A Moto Guzzi V85 TT a rendkívüli megjelenés és műszaki megoldások ügyes ötvözete révén született 2019-ben. Kezdetektől fogva forradalmasította a piacot, egyensúlyban tartva a motoros kalandozást és a funkcionalitást. Győztes formula, ami az évek során finomodott, a Travel verzió 2020-as debütálása után, a 2021-ben bevezetett fejlesztések az Euro 5-ös verzióval és az exkluzív Guardia d’Onore limitált szériával folytatódtak.
2024-re a Moto Guzzi V85 teljesen megújult, három modellből áll, amelyek mindegyike egyedi karakterrel rendelkezik: Moto Guzzi V85 Strada, Moto Guzzi V85 TT és Moto Guzzi V85 TT Travel. Ez a hármas lehetőségeket kínál minden úti céltól függetlenül indulni vágyó motoros számára. Az időtlen stílusa friss, új csavart kapott.
A Moto Guzzi V85 az alapvető formáit megtartotta, mint a tartály vonalai, az oldalsó idomok és első sárvédő, valamint a 90°-os V-motor. Az elejét, mint mindig, a dupla kör alakú fényszóró jellemzi, amely magában foglalja a Moto Guzzi sas sziluettjét körvonalazó nappali menetfény LED-lámpákat. A fényszóró és a műszerfal tartói öntött alumíniumból készülnek, az előző generációs acélcső rács helyett, így a felső burkolat sportosabb és dinamikusabb megjelenést kapott. Az új hátsó kapaszkodó (a V85 Strada tartozékaként kínált) szintén alumíniumból készül. Ez a kifinomult választás hozzájárul az utasok jobb kényelméhez és ergonómiájához. Az üzemanyagtartály a V85 modellcsalád egyik meghatározó eleme, formája talán még robusztusabbnak és dinamikusabbnak tűnik.
Az új hengerfej burkolat kialakítása az egység műszaki fejlesztéseit hangsúlyozza. A Moto Guzzi V-Twin most megnövelt teljesítményt és nyomatékot biztosít a változtatható szelepnyitásnak köszönhetően. Az új V85 sorozatban a motor megfelel az Euro 5+ károsanyag-kibocsátási előírásoknak, és jelentős munkát végeztek a teljesítmény növelése és a gázreakció – és ezáltal a nyomaték leadás – javítása érdekében alacsony fordulatszámon. A nyomaték növekedése már 3000 fordulat/percnél észrevehetővé válik, és a teljes nyomatékgörbére kiterjed. A 3500 fordulat/percnél elérhető a maximális nyomaték 90%-a rendelkezésre áll, ami 5100 ford./percnél 83 Nm-nek felel meg. Ez tovább fokozza a közúti vezetés élményét és javítja a gázreakciót, nagyobb rugalmasságot kínálva alacsony fordulatszámon. Továbbá a maximális teljesítmény is növekedett, az előző generáció 7500-as fordulatszámán elért 76 LE-ről 80 LE-re 7750-es fordulaton.
Egy másik fejlesztés a kopogásérzékelők beépítése, amelyek lényeges adatokat szolgáltatnak a motorvezérlő ECU-nak, lehetővé téve a gyújtásidő pontosabb beállítását. Ez számos előnnyel jár: nagyobb teljesítmény, jobb vezetési kényelemmel és megbízhatósággal párosul. A kenés egy félszáraz olajteknőből áll, két koaxiális szivattyúval, amelyek közül az egyik az olajszállítást, a másik a visszaáramoltatást végzi, kiváló kenést biztosítva, és szükségtelenné válik az olajhűtő, így csökken a teljes tömeg. A félszáraz olajteknős megoldás a száraz olajteknős motorok minden előnyével rendelkezik külső olajtartály nélkül, mivel ezt a funkciót maga az olajteknő látja el. Az elsődleges előnyök: kisebb teljesítményveszteség a forgattyús hajtás és az olaj kölcsönhatása miatti súrlódás miatt, az olaj által elért alacsonyabb maximális hőmérséklet és nagyobb dőlésszög vagy dőlésszög elérése esetén kenési problémák nélkül, ezáltal lehetővé teszi a kenőanyag mennyiségének csökkentését, hogy a szivattyú minden helyzetben megfelelő szállítási kapacitással rendelkezzen.
Az olajteknő mérete lecsökkent a hasmagasság növelése érdekében, és lehetővé teszi az alumínium olajteknővédő felszerelését. A befecskendezés egyetlen 52 mm-es fojtószelepházat használ, míg az elektronikus gázkar vezérli a fojtószelepet, ez lehetővé teszi a fojtószelep nyitásának pontos szabályozását, ami sima működést és üzemanyag-fogyasztást csökkenést is eredményez. Tény, hogy a V85 TT Moto Guzzi motorja rendkívül takarékos a fogyasztás szempontjából, mert kevés az erőelnyelő alkatrésze, és nincs benne hűtőköri szivattyú ill. hosszú hajtóláncok vagy szíjak.
