Egy új Vespa modell születése mindig különleges esemény, mert a hihetetlenül sikeres történet folytatása mindig a stílus és a technológia alapvető értékein alapul. Az új Vespa GTS folytatja a legendás „Vespone” hagyományait, mint az összes legnagyobb testű Vespa. Olyan motorok ezek, amelyekkel elegánsan lehet mozogni a városban, de az utazásra, vagy akár kalandra is készek az egyre nagyobb lökettérfogatú motoroknak és a kényelemnek köszönhetően.
A Vespa stílusa a modern dizájn ikonja, és az új GTS család ezt tovább hangsúlyozza több, mint tizennégy különböző színséma felhasználásával. Az elegancia a hagyomány és a modernitás közötti varázslatos egyensúly eredménye a GTS vonalaiban jelenik meg, gondosan a legapróbb részletekig finomítva, és a kivitel minősége soha nem látott szintre emelkedett.
Az új Vespa GTS sorozat négy változatban jelenik meg, amelyek mindegyikének megvan a maga sajátos szellemisége. A klasszikus és szuperelegáns Vespa GTS, a kortárs GTS Super, a sportos GTS SuperSport és az ultra technológiai megoldásokat tükröző Vespa GTS SuperTech. Mindegyik két szupermodern erőforrással kapható: a 125 i-get blokk eghengeres, míg a 300 LE (High Performance Engine) a legújabb Piaggio csoport technológiai fejlesztéseit viszi az utcára.
A cél olyan motorok létrehozása volt, amelyek technológiailag egyre fejlettebbek és hatékonyak a kibocsátás és a fogyasztás csökkentés szempontjából. Az új GTS család váza, ahogyan mindig is a Vespa története során, szigorúan acélból készül, fenntartható anyag, mert 100%-ban újrahasznosítható, amely páratlan erőt, valamint valóban egyedülálló biztonságot és dinamizmust garantál. Ez a Vespa motorok világszerte ismert exkluzív változata, ami most egy teljesen új fronttal és felfüggesztéssel büszkélkedhet.
A hagyományos, egykaros elrendezést megtartva a rendszert újratervezték a funkcionalitás tekintetében a nagyobb stabilitás garantálása érdekében, különösen nagy sebességnél, emellett javítva a kényelmet és a kezelhetőséget.
A 300-as LE motor minden idők legerősebb és legfürgébb Vespáját hajtja. A 300 köbcentis egyhengeres, 4 ütemű, 4 szelepes, folyadékhűtéses, elektronikus befecskendezéses motor 300 HPE (High Performance Engine) néven ismert.
A motor maximális teljesítménye 8250-es fordulatszámon eléri a 17,5 kW-ot (23,8 LE), míg a maximális nyomaték 26 Nm 5250-es fordulatszámon. Referenciaértékek, amelyek azonnal felértékelődnek gyorsuláskor, és jelentős fogyasztáscsökkenéssel párosulnak, ami mostanra 3,3 liter/100 km. A 300 HPE a legnagyobb teljesítményű motor, amelyet valaha Vespába szereltek, és ezt a Piaggio technikusai az alkatrészek nagy részének aprólékos felülvizsgálatával érték el.
A projektet mindenekelőtt a termodinamikai teljesítmény optimalizálására, valamint a súrlódás és a motorzaj csökkentésére indították, miközben növelték a teljesítményt és az általános vezethetőséget, kategóriaelső tömeggel és lökettérfogattal. Az egy vezérműtengelyes rendszerben a lapos helyett görgős szelepemelők találhatók, mindez a simaság, a tartósság és a mechanikai veszteség csökkentése érdekében alkalmazott megoldás. A vezérműtengely-profil nagyobb erővel nyomja a szelepet, ez képes csökkenteni a keltett zajt.
Pontosabban, a növekvő szelepemelés garantálja az égéstér jobb feltöltődését, ami nagyobb hatékonyságot eredményez. Ennek következtében a szeleprugók terhelése és méretei is korszerűsítésre kerültek. A nagynyomású többsugaras befecskendező bevezetése szintén hozzájárul az égés javításához. Az optimalizált hosszúságú csővel ellátott, tágabb szívócső javítja az alacsony fordulatszámon leadott nyomatékot, és kivételesen sima futást biztosít bármilyen sebességnél. Végül, de nem utolsósorban az irídium gyújtógyertya nagyobb tartósságot biztosít azonos üzemi körülmények között.
