Sokak nagy örömére a Monkey 2018-ben visszatért, méghozzá éppoly aranyos, ellenállhatatlan formában, mint ősei. Hogy minden szempontból igazodjon a jelenkor elvárásaihoz, modern, pörgős, 125 cm3-es erőforrással kezdte meg hódítását az európai utakon; az idei évre pedig számos egyéb újítást hajtottak végre rajta a Honda mérnökei. Hatékonyabbá tették motorját, ötfokozatúra cserélték váltóját, finomítottak hátsó futóművén és számos egyéb részletét is tökélyre csiszolták, hogy még könnyebb legyen használata és még szélesebb mosolyt csaljon az emberek arcára.
A vadonatúj, 124 cm3-es, léghűtésű, SOHC-vezérlésű, kétszelepes hajtómű az MSX125 Gromban debütált, furata 50, lökete 63,1 mm, sűrítési viszonya pedig 10,0:1. Csúcsteljesítménye nem kevesebb, mint 9,4 LE (6750 f./perc), és 5500-as percenkénti főtengelyfordulatnál jelentkező, 11 Nm-es maximális forgatónyomatéka is elismerésre méltó.
Mindez egyszerűbb és élvezetesebb motorozást jelent a gyakorlatban, már csak azért is, mert az áttervezett légbeömlőnek, szívócsöveknek és levegőszűrőháznak köszönhetően rugalmasabb, egyszersmind könnyebben vezethető lett a modell. Bár a katalizátor kisebb méretű, mint korábban, az új Monkey károsanyag-kibocsátása megfelel az Euro 5 támasztotta feltételeknek, sőt dinamikusabbá vált, és hangja is jellegzetesebb.
Utóbbi nemcsak a módosított hosszúságú, optimalizált leömlőnek tudható be, hanem annak is, hogy a kipufogógáz először három-, majd egykamrás dobba áramlik.
Szintén fontos újdonság, hogy a korábbi négy- helyett ötfokozatú váltó került a Monkey-ba, így nagyobb távolságok is fáradtság nélkül, viszonylag gyorsan tudhatóak le vele. Erről tanúskodik, hogy végsebessége 91 km/h.
A kuplungkar működtetése olyan érzetet nyújt, mint a nagymotorokon, a 12”-os kerekekkel pedig gyerekjáték átvágni a dugókon. Ehhez a típus kompakt mérete és stabil mivolta is hozzájárul, hiszen tulajdonképpen bárhol el-, illetve átfér.
A kifinomult PGM-FI befecskendezővel felszerelt erőforrás tervezésekor a belső súrlódás mérséklése volt az egyik fő célkitűzés, ezért a dugattyút eltolták a főtengely középsíkjától és görgős szelephimbákat alkalmaztak a szakemberek.
Munkájuk gyümölcseként a Monkey rendkívül takarékos motorkerékpárként léphet színre, WMTC-szabvány szerint mért üzemanyag-fogyasztása mindössze 1,5 l/100 km.
A precízen kidolgozott, acél gerincvázat merevség és rugalmasság tökéletes egyensúlya jellemzi, így változó minőségű úthálózaton is kiváló menetkomforttal, illetve útfekvéssel büszkélkedhet a sokoldalú Monkey.
A vázszerkezethez kapcsolt, ovális keresztmetszetű lengővilla remekül illik a motor számtalan pontján visszaköszönő, íves, gömbölyded vonalakhoz, s igen látványosak a fordított, 100 mm-es rugóúttal felvértezett első teleszkópok is, pláne, hogy Alumite eljárással teszik szebbé és persze tartósabbá őket.
A hátsó teleszkópok bekötési pontjainál új, áttervezett gumiágyazások jutottak szerephez, és kétfázisú, progresszív rugókat építettek be, hogy kevésbé üljön össze a motor nagy terhelés alatt és rossz minőségű útburkolaton is kiváló legyen a csillapítás.
Maga a hátsó rugóút 102 mm, míg a szabad hasmagasságot 175 mm-ben határozták meg a hondások.
Nem ismertek kompromisszumot a fékrendszert illetően sem. Elöl 220, hátul 190 mm-es átmérőjű tárcsa emészti fel a mozgási energiát, s mivel a féknyergek működését IMU-alapú blokkolásgátló felügyeli, minden helyzetben garantált a biztonságos lassítás, illetve megállás. A gondtalan motorozáshoz a ballonos, „bütykös” abroncsok is hozzájárulnak, méretük 120/80-12 65J, illetve 130/80-12 69J.
S ha már a száraz adatoknál tartunk: a villaszög 25.5°, az utánfutás 82 mm, a tengelytáv 1145 mm, a fordulókör sugara pedig 1,9 m. Az is beszédes, hogy a nedves tömeg csupán 104 kg, és a plüssbevonatú, nagy sűrűségű poliuretánból formázott ülés lapja is csak 775 mm-re esik a talajtól. A klasszikus Monkey-stílus (chopperes kormány, krómozott sárvédők, égbe meredő, hővédő lemezzel védett kipufogó, pufi ülés és mogyorótank) afféle tisztelgés a korábbi modellváltozatok előtt, nem mellesleg a fiatalok elcsábításának legfőbb eszköze.
Emellett természetesen az idősebb pilótákra is nagy hatással van, s úgy általában mindenkire, aki szereti a retró, funky cuccokat, amelyekkel kitűnhet a tömegből. Bárki is ül a Monkey-ra, egy biztos: fülig ér majd a szája. Ez egy ilyen motor…
A 2022-es változathoz megvásárolható a 3,0 kg terhelhetőségű csomagtartó konzol, valamint az 5,6 literes üzemanyagtartállyal azonos színű váz, lengővilla és rugóstagpár. Ráadásként a tradicionális, szárnyas Honda-logó is felkerült a Monkey-ra, méghozzá térhatású változatban.
A 2022 modellévű Monkey 125 az alábbi színekben lesz elérhető: Pearl Glittering Blue (2022-es újdonság, gyöngyházkék), Banana Yellow (sárga), Pearl Nebula Red (gyöngyház piros).
A Monkey klasszikus megjelenésű, ámde modern alkatrészek teljes sorával nyűgözi le szemlélőjét. A régies stílusban fogant, folyadékkristályos műszeregységéről nem hiányzik az indításkor játékosan „kacsintó” sebességmérő, miként a két távolságmérő, illetve a hat szegmensből álló üzemanyagszint-jelző sem.
Szembeötlő a minden elemében LED, prémium világítás és a klasszikus szárnyas emblémával díszített kulcs is, ez utóbbi gombját megnyomva felvillannak a Monkey lámpái, így zsúfolt parkolóházban is könnyen megtalálható a motor.
Valódi műszaki csemegeként említhető továbbá az egycsatornás, IMU-alapú blokkolásgátló, mely segít meggátolni, hogy a hátsó kerék vészfékezés közben elemelkedjen a talajról.
Szöveg és kép: Honda