BMW R 18 Roctane

Az új R 18 Roctane ötödik tagként csatlakozik az R 18, az R 18 Classic, az R 18 B és az R 18 Transcontinental modellekből álló R 18 családhoz. A társaihoz hasonlóan a BMW Motorrad történeti hagyományaiból gazdagon merítő jövevény a motorkerékpár-gyártásban ma elérhető legmodernebb technológiákat a régmúlt időkben gyökerező dizájnnal és sármmal ötvözi.

A mind műszaki, mind vizuális értelemben a híres, a BMW R5-höz hasonló modellekhez visszanyúló BMW R 18 a motorozás lényegét helyezi a középpontba purista, mindenféle sallangot nélkülöző technikai megoldásaival, valamint a motorozási élmény origójának tekinthető boxermotorjával.

BMW R 18 Roctane


A klasszikus formaterv, valamint a letisztult, ezzel együtt nagyon mai műszaki tartalom rendkívül izgalmas általános koncepcióvá állnak össze. Ez a mesteri elegy érzelemdús élményekben részesíti a virtuóz megjelenésű, áramvonalas kialakítású hátsó résszel rendelkező motorkerékpár nyergében ülőt.
Az új R 18 Roctane szíve a már jól ismert 2 hengeres „big boxer” erőforrás. A mind megjelenésre, mind megoldásait illetően lenyűgöző, matt Avus fekete metálfényezésű, magasfényű fekete borításokkal ellátott motor hűen idézi meg azokat a dicső hagyományokkal bíró, léghűtéses boxereket, amelyek megannyi lelkesítő élmény forrásai már 1923-tól – vagyis azóta, hogy kigördült a gyárból a BMW Motorrad első modellje. A sorozatgyártású motorkerékpárba valaha beépített legerősebb 2 hengeres boxermotor 1802 cm3 hengerűtartalmú.

BMW R 18 Roctane

Az egység legnagyobb teljesítménye 67 kW (91 LE), amelyet 4750-es percenkénti fordulatszámon ad le. A 2000-estől egészen a 4000-es fordulatig rendelkezésre álló több mint 150 Nm-nyi nyomaték jóvoltából a gép elemi erővel tör előre – s mindezt csodás motorhang kíséretében. A fekete motorblokkhoz remekül illenek a sötét króm kipufogócsövek és csillagellenanyák.
Az új R 18 Classic felfüggesztése a dupla bölcsős acél csővázon nyugszik. E nagy múltra visszatekintő váztípus kialakítása a BMW Motorrad régi hagyományait követi. Az egyedülálló gyártási minőség, valamint a részletekre irányuló aprólékos figyelem olyan alig látható helyeken is tökéletesen tetten érhető, mint az acélcsövek hegesztési varratai, de jól látható az öntött és kovácsolt alkatrészeken is. Akárcsak a legendás BMW R 5 esetében, úgy az elődére nagyon hasonló kialakítású hátsó rugóstagot itt is autentikus stílusban, csavarkötéssel rögzítették hozzá hátsó erőátviteli egységhez.

BMW R 18 Roctane

Az új BMW R 18 Roctane szándékosan csínján bánik az elektronikus állítási lehetőségekkel. Mindezeket tökéletesen ellensúlyozza a mesteri konstrukciójú teleszkópvilla, valamint a közvetlenül a vázra szerelt, progresszív csillapítással és állítható rugó-előfeszítéssel ellátott cantilever központi rugóstag, amelyek mindenkor gondoskodnak a kimagaslóan jó kerékvezetésről és a kifogástalan menetkényelemről. A legendás BMW R 5-höz hasonlóan a teleszkópokat itt is villaperselybe zárták. A villacső átmérője 49 mm, a rugóút elöl 120, hátul pedig 90 mm-es.
Az új BMW R 18 Roctane lassításáról elöl két, hátul egy féktárcsa, valamint négydugattyús fix féknyergek gondoskodnak. A könnyűfém kerekek stílusos külsővel ruházzák fel a motort. Az elöl 3,5 x 21″, hátul 5,5 x 18″ méretű tárcsákon 120/70 B 21, illetve 180/55 B 18 gumiabroncsok feszülnek.

BMW R 18 Roctane

A BMW Motorrad filozófiájával összhangban az új BMW R 18 Roctane kényelmes, ún. „középre szerelt” lábtartókkal rendelkezik. A klasszikus iskolának – amelyet nem csak a BMW követ – megfelelően a hengerek mögé elhelyezett lábtartók jóvoltából a nyeregben ülő pihentető testhelyzetet vehet fel, ugyanakkor elegendő mozgásszabadsággal rendelkezik az aktív motorozáshoz – vagyis optimálisan uralhatja a járművet. Az R 18 Roctane kétszintes, hátrafelé elkeskenyedő, utaskapaszkodó fülekkel ellátott ülést, valamint a lábtámasszal harmonizáló váltókart kap. A magasított, fekete borítású kormány jóvoltából egyenes hátú, pihentető testtartás érhető el.
Az új R 18 Roctane ideális a laza cirkáláshoz, de a motorkerékpár színére fényezett oldaldobozok jóvoltából a túrázáshoz is.

