A különleges megjelenésű CMX1100 Rebelt a Honda amerikai K+F központjában tervezték, akárcsak anno a CMX 500 Rebelt. Hosszú, alacsony és keskeny építésmódjából, valamint minimalista stílusából fakadóan egyszerű, nyers benyomást kelt, formavilága pedig csak akkor válik igazán teljessé, ha a pilóta helyet foglal a nyeregben, és sziluettje a vonalvezetés részévé válik.
Vonzza a tekintetet a jellegzetes orr-rész és a 13,6 literes, övvonal nélküli üzemanyagtartály is, miként az 1 mm vastag acélból készülő, öntött alumíniumkonzolokkal felfogatott első-hátsó sárvédő is feltűnő részlet.
A meglehetősen alacsonyan elhelyezett, 175 mm átmérőjű fényszóró megjelenésében klasszikus, műszakiságát illetően viszont roppant fejlett: fényforrásként 4 LED-izzó szolgál, és vastag, pontosan megmunkált lencsék növelik a fényerőt. Az apró, 55 mm átmérőjű, kör alakú, LED irányjelzők szintén a klasszikus stílust képviselik, remekül illenek tehát az ovális, LED hátsó lámpához. Prémium szinten áll a kör alakú, hagyományos óracsoportot váltó, új, 5”-os, színes TFT műszeregység, melyet úgynevezett optikai ragasztással állítanak össze.
Ez azt jelenti, hogy gyantával töltik ki a kijelző és a fedőüveg közötti rést, jelentősen csökkentve a tükröződést és hatékonyabbá téve a háttérvilágítást. Hogy a vezető még inkább személyre szabhassa a CMX1100 Rebelt, többféle grafika (Bar, Circle és Simple) közül választhat, sőt – a Honda RoadSync alkalmazás révén – iOS és Android rendszerű mobilkészüléket is csatlakoztathat a műszeregységhez. Így aztán turn-by-turn navigációra is használhatja a képernyőt, mi több, ha sisakbeszélővel motorozik, hívásokat fogadhat és zenét is hallgathat, miközben a háttérvilágítással kiegészített, négyirányú kormánykapcsolóval ösztönösen kezelheti a sokoldalú műszeregységet.
Az ingyenes Honda RoadSync alkalmazás az App Store-ból vagy a Google Play áruházból tölthető le. Hogy a mobileszköz gond nélkül tölthető legyen az út során, az ülés alatt elhelyezett USB-C-aljzatot átköltöztették a műszeregység bal oldalára. Az utas ülése villámgyorsan le-, illetve felszerelhető, így a Rebel bármikor átalakítható szóló géppé és vice versa, ráadásul 3 literes tárolórekesz bújik meg a nyereg alatt. Ez igen hasznos, csak úgy, mint a váz bal oldalán fellelhető gyújtáskapcsoló, amivel a poggyászteret fedő ülés zárja is oldható. Gondolván a hosszabb utazásokra, a sebességrögzítő az alapfelszereltség része.
A CMX1100T Rebel azon pilótáknak készül, akik szeretnék kihasználni az alapmodell képességeit, ugyanakkor sokat túráznak, ezért fokoznák a menetkomfortot és a szállítókapacitást. Nos, a CMX1100T Rebel egyedi, villához rögzített fejidomja és zömök szélvédője nemcsak az időjárás-védelmet javítja, hanem látványosabbá is varázsolja a modellt. A zsanéros tetejű, kemény falú oldaldobozok tökéletesen illenek a modell stílusához, és felettébb praktikussá teszik a motort, hiszen – a 11 literes nyeregtáskával szemben – 35 liternyi poggyászt képesek elnyelni (jobb: 16 l, bal: 19 l). A 2025-ös modellév nagy újdonsága a Rebel család új, hihetetlenül dögös tagja, a CMX1100SE Rebel.
