervezni. Milyen látnivalókat szeretnél meglátogatni, milyen útvonalakon indulsz el, hol kempingezel, szállhatsz-e meg hostelben vagy olcsó szállodában? Ez nem lehetséges több éves utazás esetén. 2016-ban elhagytuk Belgiumot, és azt terveztük, hogy egyenes vonalban utazunk Marokkóba. Egy-három napba, esetleg négybe telik, hogy odaérünk. De az Európa-szerte zuhogó eső és fagyos hőmérsékletek miatt teljes két hétig cikáztunk, mielőtt komppal átkeltünk volna a Földközi-tengeren.

Moto Morgana

Ez igazi ébredés volt, időnként lazán kellene vennünk az egészet. Így éltünk napról napra, durva irányokat követve. Néhány helyet nem lehetett kihagyni, mert például vízumot kellett intézni a következő országba, vagy volt egy kihagyhatatlan turistacélpont. De legtöbbször reggeli közben megnéztük a térképet, majd eldöntöttük, milyen útvonalat választunk, és hol töltjük az éjszakát. Beszélünk néhány nyelvet, és ez nagyon jól jön utazáskor. A helyiek a legjobb idegenvezetők. Elmondják, milyen nagyszerű helyeket kell felkeresned – ezek a rejtett gyöngyszemeket mindig megéri megnézni – és hogy mely utak lehetnek járhatatlanok esős évszakban. Egy mosoly a legjobb módja annak, hogy beszélgetést indítsunk, a világ minden táján. Mivel mindketten rendkívül boldogok voltunk, nem volt olyan nehéz állandóan mosolyogni. Következő utunkra is van néhány durva útvonalunk, de a jelenlegi helyzet miatt például Ukrajnában, Etiópiában vagy Mianmarban még nagyobb rugalmasságot igényel tőlünk. Mindez nagyon gyorsan változhat. Két hónappal azután, hogy Caroline első útján átkeltünk Szírián, kitört a háború, és lezárták a határokat. Szíria lassan kezd újra megnyílni, bár sok még a korlátozás. De még akkor is, ha nem tudunk a kívánságlistánkon szereplő országokba eljutni, annyi mindent kell még felfedezni.

Moto Morgana


Ha nem sikerül felkészülni, az azt jelenti, hogy bukásra vagy ítélve. Ez egy népszerű mondás, de szerinted igaz? Elengedhetetlen a tervezés, vagy túl sok?
Az utazás nagyon kiszámíthatatlan lehet. Sok minden történhet az úton, balesetet szenvedhetsz, megbetegszel, műszaki hiba hátráltat, megállíthatnak a korrupt rendőrök, vagy kirabolhatnak. Egyszerű statisztikákról van szó, minél tovább utazol, annál nagyobb az esélye, hogy egy napon valami történni fog. Annak idején mindketten összetörtük a motort, Tomnak eltört a lába Maliban, Caroline-nak szalmonellája volt, Tom kétszer esett át malárián, megtoldva egy extra szalmonellafertőzéssel. Mondanom sem kell, hogy nem ezek voltak az utazás legjobb napjai. Kidörzsölt abroncsaink, elpattanó csavarjaink, eltört küllőink előfordultak, mindez annak eredményeként, hogy folyamatosan a végletekig hajtottuk a teljesen megrakott 701-es Endurokat. De ha valaki ismeri a felszerelését, akkor tudja, hogy mely dolgok romolhatnak el leginkább. A Szahara-sivatagban nincs közúti segítségnyújtás, ezért meg kell próbálnia előre látni, mire lesz szükséged. Tehát viszünk pót tömlőt, gumifoltokat, néhány küllőt, de gumikat vagy extra felniket nem, mert az plusz teher. Kivételes esetekben, amikor ezek cserére szorulnak, várnunk kell egy ideig, amíg megérkeznek Európából.

