A 2016-os bevezetése óta az Africa Twin a 2. legnépszerűbb modell az 1000 cm3 feletti Adventure kategóriában, és több mint 104 000 db talált gazdára belőle Európában. A hatalmas népszerűségnek köszönhetően mindig is a Honda három legkelendőbb modellje között volt, az elmúlt nyolc évben 6-szor végzett az első helyen.
Noha az Africa Twin Adventure Sports váza, erőforrása és üléspozíciója gyakorlatilag megegyezik a kifejezetten terepmotorozásra született CRF1100L Africa Twinével, mégis sokoldalúbb – kontinenseket átszelő, aszfaltos túrákon és az erdők-mezők felfedezésében egyaránt eszményi társ.
A Showa EERA vezérlőegysége automatikusan szabályozza a csillapítás feszességét. Vezérlőegysége négy gyárilag programozott üzemmódot (SOFT, MID, HARD és OFF-ROAD) – kínál fel, így minden típusú helyzetben ideális a működése, különösképpen, hogy hátsó rugó előfeszítése menet közben is állítható. Ráadásként FELHASZNÁLÓI üzemmód is választható, ennél a pilóta maga szabályozhatja a futómű karakterét.
A 2024-es módosítások közül kétségtelenül a 21”-os helyett bevezetett, 19”-os kerék és a korábbinál (90/90 R21) szélesebb, 110/80 R19 méretű abroncs az egyik legfontosabb, hiszen a nagyobb tapadás és a pontosabb visszajelzés még stabilabb úttartást és kényelmesebb gurulásokat garantál, főként teljes súlyterhelésnél. Átformálták a nyeregpárnát is, hogy még komfortosabb legyen, és kissé alacsonyabbra (835/855 mm) engedték az ülőlapot. Visszafogták a rugóutat is (210/200 mm-re), hogy könnyebb legyen közúton kezelni a motort és az alacsonyabb pilóták lába is leérjen.
Hála az átdolgozott szívó- és kipufogóoldalnak, valamint a hatékonyabbá tett égési folyamatnak, a soros, kéthengeres, 1084 cm3-es kéthengeres az alsó és a középső fordulatszám-tartományban is erősebbé vált 2024-re. Csúcsteljesítménye maradt 102 LE (75 kW/7500 f./perc), legnagyobb forgatónyomatéka viszont 112 Nm-re nőtt (+7%, 5500 f./perc-nél), tehát még vehemensebben gyorsít, különösképp utassal, csomagokkal megpakolva.
Az Africa Twin Adventure Sports üzemanyagtartálya 24,8 literes, így gond nélkül nekivághatunk hosszabb túrának. Hogy még kényelmesebb legyen, új, jobb időjárás-védelmet nyújtó fejidomot és 5 lépcsőben állítható szélvédőt kapott, a csomagok pedig alumínium dobozokban helyezhetőek el. Mindemellett szériatartozék a markolatfűtés és a 12 voltos csatlakozóaljzat, továbbá fontos újdonság, hogy jövőre tömlő nélküli abroncsokkal érkezik a szalonokba.
A hétfokozatú kipörgésgátló (HSTC), az off-road üzemmódot is felkínáló kanyar-ABS, az első (Wheelie Control), a hátsó kerék elemelkedését meggátoló rendszer (Rear Lift Control) és a DCT a hattengelyes helyzetérzékelő (Inertial Measurement Unit, IMU) adatai alapján működik. A DCT-t tökéletesítették, így még kifinomultabb indulásnál és kis sebességnél. Szintén a motor könnyed és biztonságos vezetését szolgálja a négy előre programozott menetüzemmód (URBAN, TOUR, GRAVEL ÉS OFF-ROAD).
Hogy a vezető minden helyzetben tökéletesen uralhassa a gépet, magas kormányt és karcsú, szabad mozgást engedő nyerget szereltek a modellre. Jelentősen fokozza a biztonságot a LED nappali menetfénnyel (DRL) kiegészített, háromfázisú kanyarfényszóró is, hiszen – az IMU adataira támaszkodva – mindig a pillanatnyi dőlésszögnek megfelelően világítja be a motor előtti ívet, ezáltal számottevően javítja a látási viszonyokat.
Csakúgy, mint a korábbi modellen, a sebességtartó automatika (tempomat) és a fűthető markolat is szériatartozék. Nagyban megkönnyíti a motorozást – és a megfelelő üzemmód kiválasztását – a Bluetooth-kapcsolatra képes, színes, 6,5”-os, érintőképernyős TFT-kijelző, különösképpen, hogy Apple CarPlay- és Android Auto-kompatibilis operációs rendszer fut rajta.
A 2025-ös CRF1100L Africa Twin Adventure Sports-ot az alábbi, kétféle színösszeállításban rendelhetik meg a vásárlók, melyeket nagy és merész logó tesz még látványosabbá. A trikolór fényezés nem mellesleg az ikonikus XRV750 színei előtt tiszteleg. Új tónusként jelenik meg a matt metál szürke (Matt Iridium Gray Metallic).
Szöveg és kép: Honda Magyarország