Sikerének egyik titka az ideális teljesítmény/tömeg arány, ami éppúgy elmondható az elődökről, mint napjaink Africa Twinjéről. A CRF1000L hétköznapi használatra alkalmas mindenesként éppúgy bevált, mint túra- és terepmotorként, hiszen kiemelkedő teljesítménye ellenére rendkívül könnyen kezelhető, elsőrangú futóműve pedig aszfalton és terepen is kiválóan helytáll.
A tavalyi frissítés magában foglalta annak a lehetőségét, hogy a hátsó felfüggesztés rugó-előfeszítése négy lépcsőben állítható legyen – ezek sorrendben: vezető, vezető csomaggal, vezető utassal, valamint vezető utassal és csomaggal –, amit a pilóta menet közben egy gombnyomással módosíthat. Hála az érintőképernyőnek, a Showa EERA™ működése roppant könnyen szabályozható. A vezető eldöntheti, hogy kis sebességgel, nagy kényelemben vagy nagy tempóval, keményebb hangolással szeretne-e a motorozni, és természetesen terepes paramétereket is választhat.
Öt menetüzemmód áll rendelkezésére:
MID: Középállás a puha és a kemény között, ami könnyű kezelhetőséget garantál a legtöbb helyzetben. Ha Urban menetüzemmódba kapcsol a vezető, a rendszer automatikusan ezt a programot aktiválja.
HARD: Stabil és feszes beállítás villámgyors visszajelzésekkel és közvetlen viselkedéssel. Kétszemélyes túrákon, sok csomaggal is ideális. Ha Tour menetüzemmódba kapcsol a vezető, a rendszer automatikusan ezt a programot aktiválja.
SOFT: A legkevésbé feszes beállítás. Azt szolgálja, hogy igazán rossz utakon is maximális legyen a menetkomfort és a menetbiztonság. Ha Gravel menetüzemmódba kapcsol a vezető, a rendszer automatikusan ezt a programot aktiválja.
OFF-ROAD: A rugóstagok összenyomódásának sebessége határozza meg a csillapítás mértékét, azaz minél gyorsabban ül össze a rugó, annál feszesebb a hátsó felfüggesztés. Ha Off-road menetüzemmódba kapcsol a vezető, a rendszer automatikusan ezt a programot aktiválja.
Ezeket a programokat a menetüzemmódnak megfelelően, önműködően választja ki a rendszer, kivéve, ha a USER beállítás mellett dönt a pilóta, ilyenkor ugyanis maga szabályozhatja – 24 lépésben – az első és a hátsó rugó előfeszítését. Persze hagyományos, minden paraméterében állítható Showa felfüggesztéssel is megrendelhető a modell. Patronos, fordított, 45 mm-es villája nagy rugóúton jár és hihetetlenül hatékonyan csillapít, így aszfalton és terepen is páratlan úttartás jellemzi a modellt.
Az alumíniumból öntött felső és a kovácsolt alsó villabefogót üreges alumíniumtengely kapcsolja össze, míg a teleszkópokat – alul és felül egyaránt – két-két csavarral rögzítették. A központi hátsó rugóstagban 46 mm átmérőjű dugattyú dolgozik, és külső gáztartály segíti működését, hogy extrém terepviszonyok mellett is tökéletesen helytálljon. A rugó-előfeszítés a gátló oldalán található tekerőgombbal kalibrálható.
A CRF1100L acél ipszilonbölcsőváza erős és merev, ezáltal nagyban hozzájárul a kimagasló terepképességekhez, ugyanakkor szilárd burkolaton is biztosabbá teszi az úttartást. A villanyak merevségét úgy határozták meg, hogy még több visszajelzés érkezzen az első keréktől, s az is fontos, hogy az első váznyúlványok vékonyak és egyenesek, így eltűnhetett a keresztmerevítő. Sokat elárul az Africa Twinről, hogy szabad hasmagassága kereken 250 mm, ehhez társul az 1575 mm-es tengelytáv, a 27,5º-os villaszög, valamint a 113 mm-es utánfutás. Érdekesség, hogy a nedves tömeg – lábváltós modellváltozat esetében – mindössze 231 kg (ES: 233 kg), és a DCT-kivitel is csak 242 kg-ot nyom (ES DCT: 244 kg).