Moto Morgana

Igyekszünk azt is kiszámítani, hogy mikor kopnak el a dolgok, és megrendeljük egy adott célállomásra. A lánc és a lánckerék kopása terén nincs túl nagy eltérés, és a 10 000 km-enkénti olajcsere is meglehetősen kiszámítható. Az évek során megtanultuk, hogy a minimálisra korlátozzuk a csomagolási listánkat, miközben továbbra is felkészültünk a legvalószínűbb problémákra. Aztán persze szükség van a szabadságra. Ez a projekt lényeges aspektusa, és úgy érezzük, hogy a túlzott felkészülés csak veszélyeztetné ezt a fajta mozgásszabadságot. Szeretnél tanulni, alkalmazkodni, kreatív megoldásokat találni és újratervezni, ha váratlan dolgok történnek. Ez a lényeges része az utazásnak.
A túléléshez szükséges dolgokon kívül, mi a 10 legfontosabb tárgy, ami nélkülözhetetlen?
Sátor:Van egy tágas, de könnyű sátrunk, éjszaka könnyű bevinni minden cuccunkat. Az, hogy éjjel szárazon tartod a felszerelést, óriási különbséget jelent reggelente.
Hálózsák és hálózsák bélés: Gyakran nagyon hideg éjszakákat töltöttünk el, ezért nagyon fontosak a megfelelő hálózsákok. Néha még akkor is használjuk őket, ha olcsó szobát veszünk ki, mivel egyes országokban az ágynemű nem mindig tiszta. A betétek könnyen moshatók, ami nagyszerű a jó és frissítő éjszakai alváshoz.
Ultrakompakt kempingszékek: Ezek kényelmesek, hiszen nem akarsz két-három évig hideg sziklákon ülni.
Fényképezőgépek és laptopok: Elengedhetetlen ahhoz, hogy klassz képeket készítsünk, nagyszerű történeteket írhassunk, és mindenkit ösztönözzünk saját motoros kalandra, miután elolvasta bejegyzéseinket.
GPS: Szívesebben használjuk a GPS-t, mert ez valóban segít megtalálni a jól elrejtett helyeket.
Motoros felszerelés: Néhány esés után meg voltunk győződve arról, hogy a minőségi sisakok, csizmák és egyéb felszerelések életmentők lehetnek.

Moto Morgana


Műholdas vészhelyzeti eszköz: Van nálunk Garmin inReach, így vészjelzést küldhetünk a bolygó bármely pontjáról, még a legtávolabbi helyekről is. Valójában soha nem használtuk, de nagy nyugalmat ad, ha valami rossz történne.
Orvosi készlet: Kötszerek, fájdalomcsillapítók, antibiotikumok, fertőtlenítő. A szokásos dolgok. Fényszóró: Különösen hasznos kempingezés közben, de jól jön a motorhoz is.
Eszközök: Kompakt, de átfogó szerszámkészlet és néhány alapvető alkatrész: Tomon kívül senki sem nyúl a motorokhoz, ezért jól fel kell készülni a karbantartásra és javításra.
Milyen Husqvarna kiegészítőket használtok utazás során, és miért éppen ezeket?
A Technical Accessories termékcsalád rengeteget olyan elemt tartalmaz a testreszabáshoz és fejlesztéséhez, ami valóban a lehető legkisebbre csökkenti motorkerékpárjaink súlyát. Igyekszünk azokra a lényeges dolgokra összpontosítani, amelyek valóban megváltoztatják a haladást.
Ilyen például a hosszú távra tervezett üzemanyagtartály. Ez 12 literrel növeli az üzemanyag-kapacitást, és könnyedén 500 km-re növelhető a hatótávolság. Számunkra ez fontos, hiszen a gyári 13 literes tank nem elég ahhoz, hogy távoli vidékeken eljussunk a következő benzinkúthoz. Továbbá, amikor kiderül, hogy egy út el van zárva, akkor elegendő üzemanyagot kell tertalékolni ahhoz, hogy visszajuss.
Villa és lengéscsillapító rugók: Keményebb első és hátsó rugókat használunk, hogy elbírja a plusz tartály és a hátul lévő csomagok többletsúlyát.
Alumínium kézvédők: A kézvédők a kezünket és a működtető karokat védik.
Fűthető markolat: A meleg kéz megkönnyíti a hosszabb túrák elviselését a hidegebb napokon anélkül, hogy lefagynánk az ujjaink.

Moto Morgana


Hűtőrács: Extra védelem a repülő kövekkel szemben terepen.
Kormányemelők: Hosszú időt töltünk a motorok nyergében, és mivel mindketten elég magasak vagyunk, a kormányemelők segítenek elkerülni hosszútávon a hátfájást.
Szélvédő: Ez segít egy kicsit védeni minket az elemektől.
Villavédő: Sok sáros és poros úttal találkozunk, és a villavédő jelentősen meghosszabbítja a villatömítések élettartamát.
Az utazás tervezésekor hogyan dől el a szervezés és a biztonság megfelelő keveréke, hogy közben megmaradjon a szabadság és a spontán reagálás?
Azt hiszem, amikor látod Tomot és engem, ez a tökéletes keveréke a „szervezett és biztonságos” és a „szabad és spontán” dolgoknak. Azáltal, hogy ennyi éven át együtt éltünk, Tom megtanulta, hogy a szervezett és biztonságos nem mindig jelenti azt, hogy unalmas. Én megtanultam hinni magamban, és belevágni dolgokba anélkül, hogy túl sokat gondolkodtam volna. A jelenlegi európai helyzet miatt úgy érezzük, hogy néhány ország, amelyet utazásunk első szakaszában meg akartunk látogatni, nem elég biztonságos. Ahhoz, hogy Mongóliába jussunk, először Oroszországba kell bejutnunk. Ez jó ötlet? Hagyják majd, hogy elhagyjuk az országot? Ha úgy gondoljuk a kockázat túl magas, akkor megfordulunk és ellenállunk a kísértésnek. Hosszú út áll még előttünk. Az egyik dolog, amit megtanultunk, hogy nem kell mindig követni a kormány hivatalos tanácsait. Nem kockáztathatnak, ezért ajánlásaik meglehetősen szigorúak. Néha a helyiek meghallgatása és a józan ész segítségével át lehet utazni a biztonsági térkép piros zónáit is, és felfedezni azokat a rejtett drágaköveket, amelyeket más utazók nem láthatnak.