Még a CVT fokozatmentes sebességváltó is tartalmaz olyan anyagokat, amelyek csökkentik a súrlódást és a zajt, és ehhez a hangelnyelő anyaggal bevont burkolat is hozzájárul. A motort a legújabb generációs Magneti Marelli MIUG4 ECU vezérli. Jobb számítási kapacitásával hozzájárul a motor általános hatásfokának javításához, és lehetővé teszi a motor szinte azonnali beindítását, mindössze két főtengely-fordulat után.
A125 i-get motor, élvonalbeli technológia a klasszikus Vespa motormérethez. Az új Vespa GTS sorozat minden modellje elérhető 125 i-get motorral is, elektronikus befecskendezéssel, négyszeleppel és folyadékhűtéssel. Egy motor, amely teljesítmény és környezetkímélés tekintetében is a kategóriája élén áll. Az i-get család motorjai a Piaggio által szabadalmaztatott Start & Stop rendszerrel, RISS (Regulator Inverter Start & Stop System) néven váltak ismertté.
A rendszer kiküszöböli a hagyományos önindítót, helyette egy szénkefe nélküli elektromos eszköz, közvetlenül a főtengelyre szerelve végzi az indítást. Számos előnye van, például a halkabb indítás, a nagyobb megbízhatóság, valamint az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás.
A Piaggio Start & Stop rendszer a robogó leállása után 3-7 másodperccel automatikusan leállítja a motort (attól függően, hogy a motor elérte-e a megfelelő üzemi hőmérsékletet vagy sem). A gázkar enyhe elforgatása elegendő ahhoz, hogy teljes csendben azonnal újraindítsa a motort, mivel nincs hagyományos indító.
Ha az oldaltámasz kiold, vagy a dőlésérzékelő működésbe lép, az ECU lekapcsolja a Start & Stop funkciót, vagyis a motor leáll, és nem indul újra automatikusan. A 125 i-get motor teljesítménye 10,3 kW (14 lóerő) 8750 fordulat/percnél. Egy különlegesség, amit kifejezetten a városi környezetben használók napi igényeihez terveztek.
Ezeket a motorozási körülményeket gyakori indítások és megállások jellemzik, amelyek rugalmasságot, élénk gyorsulást és sima futást igényelnek. A minőséget a kiváló nyomatékérték (12 Nm 6750 ford./percnél) biztosítja, amely lehetővé teszi a Vespa GTS számára, hogy az állórajtban és a gyorsításban is kiválóan teljesítsen 2,6 literes fogyasztással.
A Vespát, mint mindig, az emberi test köré tervezték, ideális ergonómiával és természetességgel büszkélkedhet az üléspozíció, amely rendkívül kényelmessé, élvezetessé és mindenki számára elérhetővé teszi ezt az ikont. Az új Vespa GTS még inkább alkalmas túrázásra, amit a nagy Vespák mindig is megtestesítettek, elég helyet kínálva még az utas számára is, ez optimalizált ergonómia és kényelmes láb elhelyezés formájában ölt testet.
A Vespa GTS a praktikum és a könnyű használat terén is előbbre lépett a kulcsnélküli indítással. Ez a rendszer a motor indítását, az ülés kinyitását, illetve a kormányzár bezárását távirányítóval, kényelmesen zsebből vezérelhető. A SuperTech verzió ultramodern színes TFT kijelzőt kapott, míg az összes többi változaton változatlan stílusban és eleganciával képes teljes mértékben kiaknázni a VESPA MIA applikációban rejlő lehetőségeket.
Az okostelefon csatlakozási rendszer alapfelszereltség a SuperTech és a SuperSport modelleknél, míg opcionálisan kérhető a többi változathoz. Az új Vespa GTS összes változata már elérhető a Piaggio Group márkakereskedőinél.
Szöveg: Buny
Kép: Vespa