Bőr vagy textil ruházatot válasszunk

Bőr vagy textil?

Sok emberben felmerül a kérdés, amikor ruhavásárlásra adja a fejét, hogy melyik mellett döntsön. Az érvek között felmerül a stílus, a hagyomány és a modernkor követelménye egyaránt. Az alábbiakban a véleményünket fogod olvasni, mi csak támpontot szeretnénk adni a választáshoz.

Én bőr ruhában motoroztam évekig, de Munyinak már az első motoros nadrágja is textil volt, ezért egyértelmű volt a kabát hozzá illesztése. A nadrágot a Méray-motor üzletében vettük 2002-ben, a 2003-as kínálatot nézve nála volt a dzseki is a legolcsóbb.
A német Büse termékére esett a választás. Munyi ezek után leszokott a bőrdzsekimről.

Egy szép napon ott függött az előszoba fogason a dzsekije, nekem meg motorral kellett mennem, így gyorsan magamra vettem, bár méretben nem volt pontos, vállban szűknek éreztem, de a „mell-ényem” kisebb, ezért viselhetőnek minősítettem. Felültem a motorra és kipróbáltam, hogy milyen egy ilyen kabátban róni az utakat.
A bőrhöz viszonyítva sokkal kellemesebb volt a viselete, nem volt annyira meleg, és a szél nem fújt be az ujjánál, illetve a nyaknál. Akkor ott a motoron született meg a gondolat, hogy Karácsonyra ilyet kérek a családtól. Eljött az ünnep, megkaptam a hőn áhított dzsekit, és vártam a jó időt.

Tavaly az első alkalom, amikor a hőmérséklet 15 fok közelébe emelkedett már csábított egy kanyarra az időjárás. Furfaraggal és Attilával egy laza kört mentünk a Budapest-Esztergom útvonalon. A korai időpontra tekintettel a Hein-Gericke bécsi áruházában vásárolt textil nadrágot vettem fel béléssel, és a kabátban is bélést viseltem.
Amíg sütött a nap nem volt semmi probléma, nem fáztam, nagyon jól éreztem magam a motoron. A nap lement, a séta végén a Bazilikánál a motorok plexijén már lecsapódott a pára, és az első métereket nyitott sisakkal kellett megtenni a visszaúton, mert nem láttam volna semmit. A külső hőmérsékletet még így sem éreztem a ruha miatt, csak a sisakba beáramló levegő tudósított, hogy a bőrben ilyenkor már biztosan fáznék. Az első találkozás azt a benyomást keltette, hogy jól választottam, mert otthon levéve a ruhát a térdem, könyököm, vállam nem hűlt át.

Talán úgy szemléltethetném a legjobban a dolgot, hogy télen felülve a motorra az ember testét átjárja a hideg, csak attól, ha ráül az ülésre, és megy egy kört. Hát ez az érzés nem jött, pedig az ember ezt várta volna.
Teltek a napok, beköszöntött a nyár, a bélés kikerült, de a megállások során hasonlóan meleg ez a ruházat is, mint a bőr. Úgy érzi az ember, hogy azonnal le kell magáról venni, ha egy percnél hosszabb ideig álldogál.
Ami viszont meglepő, hogy menet közben nem érezni, hogy befülledne az ember. Leginkább ott tudtam lemérni, hogy a csizma fölött a térdhajlatban, a bőr nadrágban mindig folyt rólam a víz.

Itt csak a megállások alkalmával éreztem ugyanezt, de az elindulás után ez az érzés is elmúlt, a pára áteresztőképesség jótékony hatásának köszönhetően. A Büse termékei közül mi a hosszított fazon mellett voksoltunk, mert jobban védi az ember derekát, ha egy kicsit előrehajol, akkor sem látszik ki a dereka. Az esések következtében előforduló sérülések kiküszöbölésére a könyöknél kemény, a vállnál, és a háton puha protektorokat helyeztek el, a nadrágomban térdnél csak puha védőeszköz van, viszont annál nagyobb méretű.
Volt „szerencsém” egy tavalyi balesetnél tesztelni a kopásállóságot is. Az igazi védelmet akkor lehetne meghatározni, ha ennél nagyobb sebességgel haladok az esés előtt, de sem a kabáton, sem a nadrágon nem látszik különösebb nyom, miután 30-40 körüli sebességnél egy hirtelen fékezés után megcsúsztam és az aszfalton landoltam.