Moto Morgana


Nagyon fontos, hogy minden eshetőségre készen álljon az ember egy olyan utazáson, mint a tiétek? Ha pótalkatrészek szállításáról van szó, milyet veszel, és miért választasz eredeti Husqvarna alkatrészeket?
Az eredeti Husqvarna alkatrészek kiválasztása csak egy módja annak, hogy megbizonyosodjunk az alkatrészek minőségéről és illeszkedéséről. Mindig van egy egyedi cikkszám a félreértések elkerülése érdekében. Az utolsó dolog, amit szeretnénk, hogy egy fontos alkatrészt ki kelljen cserélnünk egy távoli helyen, majd kiderüljön róla, hogy nem illeszkedik, vagy nem felel meg a feladatnak. Az általunk vásárolt pótalkatrészek listája meglehetősen hosszú, de a következő kategóriákra szűkíthető.
Tömítések:Ezek nagyon speciális alkatrészek, de szerencsére kompaktak és könnyűek, így könnyen szállíthatók. Igyekszünk elkerülni, hogy a DHL-nek 100 eurót kelljen fizetnie egy 0,50 eurós O-gyűrű szállításáért.
Csapágyak: Amikor ezek meghibásodnak, különösen a kerékcsapágyak, az igazi gond lehet. Gyakran nagyon nehéz beszerezni őket helyben.
Fék-, tengelykapcsoló-, sebességváltó karok: A tartalék karok elengedhetetlenek, mivel gyakran ezek törnek el először egy eséskor.
Küllők: Ha nagy sebességgel érkezel egy hatalmas kátyúba, jó eséllyel eltörsz egy-két küllőt.
Fékbetétek, első lánckerék: Kiszámoljuk, hogy a hátsó lánckerék cseréje mikor esedékes, és kiszállítatjuk vagy helyben szerezzük be. Azonban tartunk magunknál egy tartalékot.

Moto Morgana


Üzemanyagrendszer-alkatrészek: Az üzemanyag időnként meglehetősen gyenge minőségű lehet, ami terheli az üzemanyagrendszer alkatrészeit. Tehát tartalék szűrőket, szivattyút és injektorokat viszünk magunkkal. Amikor a bolíviai Altiplano rozsdás hordójából túl sok etanollal kevert, 84-es oktánszámú tüzelőanyagot tölt az ember, akkor tudja, hogy fennáll annak a lehetősége, hogy a dolgok rosszul sülnek el.
Anyák és csavarok: A motorkerékpáron használt rögzítőelemek ismerete elengedhetetlen, hogy elkerüljük a haszontalan súllyal teli táskát. A csavarok minősége azért is fontos, mert egyes országokban csak alacsony szakítószilárdságú típusokat árulnak, amely az első kátynál elnyíródik.
Mi lesz a következő uticél? Visszatérés az előző helyekre, vagy új célok elérését tűzitek ki magatok elé?
Mivel az eredeti tervünk az volt, hogy öt évig utazunk, most a maradék három évet szeretnénk kitölteni. Az első alkalommal bejártuk (főleg) Nyugat-Afrikát, Dél- és Észak-Amerikát. Ez azt jelenti, hogy a világnak még mindig vannak olyan részei, amelyeket nem fedeztünk fel. Néhány európai régió is kimaradt, de Ázsia, Ausztrália és Új-Zéland, Kelet-Afrika, Brazília, valamint Argentína és Chile déli csücske is szerepel még a listánkon. Az, hogy pontosan milyen sorrendben megyünk végig ezeken a helyeken, függ a biztonsági és egészségügyi feltételektől. A világjárványok és a háborús övezetek általában nagy hatással vannak egy adott régió látogathatóságára. Ismerünk egy srácot, akinek az volt a célja, hogy a világ minden országába elutazzon. Ez nem igazán a mi projektünk. Olyan országokba akarunk eljutni, amelyek érdekelnek minket, ahol van mit látni a hozzánk hasonló offroad-rajongóknak. Nem akarunk egy országot csak ezért meglátogatni, és nem is célunk minden turisztikai célpont felkeresése.

