Jóllehet, a 2024-es változat új formajegyei és – a motor praktikusságát fokozó – újdonságai igen nagy jelentőségűek, ezeknél sokkal fontosabb, hogy a CBR650R és a csupasz CB650R a Honda első E-Clutch tengelykapcsolóval felszerelt modellje. Ezt a különleges, automatikus kuplungot azért fejlesztették a mérnökök, hogy a – kezdő és a tapasztalt – pilótáknak még élvezetesebb és izgalmasabb legyen a motorozás.
A CBR650R sportos mivoltáról árulkodik a csoda szép, négyhengeres erőforrás is, amit új, szinte mindent látni engedő félidomok ölelnek lengén körbe, magabiztosan ejtve rabul a tekinteteket.
Ugyancsak áttervezték a nagy fényerejű, LED-es, dupla fényszórót, valamint a látványos alsó és felső idomokat, melyekkel karcsú, egyszersmind izmos motorkerékpár benyomását kelti a modell. Sportos maga az üléspozíció is, különösképp, hogy a kormánycsutkák a felső villahíd aljához kapcsolódnak és a lábtartók helyzetét is optimalizálták. Az új nyeregtartó egység még a korábbinál is kompaktabb, ily módon teljesen belesimul a motor hátsó részébe, s még céltudatosabbnak hat a modell.
Erre a minimalista stílusra játszanak rá a falatnyi hátsó oldalelemek is, akárcsak az acél rendszámrögzítő-sárvédő konzol. A vezető és az utas ülését természetesen az áttervezett hátsó traktushoz igazították, az ülőlap talajhoz viszonyított távolsága ellenben nem változott, maradt 810 mm. Hogy teljes legyen a kiszolgálás, a nyereg alatt USB Type-C töltőaljzat bújik meg. Új a műszeregység is, a prémium minőségű, 5”-os, színes TFT-kijelző különlegessége, hogy most először alkalmaztak a Hondánál úgynevezett optikai ragasztást, azaz gyantával töltötték ki a kijelző és a fedőüveg közötti rést, ezzel jelentősen csökkentve a tükröződést és hatékonyabbá téve a háttérvilágítást.
Hogy a vezető még inkább személyre szabhassa új Hondáját, többféle stílusú (Bar, Circle és Simple) grafikát állíthat be a kijelzőn, és – a CBR650R történetében most először – a műszeregység iOS és Android rendszerű készülékkel is társítható. Ezáltal a kijelző roppant egyszerűen használható turn-by-turn navigációra, sőt ha a vezető sisakbeszélővel motorozik, zenét hallgathat, hívásokat fogadhat vagy meghallgathatja a legfrissebb időjárás-előrejelzést, miközben a háttérvilágítással kiegészített, négyirányú kormánykapcsolóval ösztönösen kezeli a sokoldalú műszeregységet.
Ehhez csupán annyit kell tennie, hogy letölti az ingyenes Honda Roadsync alkalmazást az App Store-ból vagy a Google Play áruházból, készülékével csatlakozik a CBR650R-hez, és már indulhat is. A préselt lengővillacsapágyakkal és elliptikus oldalmerevítőkkel készült acél hídváz anyagtulajdonságai részegységenként eltérőek. Míg a váznyak környékén kifejezetten merev a szerkezet, az oldalsó elemek valamelyest rugalmasak, így egyszerre garantált a kiváló útfekvés, a precíz irányíthatóság és a közvetlen visszajelzés. A villaszög 25,5°, az utánfutás 100 mm, és jól eltalált a tengelytáv is, 1450 mm. A motor menetkész tömege 209 kg (E-Clutch változat: 211 kg).
A fordított, nagydugattyús, 41 mm-es csúszószár-átmérőjű, megosztott funkciójú Showa SFF-BP teleszkóppárnak köszönhetően gyorsan, pontosan reagál a felfüggesztés, egyben több visszajelzés érkezik a vezetőhöz. Az egységben különválasztották a funkciókat, az egyik szár a rugózásért, a másik a csillapításért felel, s a fejlesztés eredményeként kifinomultabb lett a rugózás, javult a kezelhetőség, és nem utolsó sorban csökkent az első felfüggesztés tömege. Ez a sajátos kialakítás – a nagyobb belső dugattyúkkal – elődeinél hatékonyabban nyeli el az ütéseket, egyszersmind fokozza a tapadást és az irányíthatóságot.
A CBR650R egycsöves központi rugóstagjának előfeszítése 10 fokozatban állítható, és az alkatrész közvetlenül kapcsolódik az ívelt, gravitációs öntéssel készült lengőkarhoz. A fékrendszer szintén a legmagasabb színvonalat képviseli, tudniillik elöl négydugattyús, radiálisan rögzített nyergek és 310 mm-es, úszóágyazású tárcsák dolgoznak, hátul pedig egydugattyús nyerget és 240 mm-es tárcsát találunk kétcsatornás blokkolásgátlóval kiegészítve. A motor öntött alumíniumkerekeken gördül, első-hátsó gumimérete 120/70 ZR17 és 180/55 ZR17.