Meglepő számomra, hogy a nyak kialakítása miatt a szél nem fúj be, mint a bőrben, és a zipzárt takaró esővédő tépőzárazása után elég merev marad, az ember álláig felér, így én sálat sem hordok a kabáthoz, csak ha nagyon hideg van, az is inkább az állkapcsom, illetve arcom védelme miatt szükséges.
A hosszított dzsekik nagy előnye, hogy négy nagy zsebük van, ebből az alsók zipzár és tépőzár kombinációjával zárhatók. A felső zsebek vízmentesek, én itt hordom az irataimat, pénztárcámat, de még nem áztak el. Az úgy nevezett „Napóleon” zsebről már ugyanezt nem mondhatjuk el, mert Munyi ott hordta mindkét mobil telefonját, a zseb és a víz áldozatává váltak egy nyári zápor alkalmával.(Az egyikre azóta nincs garancia, a másik egy ultrahangos szárítás következtében, a mai napig jól üzemel.)A derék részen gumírozás segít a test alakjához igazodásban, ezt kiegészíti az első részen egy öv, amely állítható.
Vannak más gyártók, akik szellőzőkkel látják el ruháikat, ezen ilyen nem található, de még nem is hiányzott.
A csuklónál egy tépőzárral állíthatjuk a bőséget, nyáron rövid kesztyűvel sem éreztem, hogy a szél befújt volna. A bélések könnyen eltávolíthatók, egy zipzár és néhány patent oldásával.
A láthatóság érdekében fényvisszaverő csíkok díszítik a kabát hátát, és ebben a magasságban a két zsebet is az első részen. Esti motorozásnál jól mutat, ahogy egy vízszintes fehér csík és egy piros lámpa halad előttünk.
Vízállóságát nem tapasztaltam még, Munyi a két elázott telefonon kívül szárazon bújt ki a dzsekiből. A csomagban azért elfér az esőruha!

Sziasztok! Most, hogy én is ideférek a számítógéphez, leírom az én tapasztalataimat.
A dzsekit akkor kaptam Bunytól, amikor megunta, hogy az ő bőr dzsekijét hordom. A nadrágot névnapomra kaptam egy évvel előtte. A dzseki mellett farmer nadrágot hordtam, de rájöttem, hogy ez több szempontból is veszélyes. Szeretném kihangsúlyozni, hogy mindegy, hogy 50 métert, vagy 200 kilométert motorozunk. A testhez állós motorosruhát én személy szerint nem szeretem, mert mindig a laza ruhákat éreztem kényelmesnek.
Biztos, hogy van más vélemény ezzel kapcsolatban.
A bőrdzseki nagyon tetszetős, olyan „feelinges”, főleg, ha női motoros hordja, de nekem kezdett fontosabb lenni a komfort, a védelem és karbantarthatóság.

Mit jelentenek ezek?
Komfort: kényelmes a ruha, de ez elmondható némelyik a bőrről is, viszont a textil ruháknál egyre több a célirányos zseb. Gondolok itt az iratokra, a pénztárcára, a papír zsebkendőre, a kulcsra, a telefonra és mindenféle női dologra, amit úgy kell eltenni, hogy ne nyomjon út közben, és ne essen ki a zsebemből a mobilom, amikor papír zsebkendőt veszek elő. Ez a „halálom”!!!!
A béléseket könnyen lehet kivenni és betenni. A protektorokat úgy szintén.

Védelem: a sérülés, a hideg, a meleg, az eső, a szél és a pára ellen (most ennyi jutott eszembe, de biztos több van). A sérülés ellen a protektorok védenek. Az én dzsekimben kemény van a könyökömnél és a vállamnál, a hátamon puha.
Ahogy Buny leírta van még tenni valója a tervezőknek. Ha valakinek chopper, vagy cruiser motorja van, tehát „mélyen” ül az ülésen, azt érheti még meglepetés, eső, vagy inkább állós-felhőszakadásos (forgalomban állós) percek esetén. Ez történt velem is, ugyanis az ülés, a lábam köze és a tank által bezárt háromszögben megállt a víz, és arra lettem figyelmes, hogy valami hideg csorog be oda. Otthon néztem meg és láttam, hogy az alsó fehérnemű vizes, de a többi ruhadarabom száraz.
A következő esőzésnél már láttam, hogy ha megáll a víz ezen a helyen, akkor a varrás mentén beszivárog. Más tekintetben a védelem megfelelő.

Ehhez hozzá kell tennem, hogy én fázós vagyok (nagyon!!). Erről jut eszembe, hogy valami miatt az én dzsekimnek a nyak része nem olyan magas és tág, mint Bunyé.
Én elég hamar elkezdek sálat (csősálat) hordani, és ekkor már nem tudom teljesen felhúzni a zipzárt, mert fulladok, pedig az én nyakam vékonyabb, mint az Övé. Magyarul el van szabva, vagy mi. Abban az esetben, ha valaki rétegesen akar a dzseki és a nadrág alá öltözni, akkor érdemes nagyobb méretet venni, mert a hajlatoknál szoríthat, de ez mindenféle ruhára vonatkozik.