A csavarkötésű, alumínium segédváz mindössze 195 mm széles, ebből fakadóan keskenyebb az ülés és az alacsonyabb pilóták lába is könnyedén talajt érhet. A korábbi átfogó fejlesztés során megújult a lengővilla is, mely a CRF450R alapján készült, de nemcsak maga az alkatrész, hanem annak befogatási pontja is változott. Kereken 600 MPa szakítószilárdságú acéllapok kerültek a váz belső részére, az ezeket összekötő keresztmerevítő pedig a központi hátsó rugóstag felső bekötési pontjaként szolgál, hogy még pontosabb visszajelzések érkezzenek a hátsó kerék tapadásáról. A motor szívében helyezkedik el a közúton és terepen egyaránt hasznos Bosch MM7.10 típusú, hattengelyes helyzetérzékelő (IMU), ami valós időben gyűjt adatokat a jármű helyzetéről, beleértve a hossz- és keresztirányú dőlést, valamint a sodródást. Ez küldi az adatokat a kipörgésgátlónak (HSTC), a kanyar-ABS-nek, az Egykerekezés-gátlónak (Wheelie Control) és a hátsó kerék elemelkedését megakadályozó Rear Lift Controlnak és persze EERA™ felfüggesztésnek is a szerves része. Figyeli a dőlésszöget, valamint a kerekek forgási sebességét és csúszását egyaránt, valamint az ABS beavatkozásának erősségét is meghatározza, ugyanakkor azonnal érzékeli a hátsó kerék elemelkedését, és finoman szabályozza a fékerőt, hogy a motor megőrizze stabilitását.
Ha a vezető úgy kívánja, a hátsó kerék blokkolásgátlója – álló helyzetben – kikapcsolható. Ami a fékrendszert illeti, továbbra is a jól bevált, radiálisan rögzített, négydugattyús nyergek harapnak a 310 mm-es átmérőjű, „hullámos”, úszóágyazású első tárcsákba, míg a hátsó kerék megzabolázásáról 256 mm-es tárcsa és egydugattyús féknyereg gondoskodik. A 21”-os első és 18”-os hátsó, rozsdamentes, küllős kerekekre 90/90 R21 és 150/70 R18 méretű, tömlő nélküli abroncsokat szerelnek, ami igencsak megkönnyíti a javítást defekt esetén. Közúti mintázatú gyári abroncsként Metzler Karoo Street 90/90-21M/C 54H és 150/70-19-R18M/C 70H választható, de Michelin Anakee Wild 90/90-21M/C 54R TL és 150/70-18M/C 70R TL bütykös gumi is feltehető. A tavalyi frissítések során a forgatónyomaték növelésére koncentrálnak a leginkább használt alsó, középső és felső-középső fordulatszám-tartományban. Az 1084 cm3-es, nyolcszelepes, soros, kéthengeres erőforrás teljesítménye maradt 102 LE (75 kW/7500 f./perc), ugyanakkor legnagyobb forgatónyomatéka 105-ről 112 Nm-re (+7%, 5500 f./percnél) nőtt. A furat és a löket nem változott, tehát továbbra is 92, illetve 81,5 milliméter, a sűrítési viszony ellenben 10,1:1-ről 10,5:1-re emelkedett. Jelentős eltérés az elődhöz viszonyítva, hogy az alsó és a középső fordulatszám-tartományban is sokkal erősebb, illetve nyomatékosabb lett a modell.
