A kalandmotorként aposztrofálható CB500X 2013-ban, a meztelen CB500F és az áramvonal-idomos CBR500R testvéreként jelent meg a piacon, afféle crossover modellként egyesítve a Honda motorkerékpárjainak erényeit. Ez egy csekély tömegű, feltűnéstől mentes jármű, ami csendben, hibátlanul végzi a dolgát, és tulajdonképpen bárhol, bármilyen szerepben kiváló teljesítményt nyújt.
Lényeges változás az előddel szemben, hogy átprogramozták az üzemanyag-befecskendezőt, illetve könnyebb hűtőradiátort szereltek fel. Ezen túlmenően újdonság a 41 mm-es csúszószár-átmérőjű, szeparált funkciójú, nagy dugattyús (SFF-BP) Showa fordított villa, a 296 mm-es tárcsákba harapó, hagyományosan rögzített, kétdugattyús Nissin féknyereg, a könnyebb, karcsúbb küllőkkel tagolt felni és a jelentősen átdolgozott lengővilla is.
Hogy még nagyobb tapadást érjenek el az első abroncson és több visszajelzés érkezzen a vezetőhöz, a súlypont kissé előrébb került, ezáltal kényelmesebbé vált, egyszersmind könnyebben irányítható lett a CB. Már első ránézésre is szembetűnőek a változások, különösen az új, szebb első kerék és a lényegesen nagyobb első sárvédő.
Csakúgy, mint a 2021-es modellen, fokozatkijelzős, a váltásokra is figyelmeztető LCD-műszeregységről olvashatóak le az adatok. A jobb észlelhetőség érdekében minden lámpatest – beleértve a helyzetjelzőket is – LED, az átdolgozott fényszóró pedig tompított és távolsági módban egyaránt hatékonyabban világítja meg az utat.
A 2022-es CB500X-et az alábbi színekben rendelhetik meg a vásárlók: Grand Prix Red (piros), Matt Gunpowder Black Metallic (fekete), Pearl Organic Green (zöld), ez utóbbi új a kollekcióban.
A 35 mm átmérőjű acélcsövekből összeállított váz megegyezik az elődével, mivel könnyű, erős szerkezet, és tervezett rugalmassága révén – változatos minőségű útfelületen is – bőséges visszajelzést ad a vezetőnek. Hála a motortartóbakok alakjának, elhelyezésének, valamint a váz merevségének, a zavaró rezgések nem jutnak el a pilótáig.
Már az első métereken feltűnik, milyen nagy változást hozott a módosított felfüggesztés.
Az útviszonyoktól független, mindig első osztályú kezelhetőség és kényelem érdekében lecserélték a korábbi, hagyományos teleszkóppárt, és vadonatúj, 41 mm-es csúszószár-átmérőjű, szeparált funkciójú, nagy dugattyús (SFF-BP) Showa fordított villát építettek be a Honda mérnökei hondások, mi több az alsó és felső villahíd is új. Az első tengely függőleges mozgási tartománya 135 mm, míg a villa rugóútja 150 mm. A villában különválasztották a funkciókat, az egyik szár a rugózásért, a másik a csillapításért felel, s a fejlesztés eredményeként kifinomultabb lett a rugózás, javult a kezelhetőség, egyben kényelmesebbé vált a motor.
Ismerős lehet a nagy teljesítményű modelleken már alkalmazott, egycsöves, nagy dugattyús központi rugóstag is. Az új alkatrész rugóútja 60 mm, a hátsó kerék függőleges mozgási tartománya 135 mm, és a rugóstag további előnye – szemben a kétcsöves, kisebb dugattyúval felszerelt csillapítóegységekkel –, hogy gyorsabb, pontosabb válaszokat ad az eltérő útviszonyokra, illetve kormánymozdulatokra, és még hőleadása is hatékonyabb. Rugó-előfeszítése 5 fokozatban állítható, és módosított rugóállandója, valamint az új, könnyebb lengővilla egyaránt a gondtalan utazást szolgálja, mindemellett átdolgozott csillapítási beállításai is hozzájárulnak az élvezetes használathoz.
Az alaposan átdolgozott lengővilla 2,0 mm-es acélból készül (a korábbi 2,3 mm helyett), új láncvédő ékesíti, az alkatrész keresztmerevítője pedig üreges. A változások összességében fontos grammokkal csökkentik a rugózatlan tömeget, sőt nagyban javítják a CB500X kezelhetőségét is, mivel az új lengővilla hosszirányban merevebb és oldalirányban rugalmasabb elődjénél.
