Az aprólékosan kidolgozott részletek sokasága és a tökélyre csiszolt idomzat áramvonalassá teszi az új Forza 125-öt, stílusos megjelenése pedig azt sugározza, hogy prémium minőségű, sportos, modern robogó áll előttünk. Vadonatúj fejidomot terveztek a Honda mérnökei, amivel még elegánsabb és kifinomultabb identitást kapott a Forza 125, melyhez a stílusjegyeket a legnagyobb testvérétől, a Forza 750-től kapta. Az új, vonzó megjelenésű LED fényszórók bevezetésével a modell orr-része megújult, akárcsak az újratervezett műszerfal, amely vonzó elegye az analóg és digitális kijelzőnek.
A stílusos és áramvonalas Forza 125 tervezőit a modellcsalád zászlóshajója, a Forza 750 ihlette. Legszembetűnőbb eleme kétségtelenül a fejidom, hiszen már messziről hirdeti, hogy energiával teli, sportos prémiumrobogóval állunk szemben.
Szintúgy a 750-es családfőt idézik a jellegzetes LED fényszórók, melyek még jobban kihangsúlyozzák a típus prémium mivoltát. A kormány szélessége 750 mm, a visszapillantó-tükrök magasságát is megtartották (1125 mm) – hiszen ezek a tökéletes méretek a zsúfolt városi utcákon való átcsúszáshoz. Az ülésmagasság 780 mm, elvégre a nyereg így is elég hosszú és kényelmes ahhoz, hogy ketten elférjenek rajta, míg az üléshelyzet hozzájárul, hogy a vezető könnyebben áttekintse a forgalmat és biztonságosan motorozhasson. A kormányról gombnyomással vezérelhető, 180 mm tartományban állítható légterelő plexi kialakításánál a legfontosabb szempont az volt, hogy elterelje a menetszelet a vezető testéről és fejéről, egyben hatékonyan csökkentse a szélzajt.
Arra is gondoltak a tervezők, hogy lakott területre érve már nem a szélvédelem a legfontosabb szempont, és többre értékeli a vezető, ha szabadon ellát a plexi felett, ezért aztán gombnyomásra, pillanatok alatt legalsó állásba ereszthető a légterelő. Hogy nagy sebességnél se legyen zavaró a plexi mögötti turbulencia, nagyméretű nyílást alakítottak ki a motor elején, jelentősen csökkentve ezzel a légörvények kellemetlen hatásait. A csomagtér pedig több részre osztható, azaz, ha csak egy bukót tárolunk a motorban, akár esőruha vagy A4-es méretű táska is berakható a fejvédő mellé. Bal oldali, osztható kesztyűtartója zárható, például telefonunkat és egy üdítőt vagy kulacsot is el tudunk helyezni benne.
Az sem mellékes, hogy USB-C csatlakozó található a kesztyűtartóba. Még közelebbről szemlélve további műszaki csemegéket is felfedezhetünk, ilyen például a Smart Key rendszer, amely nemcsak a gyújtáskapcsolóhoz és az ülés alatti tárolórekesz zárjához kapcsolódik, hanem a 45 literes felső dobozt is nyitja-zárja. Működése rendkívül egyszerű: automatikusan lezárja a top boxot, ha a vezető távol van, és nyitja, amint újra a jármű közelébe ér. Természetesen a hagyományos módszer is működik, azaz kulccsal is elfordítható a zár. Egyébként a zárszerkezetet a motorba építették, ezáltal az nem vesz el helyet a dobozba pakolt holmik elől. Az újragondolt analóg műszerekről olvashatjuk le a pillanatnyi sebességet és fordulatszámot, ám a műszeregység új, még szebb hátteret kapott. Ezt digitális kijelző egészíti ki, amely háromféle üzemmódban használható: kilométer számláló, aktuális hatótáv és fogyasztás, napi számláló, aktuális hatótáv és óra, akkumulátorfeszültség és környezeti hőmérséklet.
A Forza 125 Special Edition piros színű kerekeket, ülésvarrást, műszerkeretek és logót kapott, melynek elegáns megjelenését növeli, hogy a lábtartói fekete színű bevonatot kaptak és rozsdamentes padlóborítást szereltek rá a Honda mérnökei.
A Forza 125 négyszelepes, SOHC-vezérlésű, folyadékhűtéses erőforrása 10,7 kW-os teljesítményt ad le 8750-es főtengelyfordulatnál, maximális forgatónyomatéka pedig 12,3 Nm 6500-nál. A furat 53,5 mm, a löket 55,5 mm, a kompresszióviszony 11,5:1. A robogó álló helyzetből indulva 13,3 másodperc alatt tesz meg 200 métert. Ráadásul a középtartományban is kifejezetten erős a modern egyhengeres, így minden helyzetben rugalmas a Forza 125. Különösen a lakott területen, 40 és 60 km/órás sebesség között fürge, kényelmes utazósebessége 90 km/h körül alakul, míg végsebessége 108 km/h.
Az erőforrás fejlesztése során az eSP elnevezésű, alacsony belső súrlódást eredményező gyártási technológiát alkalmazták a Honda mérnökei. Emellett kompakt kialakítású henger, áttervezett, 4,7 liter űrtartalmú légszűrőház, valamint 26 mm-es szívócsővel társított PGM-FI üzemanyag-befecskendező felel az optimális égésért és hatékonyabb hőleadásért. Különleges részlet az intelligens tervezésű, forgattyúházba épített olajszivattyú is, mely által tovább nőtt az erőforrás hatásfoka. A főtengely középvonalától eltolt dugattyú kevésbé súrlódik a henger falán, így még hatékonyabb a motor működése, azaz jobb hatásfokkal alakulhat a függőleges tengelyű mozgás forgóvá. A hengerfurat egyenetlen kopása ellen apró felületi vezetőhornyokkal megspékelt, öntött acélhüvely alkalmazásával védekeztek a mérnökök.
