A Rebel fejlesztési programját két szó határozta meg: EGYSZERŰ és NYERS. Igen ám, de a kevésből nem könnyű sokat csinálni – a minimalista irányzat nehezen követhető, mikor minden egyes részletnek komoly jelentősége van. A Rebel nem okoz csalódást – a széles gumi, az alacsony, elnyújtott, bobberes sziluett, a jókora kormány és a 11,2 literes „mogyorótank” nemcsak stílusossá, hanem kényelmessé is teszi, a vezető szinte benne ülhet a motorban. Bárhonnan is nézzük, egyedinek és szépnek hat. Egyszerűen ellenállhatatlan…
Amit csak lehetett, feketébe öltöztettek az alkotók, ezzel még inkább kiemelve a Rebel különleges vonalvezetését és fényezését. Minden világítóegység LED, beleértve a múltidéző, kör alakú fényszórót, amit 175 mm átmérőjű, kompakt lencsével és présöntésű, alumínium konzollal tettek látványosabbá a hondások.
Az új, ultravékony, ovális hátsó lámpa, illetve rendszámtábla-világítás remekül passzol a Rebel alacsony építésmódjához, csak úgy, mint a négy – 55 mm átmérőjű – irányjelző. Utóbbiak közül az első kettő kör alakú helyzetjelzőt is magában foglal, így még látványosabb a modell. A vezetői környezet középpontjában kompakt, 100 mm átmérőjű, inverz, fehér háttérvilágítású LCD-műszeregység áll, amit váltófokozat-visszajelzővel és fogyasztásmérővel egészítettek ki a szakemberek. Az óracsoport egyszerre szép és könnyen leolvasható, így a használati értéket is jelentősen fokozza. A gyújtáskapcsolót továbbra is az üzemanyagtartály bal oldalán találhatja a pilóta. Az utas ülése és lábtartója könnyedén eltávolítható, s az opciós lista is meglehetősen hosszú. Aki szeretné személyre szabni motorját, többek között csomagtartó konzolt, háttámlát, tankpadot, valamint műszálas és bőr oldaltáskát rendelhet kimagasló gyári minőségben.
Mindemellett a 2024-ben új Pearl Shining Black színben elérhető ’S’ kivitelt olyan tételek varázsolják szebbé, mint a sötétített szélvédővel felszerelt fejidom, a retró teleszkópborítás, illetve -harmonika, valamint a gyémántalakú steppeléssel látványosabbá tett üléskárpit.
A Rebel 471 cm3-es, soros, kéthengeres, folyadékhűtésű motorja a sportos CBR500R-ből származik, karakterisztikáját azonban azt szem előtt tartva határozták meg a tervezők, hogy megőrizze a CBR lenyűgöző dinamizmusát, ugyanakkor a lehető legnyomatékosabb legyen alacsony fordulaton és minél kifinomultabban adja le erejét a teljes fordulatszám-tartományban. Munkájuk gyümölcseként a – hatezres percenkénti főtengelyfordulatnál jelentkező – legnagyobb nyomaték eléri a 43,3 Nm-t, és a csúcsteljesítmény is elismerésre méltó: 46,24 LE (34 kW/8500 f./perc).
A motorkonstrukció legnagyobb előnye, hogy a kompakt méret ellenére a teljes fordulatszám-tartományban rugalmassá teszi a Rebelt. A furat és a löket 67, illetve 66,8 milliméter, a sűrítési viszony pedig 10,7:1. A vezérlés görgős himbái és korongos emelőtőkéi alacsony súlyt szavatolnak, míg a kis rugóerejű szeleprugók és a csökkentett súrlódású összetevők hatékonyabbá teszik a működést. A csendes vezérműlánc (SV lánc) vanádiumbevonatot kapott, így tovább mérséklődött a belső súrlódás, nem mellesleg ellenállóbbá vált a szennyeződések okozta kopással szemben. A szívószelepek tányérátmérője 26,0 mm, a kipufogószelepeké 21,5 mm, minden adott tehát a kiváló gázcseréhez. Hogy a belső súrlódás tovább csökkenjen, a dugattyúszoknyák oldalán hornyokat alakítottak ki. Ezzel kisebbé vált a hengerfal súrlódó felülete és még jobb lett a kenés, mert a motorolaj szabadon áramolhat a hornyokban. A Honda mérnökei nem elégedtek meg ennyivel, a lehető legnagyobb élettartam és az oxidáció elkerülése érdekében AB 1-es sós fürdőt és nitridbevonatot is alkalmaztak.
