Ducati Superquadro Mono

Harminc évvel a legendás Supermono 550 után, a Ducati visszatért egy utcai egyhengeressel. Az újdonság Superquadro Mono névvel illették, 659 köbcentis, desmo szelepvezérléssel, és a várakozások szerint ebben a kategóriában is új mérföldkövet fog jelenteni a jövőben.

Az alap a Panigale 1299 volt, aminek utcai változata 1285 köbcentis, és a közútra „szelídített“ kéthengeres blokkja adott volt a felezéshez. Némi rafinált anyag használat és megoldás kellett már csak, hogy az 1299-es dugattyúja 116 mm-es átmérővel az égéskamrának megfelelő kialakítással dolgozzon a hengerben.

Ducati Superquadro Mono


A titán szívószelepek 46,8, az acél kipufogószelepek 38,2 mm-es mérettel kerülnek a hengerfejbe, ahol kényszervezérlés gondoskodik a nyitás-zárásról.  A Superquadro név a furat löket arány különleges kapcsolatából adódott, a nagyon rövid löket (62,4 mm) a versenymotorokra jellemző, és ehhez megfelelő fordulatszám értékek is tartoznak.

Ducati Superquadro Mono

A nagy átmérőjű dugattyú miatt lehetett növelni a szelepek méretét is. Ezeknek a technikai megoldásoknak köszönhetően a blokk 77,5 lóerős teljesítmény leadására képes 9750-es percenkénti fordulaton, és a maximális fordulatszáma eléri a 10250-et. A sűrítési aránya 13,1:1-hez. Ezek az adatok eddig nem voltak jellemzőek az egyhengeres motorokra. A 63 Nm-es forgatónyomaték érték 8000-es fordulaton áll rendelkezésre.

Ducati Superquadro Mono

A nyomaték görbe egyenletesen emelkedik, a határértéken a kipufogógáz összetétele megfelel az Euro5+ előírásainak. A verseny változathoz Termignoni kipufogóval az egyhengereseknél eddig elképzelhetetlennek tűnő 85 lóerős teljesítmény is elérhető 9500-as percenkénti fordulatnál. Természetesen az A2 vezetői engedély kategóriához igazított teljesítménnyel is elérhető lesz majd. A Desmosedici MotoGP motorhoz hasonlóan a szelepvezérlő rendszer himbakarja DLC felületi bevonattal rendelkezik, amely csökkenti a súrlódást és növeli a kopásállóságot.

Ducati Superquadro Mono

A meghajtását „alacsony zajszintű” fogaskerék-/láncrendszerre bízták. Az üzemanyag ellátó rendszer különlegessége a 62 mm-es ovális fojtószelep, amit elektronikus gázkar vezérel. A három menet teljesítményt szabályozó rendszer három sémában dolgozik, magas, közepes és alacsony fokozattal. Az öntött forgattyúsházban vízköpeny veszim körbe a hengert, ami alumíniumból készült. A vékony falaknak köszönhetően előnyökkel jár a súly és a hűtés tekintetében.

Ducati Superquadro Mono

Ez a megoldás azt is lehetővé teszi, hogy a hengerfejet közvetlenül a forgattyúsházhoz lehessen rögzíteni, így sokkal kompaktabb felépítést kapunk, ugyanolyan merevségű szerkezettel. A tengelykapcsoló, a generátor és a hengerfej burkolata magnéziumötvözetből készül, hogy a motor tömegét minimálisra csökkentsék, és egyben biztosítsák a nagy mechanikai szilárdságot. A motor kiegyensúlyozását a forgattyúsházban golyóscsapágyakra szerelt és fogaskerekekkel vezérelt két kiegyensúlyozó tengely (egy első és egy hátsó) biztosítja.

Ducati Superquadro Mono

A kiegyenlítő tengelyek a víz- és olajszivattyúkat is meghajtják. A két tengely lehetővé teszi az elsőrendű tehetetlenségi erők teljes kiegyenlítését anélkül, hogy további nemkívánatos erők vagy nyomatékok keletkeznének. Ennek a megoldásnak köszönhetően a motor nagyon nagy fordulatszámot képes elérni, miközben a 90°-os V-ikerhez hasonló rezgésszintet tart fenn. A Superquadro Mono két olajszivattyúval rendelkezik, az egyik tápszivattyúval biztosítja a motor hatékony kenését, míg a másik a hajtórúd, a generátor és a tengelykapcsoló fedelekből szívja fel, hogy csökkentse a kenőanyag súrlódási veszteségeit.

Ducati Superquadro Mono

Ez a szivattyú az átfúvókörben található szeleppel együtt negatív nyomást biztosít a főtengelynél, hogy csökkentse a mozgó alkatrészek ellenállását és biztosítsa a kenőolaj hatékony visszanyerését a motor minden működési körülménye között. Ezt a rendszert számos versenymotorban használják. Az erőt egy hatfokozatú, versenyáttétellel rendelkező sebességváltó továbbítja a hátsó kerék felé. Az első fokozat hosszú áttétellel rendelkezik, hogy a lassú kanyarokban a maximális gyorsulást ki lehessen használni. A tengelykapcsoló olajfürdős, progresszív hidraulikus reteszeléssel, amelyet különösen alacsony kézi erő jellemez.

Kifejezetten az egyszerű és intuitív fékezési viselkedés elérésére tervezték, maximális irányíthatósággal a motorfék használatakor, hogy megkönnyítse a kanyarodást. A sebességváltó felszerelhető Ducati Quick Shift (DQS) Up&Down funkcióval. Ennek alkalmazása során a gyorsváltó mágneses Hall-effektus-érzékelő jelére avatkozik be, a hagyományos nyomásérzékelő helyett, a pontosság és a megbízhatóság javítása érdekében.

Szöveg: Buny

Kép: Ducati

Nem lehet hozzászólni a hírhez!

Powered by WordPress | Compare the Best Free WordPress Themes Online. | Thanks to WordPress 4 Themes, Home Based Companies and Free Premium WordPress Themes