Ez a kialakítás a dugattyúgyűrűket terhelő feszültséget is csökkentette, tovább mérsékelve a belső súrlódást. A jobb oldalra felszerelt, kis méretű, de nagy hatásfokú radiátort apró és kifejezetten könnyű ventilátor hűti az alacsony súrlódási veszteség és légellenállás érdekében. A folyamatosan változó áttételű automatikus váltó (CVT) csapágyainak gördülési ellenállását három alacsony súrlódású egységgel fogták vissza a Honda mérnökei, melyeket kifejezetten az adott terheléshez méreteztek. A szíjtárcsán kialakított ventilátor légterelő szárnyainak légellenállása alacsony, a feszítőtárcsa pedig kevésbé nyomja a szíjat, így kisebb a veszteség.
Az elektronikus vezérlésű, szénkefe nélküli, váltakozó áramú generátor önindítóként is funkcionál (ACG). Ezt az integrált egységet közvetlenül a főtengely végére rögzítik, s mivel nélkülözi az áttételt, valamint a szabadonfutót, működése jelentősen halkabb a hagyományos konstrukcióénál.
Álló helyzetben az Alapjárat-leállító Rendszer (Idling Stop) három másodpercnyi alapjárati működés után automatikusan leállítja a motort, majd a gázkar elfordítására azonnal újraindítja. Villámgyors működését több innovatív megoldás együttes alkalmazása tette lehetővé. A generátorként is funkcionáló önindító, a szívási folyamat kezdetére beálló főtengely és az automatikus dekompresszor jelentősen megkönnyíti az indítást. A rendszer ráadásul „odafigyel” az akkumulátor állapotára is: ha egy bizonyos határérték alá esik a feszültség, ideiglenesen leáll az Alapjárat-leállító Rendszer működése, megelőzve az YTZ8V jelű, hosszú élettartamú akkumulátor lemerülését. A Forza egyik legfőbb célja az volt, hogy az átlagos felhasználóknak hetente csak egyszer kelljen tankolnia. Mivel a robogó üzemanyagtartálya 11,7 literes és az erőforrás mindössze 2,4 litert fogyaszt 100 kilométerenként (WMTC szabvány szerint mérve), ez a probléma megoldódott, hiszen a hatótáv közel 500 km.
Hogy a vezető vizes, csúszós úton is magabiztosan gyorsíthasson, immáron Honda Selectable Torque Control (HSTC) felügyeli a hátsó kerék tapadását, illetve tapadásvesztését. Szinte észrevétlenül, a háttérben működik a – tetszés szerint kikapcsolható – segédlet, csupán a műszeregységen felvillanó T betű utal rá, hogy kipörgött a kerék és a rendszer közbeavatkozott.
A 2024-es modellévű Forza 125 változatlan, azaz felfüggesztései is erős, merev acélvázhoz kapcsolódnak, ez biztosítja, hogy a legváltozatosabb körülmények között is helytállhasson a modell. A masszív, 33 mm-es csúszószár-átmérőjű teleszkópokhoz 7 fokozatban állítható előfeszítésű hátsó rugóstagokat társítottak a Honda mérnökei, ezeken támaszkodik meg az egy darabból álló, alumínium lengővilla. A Forza 125 menetkész tömege blokkolásgátlóval felszerelve is csak 164 kg.
Ennek előnyei nem csak a menetteljesítményt illetően érhetők tetten, hanem lassú manőverezésnél és parkolásnál is. Stabilitásában nagy szerepe van a megnövelt, 1505 mm-es tengelytávnak, a fordulékonyság pedig az átgondolt geometria számlájára írható – a villaszög 26,5°, az utánfutás pedig 89 mm. Alumíniumból öntött kerekein 120/70 R15, illetve 140/70 R14 méretű abroncsok feszülnek, ezek méretükből és sajátos anyagkeverékükből fakadóan változékony időjárási körülmények között is kiemelkedő tapadást és menetkomfortot nyújtanak. Szintén kiváló a fékhatás, elvégre elöl 256, hátul 240 mm átmérőjű tárcsák emésztik fel a mozgási energiát, ráadásul a 2022-es Forza 125 alapfelszereltségének része a blokkolásgátló, tehát csúszós útburkolaton is biztonságosan lassíthat a pilóta.
Az Eredeti Honda Kiegészítők között számos tételt találni, amivel fokozható a Forza 125 szépsége, hatékonysága és kényelme.
Ilyen például a színben a robogóhoz passzoló 45 vagy 35 literes Smart hátsó doboz, hátsó csomagtartó, belső táskák a túradobozokhoz, kényelmes ülés, markolatfűtés, rozsdamentes acélból készült padlóelem, kültéri motorkerékpár takaró, U-zár.
A 2024-es Forza 125 vásárlói, az alábbi színárnyalatok közül választhatnak: új a csillogó vörös (Pearl Sienna Red), matt metál szürke (Matt Cynos Grey Metallic), csillogó szürke (Pearl Falcon Grey) és matt csillogó kék (Matt Pearl Pacific Blue).
A Forza 125 Special Edition igazán elbűvölő. Feltűnő, matt metálszürke (Matt Cynos Grey Metallic) fényezésének aprólékosan kidolgozott, eltérő színű részletek adnak kontrasztot: a kerekek, az ülésvarrások, a műszerkeretek és a logók egyaránt pirosban pompáznak, a lábtartói fekete bevonatot kaptak és rozsdamentes borítást szereltek rá a Honda mérnökei.
Szöveg és kép: Honda Magyarország