Az új 2024 WR450F a Yamaha valaha gyártott legkönnyebb, legvékonyabb és leggyorsabb 450 köbcentis enduro motorja. A következő generációs WR450F szorosan az új generációs YZ450F motokrosszgépen alapul, amely az MXGP-ben és az AMA Supercrossban is megmutatta győzelmi potenciálját, és rendkívül jól szabályozható teljesítményt, könnyen hangolható teljesítményt és új szintű agilitást kínál.
Az új enduro motor stílusa radikálisan megújult, a szuper kompakt karosszéria a legújabb YZ450F-ről származik, amely már széles körben elismerést kapott nagyfokú agilitása miatt.
A 2024 WR450F számos tervezési változtatást és enduro-specifikus beállítást élvez – többek között egy átdolgozott ECU újratervezett FI-leképezéssel, átdolgozott futómű-merevség és WR felfüggesztési beállítások, alacsonyabb hasmagassággal -, valamint egy nagyobb üzemanyagtartályt és teljes enduro-kész specifikációt. A győztes YZ450F erőforrásból kifejlesztett WR450F legújabb generációs fordított hengerfejű motorja nagyobb teljesítményt nyújt az új, nagy hatékonyságú szívónyílásnak köszönhetően, amely az újratervezett szívócsatornának köszönhetően egyenesebb utat biztosít a nagyobb, 39 mm-es titán szívószelepekhez. Ez a 450 köbcentiméteres, csúcstechnológiás, száraz dugattyús 450-es motor a korábbi modellnél könnyebb és karcsúbb, emellett új kovácsolt dugattyúval, könnyű hengertesttel, sima nagy csapágyazással és új vezérműlánccal rendelkezik, amelyeket a megnövekedett teljesítmény kezeléséhez terveztek.
A 2024 WR450F légkezelő rendszerét teljesen áttervezték, és a légtartály az új oldalsó panelen, a vázon és a tankon lévő csatornákon keresztül a gép hátsó részéből szívja be a levegőt. A WR450F újonnan tervezett, rövid kialakítású kipufogó is javítja a tömegközpontosítást, és hangsúlyozza a WR450F kompakt érzetét. Átdolgozott ECU-val rendelkezik, és WR-specifikus FI-beállításait úgy terveztük, hogy alacsonyabb fordulatszámon jobban szabályozható teljesítményt, erős, lineáris nyomatékot és kiemelkedő közép- és nagy sebességű teljesítményt nyújtson.
A kisebb súly és a könnyedebb, közvetlenebb érzés érdekében a 2024 WR450F egy újonnan tervezett, nyolc optimalizált, WR-specifikus súrlódólemezzel ellátott tárcsás rugós tengelykapcsolóval van felszerelve. Az elsődleges hajtás és a ház integrálva van, és az előző modell 6 rugóját egyetlen tárcsarugó váltotta fel, amely jobb irányíthatóságot biztosít a lassú kanyarokból való kihúzáskor és a kuplung csúsztatásakor.
Az újonnan tervezett, nagy áttételű, 5 sebességes váltó nagyobb távolsággal rendelkezik a főtengely és a hajtótengely között, és a főtengely fogaskerekei szélesebbek a nagyobb tartósság érdekében, csökkentett tömeg mellett. A nagyobb áttételek lehetővé teszik a motoros számára, hogy optimális teljesítményt érjen el a lassú, technikás tereptől egészen a gyors és nyílt terepen való motorozásig. A WR450F új futóművének általános kialakítása megegyezik a legújabb generációs YZ450F-ével, és számos speciális technikai változtatással rendelkezik, amelyek biztosítják az enduró versenyzésre és a terepmotorozásra való alkalmasságot. Az új váz legfontosabb változtatása az újra pozicionált fejcső, amely 15 mm-rel alacsonyabb, mint korábban. A módosított tankcsövekkel együtt, amelyek hátul egy új U-profilt tartalmaznak, a 2024-es alumínium kétoldalas váz alacsonyabb súlypontot biztosít a fürgébb kanyarodás érdekében.
A sikeres YZ450F motocross gépen használt konstrukcióhoz képest a WR450F enduro motor vázának hajlási jellemzőit módosítottuk, és a jobb ütéselnyelés érdekében finomhangoltuk. Azáltal, hogy a WR450F váza enyhe oldalirányú hajlást tesz lehetővé az egyenetlen terepből származó ütések elnyelésénél, a WR450F váza elnézőbb vezetést biztosít, ami segít csökkenteni a motoros fáradtságát, és erősebb visszajelzést ad az útfelszínről. Az enduro-specifikus újdonságok közé tartoznak a különleges, rugalmasabbá tett motortartó bakok.
A WR450F teljesen új karosszériája a korábbiaknál 50 mm-rel keskenyebb, szuper vékony burkolatokkal, valamint sokkal karcsúbb középső résszel és laposabb ülésprofillal rendelkezik, amelyek megkönnyítik a motoros számára a testhelyzet megváltoztatását fékezés, gyorsítás és kanyarodás közben.