A legendás RC213V-S-től eltekintve ez az első sorozatgyártású Honda motorkerékpár, amit kormányvégtükrökkel szereltek fel. Ezek a stílusos, alumíniumból készülő, becsillanásmentes visszapillantók éppoly látványosak, mint a többi gyárilag felszerelt Eredeti Honda Kiegészítő. Ilyen például a motor színére fényezett fényszórókeret, a típusspecifikus alsó villaborítás, a rövid, sportos első sárvédő, a gyémántalakú varrásokkal feldobott, az alapváltozaténál kényelmesebb ülés és az eloxált hűtőradiátor-burkolat – ezek mind az SE egyedi, szemet gyönyörködtető díszítőelemei.
A CMX1100 Rebel 1084 cm3-es, nyolcszelepes, SOHC vezérlésű motorja egyenesen a CRF1100L Africa Twinből érkezik. A soros, kéthengeres hajtómű tavaly jelentős változáson ment át, így erősebbé vált az alsó és a középső fordulatszám-tartományban, méghozzá anélkül, hogy csúcsteljesítménye csökkent volna. A 2025-ös modellévre újfent optimalizálták a hondások, hogy némi sportosságot vigyenek az alapvetően túrázásra, cirkálásra szánt koncepcióba. A furat és a löket nem változott, tehát továbbra is 92 mm, illetve 81,5 mm, a sűrítési viszony ellenben 10,1:1-ről 10,5:1-re emelkedett. A csúcsteljesítmény 88,4 LE (7250 f./perc), legnagyobb forgatónyomaték pedig 98 Nm (4750 f./perc), de egy ilyen motornál a száraz adatoknál sokkal fontosabb a karakterisztika.
Márpedig az abszolút magával ragadó: a CMX1100 Rebel döbbenetesen húz az alsó fordulatszám-tartományban, 32%-kal nyomatékosabb ebben a régióban, mint az Africa Twin. A különleges habitust csupa CMX1100 Rebelhez igazított műszaki megoldással érték el a fejlesztők. A pulzáló hang például az egyedi vezérműtengelynek és lendkeréknek, valamint a 270º-os főtengely-elékelésnek és a szokatlan gyújtássorrendnek tudható be. Szintén a lehengerlő, pulzáló hang érdekében alkalmaznak nagy tömegű lendkereket és speciális kipufogórendszert, és ennek jegyében határozták meg a szelepnyitások időzítését, valamint a szelepemelés mértékét is. Igazodván a „kétarcú” jellemhez, az alsó fordulatszám-tartományban csak sokat sejtetően duruzsol a Rebel, hangja a percenkénti főtengelyfordulat növekedésével válik lélegzetelállító, szenzációhajhász, zord üvöltéssé.
A parancsokat – az új motornak megfelelően programozott – elektronikus gázmarkolat (Throttle By Wire, TBW) révén adhatja ki a pilóta, az üzemanyag-befecskendezésről 7 literes levegőszűrőházzal és új szívótölcsérekkel társított PGM-FI rendszer gondoskodik. Az egyedi hangzásvilág hosszú, összetett mérnöki munka eredménye, melynek során azon fáradoztak a japán vállalat munkatársai, hogy az alsó fordulatszám-tartományban igazán mély, alacsony frekvenciájú hang áradjon az 5,3 literes, ovális keresztmetszetű kipufogódobból, 4000 f./perc felett viszont magasabb legyen a tónus, és sejtelmes búgás helyett erőteljes dübörgés kísérje a kanyarvadászatokat. Az Unicam vezérlési rendszernek, a félszáraz olajteknőnek és a „lapos” váznak köszönhetően az erőforrás kifejezetten kompakt, így a tömegközéppont alacsonyra kerülhetett, a szabad hasmagasság pedig a lehető legnagyobb.