A Honda fejlesztői a legsportosabb, legszórakoztatóbb, középkategóriás, négyhengeres motorkerékpár megalkotását tűzték ki célul, így született meg a 649 cm3-es, DOHC-vezérlésű, 16 szelepes erőforrás, amely változatlanul érkezett az elődből. A soros, négyhengeres egység – felépítésből fakadóan – lendületesen pörög fel, a kimagasló maximális fordulatszám pedig már-már magától értetődik, hiszen a Honda motorjai mindig is híresek voltak erről. Csúcsteljesítménye 70 kW, azaz 95 LE (12 000 f./percnél), míg – 8 500 f./percnél jelentkező – legnagyobb forgatónyomatéka 63 Nm. Hogy a fiatalok A2-es jogosítvánnyal is vezethessék, 35 kW-os változat is elérhető a CBR650R-ből.
Az erőforrásban egyéb innovatív megoldásokat is felfedezhetünk, ilyen például az irídium gyújtógyertya vagy a közvetlen, himba nélküli szelepmozgatás, ami kisebb hengerfej alkalmazását tette lehetővé. A furatátmérő 67, a löket 46 mm, a sűrítési viszonyt pedig 11,6:1 arányban határozták meg. Az üzemanyagtartály két oldalán megfigyelhető légbeömlők célja kettős: nagy mennyiségű levegőt juttatnak az égéstérbe és ezek felelnek a vérpezsdítő szívóhangért is. Különleges részlet az aszimmetrikus dugattyúszoknya is, ami a lehető legkisebb felületen érintkezik a hengerfallal, ezáltal csökken a súrlódás és halkabbá válik az erőforrás.
A hüvelyek külső felületén kialakított, tüskeszerű bordázat hatékony hőelvezetést biztosít, ugyanakkor gátolja a hüvely deformálódását – alkalmazásával az olajfogyasztás és a súrlódás is mérséklődik. A zaj- és súrlódáscsökkentés további hatékony eszköze a CBR650R-ben alkalmazott, vanádiumbevonatú vezérműlánc. Sajátos megoldás, hogy a hűtőfolyadék keringtetését az erőforráson belül oldották meg a szakemberek, ezzel szinte teljesen megszüntetve a motoron kívül futó csöveket, így semmi nem töri meg az elegáns hajtómű formai egységét. Maga az erőforrás – teljesítményéhez viszonyítva – rendkívül kis méretű, a harminc fokban előredöntött hengersor, az önindító, a hatfokozatú váltó és a tengelykapcsoló egyedülállóan kompakt egységet alkot.
A szériatartozékként kínált kuplungasszisztens és a nyomatékhatároló megkönnyíti a fel- és visszakapcsolásokat, egyúttal megakadályozza, hogy a hátsó kerék blokkoljon erős fékezésnél és gyors visszakapcsolásoknál. Roppant hasznos a Honda által fejlesztett, szabadon kikapcsolható Honda Állítható Nyomatékszabályozó (Honda Selectable Torque Control – HSTC) is, hiszen minden helyzetben, így csúszós útfelületen is biztos tapadást garantál. A modern műszaki megoldások eredményeként az erőforrás fogyasztása csupán 4,9 l/100 km (WMTC szabvány szerint), tehát – a 15,4 literes üzemanyagtartályt figyelembe véve – 300 kilométernél nagyobb hatótávolsággal büszkélkedhet a típus.
Hogy megfeleljen az Euro 5 környezetvédelmi norma előírásainak, módosították a katalizátort és a motorvezérlő elektronikát (ECU), továbbá OBD-2-2 diagnosztikai rendszerrel szerelték fel a motort.
A 2024-es CBR650R az alábbi színekben kapható: vörös trikolor (Grand Prix Red TriColour) és matt metál fekete (Matt Gunpowder Black Metallic).
A CBR650R-hez megannyi könnyen, gyorsan felszerelhető Eredeti Honda Kiegészítőt kínál a gyártó, melyek darabonként, valamint csomagban is megvásárolhatóak:
Racing csomag
Tovább fokozható a CBR650R dinamikussága és kényelme a gyorsváltóval (kizárólag a hagyományos váltóval és kuplunggal felszerelt változathoz), a színre fényezett utasülés-takaróval és a 25 mm-rel magasabb, sötétített légterelő plexivel. Emellett az olajszintjelző, és fényezést óvó, részben karbonmintás, CBR-logóval díszített üzemanyagtartály-matricák is megtalálhatóak a csomagban.
Komfort csomag
A CBR pilótája akár hidegben is komfortosan utazhat az 5 fokozatban állítható, memóriafunkciós markolatfűtésnek köszönhetően, a könnyedén rögzíthető, 3 literes tanktáskába és a 15 literes nyeregtáskába pedig beférnek a személyes poggyászai. A kiegészítők kínálatát a különböző színekben elérhető felnicsíkok teszik teljessé. A csomagban foglalt termékek egyenként is elérhetőek.
Szöveg és kép: Honda Magyarország