„Mibe fáj ez nekem?” – Suzuki GS 500 E vagy GSF 600 S
GS 500 E vagy GSF 600 S Bandit,
A fenti cím érdekes összehasonlításra ad okot. Na, nem a megszokott módon vetem össze a gépeket, hiszen a két motor fejlesztése között nagyon sok év telt el, ezért értelmetlen teljesítményt, futóművet hasonlítgatni. Arra gondoltam, amikor megszületett az ötlet, hogy aki nem rendelkezik ilyen motorral, az is bepillantást nyerhessen abba, mennyibe is kerül a fenntartása.
A történet kezdetén egy visszaszokásra alkalmas gépet kerestem, ami két személlyel, csomagokkal is tartósan 100km/ó feletti sebességet tud tartani, ellenben nem túl nehéz, és megfelelő hengerűrtartalommal rendelkezik. A választás nem volt könnyű, hiszen az anyagi vonzatát is figyelembe kell venni egy döntésnek. A sors úgy hozta, hogy egy 1998-as évjáratú GS 500E tulajdonosa lettem 2002-ben. A motorral meg voltam elégedve, de hirtelen pénzre volt szükségem, ezért el kellett adni 2004-ben, és az árának egy részéből egy másik motort befizetni. Ez amolyan előre menekülés volt. Nem is gondolkodtam más típusban, hiszen az eltelt idő meggyőzött arról, hogy választásom nem volt rossz. A motor hűségesen szolgált, ezért gondoltam az időközben megjelent GS 500 F vásárlására, hiszen az ára tavaly 1.348.000.- Ft volt, amivel a piacon árban nem sokan versenyezhettek. Ezzel a gondolattal tértem be egy ismerősöm Suzuki kereskedésébe, de egy másik ajánlattal jöttem ki, amiben egy teszt motorként használt 2004-es GSF 600 S Bandit szerepelt, ugyanolyan feltételekkel, mint a GS 500 F.
Az ember mindig többre vágyik, én sem vagyok különb, ezért elfogadtam az ajánlatot. Ilyenkor senki nem gondol arra, hogy milyen következményei vannak döntésének, -ezért írom e sorokat, hogy a későbbi csalódásokat elkerülje az ember: Jó tisztában lenni az anyagi vonzatokkal.
A motorok részletei nem különböznek, hiszen a hitel összeg, futamidő megegyezik. Az átírás költségeit mindkét esetben a forgalmazó magára vállalta volna, a kötelező biztosítás megegyezik, mégis van fenntartási különbség a két gép között. Az új motorokat szervizbe kell vinni, aminek költsége különböző lehet, attól függően mennyit kérnek óradíjként, illetve a beépített alkatrészekért. Ezzel a részével nem is foglalkozom, mert itt ahány szerviz, annyi variáció. Inkább a piacon található alkatrészek, olajok és tartozékok terén nézzünk körül, hiszen az összehasonlításban szereplő motorok esetében nem kell még számolnunk nagy felújítási költségekkel, és a szervizben végzett munkát mi is el tudjuk végezni otthon. Vegyünk alapul egy általános karbantartási példát, amikor olajat, szűrőt, gyertyát cserélünk. A GS beéri 2,9 liter olajjal, a Bandit ennél egy literrel többet igényel, ami itt már 2.200..- Ft-tal emeli a költségeket. (Az összeg a Pennzoil 10 W40-es olaj ára, Budapesten ennél olcsóbbat nem találtam tavaly, ezért számolok ezzel.) Az olajszűrő cseréje a GS-nél elő van írva minden olajcseréhez, a Banditnál minden harmadik szerviznél kell csak. Az üzletben kapható legolcsóbb szűrő 1400.-, illetve 1990.- Ft. Gyertya minden második alkalommal cserére szorul, ezért a GS esetében 810.-, a GSF esetében 2760.- Ft-ot kérnek az üzletben. Akkor a fentieket figyelembe véve a következő adatokat kapjuk: Olaj 3 liter 6600.-+gyertya 1620.-(két henger)+ olajszűrő 1400.-, az összesen 9620.- Ft.
A másik esetben: Olaj 4 liter 8800.- + gyertya 11040.- (négy henger, dupla pólus 2760.-/db), olajszűrő 1990.-, az összesen 21830.- Ft. Látható, hogy hiába kell csak minden harmadik ciklusnál szűrőt cserélni, az egyéb költségek mégis kétszer olyan magasak, mint az első esetben.