A kompakt oldalpanelek a rendkívül hatékony új hátsó légbeömlő csatorna részét képezik, a kisebb első és hátsó sárvédők pedig kiemelik a WR450F karcsúbb megjelenését, amely a legagilisabb 450 köbcentis Yamaha enduro modellé teszi. Az új első sárvédő jobb légáramlást biztosít a hűtőrácsok felé a hatékonyabb hűtés érdekében, az új formájú hátsó sárvédő pedig kontúros alsó résszel rendelkezik, amely megkönnyíti a motoros számára a fogást, amikor fizikailag kezeli a motort.
A WR450F kategóriájában legjobb KYB első és hátsó felfüggesztése híres kiváló teljesítményéről a különböző sebességek és terepviszonyok között, és a legújabb YZ450F-hez képest a 2024-es WR450F elöl és hátul 10 mm-rel kevesebb rugóúttal rendelkezik, ami alacsonyabb ülésmagasságot és alacsonyabb súlypontot eredményez. A 10 mm-rel alacsonyabban ülő gép és a vezető együttes hatása jelentős különbséget jelent a kerékpár kezelhetőségében – különösen lassú, technikás terepen.
Az alacsonyabb hasmagasság mellett a 2024-es WR450F üléspozícióját is módosítottuk: a lábtartókat lejjebb helyeztük, hogy a motoros csípője és lábai közötti távolság 10 mm-rel nagyobb legyen – a kormány pedig kissé közelebb került a motoroshoz. Ez az új vezetői háromszög természetesebb vezetési pozíciót biztosít, ami a vezető és a gép egységének magasabb fokát és a váz fokozott kezelhetőségét eredményezi. A KYB-villák új, manuális kompressziócsillapító beállítót tartalmaznak a felfüggesztés szerszám nélküli hangolásához – és a megerősített villatömítések és az újratervezett villavédők kombinációja, amelyek a csöveket jobban védik a szennyeződésektől és a törmeléktől, segít a tömítések hosszabb élettartamának biztosításában.
A Yamaha úttörő szerepet játszott a vezeték nélküli tuningolásban a 4 ütemű Off Road Competition modellekben, és a WR450F továbbfejlesztett Power Tuner alkalmazásával a hangolhatóságot a következő szintre emeltük.
A megújult alkalmazás mostantól rendelkezik a „Quick Tuning” funkcióval, amely lehetővé teszi a motoros számára, hogy az okostelefonján egyetlen görgetősáv megérintésével könnyedén kiválassza a motor bármelyik beállítását a „Smooth”-tól az „Aggressive”-ig. Ez egy egyszerű és intuitív funkció, amely lehetővé teszi a motoros számára, hogy a körülményekhez igazodva különböző motorteljesítmény-karakterisztika beállításokat válasszon – az új Lap Timer funkció pedig lehetővé teszi a motorosok és a csapatok számára, hogy lássák, mely beállításokkal érik el a legjobb teljesítményt. A Power Tuner App megtartotta a korábban elérhető 4×4-es (16 értékű) mátrixot is, amely lehetőséget ad a motorosoknak, hogy részletesebb módosításokat hajtsanak végre az üzemanyag-ellátási és gyújtásidőzítési értékeken.
Az új WR450F minden egyes elemét úgy terveztük, hogy a motoros számára magasabb fokú irányíthatóságot biztosítson különböző körülmények között, és az új kipörgésgátló rendszer egy újabb példa arra, hogy ezt a csúcstechnológiás enduro gépet úgy terveztük, hogy a különböző tapasztalati szinten lévő motorosok teljes mértékben ki tudják használni a benne rejlő lehetőségeket. Ez a két szintű támogatással és egy OFF funkcióval rendelkező elektronikus vezérlési technológia a hátsó kerék megcsúszásának észlelésekor a gyújtásvezérléssel átmenetileg elnyomja a teljesítményt.
A motorosok a bal kormányon található többfunkciós kormánykapcsolóval könnyen kiválaszthatják a különböző motorleképezési és kipörgésgátló-beállításokat. A Power Tuner App segítségével személyes beállítások tölthetők fel a motorra, és a legjobb beállítások „menet közben” is kiválaszthatók, hogy a változó útviszonyok mellett a legjobb teljesítményt lehessen elérni.
A WR450F teljesen felkészült az enduro versenyzésre, és könnyű, 18 colos hátsó kerékkel, enduro gumiabroncsokkal, világítással, műszerekkel, oldaltámasszal és hűtőventilátorral rendelkezik. Az üzemanyagtartály kapacitása 7,4 literrel nagyobb, mint az YZ450F-é, és a légtartályhoz szerszám nélkül lehet hozzáférni – míg a motorvédő és az enduro kipufogó kiegészíti az enduro specifikációt.
Szöveg és kép: Yamaha