Érdekesség, hogy a forgattyúház vízszintes osztású, és sajátos megoldásként a hűtőfolyadék-szivattyú a váltóházban, a termosztát pedig a hengerfejben kapott helyet, ezáltal még kisebbé vált a hajtómű. A hatfokozatú, hagyományos váltóval és a DCT-vel társított erőforrás forgattyúháza azonos, csak kisebb eltérések figyelhetőek meg. A másodlagos rezgéseket a hengerek ellentétes irányú mozgása hivatott kioltani, míg az elsődleges – tehetetlenségi erők és kapcsolódások keltette – vibrációkat két kiegyensúlyozó tengely csillapítja. Ez utóbbiak másodlagos feladatként a hűtőfolyadék- és a kenőanyag-szivattyút is hajtják. A főtengelyhelyzet-érzékelő 10 fokonként fogazott impulzuskereke érzékeli a kopogásos égést, míg a katalizátorba integrált OBD2-2 szenzor az alacsony károsanyag-kibocsátásért felel.
Ezen túlmenően a leömlőcsövekben megbúvó légáramlás-érzékelők (LAF) biztosítják, hogy levegő/üzemanyag arány mindig tökéletes legyen. Az elektronikus gázmarkolat révén nemcsak a teljesítményleadás jellege és a motorkarakterisztika módosítható, hanem a Honda Állítható Nyomatékszabályozó (HSTC) és az integrált egykerekezésgátló (Wheelie Control) működése is. Három előre beállított, immáron az új motorhoz igazodó üzemmód közül választhatunk, attól függően, hogy milyen tapadási és útviszonyok várhatóak a következő kilométereken. Az egyes üzemmódok elérése is roppant egyszerű, hiszen elég kiválasztani a megfelelőt a kormány bal oldalán elhelyezett gombbal, és máris megkezdi a felügyeletet a HSTC. Ha kénytelen beavatkozni, a műszeregységen felvillan a visszajelző lámpa.
A STANDARD afféle nyugodt gurulásokra hangolt, kiegyensúlyozott üzemmód, amelynél a teljesítményleadás (P), a motorfék (EB), a DCT és a kipörgésgátló (HSTC) is középállásba kerül. A fordulatszám növekedésével egyre inkább kiaknázhatóvá válik a Rebel teljesítménye.
RAIN (eső) üzemmódban óvatos a teljesítményleadás és a motorfék, de maximális az a HSTC-érzékenység, hogy nedves, csúszós útburkolaton is biztonságos legyen a közlekedés.
SPORT üzemmódban agresszív a teljesítményleadás és erős a motorfék, a HSTC pedig csak a legszélsőségesebb esetben avatkozik be, hogy maximális legyen az élmény.
USER 1 és 2 módban szabadon beállítható mindegyik paraméter. Természetesen pilóta korábbi beállításait elmenti a rendszer, és minden induláskor felajánlja azokat, tehát elegendő egyszer beprogramoznia a segédletek működését.
A formavilág alapjaként is értelmezhető acél csőváz nagyobb, erősebb nyúlványokból (az átmérő bizonyos pontokon eléri a 35 mm-t) épül fel, mint a CMX500 Rebel esetében, de a stílus azonos: itt is a villanyakat és a hátsó tengelyt összekapcsoló átló vezeti a szemet, mikor rápillantunk a motorra.
Persze feltűnő az 50,8 mm-es átmérőjű, kiváló mérnöki munkáról árulkodó lengővilla és az üzemanyagtartály is.
Az üléspozíciót a tulajdonosi visszajelzések alapján módosították. A kormány 28 mm-rel hátrébb és 12 mm-rel magasabbra vándorolt, a lábtartókat pedig 50 mm-rel előrébb tolták. Hogy a hosszú távok is komfortosan teljenek, a nyereg a korábbinál némileg szélesebb és 10 mm-rel vastagabb, nagy sűrűségű poliuretánból gyártott szivacsot kapott. Az ülésmagasság 700 mm-ről 710 mm-re nőtt, de az átformált nyeregnek hála továbbra is könnyen elérik a lábak a talaj. A módosítások eredményeként még nagyobb hely jut a pilótának, illetve utasának, és nyugodtabbak, pihentetőbbek lehetnek az utazások.