Az egyik olyan terület, amelyre a Moto Guzzi technikusai nagy hangsúlyt fektettek, az aerodinamika kialakítása volt. Ez aprólékos finomítási erőfeszítéseket tartalmazott, beleértve a szélcsatornás vizsgálatokat és a több órás CFD (Computational Fluid Dynamics) szimulációt.
Az új, szatén bevonatú vázzal díszített első fényszóró fölött egy átdolgozott formájú, kézzel állítható magasságú, 70 mm-es szélvédő található. Ez minden körülmények között jelentős javulást eredményez a menetszél elleni védelemben – a motorosra ható szélnyomás 37%-kal csökkent az előző generációhoz képest – és megnövekedett vezetési kényelmet biztosít, miközben megőrzi a motor elegáns esztétikáját. Az immár szélesebb és jobban védő kézvédők kialakításával is sikerült további javulást elérni ezen a területen. Ezen túlmenően az újonnan alkalmazott fedél az üzemanyagtartály elején, hatékonyan csökkenti a légáramlást a motoros mellkasa és álla felé.
A motorkerékpáron ülve a motoros a teljesen újratervezett műszerfal előnyeit élvezi. Az új, nagyobb, 5 hüvelykes TFT színes kijelző lehetővé teszi az összes utazási paraméter jobb megjelenítését.
A kormánykapcsolók szintén újak, mindkét elektromos kapcsoló egységet újratervezték, hogy egyszerűbben és intuitívabban hozzáférhessenek minden funkcióhoz, beleértve a sebességtartó automatikát is.
A Moto Guzzi V85 nagy szilárdságú acélból készült váza az egyedi motorrögzítési pontokat kihasználva, megfelelően masszív. Ez a vázszerkezet nemcsak a pontosságot és a stabilitást növeli az úton, hanem tartósságot és magabiztos érzést is biztosít terepen. A váz kialakítása rendkívül racionális és hatékony, a kényelem és a biztonság fokozása érdekében fejlesztették tovább. A V85 TT és V85 TT Travel modelleken a hátsó rugó előfeszítése egy kényelmes kézikerékkel állítható. Ez lehetővé teszi a gyors beállítást, akár utassal vagy csomaggal közlekedik. A 170 mm-es rugózás elöl és hátul biztosítja a kielégítő terepezési képességet, ehhez hozzájárul még a 210 mm-es hasmagasság is.
Az elektronika is bővült, egy hattengelyes inerciális platform beépítésével (a V85 Strada-hoz tartozékaként kapható). Ez a gyorsulásmérőkkel és giroszkópokkal felszerelt, fejlett rendszer képes érzékelni az úthoz viszonyított helyzetét, rögzíti és feldolgozza az adatokat, és továbbítja az ECU-nak. Ez még finomabbá és precízebbé teszi az elektronikus kezelőszervek működését, segítve a kanyar ABS-t, amely a dőlésszögnek megfelelően tudja változtatni a fékerőt. Az ABS rendszer 320 mm átmérőjű, dupla első tárcsákhoz tartozó, új tervezésű Brembo radiális monoblokk féknyeregekhez kapcsolódik, amelyek négy dugattyúját fonott fémszálas fékcsövek kötik össze a főfékhengerrel. Hátul két dugattyús féknyereg, 260 mm átmérőjű tárcsával segíti a megállást. Az összes elektronikus paraméter kalibrálása könnyen kezelhető a menetmódokon keresztül. A Road, Sport és Rain vezetési módok a sorozat összes modelljén az alapfelszereltség részét képezik.
Ezen kívül van egy speciális Off-Road üzemmód, amelyet kizárólag a V85 TT és V85 TT Travel változatokhoz terveztek. Ez az üzemmód a legalacsonyabb szintű kipörgésgátló beavatkozással rendelkezik, az ABS csak az első keréken aktív, és ott is ki lehet kapcsolni, valamint egyenletesebb gázreakciót biztosít, amelyet erősebb motorfék segít. A V85 TT Travel a Riding Mode Custom funkcióval is rendelkezik (tartozék a V85 Strada és V85 TT modellekhez), amely lehetővé teszi az elektronikus vezérlési szintek teljes körű testreszabását, sőt egy további személyre szabott üzemmód létrehozását is a menün keresztül. A V85-ös sorozat minden modellje sebességtartó automatikát kapott.
A Moto Guzzi V85 Strada a sorozat alapvető értékeit közvetíti, beleértve a könnyedséget, a praktikumot és az egyszerűséget. Ez tökéletes „gyakorlati géppé” teszi, amely kiváló a napi városi közlekedésben vagy városon kívül.