A levegőszűrőház légbeömlőcsövének átmérője 35 mm-re, a két belső szívótölcsér pedig 65 mm-rel lett hosszabb tavaly. A méretes, 46 mm átmérőjű fojtószelepház, valamint a gondosan meghatározott furat-, illetve hengereltolás a lehető legkifinomultabb levegőbeáramlást szolgálja. Szintén a tökéletes égést szem előtt tartva határozták meg a motorvezérlő elektronika (ECU) karakterét, valamint azt is, hogy az üzemanyag-befecskendező fejek milyen szögben álljanak a dupla gyertyás hengerekben. A CRF1100L erőforrásának alapjai változatlanok maradtak: a szelepnyitásáról például továbbra is a CRF450R krosszmotorból érkező, Unicam SOHC-vezérlés gondoskodik, melynek alacsonyra helyezett, öntött vezérműtengelye szintén közrejátszik abban, hogy ennyire kompakt lehet az Africa Twin hengerfeje. A szelepemelés mértéke a szívóoldalon 10,1 mm, a kipufogóoldalon 9,3 mm. Az elődhöz hasonlóan az modell főtengelye is 270º-os elékelésű, ebből fakad az Africa Twinre jellemző, összetéveszthetetlen motorhang. A 2024-es frissítések során módosították a 270°-os elékelésű forgattyústengelyt, új, erősített hajtórudat építettek be, emellett 0,4 mm-rel nőtt a dugattyú hossza, valamint az optimális gyújtás és nagyobb teljesítmény érdekében átdolgozták a dugattyúfejet is. A forgattyúház vízszintesen osztott, és sajátos megoldásként a hűtőfolyadék-szivattyú a váltóházban, a termosztát pedig a hengerfejben kapott helyet, ezáltal még kisebbé vált a hajtómű.
Ilyen tekintetben nincs különbség a hagyományos és DCT-erőátvitelű modellek között, azaz mindkettő azonos felépítésű, és közös pont, hogy a hűtőfolyadék- és a kenőanyag-szivattyú is a kiegyensúlyozó tengelyről kapja a hajtást. Különleges megoldás, hogy a félszáraz olajteknő révén lényegesen alacsonyabbá vált az erőforrás, és további előny, hogy az olajszivattyú magában a teknőben kapott helyet, ezáltal nincs szükség bonyolult csőhálózatra a kenési rendszerben. A másodlagos rezgéseket a dugattyúk ellentétes irányú mozgása hivatott kioltani, míg az elsődleges – tehetetlenségi erők és kapcsolódások keltette – vibrációkat két kiegyensúlyozó tengely csillapítja. Az alumínium kuplungkosár és nyomólap segédbütykökkel könnyíti meg a felkapcsolásokat, valamint csúszóbütykökkel a visszaváltásokat, ráadásul a 2020-as modellben kisebb lett a kuplung átmérője és lágyabb rugókat kapott, így sokkal kisebb erő kell a kuplungkar behúzásához. A hatfokozatú, hagyományos sebességváltó a CRF450R-ben is megtalálható alkatrészekre épül, és felárért gyorsváltóval is kiegészíthető. A kipufogódob belső felépítésén ugyancsak változtattak tavaly, valamint megnövelték a leömlőcső átmérőjét, hogy kifinomultabb legyen a motor járáskultúrája. Ezáltal nőtt a teljesítmény, hatékonyabbá vált az erőforrás működése, és még határozottabb lett az alsó fordulatszám-tartományban hallható, pulzáló kipufogóhang. Apropó kipufogóhang!
A 2024-es CRF1100L Africa Twin a felső tartományban is szebben, mélyebb hangon muzsikál, így mindig öröm hallgatni. Az Africa Twin teljesítmény leadása kifinomultan szabályozhatóvá vált hála tapadásvesztést felügyelő kipörgésgátlónak (HSTC) és az elektronikus gázmarkolatnak. 2020-ban hattengelyes helyzetérzékelővel (IMU) egészítették ki, ami pontos adatokkal segíti a vezetéstámogató rendszereket, így még pontosabban működhettek, mint korábban. A vezető négy különböző teljesítményszint közül választhat, a motorfék mértékét pedig három lépcsőben szabályozhatja. Továbbra is hétféle érzékenységi szint található a HSTC beállításai között, ám fontos változás, hogy a 2020-as modellfrissítés óta a kerekek sebessége és a jármű dőlésszöge, tehát az IMU által küldött adatok alapján avatkozik be a rendszer. Szintén a 2020-as módosításoknak köszönhető, hogy a HSTC egyes szintjei között kisebb az eltérés, vagyis könnyebben megtalálható a terepre is tökéletes beállítás, mely megszabja, mennyire pöröghet ki a hátsó kerék. Az eszköz természetesen szabadon ki is kapcsolható, ha a vezető nem tart igényt rá. A HSTC-vel ellentétben az Egykerekezés-gátló (Wheelie Control) teljesen új funkció volt a 2020-as Africa Twin Adventure Sportson.