BMW R 18 Roctane

A két doboz egyenként 27 liternyi úti holmi képes elnyelni. Aki hosszabb utakat szeretne tenni az új R 18 Roctane-nal, kiegészítő fényszórókkal és függesztett irányjelzőkkel ellátott szélvédőt is vásárolhat az eredeti BMW Motorrad tartozékok kínálatából. Az új R 18 Roctane alapkivitelben fekete fényezésű. A matt Mineral szürke metálfényezés és a matt Manhattan metálfényezés felár ellenében rendelhető.
Annak érdekében, hogy minél jobban megfeleljen az ügyfelek egyéni kívánalmainak, az új R 18 Roctane-hoz alapfelszereltségként jár a három, „Rain”, „Roll” és „Rock” elnevezésű menetprogram – ami nem számít hétköznapinak a kategóriában. Az alapfelszereltség része továbbá az ASC (automatikus menetstabilizáló; nem kikapcsolható), amely magas szintű biztonságot szavatol. Az új R 18 Roctane alapáron kapja meg továbbá a fékezőnyomaték-szabályozást (MSR) is.

BMW R 18 Roctane

Az opciós listán megtalálható többek között a manőverezést játszi könnyedségűvé varázsoló hátramenet, valamint az emelkedőn való elindulást megkönnyítő emelkedőasszisztens (Hill Start Control) is. Ugyancsak a gyári extrák sorát gyarapítják a fűtött kormánymarkolatok, amelyek kellemesen melegen tartják a kezet a hűvösebb napokon.
Az R 18 Roctane fickós, „custom bagger” stílusba öltöztetve ülteti át a letűnt korok ikonikus stílusát, számos részletében pedig az a lényegre törő dizájn köszön vissza, amely alapvetően határozta meg a BMW R 5-höz hasonló klasszikusok jellegét. Az olyan funkcionális, a motort lényegét esszenciálisan kifejező elemek, mint a dupla bölcsős váz, a csepptank, a nyitott kialakítású kardántengely vagy éppen a dupla csíkozás (gyárilag rendelhető extra) a legendás, 1936-os boxerre emlékeztetnek. Az R 18 Roctane komponenseinek jelentős része, köztük a tank, az első és a hátsó sárvédő vagy éppen a fényszóróház ma is ugyanúgy fémből készülnek, mint régen – miként az egy korhű klasszikushoz illik.

BMW R 18 Roctane

Ezek után természetes, hogy a felfüggesztés is nagyban emlékeztet az R5-ösére. Utóbbi modell merevváz-koncepciója a kétágú acél lengőkarral és a cantilever központi hátsó rugóstaggal együtt nemcsak műszakilag, hanem vizuális értelemben is tökéletesen megállja a helyét a 21. században.
A tekintet mindenütt olyan technikai részleteken akad meg, amelyekből csak úgy sugárzik az alkotók elhivatottsága. Ezek közé tartozik az első fényszóró időtlen, kör alakú műszeregységet magában foglaló háza. A legendás, 1936-ban bemutatott BMW R 5-tel kezdődően egészen az 1970-es évek elejéig a BMW szinte összes motorkerékpárja ezzel a megoldással rendelkezett. Az új BMW R 18 Roctane feléleszti ezt a hagyományt – úgy, hogy az autentikus, de kortárs módon átfogalmazott dizájn mögött modern műszaki tartalmat vonultat fel. A kerek műszeren olvasható „BERLIN BUILT” felirat a motorkerékpár eredetére utal. És valóban: az új BMW R 18 Roctane társaihoz hasonlóan a BMW Motorrad Berlin-Spandauban működő gyárában készül.

BMW R 18 Roctane

Az R 18 család többi tagjához hasonlóan az új R 18 Roctane is olyan architektúrával bír, amely kifejezetten támogatja az átalakítási törekvéseket. Már csak azért is így van ez, mert az R 18 alapkoncepciójának kialakításakor eleve ez volt a tervezők egyik fő törekvése. A látható szelepfedelek (hengerfejborítások), valamint a motorvédő borítás (motorházfedél) például az olajkamrán kívül helyezkednek el, így azok cseréje nagyon egyszerű.

Szöveg és kép: BMW Magyarország

Nem lehet hozzászólni a hírhez!

Powered by WordPress | Compare the Best Free WordPress Themes Online. | Thanks to WordPress 4 Themes, Home Based Companies and Free Premium WordPress Themes