A Yamaha ikonikus Ténéré sorozata nem szorul bemutatásra. A motorra, amely az 1990-es években uralta a kimerítő Párizs–Dakar-ralit, örökké a Yamaha legendás történetének egyik páratlan motorkerékpárjaként fogunk emlékezni, a Ténéré 700 pedig ezen örökség előtt tisztelgett, amikor 2018-ban bemutatták a Next Horizon felé vezető utat. Az elismert CP2 motorral hajtott Ténéré 700 valódi bárhová elvihető kalandmotorozást kínál egy könnyebb és hozzáférhetőbb csomagban, és azonnali sikert aratott, amely átalakította a kalandmotorok világát.
A megnövekedett verseny ellenére a Ténéré 700 továbbra is a legkelendőbb motor kategóriájában, és most, 2025-ben a Ténéré 700 új generációja érkezik, amely a Ténéré örökségére épít.
Továbbra is izgalmas gép, amelyet a Yamaha rally sikerei ihlettek, de most még elérhetőbb a motorosok szélesebb köre számára. Az új standard Ténéré 700 mellett egy alacsonyabb ülésmagasságú, rövidebb rugóúttal rendelkező változat is érkezik: egy olyan motorkerékpár, amely azon motorosok számára vonzó, akik nem a legmagasabb üléspozíciót keresik. Ezzel szemben az új Ténéré 700 Rally egy igazi felturbózott, off-road stílusú, magasabb felszereltségű motorkerékpár az igényesebb tereprajongóknak. Magasabb specifikációival, merész új rally stílusával és a kritikusok által elismert CP2 platform finom, de fontos fejlesztéseivel a 2025-ös Ténéré 700 sorozat komoly előrelépés, amely továbbra is az élvonalban tartja a Yamahát ebben az egyre népszerűbb osztályban.
És bár a Yamaha tovább bővítette a Ténéré 700 specifikációját, tanúja lehet az YCC-T elektronikus fojtószelep, a menetprogramok és a továbbfejlesztett felfüggesztés bevezetésének, a tervezőcsapat gondosan ügyelt arra, hogy ne adjon hozzá technológiát a technológia kedvéért. Az elektronikus segédeszközök növelik a motoros kapcsolatát a motorkerékpárral, de soha nem válnak túlterhelővé vagy feleslegessé, míg a motoros személyes igényeihez vagy az útviszonyokhoz igazított beállítások mindig egyszerűen elvégezhetők és hatékonyan működnek. A Ténéré 700 minden eddiginél inkább a bárhová elvihető motorkerékpár, amely lehetővé teszi a motorosok számára, hogy korlátok nélkül utazzanak.
Különleges vonzereje miatt ez a motor a legjobb választás különféle motorosok számára, a mindennapi motorosoktól, akik élveznék az ikonikus Ténéré által nyújtott vonzerőt és jelenlétet, egészen a komoly terepmotorosokig, akik nehezebb terepviszonyokkal szeretnének megbirkózni. A Ténéré 700 A2-es jogosítvánnyal is elérhető, így minden korosztályú és tapasztalatú motorost kiszolgál. Ahol Ténéré vezet, mások biztosan követik a Next Horizon nyomában.
A Yamaha híres rally raid motorjai által inspirált 2025 Ténéré 700 teljesen új külsőt és ergonomikus kialakítást kapott, amelyet úgy fejlesztettek ki, hogy hatékonyabb legyen a közúti és a terepmotorozásban egyaránt.
A Ténéré 700 sziluettje ikonikussá vált: elöl magasan és büszkén áll, majd egy kompakt farokegységgé keskenyedik. A raliversenyek megnyerésével töltött évtizedek során szerzett tanulságokat használja fel, harmonikusan ötvözve a funkcionalitást, az ergonómiát és a teljesítményt, hogy minden körülmények között a legélvezetesebb vezetési élményt biztosítsa. Az elülső kialakítás kiváló láthatóságot és védelmet nyújt a motoros számára, ami elsősorban a nagy méretű, egy darabból álló szélvédőnek köszönhető, míg a minimalista középső-hátsó rész hozzájárul ahhoz, hogy a motorosnak elegendő hely álljon rendelkezésére az elhelyezkedéshez, különös figyelmet fordítva azokra a motorosokra, akik terepmotorozás közben fel akarnak állni, majd újra visszahelyezni a testsúlyukat.