Ezúttal is az IMU adatai alapján, az elektronikus gázmarkolat révén, háromféle érzékenységi szinten lép közbe az elektronika, ha gyorsítás közben elemelkedik a talajról az első kerék. Egyes szinten engedi, hogy lassan egykerékre álljon a motor, de meggátolja a hirtelen gázadásokat, a második szint ennél korábban avatkozik közbe, míg a hármas teljesen kizárja az egykerekezést. Ha a pilóta nem vágyik segédletre, természetesen ez a rendszer is deaktiválható.
Szabad kezet kap a pilóta a különböző üzemmódok személyre szabásában is, a TOUR (túra), az URBAN (városi), a GRAVEL (murva) és az OFF-ROAD álláson belül megváltoztathatja a HSTC és az Egykerekezés-gátló érzékenységét, valamint a DCT Sport üzemmódjának beállításait, s ha ez is kevés lenne, a két USER (felhasználó) menüpontban kedve szerint módosíthatja az egyes részegységek működését.
A TOUR (túra) választásakor – közepes, azaz kettes szintű motorfék-intenzitás mellett – elérhetővé válik a maximális teljesítmény és bekapcsol a kanyar-ABS.
URBAN (városi) üzemmódban csökken a teljesítmény (2. szint), míg a motorfék mértéke (2. szint) és az ABS működése nem változik. Ezzel szemben a GRAVEL (murva) a lehető legkisebb teljesítményt (4) és motorféket (3) engedi a hajtott kerékre, a kanyar-ABS továbbra is aktív, azonban már off-road beállítások határozzák meg működését, viszont a hátsó keréken nem lehet kikapcsolni a blokkolásgátlót.
OFF-ROAD üzemmódban a második legalacsonyabb teljesítményszint (3) érhető el a legenyhébb mértékű motorfék (3) mellett, de itt már kikapcsolható a hátsó kerék blokkolásgátlója.
Sokkal nagyobb szabadságot nyújt a két USER (felhasználó) menüpont, ahol tetszés szerint beállíthatóak a vezetéssegítő rendszerek, így például az ABS on- és off-road üzemmódja, a teljesítményleadás (1-4), a motorfék mértéke (1-3), valamint az elektronikus vezérlésű felfüggesztés csillapítása és előfeszítése. USER 1 üzemmódban a teljesítmény és motorfék is 2. szintre állított gyárilag, míg USER 2-ben a maximális teljesítmény (4) mellett a motorfék is a legerősebb, hármas állásba kapcsol. A teljesítmény-leadási jellemzők minden üzemmódban egységesek, attól függetlenül, hogy az különböző üzemmódokban (Power mode) mekkora csúcsteljesítmény érhető el. Alacsony sebességnél az 1. és 2. sebességfokozatban a teljesítmény leadása minden üzemmódban azonos, hogy a pilóta magabiztosan vezethesse és könnyen uralja a motort. Agresszív és kompakt. E két szó jellemzi legjobban az CRF1100L Africa Twin terepralis stílusban fogant idomzatát. Hogy miért?