Karbantarthatóság: a cordura ruha esetén azt ajánlják, hogy ne mossák otthon, hanem bízzák szakemberre, vagy speciális tisztítószerre a mosást. Én otthon kimostam a ruhát. Folyékony kézmosószappant tettem a langyos vízbe (a kádban), és utána öblítős vízben kiöblítettem, majd kiraktam száradni az udvarra, a szárítóra (kertes házban lakunk). Nem lett semmi baja.
Ugyanúgy véd az eső ellen (kivétel azokon a helyeken, de most már nincs ilyen problémám amióta Suzuki GS 500-asom van). A bőr ruhákhoz kapható már sokféle kence, amivel le lehet kezelni.

Nem utolsó szempont az ár!!!
Az én dzsekim és nadrágom összesen 63.000.- (27.000.- és 36.000.- / 2002-ben és 2003-ban), a Bunyé összesen 35.000.- (22.500.- és 50.- Euro / 2004-ben és 2005-ben) volt. Szerintem a textil megéri az árát, mert tartós és jó a viselete. Persze extrém helyzetekről nem tudok szólni, csak a meleg tekintetében. A kánikula az a bőrben és a textilben is az.
Jó lenne, ha valaki írna egy kicsit a bőr ruha viseletéről, mert nekem régi volt és biztos sokat változott (10-15 év). Persze a bőrruha jobban mutat a chopperen, vagy a cruiseren, a textil ruha a túra motoron, és a feszülős bőr, vagy textil a sport motoron.
Buny és én meg vagyunk elégedve a ruháinkkal, de még csak 2002 óta hordom a nadrágot, a többi ruhadarab fiatalabb.

Majd ha már 80 éves leszek, akkor biztos valami olyan ruhát fogunk hordani, ami önszárítós kütyüvel lesz felszerelve, vagy légpárnákat fúj fel valami szerkezet, ha elesel (mint az airbag), vagy a színét változtatja a hangulatodnak megfelelően. Meglátjuk!

Dave
Nos, egy szezont motoroztam végig, MANXban a Shox legolcsóbb bőrruhájában. Én is gondolkodtam, textil vs. bőr között. S azt mondtam, a bőr biztos erősebb és gondolva a surranóimra, bizonyosan tartósabb is stb. Ezért vettem meg a ruhát.
Utólag tudom, hogy egy számmal nagyobb felsőkabát nem ártott volna, mert kissé feszengős. Esőben nem sokat motoroztam esőruha nélkül. Akkor nem ázott át. Szezon közepére megszoktam a viseletét, viszont idegesített, hogy a csizmámból folyton kitűrődik a gatya szára. Szezon végére, már a protektorok is rám deformálódtak és megszűnt ez az idegesítő dolog.
Nyári meleg, Budapest csúcsforgalom. Általában egy póló volt rajtam, ami csupa víz lett, és mivel mindig nagyon beleizzadtam, kezdett kellemetlen szaga lenni a kabát belső felének nem beszélve, hogy a beleszáradt izzadtság több nap után sem volt túl kellemes.

Így rászoktam a hosszú ujjú ruhára. A meleget jól bírom, de szem nem maradt szárazon, mikor a napon álltam a piros lámpánál.
Sokat motoroztam, iszonyat hidegekben (3-4 fok körül). A bőr alatt ekkor volt 2 piaci tréninggatya, kabát alatt is vagy két melegítő felső és maszk, ekkor tartósan bírtam a hideget, kesztyű alatt is volt egy kesztyű, viszont ez már nehezítette a kuplungolást.
Csak a kezem fázott.
Szezon előtt megvolt az első esésem, csúszás 30-40-el. A protektorok tökéletesen megvédtek.

A ruha használható maradt.
A varrások itt-ott foszladoznak már szezon eleje óta, de semmi komoly. Meg vagyok elégedve a ruhával, bár valóban feszesre sikeredett a választásom.
Ha vennék ruhát, legközelebb kipróbálnám a textilt. A bőrszerkó súlya jó néhány kg. A zsebek idegesítő helyzetben vannak, és nem túl nagyok. A gatya és a kabát össze zipzározható. Enélkül folyton ki lenne a derekam, meg lecsúszna a gatya mozgolódáskor.

Budapest, 2006. 03. 27.

Szöveg: Munyi & Buny, Dave
Képek: Buny, Internet

Powered by WordPress | Compare the Best Free WordPress Themes Online. | Thanks to WordPress 4 Themes, Home Based Companies and Free Premium WordPress Themes