Mindemellett 180˚-kal elékelték a főtengelyt, az elsődleges kiegyensúlyozó-tengelyt pedig a hengerek mögé helyezték, hogy a lehető legközelebb legyen a tömegközépponthoz. A primeráttétel és a kiegyensúlyozó tengely ún. ollós, csillapított fogkapcsolású fogaskerekeket kapott, melyek jóval halkabbak a hagyományos konstrukciónál. A főtengelysúlyokat úgy formálták, hogy tökéletes erőpár jöjjön létre, ugyanakkor tömegük a lehető legalacsonyabb legyen, így kisebb a tehetetlenségi nyomaték és könnyebben pörög fel a motor. A forgattyúház centrifugális öntéssel létrehozott, rendkívül vékony falú hüvelyeket kapott, belső kialakítása a – 180˚-os főtengely-elékelésre visszavezethető – pumpálási veszteségek mérséklését szolgálja. Az olajteknőbe 3,2 liter kenőanyag fér. A hatfokozatú váltó megalkotásakor arra törekedtek, hogy minél pontosabb és könnyebben kezelhető legyen.
Ennek jegyében a kifinomultabb fokozatkapcsolásokat szavatoló váltóasszisztenst, valamint hátsókerék-blokkolást meggátoló nyomatékhatárolós tengelykapcsolót kapott a modell. A 2-1 kialakítású kipufogó gázai először a hatékony katalizátorba áramlanak, majd az első és második kamrán áthaladva hagyják el a rendszert. Az új oxigénszenzor (LAF) és a szintén új kipufogódob révén az emisszió alatta marad az Euro 5-ös határértékeknek.
A Rebel vázának megalkotásakor alacsony építésmódra törekedtek, ezért az erőforrás csak három ponton kapcsolódik a szerkezethez, maga a konstrukció pedig a lehető legkarcsúbb és leglátványosabb lett. A menetkomfort kiváló, ugyanis a rugóstagok előfeszítését és a lengéscsillapítók feszességét egyaránt úgy állították be, hogy kifinomult legyen a Rebel futóműve.
Bárhogy is, az ülésmagasság 690 mm, a tengelytáv 1490 mm, az utánfutás 110 mm, a villaszöget pedig 30˚-ban határozták meg, hogy kiváló legyen az úttartás és semleges a kormányzás. Ráadásként a természetes és kényelmes üléspozíció érdekében a lábtartókat középmagasra helyezték. A váz egyik érdekessége az innovatív hátsó „hurok”, ami elkülöníti az ülést a speciális felületű fém sárvédőtől. A csavarokkal felfogatott, öntött, alumíniumból készülő segédváz könnyedén leszerelhető, így utólag is szabadon változtatható a motor megjelenése, illetve formai aránya. A 41 mm-es csúszószár-átmérőjű első teleszkópok között 230 mm-es távolság mérhető, a villa tehát kellőképpen széles a biztos, kényelmes és pontos irányításhoz, ugyanakkor a motor stílusához is passzol. Hátul 45 milliméter átmérőjű acélcsövekből összeállított lengővilla adja a felfüggesztés alapját, ehhez kapcsolódnak a rugóstagok, melyek előfeszítése két lépésben állítható.
A Honda mérnökei a kerekeket illetően sem ismertek kompromisszumot. A csodaszép, öntött alumíniumfelniken 130/90 R16, illetve 150/80 R16 méretű Dunlop abroncsok feszülnek, a hatékony lassítást pedig 296 mm átmérőjű első tárcsafék szavatolja.
Az első féknyereg két-, a hátsó egydugattyús, a rendszer működését alapfelszereltségként kínált blokkolásgátló felügyeli. Átépítésre kész, személyre szabható modellként a CMX500 Rebelhez rengeteg Eredeti Honda Kiegészítőt kínál a gyártó.
A Comfort csomaggal még praktikusabbá varázsolható a Rebel, hiszen az alábbiakat kínálja:
- Hátsó csomagtartó
- Utas háttámla
- Szélvédő
- Állítható fékkar
- Elektromos aljzat
A Travel csomaggal megnövelheti a Rebel szállítókapacitását., Tartalma:
- Jobb és bal nyeregtáska a felszerelésükhöz szükséges konzolokkal.
A Special csomag két színben megrendelhető és csupa olyan összetevőt sorakoztat fel, amelyek kiemelik a Rebel stílusát:
- Védőelem az üzemanyagtartály közepére és oldalára
- Teleszkóp-harmonikák és -burkolatok (az S kivitelnél szériatartozék)
- Fejidom (az S kivitelnél szériatartozék)
- Egyedi vezető- és utasülés (fekete vagy barna színben, az S kivitelnél szériatartozék)
Az alábbi tartozékok ugyancsak elérhetőek a modellhez:
- Egyszerű csomagtartó
- Nyeregtáska (átdobós, bőr hatású)
Szöveg és kép: Honda Magyarország