Moto Morgana

Természetesen kár lenne nem látogatni Petrába Jordániában, vagy Machu Picchuba Peruban. De szívesebben megyünk olyan távoli helyekre, ahol nem lehet turistát látni, egy túl szervezett cirkuszban lennénk, és a tárlatvezetés végén az ajándékboltban találnánk magunkat. Elég sok emberrel találkoztunk, akiket megdöbbentett, hogy „kihagytunk” bizonyos turisztikai látványosságokat az úton. De ők nem vertek sátrat maguknak a semmi közepén, ahonnan csodálatos kilátás nyílik, és egy helyi család sem hívta meg őket, hogy a kunyhójukban töltsék az éjszakát. Mindez felejthetetlen élmény.
Hosszú idő telt el a döntésig, hogy nekivágtok ennek az új kalandnak?
Amikor két év út után hazajöttünk, azonnal elkezdtünk spórolni erre az útra. Az utunk még nem ért véget, már meg kellett csinálnunk a következő részt. Mindketten visszamentünk dolgozni, de egyetlen céllal: hogy a lehető leghamarabb újra el tudjunk indulni.
Általánosságban elmondható, hogy tudjátok mire számíthattok a második utazás során? Vajon a megszerzett tapasztalatok magabiztosabbá, kalandosabbá teszik a következő utat, vagy az eddigi élmények más módon is alakítják az utazást?
Nem változtatunk az utazási szokásainkon. Mindketten úgy érezzük, hogy ez megfelel nekünk, nagyon élvezzük. Gondolom, már elég kalandosak voltunk eddig is, de az előző utazás több szempontból is magabiztosabbá tesz bennünket. Jobban tudjuk, hogyan kell reagálni bizonyos körülményekre, tudjuk, mire kell ügyelni, van már rutinunk – már amennyire lehet. Rájöttünk, hogy mindig van köztünk olyan, aki pozitív marad, és tudja, mit kell tennie egy válsághelyzetben. Ez nagyon megnyugtató. Néha feltesszük magunknak a kérdést, vajon ez az új utazás olyan jó lesz-e, mint az előző, mert az olyan hihetetlenül fantasztikus volt. Aztán rájövünk, hogy jó lesz. Más, de egyszerűen jó azért, mert azt csináljuk, amit a legjobban szeretünk: felfedezzük a világot. Bár néhány dolgon változtatni szándékozunk. Arra gondoltunk, hogy kicsit lassabban haladunk majd, kicsit tovább maradunk kedvenc helyeinken, esetleg több időt töltünk másokkal. Azt is tervezzük, hogy többet beszélünk majd az otthoniakkal. Amikor úton vagy, és minden nap új tájban gyönyörködsz, néha elfelejted, hogy az otthon maradók várják, hogy halljanak felőled. Mindig azt gondoltuk, hogy “ hanincs hír az jó hír”, de úgy tűnik, ez nem így működik. Tanultunk a hibáinkból, az biztos.

Moto Morgana


Akinek valaha volt motorja és túrázott, szívesen csinálná azt, amit éppen csináltok, de nem teszi. Mi az, ami mégis hajt?
Számunkra az utazás a legfontosabb. Nem költünk sok pénzt autókra vagy drága fogyasztási cikkekre, és az elmúlt két évben nem voltunk nyaralni. Kihagytuk az éttermi látogatásokat, és alig vettünk új ruhát. Minden alkalommal, amikor olyat akartunk vásárolni, amire nem igazán volt szükségünk, megszámoltuk, hogy hány nap jönne ki az árából az úton. A mi utazásaink mellőzik a luxust. Sátorban vagy a legolcsóbb szállodákban alszunk és lakunk. Streetfood kaját eszünk. Ha esik, elázunk. Ha fagy van, fázunk. A sátor pedig klíma nélküli, így korán kelünk, amikor feljön a sivatagi nap. Voltak napok egymás után zuhanyozás nélkül, ilyenkor a térdvédőnk vetekszik egy érett camembert illatával. A legtöbb barátunkkal ellentétben ez az élet teljesen boldoggá tesz minket. Sokan más döntéseket hoznak és arról beszélnek: „Ha nem lenne gyerekem…” vagy „Ha 20 évvel fiatalabb lennék…”. Hát mi ezt átugrottuk, nem akartuk kivárni azt a 20 évet, és életünk végéig bánni.

Szöveg: Buny

Kép: Moto Morgana

Nem lehet hozzászólni a hírhez!

Powered by WordPress | Compare the Best Free WordPress Themes Online. | Thanks to WordPress 4 Themes, Home Based Companies and Free Premium WordPress Themes