Nos, hogy még átütőbb teljesítményt nyújtson terepen. Az első idomot és a hátsó ülést is átdolgozták, hogy még jobb és jellegzetesebb legyen 2024-re. Plusz öt lépcsőben állítható túraplexivel szerelték fel, ami komfortosabbá teszi az ingázást, és persze a hosszabb utakat is. Mindemellett a CRF1100L Africa Twin ES-hez alapáron jár markolatfűtés és a 12 voltos töltőaljzat. Akárcsak az új nagy teljesítményű és kompakt lítiumion-akkumulátor, ami hozzájárul a tömegközpontosításhoz. A nyeregmagasság továbbra is 850 és 870 mm között állítható, így ülve és állva egyaránt kényelmesebb és biztonságosabb vezetni az AT-t. A segédváz és az azt körülölelő idom rendkívül karcsú, a keskeny ülés pedig gondosan tervezett formájú, ezáltal könnyebben mozoghat előre-hátra a motoros és az alacsonyabb vezetők is magabiztosan talajt érnek a nyeregből. A kényelmes, kompromisszummentes túrák érdekében az alumínium csomagtartó konzol immáron az alapfelszereltség része. Fontos részlet, hogy éjszaka is magabiztos haladást ígér az új Africa Twin, elvégre kettős LED-fényszórója kifejezetten magasan helyezkedik el, remekül bevilágítja az utat, ráadásul a fényviszonyokhoz automatikusan alkalmazkodó nappali menetfénnyel egészítették ki. Ez a páros könnyebben észrevehetővé teszi a motorost és nagyobb biztonságot nyújt változatos látási viszonyok között.
A LED-világítás alapáron jár a leendő tulajdonosoknak, akárcsak a gyári kézvédő. Nagyban megkönnyíti a motorozást – és a megfelelő üzemmód kiválasztását – a 6,5”-os, színes Multiinformációs Kijelző (MID), mivel kesztyűben is remekül kezelhető érintőképernyőn tűnnek fel a különböző értékek és beállítási lehetőségek, sőt a kezelőfelület szabadon „átrendezhető”, ha esetleg valakinek nem esne kézre a gyári beállítás. További előnye, hogy a Bluetooth-kapcsolat révén kifejezetten egyszerűvé vált sisakban hívásokat indítani és fogadni, s a telefon kezelése is rendkívül könnyű, hiszen a kormány bal oldalán elhelyezett kapcsolóval szabadon barangolhatunk az iOS és Android operációs rendszerrel futó készülékek menüjében az Apple CarPlay és Android Auto funkciónak köszönhetően. Természetesen beépített navigációs eszközként is használható a műszeregység, sőt még USB-kimenetet is találunk rajta, hogy menet közben tölthessük a kijelzővel összekapcsolt telefont. Miként az elődön is láthattuk, az irányjelzők egyben vészjelzők is. Ha 50 km/h sebesség felett vészfékez a vezető, automatikusan bekapcsolnak, késlekedés nélkül figyelmeztetve a többi közlekedőt. Az Automatikus Vészvillogó (Emergency Stop Signal) kikapcsolásával nem kell törődnie a pilótának, tekintve, hogy a rendszer folyamatosan figyeli az első és hátsó kerék forgási sebessége közötti különbséget, így önműködően kikapcsol a rendszer, ha a jármű egyenletes sebességgel halad. Ez a hasznos kiegészítő az alapfelszereltség része, méghozzá a hosszú, autópályás szakaszok legyűrését megkönnyítő sebességrögzítővel együtt. (Az automatikus törlés funkció kikapcsolható a MID használatával.) A 18,8 literes üzemanyagtartály hatótávolsága több mint 380 km a 4,9 l/100 km (manuális váltó) és 4,8 l/100 km DCT (WMTC üzemmód) üzemanyag-fogyasztásnak köszönhetően.
Az Africa Twinhez rengeteg kiváló minőségű Honda Eredeti Kiegészítőt kínál a gyártó, amelyek külön-külön és csomagban egyaránt megrendelhetőek, a vásárló tehát szabadon eldöntheti, hogy miként fokozza az Africa Twin nyújtotta élményt. A Honda kínálata évről évre növekszik, és – kategóriától függetlenül – minden egyes termék fejlesztésénél az vezérli a mérnököket, hogy olyan eszköz szülessen, ami valóban boldoggá és elégedetté teszi a felhasználót. Az Africa Twin testre szabása roppant egyszerű, hiszen igényeiknek és céljaiknak megfelelően négy csomag közül választhatnak a vásárlók. Ezekben minden megtalálható, ami a gondtalan, élvezetes és biztonságos motorozáshoz szükséges, legyen szó hétköznapi használatról, hétvégi kirándulásokról vagy kontinenseket átszelő túrákról.