A tengelytáv 1520 mm, a cruiseres villaszög 30° (2°-kal eltér a villanyak 28°-os szögétől) az utánfutás pedig 110 mm. Miként a számokból is kiolvasható, nagy tempójú egyenesekben elképesztően stabil a CMX1100 Rebel, ugyanakkor pontosan és egyszerűen manőverezhető a szűkebb helyeken.
A hagyományos váltóval felszerelt alapmodell menetkész tömege 226 kg, míg DCT-s változat 236 kg-mal mérlegel. Méretükhöz és képességeikhez viszonyítva a különleges kivitelek sem mondhatók nehezeknek: a CMX1100T Rebel 240 kg (DCT-vel 250 kg), a CMX1100SE Rebel 237 kg. Mivel a maximális dőlésszög – a Honda saját mérései alapján – mindkét oldalon eléri 34,4°-ot, a CMX1100 Rebellel szabadon fűzhetők az ívek a legszűkebb szerpentineken is, különösképpen, hogy a patronos, 43 mm-es csúszószár-átmérőjű első teleszkópok forszírozott tempónál is kiemelkedő teljesítményt nyújtanak. A fekete villahüvelyek alumíniumból, présöntéssel készülnek, a belső csöveket pedig sötétkék, titán-oxid bevonat védi. A két hátsó, állítható előfeszítésű rugóstag lengéscsillapítóiban 12,5 mm-es nyomórúd jár fel s alá, a hidraulikafolyadék pedig külső tartályba áramlik.
A rugó-előfeszítés az első és a hátsó futóműnél is szabadon állítható. A lassítást négydugattyús első féknyeregre, illetve 330 mm-es, úszóágyazású tárcsára bízták a hondások, míg hátul 256 mm-es tárcsa és egydugattyús nyereg dolgozik. A rendszer működését természetesen ABS felügyeli. Az öt Y-ágú, sportos megjelenésű, öntött alumíniumkerekeket igen vaskos, 180/65B16, illetve 130/70B18 méretű abroncsok ölelik körbe.
Átépítésre szánt, teljesen személyre szabható modellként a CMX1100 Rebelhez rengeteg Eredeti Honda Kiegészítőt kínál a gyártó. A 2025-ös évre a pilótának és az utasnak szánt Komfortülést egyaránt áttervezték. Utóbbi ülőlapja laposabb laposabb lett, profilját pedig 30 mm-rel mélyebbre szabták, és változtattak a háttámlán is, ami magasabbá vált, nem mellesleg már barna színben is megvásárolható. Hogy könnyebb legyen a választás, három csomagot állítottak össze:
Az – SE verzióhoz nem kérhető – Style csomag esetében a CMX1100 Rebel egyedi megjelenése áll a középpontban, ennek megfelelően az alábbi tartozékokat foglalja magában: rövid első sárvédő, fényszórókeret (megnövelt méretű szélvédő a CMX1100T Rebel esetében), felnicsíkok, védőelem az üzemanyagtartályra. Az alábbi tartozékok csak a Style csomag részeként vásárolhatóak meg a CMX1100 Rebel-hez: kormányvégsúly, hűtőradiátor-oldalburkolat, első teleszkópvédő burkolat.
A változatos, fekete vagy barna színben megrendelhető Comfort csomagnál a vezető és az utas kényelmére, valamint a megbízhatóságra összpontosítottak a Honda munkatársai, így az alábbi tartozékok szerepelnek benne: csomagtartókonzol, háttámla az utasnak, fűtött markolat.
A fekete vagy barna színben megrendelhető Travel csomag tartozékaival a hosszú utazások tehetők még könnyebbé, illetve élvezetesebbé a vezető és az utas számára: komfortülés a vezetőnek, komfortülés az utasnak, jobb oldali nyeregtáska tartókonzollal, bal oldali nyeregtáska tartókonzollal.
Az alábbi különállóan rendelhető tartozékok ugyancsak elérhetőek a modellhez: szólóülés, szélvédőkeret, vezetőülés gyémánt alakú steppeléssel, barna vagy fekete, barna utasülés.
Szöveg és kép: Honda Magyarország