Annak emlékére, hogy az első Yamaha YZ modellek hosszú távú hatást gyakoroltak a motocross versenyzés világára, a 2024-es kínálatban exkluzív YZ250F, YZ450F, YZ250 és YZ125 50. évfordulós modellek szerepelnek. A versenyfehér karosszériával, lila ülésekkel, fekete kerekekkel és retró stílusú lila-rózsaszín grafikával ellátott 50. évfordulós kiadású motorkerékpárok minden Yamaha motorosnak lehetőséget nyújtanak arra, hogy részese legyen ennek a különleges alkalomnak.
Az 50. évfordulós kiadás színezését az YZ250 és YZ125 merész formatervei ihlették, amelyeket az 1990-es évek közepén használtak – a Yamaha motocross gépek átmeneti időszakában, amelyet hamarosan követett az első YZ 4 ütemű motorok megjelenése 1998-ban, és a vállalat off-road versenyzési modelljeinek új korszaka, a „Yamaha kék” színek bevezetése.
Az új YZ250F bemutatása megszilárdítja a választékot, hogy a 2024-es Yamaha off-road versenyzési kínálata erősebb legyen, mint valaha – 4 ütemű, 2 ütemű, motocross, enduro, ifjúsági és gyermek-motorkerékpárok széles választékával. Az YZ250F minden kétséget kizáróan bebizonyította, hogy minden szinten az egyik legversenyképesebb 250 cm³-es 4 ütemű motocross motorkerékpár. A Motocross Grand Prix-n és a US Supercrosson elért kiemelkedő futamgyőzelmével – valamint három egymást követő MX2 gyártói világbajnoksággal e motorkerékpár született győztes. A 2024-es modellévre a Yamaha bemutatja az új generációs YZ250F-et, amely vadonatúj YZ450F-alapú vázzal, ultrakompakt karosszériával, megnövelt közepes és nagy sebességű teljesítménnyel és továbbfejlesztett hangolási funkciókkal rendelkezik az új Power Tuner alkalmazás révén. A meglévő modell elismert erősségeinek megőrzésével a 2024-es YZ250F-et úgy tervezték, hogy könnyebb, egyenletesebb és gyorsabb motorozást biztosítson. Az új generációs YZ250F vadonatúj alumíniumvázzal rendelkezik, amely a legújabb YZ450F modellben már bizonyított. Az új váz könnyebb és egyszerűbb kezelhetőséget biztosít, és több visszajelzést ad – lehetővé téve a motoros számára, hogy erősebben nyomja és jobban kihasználja az YZ250F erőteljes, alacsony és közepes fordulatszámú nyomatékát.
Az új, könnyű váz legfontosabb fejlesztése a vezetőcső áthelyezése, amely mostantól 15 mm-rel alacsonyabban van – ez a jelentős változás központosítja a motorkerékpár tömegét, ami jobbá teszi a kezelhetőséget és gyorsabbá az irányváltoztatásokat. Az új vezetőcső vékonyabb és könnyebb, ami hozzájárul az új YZ250F súlyának csökkentéséhez. Az új vezetőcsőhöz illeszkedve a tartálysíneket is sokkal alacsonyabbra szerelik 2024-re, és hátulra egy új, U-alakú profil is felkerül, amely megváltoztatja a keret merevségének egyensúlyát az idealizált szintű, szabályozott hajlítás elérése érdekében. Az átdolgozott elrendezéssel, amely alacsonyabb súlypontot biztosít – a jobb lengéscsillapítással kombinálva – a vadonatúj váz elősegíti a vezető és a gép egységének érzését, valamint gyorsabb és agilisabb kanyarodást biztosít. A vadonatúj karosszéria sokkal feszesebb, könnyebb és karcsúbb megjelenést és érzetet kölcsönöz az új YZ250F-nek, ami hozzájárul ahhoz, hogy a motor könnyebbé, egyenletesebbé és gyorsabbá váljon. A teljes karosszéria új lesz 2024-ben, és az új vázhoz hasonlóan a legújabb YZ450F sikeres dizájnján alapul. A burkolat szélessége 50 mm-rel keskenyebb, így a motoros könnyebben helyezheti előre a testsúlyát.