Az előző modellhez képest az üzemanyagtartály előrébb került, és nagy hangsúlyt fektettek a méret és az optimális ergonómia egyensúlyára, miközben megőrizték a klasszikus Ténéré formatervezési stílust. A 16 literes tank teteje most alacsonyabbra került, mint az előző generációs modellnél, és ezek a változtatások hozzájárulnak a kiegyenlítettebb súlyeloszláshoz és a jobb általános kezelhetőséghez. A 2025-ös Ténéré 700 középső részét nemcsak úgy tervezték, hogy megkönnyítse a kiegyensúlyozott vizuális átmenetet a motor eleje és hátulja között, hanem kényelmes és hatékony nyerget is biztosítson a motoros számára – egy olyan területet, ahol könnyedén mozgathatja testsúlyát, miközben terepen nyüzsög.
A kialakítás egyszerű: a hangsúly a motor és a motoros lábai közötti biztonságos érintkezési felület kialakításán volt, valamint a jó légáramlás elősegítésén ülő és álló helyzetben egyaránt. Az új, egy darabból álló, rally ihlette ülés szintén klasszikus Ténéré, hosszú és keskeny kialakítású, és az előző kétrészes kialakításhoz képest nagyobb mozgásszabadságot biztosít vezetés közben. A stílus mögött meghúzódó gyakorlati okok miatt a Yamaha tervezőcsapata arra törekedett, hogy egy olyan szemet gyönyörködtető motorkerékpárt alkosson, amely megragadja az off-road motorozás lényegét – elvégre ez egy Ténéré. Elülső nézetből a Ténéré 700 klasszikus „rally torony” megjelenést eredményez.
Az új fényszóró-kialakítás négy különálló LED-es lámpaegységet tartalmaz, amelyek alumínium szerkezetben vannak egymásra rakva, a Yamaha kortárs raliversenyzőinek stílusában, az „Y” alakú tartó pedig jellegzetesen friss megjelenést kölcsönöz. A Ténéré 700 új karosszériaelemei a könnyedség érzetét keltik, mégis strapabíróak és készek bármilyen feladatot ellátni. Ez egy olyan motorkerékpár, amely valódi terepjáró képességekkel rendelkezik, és a 21 hüvelykes első kerék nem csak a kiállítás kedvéért van. Úgy tervezték, hogy bármilyen úton megállja a helyét, akár burkolt, akár nem, bőséges hasmagassággal és hosszú rugóúttal rendelkező felfüggesztéssel, amely még a legrosszabb körülményeket is elnyeli.
Az új, színben illeszkedő kézvédők nem csupán a Ténéré 700 terepjáró-képességét erősítik meg: gyakorlati előnyük, hogy védelmet nyújtanak a motorosnak az időjárás viszontagságai és az utat elzáró növényzet ellen. A Ténéré jellegzetes megjelenését két érzelmes új színösszeállítás teszi teljessé, amelyek a motor képességeit hangsúlyozzák. A standard és az alacsonyabb ülésmagasságú modellekhez választható a Frozen Titanium, amely kiemeli a gép robusztus jellegét, vagy a Yamaha-klasszikus Icon Blue, a hagyományos fényezés variációja, amely 1996 óta díszíti az YZ motocross és a WR enduro motorokat.