Rally csomag
Arra törekedve állították össze, hogy fokozza a modell terepképességét és menetteljesítményét. A széles Rally lábtartók segítik az irányítást, a bukócső pedig minimalizálja a sérülésének kockázatát. A hagyományos sebességváltóval felszerelt Africa Twinhez gyorsváltó jár, sőt a DCT kivitel esetében – lábbal kapcsolást lehetővé tévő – váltókar is szerepel az összeállításban. A színben passzoló kézvédő hatékonyan oltalmaz az időjárás viszontagságaitól, míg a kerékmatrica-szett pedig tovább emeli az exkluzivitást.
Adventure csomag
Készen áll a hosszú távú útra? Az új, első-oldalsó bukócsövek hatékonyan védik a motort, különösképpen, hogy 25 mm átmérőjű, rozsdamentes, korróziógátló bevonattal ellátott acélcsőből készülnek. Ezekkel magasabban rögzíthető a ködlámp, így a látási viszonyok is jobbak lehetnek rossz időben. A 4,5 literes, könnyen kezelhető tanktáska rengeteg holmit elnyel, a tankvédő elemek pedig megvédik a fényezést a térd okozta estleges kopástól.
Urban csomag
Két változatot kínál a Honda: műanyag vagy alumínium. A műanyag esetében készült, áttervezett, csíkokkal feltűnőbbé tett, 58 literes, két bukósisak befogadására alkalmas túradoboz adja az alapot, amit háttámlával és belső táskával egészítettek ki a tervezők, akárcsak a 42 literes, alumíniumból készülő változatot. Az Urban csomag markolatfűtést és elektromos töltőaljzatot is magában foglal (ezek az Africa Twin ES-nél szériatartozékok), továbbá – a lánc és a kerék karbantartását megkönnyítő – középállvány is szerves része.
Travel csomag
Az Urban csomaghoz hasonlóan a Travel csomag is elérhető műanyag és alumínium változatban. A 40 literes bal és 30 literes jobb oldali műanyag doboz egyaránt megkapta az új, látványos díszcsíkokat, és természetesen belső táskák is járnak hozzájuk. Ez utóbbi természetesen a 37 és 33 literes (bal és jobb) alumínium dobozokról is elmondható. Az újratervezett felső légterelők a kar és a váll fölé irányítják a menetszelet, míg az alsók lábat védelmezik. Mindezt nagy, kényelmet jelentősen fokozó Comfort hátsó lábtartókkal fejelték meg, így semmi sem hiányzik a tökéletes túrákhoz.
Ülés opciók
A Comfort ülés felülete 8%-kal nagyobb az alapkivitelénél, nem mellesleg 15 mm-rel vastagabb, optimalizált sűrűségű poliuretánhab párnával készül, hogy az igazán hosszú utak se legyenek fárasztóak. A Comfort ülés magassága 865/885 mm, és háromféle színösszeállításban kapható: fekete-fekete, piros-fekete és kék-fekete. Az alacsony nyereg alkalmazásával 825/845 mm-re csökken az ülésmagasság.
Persze további tartozékok is kaphatók. Ilyen többek között 38 literes hátsó doboz, a fekete tankvédő párna, valamint a Titanium Silver és Matt Black tónusban megvásárolható Slip-on SC-Project kipufogó is. A 2025-ös CRF1100L Africa Twinhez háromféle fényezés közül választhatnak a vásárlók, melyeket egytől egyig merész grafika díszít.
- Grand Prix Red (vörös)
- Matt Ballistic Black Metallic (fekete)
- Pearl Glare White (fehér), Pearl Hawkseye Blue Metallic Tricolour (három színű) fényezéssel, amely kizárólag a CRF1100L Africa Twin ES kivitelnél érhető el.
Szöveg és kép: Honda Magyarország