A motoros mobilitását az új, varrat nélküli ülés is javítja, amely 6 mm-rel keskenyebb és sokkal laposabb is, az első és hátsó rész közti magasságkülönbség 15 mm-rel kisebb a 2024-es modellnél. A kompakt, újonnan tervezett első sárvédő elősegíti a jobb légáramlást a hűtők felé a jobb hűtési hatékonyság érdekében – a rövid és lapos hátsó sárvédő és a vékony oldalpanelek pedig tovább fokozzák az új generációs, 250 cm³-es, 4 ütemű feszesebb és könnyebb megjelenését. Apró, de jelentős fejlesztések történtek az YZ250F ergonómiájában, az ülés-kormány-lábtartó háromszög geometriájának részleteiben. Az új, laposabb ülés 5 mm-rel magasabb, míg a lábtartók 5 mm-rel alacsonyabbak, így összesen 10 mm-rel nagyobb hely van a láb pozíciójának rugalmasabbá tételéhez. A kormányrúd közelebb került a vezetőhöz, és ez az új ülés- és lábtartó-pozíciókkal együtt jobb ergonómiát és nagyobb fokú irányíthatóságot biztosít, lehetővé téve a motoros számára, hogy optimalizálja az új alváz megnövelt agilitását. A KYB felfüggesztést széles körben az osztály egyik legjobbjaként tartják számon, és 2024-ben az új generációs YZ250F villái és hátsó lengéscsillapító belső alkatrészei teszik teljessé a gépet az új váz optimális teljesítményének megvalósítása érdekében. Az átdolgozott első és hátsó csillapítási beállítások jobb lengéscsillapítást és tapadást biztosítanak, az első villák új, kézzel állítható nyomáscsökkentési rendszere pedig gyorsabbá és könnyebbé teszi a felfüggesztés beállítását.
A karcolások és törmelékek elleni fokozott védelem érdekében a villaburkolatok még jobban körbetekerik a belső csövek oldalát, a nagyobb tartósság érdekében pedig a KYB villák új, hosszú tömítőgyűrűkkel vannak felszerelve, amelyek megakadályozzák a szennyeződések bejutását. A hátsó fék kulcsszerepet játszik az irányváltoztatásban, a hatékony kanyarodásban, valamint a gép szögének beállításában a levegőben, és a motorosnak átadott érzés mértéke döntő fontosságú az irányítás fenntartásához. Ezért az YZ250F új, csökkentett merevségű hátsó csővel van felszerelve, amely javítja a fékezés kiegyensúlyozottságát és pontosabb irányítást biztosít a motoros számára. Az YZ250F új, nagy hatékonyságú légkezelő rendszert használ, a levegő pedig az MXGP és AMA SX futamgyőztes YZ450F modellekhez hasonlóan egy új hátsó légcsatornarendszeren keresztül jut be a légtérbe. A kompakt, új karosszéria az új oldalpanelekben, a vázban és a tartályban olyan csöveket tartalmaz, amelyek a friss levegőt egy új, nagy kapacitású, kerek profilú légszűrőbe vezetik, amely 30%-kal növeli a tiszta oldali kapacitást – az alsó tartó pedig műanyag helyett gumiból készült, hogy elősegítse a légbeszívás pulzálását.
Az új hátsó légcsatorna légáramlási kialakítása hozzájárul a 250 cm³-es, 4 ütemű, fordított fejű motor megnövelt közepes és nagy sebességű teljesítményéhez és túlpörgési karakterisztikájához. Az új ECU frissített üzemanyag- és előgyújtási időzítéssel rendelkezik, amelyet úgy terveztek, hogy optimalizálja a különböző motormódosítások által elért teljesítménynövekedést. A jelenlegi modellt ismerő motorosok érezni fogják a megnövelt közepes és nagy hatótávolságú teljesítményt, amely a motor legendásan alacsony és közepes nyomatékával együtt még versenyképesebbé teszi az új YZ250F-et minden körülmények között. Az YZ250F motor híres az erős alacsony és közepes nyomatékáról és a különböző körülmények között való magas szintű irányíthatóságáról, és ezek az erősségek tették a motocross egyik vezető 250 cm³-es 4 üteműjévé. A Yamaha mérnökei arra koncentráltak, hogy 2024-re is megőrizzék a bajnok motor összes pozitív tulajdonságát, miközben keményen dolgoznak a nagy sebességű teljesítmény növelésén is. A megnövelt teljesítmény érdekében az YZ250F új, alacsony súrlódású, szélesebb és tartósabb vezérműlánccal van felszerelve. A DOHC motor új vezérműláncos lánckerekekkel, valamint új feszítőbeállításokkal is rendelkezik, amelyek optimalizálják a továbbfejlesztett motor hatékonyságát. A 2024-es YZ250F új kipörgésgátló rendszerrel van felszerelve, amely kétszintű támogatással és OFF-funkcióval rendelkezik.