Minden terepmotornak szüksége van egy csúcsminőségű, hosszú rugóútra tervezett felfüggesztésre, és az új Ténéré 700 a versenyzésre kifejlesztett első felfüggesztés előnyeit élvezheti. Az új, fordított villákat úgy tervezték, hogy még a legnehezebb terepen is megállják a helyüket, a hajlításálló 43 mm-es csövek és a 210 mm-es első kerékút (190 mm az alacsony ülésmagasságú változaton) hozzájárulnak a lenyűgöző 240 mm-es hasmagassághoz (225 mm az alacsony ülésmagasságú változaton). A Ténéré 700 első villái mostantól teljesen állíthatóak. A nyomás- és lengéscsillapítás tulajdonságai a villák mindkét végén lévő csavarok elforgatásával finomhangolhatók, míg a 15 mm-es előfeszítés állítási lehetőség újdonság, és könnyen elérhető a villalábak tetején lévő állítógombokon keresztül.
A Yamaha formatervező csapata új igákat is kifejlesztett, kovácsolt alumínium alsó szorítóval és öntött alumínium koronával, amelyek kombinációja további erőt biztosít, miközben hozzájárul egy nagyon könnyű és természetes érzésű motorkerékpárhoz, amellyel a vezető egyben érzi magát. Ahogy az új Ténéré 700 első felfüggesztése is felülmúlja a középsúlyú kalandmotorral szemben támasztott elvárásokat, úgy az átdolgozott hátsó felfüggesztés is tovább emeli a tétet plüss hatásával és könnyen hozzáférhető távvezérlőjével. Az új beállítás, amelyet úgy terveztek, hogy sima és stabil utazást kínáljon közúton és terepen egyaránt, egy teljesen új hátsólengőkar-kialakítással és egy átdolgozott hátsó lengéscsillapítóval párosul, amely könnyen beállítható előfeszítést, nyomás- és lengéscsillapítást kínál.
A Yamaha rally raid programjának visszajelzései alapján kifejlesztett új progresszív lengőkar növeli a felfüggesztés löketét, miközben megtartja ugyanazt a 200 mm-es kerékutat, mint az előző Ténéré 700 (180 mm az alacsony ülésmagasságú változatnál). Szem előtt tartva a felfüggesztés teljesítményének javítását a legnehezebb körülmények között (és a motorozás közbeni kényelem veszélyeztetése nélkül) a kifinomult hátsó lengéscsillapító fő teste alumíniumból készült a kiváló hőelvezetési képessége miatt. Ez párosul egy külön piggyback tartállyal, amely hűvösen tartja az olajat, és nyomás alatt áll, hogy megakadályozza a légbuborékok kialakulását, amikor a lengéscsillapító teljesen ki van húzva.
A távbeállítót úgy tervezték, hogy a módosítások gyorsan és szerszám nélkül elvégezhetők legyenek, míg a túlméretezett gumi ütközőgátló további rugalmasságot biztosít extrém útviszonyok esetén. Az eredmény egy olyan hátsó felfüggesztési beállítás, amely kiemelkedő visszajelzést és egyenletes teljesítményt nyújt a vezető számára, függetlenül attól, hogy milyen fárasztó körülmények között van. Az új Ténéré 700-as sorozatban debütál a prémium kategóriás, 6,3″-os, színes TFT műszerfal, amely kiemelkedő stílussal és funkcionalitással rendelkezik. A rally raid útikönyvek ihlette függőleges elrendezésben a képernyő egyszerű okostelefon-kapcsolatot kínál, amely számos funkciót tesz lehetővé, beleértve a telefonhívások és üzenetek zökkenőmentes kezelését, valamint a zenelejátszást és a pontos navigációt a MyRide alkalmazáson keresztül.
Ezek a funkciók a bal oldali kapcsolóberendezéssel vezérelhetők, ami azt jelenti, hogy a motoros anélkül veheti át az irányítást, hogy meg kellene állnia, vagy akár le kellene vennie a kezét a kormányról. A felhasználó okostelefonjával való zökkenőmentes integráció érdekében a motorkerékpár alapfelszereltségként USB-C töltőponttal rendelkezik. A konnektor vízálló kupakkal védett, és kényelmes helyen, a pilótafülke jobb oldalán található, így a mobileszközök még a leghosszabb utakon is töltve maradnak. A részletekre való odafigyelés itt nem ér véget. A motorosok két jellegzetes műszerfaltéma közül választhatnak, amelyek az általuk legjobban preferált módon jelenítik meg az információkat.