Akárcsak az első-hátsó felfüggesztés, a fékrendszer is messze hatékonyabb, mint az eddigi modellé. Míg korábban csak egy darab 310 mm-es tárcsa és hagyományos féknyereg lassította a CB-t, a 2022-es típuson két 296 mm átmérőjű tárcsa és hagyományosan rögzített, kétdugattyús Nissin féknyeregpár kapott helyet.
A kisebb tárcsák alkalmazása kettős előnnyel kecsegtet, ugyanis csökkenti a rugózatlan tömeget és a fékezéshez szükséges erőt is.
Az átdolgozott, 19”-os, öntött alumínium első kerék – mely a vékonyabb küllőknek köszönhetően könnyebb lett – jelentősen mérsékeli a rugózatlan tömeget, ezáltal könnyebbé váltak az irányváltások a menetkészen is csak 199 kg-os Hondával. Mindezt megkoronázza az új, masszív első sárvédő, valamint a 17-es hátsó kerék, ám a sok-sok újítás dacára az abroncsméret változatlan: 110/80-R19 és 160/60-R17. Fontos változás, hogy a módosított súlyelosztás következtében még könnyebben irányítható a modell.
A fejlesztések gyümölcse jól tetten érhető a régi és új arányokat összevetve: 48,0/52,0 helyett immáron ideálisabb, 48,7/51,3 százalék az első és hátsó tengelyre jutó terhelés mértéke. A tengelytáv továbbra is 1445 mm, a villaszög és az utánfutás 27,5°, illetve 108 mm.
Nem csoda, hogy a CB500X csak úgy vonzza a tekintetet, hiszen harcias megjelenése azt sugallja, hogy egyszerűen a „vadonra termett”. Ezt a hatást erősíti az egymáshoz harmonikusan kapcsolódó hűtőradiátor-burkolat, valamint oldal- és faridom, e három elemet a stílusos üzemanyagtartály kovácsolja egységbe. Persze az idomzat nem egyszerű formai elem, hanem a praktikumot, sokoldalúságot fokozó alkatrész, mivel a burkolat és az 1410, valamint 1445 mm-es magasságban rögzíthető plexi is azt szolgálja, hogy autópályán, nagy sebességnél is kiváló legyen az utasok időjárás-védelme.
Az idomok mellett meghatározó pont a cizellált fényszóró is, ami az új, erősebb LED-fényforrás révén még látványosabbá vált, nem beszélve a feltűnő és szintén LED helyzetjelzőkről, melyek nagyban javítják a motoros láthatóságát a forgalomban.
A nyereg azért lett kimondottan karcsú, hogy terepezés közben szabadon mozoghasson a pilóta előre és hátra, s nem mellesleg csökkent a terpeszívhossz is, vagyis az alacsonyabbak könnyebben talajt érnek az ülésről. Legyen szó „városi dzsungelről” vagy igazi terepről, nagyban megkönnyíti a gyors manőverek végrehajtását, hogy a kúpos keresztmetszetű, kékesszürke acélkormány középállásból jobbra és balra 38˚-ban elfordítható.
Sokat elmond a Honda újdonságáról, hogy nyeregmagassága 830 mm és felegyenesedett üléshelyzetben vezethető, ami egyrészt kényelmes, másrészt a CB500X-ről így messze belátható a környezet, illetve a forgalom. Noha alapos modellfrissítésen esett át a motor, méretei alig változtak: hossza 2155 mm, szélessége 830 mm, teljes magassága pedig – alaphelyzetben rögzített plexivel – 1410 mm. Nem változott a szabad hasmagasság sem, továbbra is 180 mm.
Sajátos, változó textúrájú keretbe foglalták a fokozatkijelzős, váltásokra is figyelmeztető LCD-műszeregységet, ráadásul a felkapcsolásra figyelmeztető jelzés szabadon beállítható a kijelzőn 5000 és 8750-es percenkénti fordulatszám között, 250-es lépcsőkben haladva.
A méretes üzemanyagtartály nem kevesebb, mint 17,5 liternyi benzint képes elnyelni, ami a 3,6 l/100 km-es üzemanyag-fogyasztást figyelembe véve 485 km-es hatótávolsággal kecsegtet a WMTC-mérés alapján.
A 2022-es CB500X nyolcszelepes, folyadékhűtésű, soros, kéthengeres erőforrása nem más, mint a méret és a teljesítmény közötti tökéletes egyensúly szimbóluma. Egyenletesen felépülő nyomatéka és pörgős, lendületes karaktere szinte ellenállhatatlanná teszi a 471 cm3-es hajtóművet, mely a legutóbbi, 2019-es fejlesztések során az alsó és középső fordulatszám-tartományban egyaránt erősebb lett – akkor 3000 és 7000 f./perc között 4%-os forgatónyomaték- és teljesítménynövekedést értek el a mérnökök. A – 8600-as percenkénti főtengelyfordulatnál jelentkező – csúcsteljesítmény 35 kW (47,6 LE), a legnagyobb forgatónyomaték pedig 43 Nm (6500 f./perc), tehát A2 jogosítvánnyal is vezethető a modell.