Vegyünk egy másik példát, arra az esetre, ha nem szervizelünk, csak a normális elhasználódásból adódó cserékre kerül sor. Általában a fékbetét és a gumi kereskedők kínálatát kell böngészni ilyenkor. A legolcsóbb betétet a Lucasnál találtam 5950.- Ft-os áron, mindkét motor ugyanazzal a betéttel fut, ezért a Bandit esetében csak a kettes szorzót kell alkalmazni, az első dupla tárcsafék miatt.
„A gumi, az nyeri meg a versenyt.” –mondta a Mint a villám című film egyik szereplője, és esetünkben ez szintén így igaz. A GS viszonylag sovány gumikon gördül elől 110/70 17-es, hátul 130/70 17-es abroncsok vannak, melyeket könnyű beszerezni. A Heidenau ezeket a méreteket gyártja, és az első gumiért 10.000.-, míg a hátsóért 12.000.- Ft-ot kértek tavaly a forgalmazók. Márkásabb gumik magasabb áron kaphatók, ha ez az igényeket nem elégítené ki. A Bandit ezzel szemben méretesebb hátsót kapott 160/60 ZR 17 31500.- Ft, a 120/60 ZR 17-es elsőért 22990.- Ft-ot kell fizetni a legolcsóbb Continental márkából. Lázas telefonálgatásaim eredményeként meg kellett állapítani, hogy a 600-ashoz csak a nagy gumi márkák gyártanak abroncsot, és ezt az árakban tudatosítják is. Alapul szolgált, hogy a GS-en a hátsót 16.000 km óraállásnál, míg a Bandit hátsóját a teszt jellegből adódóan 12.000 km óra állásnál kellett cserélni.
A használat során még egy nagyon lényeges tényező van, amit nem hagyhatunk figyelmen kívül, és ez a fogyasztás.
HyGy sokszor csodálkozott, miként lehet az, hogy mi két motorral fogyasztunk annyi benzint, mint ő a Jawaval. Ehhez nagyban hozzájárult a GS alacsony üzemanyag igénye. A szoci motoros találkozók alkalmával megszokott 80-90 km/ó sebességnél a GS beéri 3,3-3,5 literrel 100 km-en, míg a GSF esetében ez 4,2 liter. A városi használat során az 500-asnak elég 4-4,5 liter, míg a 600-as 5-5,2 litert igényel ilyen távon. A 100 fölötti tempó esetében a 110-120 km/ó sebesség tartományban a fogyasztási értékek megegyeznek a városi értékekkel. Ezek a számok nem a gyorsulási versenyekre jellemző adatok, bár néha az ember nem állja meg, hogy valami buzgó autóst ne leckéztessen meg az egyik lámpától a másikig.
Végsebesség tekintetében a GS megy 160 felett, a GSF még gyorsul egyet 160-tól, de ezek a tartományok a legtöbb esetben nem kerülnek kihasználásra, tehát az itt jelentkező különbség inkább a többre vágyásnak tudható be. A motorok súlyában is jelentős különbség tapasztalható, a GS 170 kg, míg a GSF már 230, ami akkor mutatja igazán jelentősnek magát, ha a városi forgalomban kell manőverezni a kocsik között. Az azonnali jellegű hibaelhárítások során a GS hátsó kerékagy csapágyait cseréltük az egyik túra alkalmával, az autós boltban 2500.- Ft körüli összeget hagytunk a két csapágyért, és egy Trabant alkatrészért, ami a hiányzó távtartót volt hivatva helyettesíteni egy eredeti beszerzéséig. (Ha ezt a gumi csere során nem felejtik ki, akkor most nem tudnánk, mennyibe kerülnek a csapágyak.)
A lényeg az, hogy egy GS fenntartása nem igényel olyan anyagi ráfordítást, mint az újabb GSF-é. Ennek ellenére, ha valaki azt gondolja, hogy sajnálom, hogy cseréltem, az téved. Aki nem engedheti meg magának az ilyen arányú költségeket, az álmai motorjának megvásárlása előtt egy kicsit tájékozódjon, és számoljon. Az előzetes kalkuláció után, az embert nem érik meglepetések, és nem kérdi meg önmagától:
„Mibe fáj ez nekem?”
Budapest, 2005. január 3.
Szöveg: Buny
Kép: Furfarag
Copyright © 2005 SUNBURST.HU – minden jog fenntartva.