A Street téma klasszikus stílusban jeleníti meg az információkat, a képernyőn az analóg fordulatszámmérő digitális megjelenítése dominál, míg az Explorer téma modernebb és dinamikusabb, úgy tervezték, hogy terepen való vezetés közben is könnyen leolvasható legyen, amit úgy értek el, hogy a legfontosabb információkat a motoros látószögében előre és középre helyezték. Bármelyik témát is választja, az új 6,3 colos TFT-kijelzőn a vezető egyértelműen ellenőrizheti az út sebességét, a fordulatszámot és a navigációt, míg az egyéb funkciók közé tartozik az üzemanyagszint-jelző, az átlagos üzemanyag-fogyasztás, a környezeti hőmérséklet és a sebességváltás-jelző. Az új TFT-kijelzőt új kapcsolószerkezet-kockák egészítik ki, amelyek több funkciót kínálnak, mint az előző generációs Ténéré 700, és megkönnyítik és intuitívvá teszik a számos funkció görgetését.
A könnyű kezelhetőség érdekében ergonomikusan kialakított, rugalmas nyomtatott áramkörök lehetővé teszik, hogy minden egyes kapcsoló több funkciót kezeljen egy ötirányú botkormány segítségével. Ezenkívül az irányjelzőket is frissítették, és új funkciókkal egészítették ki a bal oldali kapcsolóberendezést: három villogó jelzés vagy folyamatos jelzőfény automatikus törléssel. A Yamaha elismert 690 köbcentiméteres párhuzamos ikermotorja megújult az új Ténéré 700-as modellben, különösen az YCC-T (Yamaha Chip Controlled Throttle) bevezetésével, amely a CP2 platformon először teszi lehetővé a kapcsolható gázsémák használatát. A CP2 lineáris teljesítményleadása és lélekjelenléte mindig is a Ténéré 700 egyik egyedülálló tulajdonsága volt, és a Yamaha mérnökei keményen dolgoztak azon, hogy tovább javítsák ezeket az erősségeket, megfelelve az EU5+ károsanyag-kibocsátási előírásoknak.
Az összetevők ugyanazok maradtak, a 270 fokos főtengely továbbra is a díjnyertes motor szívét adja, azonban az YCC-T bevezetésével a motorosok két különböző karakterisztikájú térkép közül választhatnak: Sport és Explorer, ez utóbbi lágyabb teljesítményleadást kínál. Az üzemmódok közötti váltás egyszerű, egyszerűen csak meg kell nyomni a jobb oldali kapcsolóberendezés gombját, és megadja a motorosnak a kívánt gázkar-csatlakozást. A Ténéré 700 korábbi kiadásaihoz képest szintén frissült a légbeszívócsatorna, amely most rövidebb, és hozzájárul a nyomatékgörbe szélesítéséhez a fordulatszám-tartomány alsó részén, ami különösen előnyös terepen való motorozáskor. Számos egyéb mechanikai frissítést vezettek be, amelyek mindegyike a vezető és a gép közötti kapcsolat javítására összpontosított. A tengelykapcsoló működtetési pozíciója előrébb került (35°-kal az óramutató járásával megegyező irányban), és egy sima, minimalizált formájú védőburkolatot kapott.