A V85 Strada minimalista, elegáns és jellegzetes stílusa, karcsúvá és áramvonalas hátsó résszel, kapaszkodók nélkül, elhagyva az endurokra jellemző kézvédőket. Ezek az alkatrészek azonban kiegészítőként is kaphatók, így a tulajdonosok lehetőséget kapnak arra, hogy a V85 Strada-t saját igényeik szerint alakítsák. A felszereltséghez alumínium ötvözetből készült, küllős keréktárcsák tartoznak, amelyekre közúti abroncsok kerültek. Ez pozitív hatással van a kezelhetőségre, a Moto Guzzi V85 Strada súlya 4 kg-mal kisebb, mint a V85 TT változaté. Az közút orientáltságát tovább hangsúlyozza az első kerék alacsony sárvédője, valamint a stílusos fekete (Nero Isola) és szürke (Grigio Brera) színek.
A Moto Guzzi V85 TT a V85 az „all-terrain” megjelenésével és stílusával az 1980-as évek hangulatát idézi és az enduro motorokat, amelyeken a mindennapi közlekedéstől kezdve mindent meg lehetett csinálni. A Moto Guzzi V85 TT akkor is folytatja a kalandot, amikor az aszfalt véget ér.
Kerekei 150/70-17, illetve 110/80-19 tömlő nélküli abroncsokkal hagyják el a gyárat. Ezenkívül a motort új alumínium kartervédő óvja, a fogantyúk pedig továbbfejlesztett, jobban védő kézvédőkkel rendelkeznek. A Moto Guzzi V85 TT kiemelkedik vörösre festett vázával, amelyet a kéttónusú vörös (Rosso Fuji) és szürke (Grigio Tambora) színekkel kombináltak. Még a hátsó lengéscsillapító rugója is piros, és egy kényelmes gomb segítségével könnyen előfeszíthető.
A Moto Guzzi V85 Travel nagyszerű tulajdonságokkal büszkélkedhet, amilyen a 23 literes üzemanyagtartály, ez több mint 400 km-es hatótávolságot biztosít egyetlen feltöltéssel. A véghajtás kardántengelyre bízták, így a V85 az egyetlen motor a lökettérfogat-kategóriájában, amely ezt a tiszta és alacsony karbantartási igényű hajtást, amit a hosszútávot kedvelő motorosok mindig előnyben részesítenek.
A Moto Guzzi V85 TT Travel az a motorkerékpár, amely minden utazást kalandossá változtat, és tökéletes felszereltséggel elégíti ki az utazók igényeit. Új Touring szélvédővel, megnövelt magassággal és 22%-kal nagyobb felülettel büszkélkedhet, mint az alapkivitelben. Ezenkívül az új oldalterelők tovább fokozzák a védelmet, így ideális az autópályán való utazáshoz, és hideg időben történő motorozáshoz. Ennek eredményeként a motoros sisakjára nehezedő légnyomás 50%-kal csökken a V85 TT-hez képest. A normál szélvédőhöz hasonlóan a Touring változat is manuálisan öt pozícióba állítható magasságú. A felszereléshez tartoznak az Urban sorozatú oldaldobozok, amelyek immár fényezett felülettel rendelkeznek, nagy kapacitással (a jobb oldali, 37 literes, a bal oldali 27,5 literes) és csökkentett oldalsó mérettel segítik a túrázást. A Travel alapfelszereltsége fűtött markolatot és vezetőülést is magában foglal, ezek hőmérséklete a bal oldali kapcsolón lévő kezelőszervekkel állítható.
A speciális felszerelést a Moto Guzzi MIA multimédiás platform teszi teljessé, amely lehetővé teszi az okostelefon járműhöz való csatlakoztatását. A Moto Guzzi MIA egy infotainment rendszer, egyesíti a hangasszisztens, a telefonhívások és zenehallgatás kiválasztását a kormánykapcsolóval. Navigációs funkciója révén a beállított úticél az okostelefonon történt beállítás után, közvetlenül a műszerfalon jeleníthető meg. A Moto Guzzi V85 TT Travel exkluzív bronz (Bronzo Deserto) színben kapható.
A Moto Guzzi V85-höz kapható eredeti kiegészítők sora tovább bővült, amelyek mind a stílus, mind a funkcionalitás tekintetében megállják a helyüket. Mindezek a tartozékok teljesen homologizáltak, és szigorú tesztelési eljáráson mentek keresztül, hasonlóan minden eredeti motorkerékpár-alkatrészhez, biztosítva azok minőségét és hosszú élettartamát.
Az ABS-ből és alumíniumból készült Urban sorozatú táskákat és felső dobozt most két különböző kivitelben, ezüstben és feketében kínálják (az Urban Dark tokok alapfelszereltség részét képezik a V85 TT Travelen). Az alumínium táskák hármasát átformálták és kapacitásukat tekintve bővítették, az oldalsó tokok most kényelmesebb oldalsó nyitást kaptak. A katalógus új, agilisabb könnyű poggyász opciókkal is gazdagodott, mint például a hőformázott Tank Bag, kényelmes gyors rögzítéssel a töltősapkán és a puha Roll Bag, sportos stílusban, vízálló anyagból, valamint új beltéri motorkerékpár takaró is a kínálat részét képezi.
Szöveg: Buny
Kép: Moto Guzzi