A PGM-FI üzemanyag-befecskendező rendszer légárama szinte teljesen egyenesen haladhat a levegőszűrőház és a szívósor között, ebből kifolyólag a gázreakció rendkívül spontán, ráadásul a 2022-es változat új üzemanyagbefecskendező-hangolása úgy tette nyomatékosabbá, egyben karakteresebbé az erőforrást, hogy közben jottányit sem csökkent a csúcsteljesítmény. A dupla csőben végződő kipufogódobból jellegzetes, pulzáló hang árad, miközben az erőforrást alaposan felpörgetve vérpezsdítő üvöltés fokozza a gyorsulásérzetet. Szót érdemel az új, esztétikusabb hűtőradiátor is, hiszen a CB éke, egyben kereken 92 g-mal könnyebb a korábbi alkatrésznél, ennek dacára a hűtés hatékonysága nem változott.
A 67 mm-es furatátmérő, a 66,8 mm-es lökethossz és a 10,7:1 arányú sűrítési viszony szintén sokat elárul a motorkonstrukcióról, miként a 180 fokos főtengely-elékelés is. Az elsődleges kiegyensúlyozó-tengely hatékonyan csillapítja a vibrációkat, s mivel a hengerek mögé helyezték, a lehető legközelebb került a tömegközépponthoz. A primeráttétel és a kiegyensúlyozó-tengely ún. ollós, csillapított fogkapcsolású fogaskerekeket kapott, melyek jóval halkabbak a hagyományos konstrukciónál. A főtengelysonkákat úgy formálták, hogy tökéletes erőpár jöjjön létre, ugyanakkor súlyuk a lehető legkisebb, így kisebb a tehetetlenségi nyomaték és könnyebben pörög fel a kéthengeres erőforrás.
A teherviselő elemként is szolgáló erőforrás négy – hengerfejen kialakított – ponton függeszkedik a vázon. A vezérlés görgős himbái és korongos emelőtőkéi alacsony súlyt garantálnak, míg a kis rugóerejű szeleprugók és a csökkentett súrlódású összetevők hatékonyabbá teszik a működést.
A csendes vezérműlánc (SV lánc) vanádiumbevonatot kapott, így tovább mérséklődött a belső súrlódás, nem mellesleg ellenállóbbá vált a szennyeződések okozta kopással szemben. A szívószelepek tányérátmérője 26,0, a kipufogószelepeké 21,5 mm, minden adott tehát a kiváló gázcseréhez.
Hogy a belső súrlódás tovább mérséklődjön, a dugattyúszoknyák oldalán hornyokat alakítottak ki, a dugattyú alakját pedig úgy tervezték, hogy csökkentse az alkatrész „zaját” magas fordulatszámon. Ezzel kisebbé vált a hengerfal súrlódó felülete és még hatékonyabb lett a kenés, mert a motorolaj szabadon áramolhat a hornyokban.
A főtengelyt, a váltótengelyt és a kiegyensúlyozó-tengelyt egymáshoz közel, háromszög alakban helyezték el, így még kisebb, kompaktabb lehetett az erőforrás. Szintén érdekesség, hogy a hengerek centrifugális öntéssel létrehozott, rendkívül vékony falú hüvelyeket kaptak, a motor belső kialakítása pedig csökkenti – a 180°-os főtengely-elékelésre visszavezethető – pumpálási veszteségeket.
Ráadásként fokozott áramlású olajpumpa felel a kenésért, s maga az olajteknő kifejezetten mély, ennek köszönhetően kevésbé zavaró az olaj mozgása a forszírozott tempójú kanyarokban és erőteljes fékezések során. A gondtalan motorozást szolgálja az alapáras, kuplungasszisztenssel és nyomatékhatárolóval ellátott tengelykapcsoló, mely kisebb erővel működtethető, biztonságosabbá teszi a visszakapcsolásokat, egyben megkönnyíti a vajpuhán járó hatfokozatú váltó használatát. A motor üzemeltetéséhez szükséges olajmennyiség 3,2 liter.
A CB500X-hez Eredeti Honda Kiegészítők széles választékát kínálja a gyártó: Középállvány, oldalsó légterelőidomok, kézvédők, fűtött markolatok, 35 literes túradoboz, csomagtartókonzol, oldaldoboztartó konzolok, oldaldobozok, bukócsövek, ködfényszórók, tanktáska, nyeregtáska, elektromos aljzat, sötétített légterelő, felnicsík, tankmatrica, csomagrögzítő háló
Szöveg és kép: Honda