Ezek a korszerűsítések biztosítják, hogy a tengelykapcsoló működtetési pontja és a védőburkolat nem zavarja a motoros lábát, akár ülő, akár álló helyzetben van, ezáltal nagyobb mozgásteret biztosítva a motorosnak. További finomítások közé tartozik a sebességváltó átdolgozott belső része a simább sebességváltás érdekében. A domború és homorú fogaskerekek számát ötről hatra növelték az első és a harmadik fokozat között a lökések csökkentése érdekében, míg a fogaskerekek szögét a negyedik és a hatodik fokozat között módosították, csökkentve a gázelvételkor és a gázadáskor jelentkező súrlódást. A változtatások mind egy kifinomultabb és sokoldalúbb motorkerékpárt eredményeznek, amelyet úgy terveztek, hogy még jobban összhangban legyen a motorossal. A Ténéré 700 vezetője számára a terepen való tökéletes irányítás érdekében a kipörgésgátló és az ABS-rendszer kikapcsolható, hogy laza talajon kézi vezérléssel irányíthasson.
A TCS két beállítással rendelkezik: be- és kikapcsolható, és a TFT-műszerfalon lévő menüben lehet kikapcsolni, míg a műszerfal oldalán lévő nagy gomb segítségével az ABS beállításai vezérelhetők. Az ABS esetében az 1. üzemmód az alapértelmezett, és mindkét keréken aktiválja a blokkolásgátló rendszert, összhangban a közutakra vonatkozó jogi követelményekkel, míg a 2. mód csak hátul kapcsolja ki az ABS-t. A 2. üzemmód különösen hasznos a könnyű kavicsos pályákon, hiszen lehetővé teszi a motorosok számára, hogy a hátsó kerék felpörgetésével segítsék a kanyarodást, de az első keréken az ABS biztosítva legyen. A 3. üzemmód kikapcsolja az ABS beavatkozást, és a teljes fékvezérlést a motorosra bízza, így a tapasztalt motorosok maximális irányíthatóságot kapnak laza talajon. Ezek a módok a TFT műszerfalának menüjében választhatók ki. Ezenkívül a gyorsabb és kényelmesebb működés érdekében a külön erre a célra szolgáló ABS gomb hosszú megnyomásával kikapcsolható a blokkolásgátló és a TCS.
A Ténéré 700 a legkeményebb középsúlyú a piacon, gerince pedig továbbra is egy kettős bölcsőből álló, gravitációs öntött alumínium lengőkarral párosított acélcsőváz, amelyet úgy fejlesztettek ki, hogy kiemelkedő szilárdságot és merevséget biztosítson. A nagy szakítószilárdságú acélcsőből készült fő vázanyag szilárdsága vékonyabb anyagok használatát teszi lehetővé – a gép teljes súlyát a lehető legalacsonyabb szinten tartva. A váz leömlői az alumínium motorvédővel együtt védik az olajteknőt az ütközések esetén bekövetkező súlyos sérülésektől, míg az integrált segédváz lehetővé teszi az eredeti Yamaha tartozékok kínálatából származó teljes csomagtartó felszerelését. A Ténéré 700 ülésmagassága továbbra is 875 mm (860 mm az alacsony ülésmagasságú változatnál), és a keskeny fellépőnek köszönhetően továbbra is sok motoros számára elérhető.
Az egyrészes rally stílusú ülés újdonság, amely a legújabb üzemanyagtartállyal és a módosított kuplungfedéllel kombinálva nagyobb mozgásteret biztosít a motoros számára, így a közúti és a terepmotorozás közötti átmenetet könnyedén megoldja. Ergonómiailag a lovagló háromszög megmaradt a szeretett első generációs modellhez képest, de a kényelmet a nyereg elülső részének átalakítása javítja. Az utasok kényelme is javult, mivel az egyrészes ülésre való áttérés nagyobb kapcsolatot teremt a motoros és utasa között. A 2025-ös Ténéré 700 modell számos jelentős fejlesztést tartalmaz, amelyek növelik az erőt és a tartósságot intenzív terepen való motorozás során. A hangtompító tartója frissült, a hátsó kitámasztót pedig kijavították. A kiegészítő csomagtartó rögzítési pontjait is megerősítették, míg az oldalsó állványkapcsolót újratervezték és áthelyezték az ügyfelek visszajelzései alapján. A Ténéré 700 egy másik fontos érintkezési pontját is továbbfejlesztették a 2025-ös modellnél: új, nagyobb lábtartók tartoznak az alapfelszereltséghez.
