A kifejezetten stílusos, aerodinamikailag is hatékony Forza 125 tervezőit a modellcsalád zászlóshajója, a Forza 750 ihlette. Legszembetűnőbb eleme kétségtelenül a fejidom, elvégre messziről hirdeti, hogy energiával teli, sportos prémiumrobogóval állunk szemben. Szintúgy a 750-es családfőt idézik a jellegzetes fényszórók, melyek még jobban kihangsúlyozzák a típus prémium mivoltát, s persze összetéveszthetetlen Forza-arculattal ruházzák fel a modellt.
A Forza 125 négyszelepes, SOHC-vezérlésű, folyadékhűtéses eSP+ erőforrása 14,6 LE-s teljesítményt ad le 8750-es percenkénti főtengelyfordulatnál, maximális forgatónyomatéka pedig 12,3 Nm (6500 f./percnél). A furat 53,5, a löket 55,5 mm, a kompressziós viszony 11,5:1. Már alapjáratról vehemensen húz, így álló helyzetből indulva csupán 13,3 másodperc alatt tesz meg 200 métert.
Felettébb erős a – a lakott területen gyakran használt – középső fordulatszám-tartományban is, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy 40 és 60 km/órás sebesség között feltűnően rugalmas a motor. Mindemellett természetesen nagyobb iramnál sem jön zavarba: könnyedén tartja a 90 km/órát és akár 108 km/órával is hasíthat. Az erőforrás fejlesztése során az eSP+ elnevezésű, kis belső súrlódást eredményező gyártási technológiát alkalmazták a Honda mérnökei. Fontos, hogy a kompakt égéstér, a 4,7 literes űrtartalmú légszűrőház, valamint 26 mm-es szívócsővel társított PGM-FI üzemanyag-befecskendező optimalizált égésterjedési sebességet és jobb hűtést szavatol.
Különleges részlet az intelligens tervezésű, forgattyúházba épített olajszivattyú is, melynek hála tovább nőtt a motor hatásfoka. Ráadásként kissé eltolva helyezték el a hengert a főtengely hosszanti középsíkjához mérten, jelentősen mérsékelve a dugattyú és a hengerfal közötti súrlódást, valamint elősegítve a mozgási energia átadását a főtengelyre. Az apró, külső tüskékkel ellátott, öntöttvas persely nem deformálódik, ezáltal kevésbé feszül a dugattyúgyűrű és persze kisebb a belső súrlódás. A motor jobboldalára felszerelt, kisméretű, de nagy hatásfokú radiátort apró és kifejezetten könnyű ventilátor hűti az alacsony súrlódási veszteség és légellenállás érdekében.
Az erőátviteli rendszerben három speciális főcsapágy gondoskodik az alacsony gördülési ellenállásáról, ezeket a rájuk rótt terhelés egyenkénti, lehető legpontosabb meghatározásával tervezték meg. A hajtótárcsán kialakított bordázat révén jelentősen visszaesett a légellenállás, a speciális hajtott tárcsa pedig csökkenti a szíjra nehezedő nyomást, így még kisebb az energiaveszteség az erőátvitel során. Az elektronikus vezérlésű, szénkefe nélküli, váltakozó áramú generátor önindítóként is szolgál (ACG). Mivel a főtengely végén kapott helyet és közvetlenül hajtja a motort, a hagyományos mechanika keltette zaj elmarad az indításoknál.
Álló helyzetben az Alapjárat-leállító Rendszer (start&stop) három másodpercnyi alapjárati működés után automatikusan leállítja a Forza motorját, majd a gázkar elfordítására azonnal újraindítja. Az – önműködő dekompresszorral kiegészített – rendszer hihetetlenül kifinomultan működik, leállításkor ugyanis mindig a szívási ütem előtti pozícióban áll meg a dugattyú. Hogy az akkumulátor le ne merüljön, az Alapjárat-leállító Rendszer folyamatosan figyeli a töltöttségi szintet, és kritikus helyzetben automatikusan kikapcsol. Az elektromosságot hosszú életű akkumulátorból nyeri a rendszer. A Forza 125 tervezésekor az volt az egyik legfontosabb szempont, hogy az átlagos felhasználónak hetente csupán egyszer kelljen tankolnia.
Nos, a 11,7 literes üzemanyagtartállyal és a már-már valószerűtlenül alacsony, 2,4 l/100 km-es átlagfogyasztással (WMTC szabvány szerint) ezt a célt is elérték a hondások: a hatótávolság kis híján 500 km! Mindezt kifejezetten visszafogott károsanyag-kibocsátás mellett éri el a modellt, tudniillik az ECU átprogramozásával, a kipufogórendszer optimalizálásával és SO2-szenzor beépítésével az Euro 5+ szigorú előírásainak is megfelel a modell. A Forza 125 alapjául szolgáló acélváz kellőképpen merev és erős, hogy a legkülönfélébb helyzetekben is biztos úttartást, illetve hosszú élettartamot garantáljon. Roppant teherbírók a masszív, 33 mm-es csúszószár-átmérőjű első teleszkópok is, akárcsak az egy darabból álló, alumínium lengőkarhoz kapcsolódó hátsó rugóstagok, amelyek rugó-előfeszítését 5 fokozatban, az aktuális terhelésnek megfelelően szabályozhatja a pilóta.
A modern műszaki megoldások és a gazdag felszereltség dacára a Forza 125 kifejezetten könnyű, csupán 164 kg. Ez tulajdonképpen minden helyzetben megkönnyíti a használatot, beleértve a sétatempójú manőverezést és a parkolást is. Stabilitásában nagy szerepe van az 1510mm-es tengelytávnak, a fordulékonyság és a pontos irányíthatóság pedig az átgondolt geometria számlájára írható – villaszöge 26,5°, az utánfutás pedig 89 mm. Kezelhetőség, menetkomfort és közlekedésbiztonság szempontjából egyaránt rendkívül fontos, hogy kiváló tapadású abroncsok kerültek a Forza 125-re. A 15 colos, alumíniumból öntött első keréken 120/70 R15 méretű gumi feszül, míg a hátsó köpenyről 140/70 R14-es érték olvasható le.
A 256 mm-es első és 240 mm-es hátsó tárcsára épülő fékrendszer ugyancsak elsőrangú, különösképp, hogy működését – nedves úton is biztonságos lassítást szavatoló – blokkolásgátló felügyeli.
Eredeti Honda Kiegészítők széles választéka garantálja, hogy minden vásárló saját ízlésére és igényeire szabhassa a Forza 125-öt. A tartozékok gondosan összeválogatott csomagban és egyenként is megrendelhetőek:
A Style csomag esetében az esztétikum, a kényelem és a sportos, prémium színvonalú megjelenés áll a középpontban, ennek megfelelően az alábbi tartozékokat foglalja magában: lábtartópanel, komfortülés, háttámla az utasnak.
Az Urban csomaggal még praktikusabbá varázsolható a Forza 125, így a hétköznapi ingázás is gondtalanabb lehet. Tartalma: markolatfűtés, lopásgátló csipogó. Elérhető továbbá: 45 literes Smart Top Box túradoboz, 35 literes túradoboz, belső táska túradobozhoz, csomagtartókonzol.
Szöveg és kép: Honda Magyarország