A legújabb Power Tuner alkalmazással működtetett rendszert úgy tervezték, hogy nedves vagy laza felületen is jobban irányíthassa a motoros – és a motorkerékpár tapadása teljes elvesztésének megakadályozásával lehetővé teszi a motoros számára, hogy teljes mértékben az előtte lévő pályára koncentráljon. Az YZ250F új rajtelektronikai rendszer és „fordulatszám-korlátozó” funkcióval rendelkezik, amely lehetővé teszi a motoros számára, hogy maximális indítási fordulatszámot állítson be 6000 és 11 000 ford./perc között 500 ford./perc lépésközökkel. A rajtelektronika lehetővé teszi a motoros számára, hogy teljes gázzal induljon a rajtvonalról, és teljes mértékben a célra koncentráljon. Amikor a rajtelektronikai rendszer felismeri, hogy az indulás megtörtént, a fordulatszám-korlátozó funkció automatikusan kikapcsol, és a 3. fokozat elérésekor a rajtelektronikai rendszer is kikapcsol. A Yamaha Power Tuner alkalmazása az elmúlt évek egyik legjelentősebb fejlesztése. A vállalat a vezeték nélküli motorhangolás korai úttörője volt, és a legújabb generációs rendszert úgy tervezték, hogy még könnyebben használható legyen. A 2024-es YZ250F Power Tuner alkalmazás mostantól tartalmaz egy „Gyors hangolás” opciót egy görgetősávval, amellyel az „Egyenletes” és az „Agresszív” között lehet beállítani a kívánt értéket.
Ez a legegyszerűbb és legintuitívabb rendszer, amelyet valaha is használtak a motorkerékpáron, és szupergyors pálya menti hangoláshoz tervezték. A legújabb Power Tuner megtartja a 4×4-es mátrixot, amely lehetővé teszi az időzítés aprólékos módosítását a maximális teljesítményt elérni kívánó profi csapatok számára – és van egy új többfunkciós kapcsoló, amely lehetővé teszi az YZ250F vezetője számára, hogy két feltöltött időzítés között váltson egy menet során. A Power Tuner alkalmazás segítségével beállíthatók az YZ250F kipörgésgátló és indításvezérlő paraméterei is, valamint körről körre rögzíthetők az adatok, lehetővé téve a csapat és a versenyző számára, hogy kiértékeljék a különböző időzítés-beállítások hatékonyságát. Ezenkívül az alkalmazás tartalmaz egy felfüggesztés-beállítási részt, amely tanácsokat és javasolt beállításokat kínál a különböző vezetési helyzetekhez. 50 év telt el azóta, hogy a Yamaha márka belépett a motocross színterére első sorozatgyártású motorkerékpárjaival, és ez alatt a fél évszázad alatt a vállalat YZ modelljei minden főbb kategóriában a legversenyképesebb és leginnovatívabb gépek közé tartoztak. Az új YZ250F 50. évfordulós kiadás az YZ történetének ezt a jelentős fejezetét ünnepli, és felhívja a figyelmet a Yamaha első motocross világbajnoki címére is.
Az exkluzív, 1990-es évek ihlette történelmi színösszeállításával és a legújabb generációs YZ250F kifinomult technológiájával az 50. évfordulós kiadás lehetőséget ad a motorosoknak arra, hogy egy exkluzív géppel rendelkezzenek. A tiszta fehér karosszéria retró stílusú lila/rózsaszín grafikával rendelkezik, a lila ülés és a fekete kerekek pedig teljessé teszik a csomagot, így a végeredmény egy igazán különleges megjelenésű évfordulós motor.
Szöveg és kép: Yamaha