Az először a Ténéré 700 World Raiden látható új lábtartók 10 mm-rel szélesebbek, mint az előző modellen, és valóban segítik a vezetőt abban, hogy laza felületen haladva a lábtartókon keresztül kormányozzon. Míg a Ténéré 700 továbbra is a szabadságra vágyó kalandorok kedvenc motorkerékpárja marad, a Ténéré 700 Rally egy még izgalmasabb ajánlat azoknak, akik kipróbálnák az extrémebb motorozást. Ennek megfelelően a Ténéré 700 Rally még magasabb specifikációt alkalmaz, hogy tovább bővítse képességeit. Az egykori ikonikus Ténéré ralimotorok előtt tisztelegve a Ténéré 700 Rally azonnal megmutatkozik az örökség ihlette festéssel és a rally raid gépek szinonimájaként ismert magas első sárvédővel. Az 1980-as évek legendás Dakar-győztes motorjait idéző egyszínű kék karosszériát aranyszínű felnik egészítik ki, és az akkori Yamaha gyári versenyautókon használt ikonikus speedblock dizájn jellemzi. Nagyobb hasmagasságot és még nagyobb terepjáró irányítást biztosítva a Ténéré 700 Rally hosszabb rugóúttal rendelkezik.
A Yamaha hardcore Ténéré 700 Extreme modelljén alapuló Rally csúcskategóriás, teljesen állítható KYB első villákat kap. A megerősített csövekkel és a súrlódást csökkentő speciális bevonattal a villa lökete 20 mm-rel nőtt a standardhoz képest, így az első kerék rugóútja 230 mm. A hátsó lengéscsillapító hasonló löketnövelése hozzájárul a 255 mm-es hasmagassághoz, így a Ténéré 700 Rally képes legyőzni a dűnéket és átkelni a folyókon, amikor az út utat enged a természetnek.
A Ténéré 700 Rally további védelmet nyújt a farönkök és a sziklás terep ellen, és egy strapabíró, 4 mm-es alumíniumból készült olajteknővel is büszkélkedhet, míg az egy darabból álló rally ülés szintén a Rally változat egyedisége. Az ülés az alapmodellhez képest kissé más ergonómiai csomagot kínál, magasabb és egyenesebb üléspozícióval, hogy a motoros könnyebben mozoghasson a járművön.
A normál nyeregnél vastagabb és plüss, kettős anyagból készült, dombornyomott Rally logóval ellátott Ténéré 700 Rally extra kényelmet kínál üléskor, tekintélyt parancsoló, 910 mm-es ülésmagassággal. A Ténéré 700 Rally kiemelkedő terepképességeit tovább hangsúlyozzák a könnyű titán lábtartók. A kifejezetten versenygépeken látható elemekhez hasonlóan a kilépők 228 grammal könnyebbek a standardnál, és nagyobb érintkezési felülettel rendelkeznek. Emellett erősen fogazottak, hogy csökkentsék a motoros lábbelijére nehezedő nyomást, növelve a tapadást és nagyobb irányíthatóságot biztosítva azon motorosok számára, akik a lábtartókon keresztül szeretik befolyásolni a kormányzást.
A Ténéré 700 Rally egy további, Raid nevű műszerfali témát is tartalmaz, egy útikönyv ihlette elrendezést, amely a közúti motorozás során értékes információk nagy részét elhagyja, és az úttal kapcsolatos információkat helyezi előtérbe, amelyek a természetben való motorozás során a leghasznosabbak. A motor rally raid hitelességét megerősítve a Ténéré Yamaha Rally Team versenyzői, Pol Tarrés és Alessandro Botturi a Ténéré 700 Rally GYTR felszereltségű változatával fognak részt venni a rally raid versenyeken.
Szöveg és kép: Yamaha