A 2023-as CRF450R még elődjénél is könnyebben kezelhető, pedig már felmenőjét is a kezesség szinonimájaként tartották számon. A Razor Sharp Cornering, azaz Pengeéles kanyarodás névre keresztelt tervezési filozófia jegyében stabilabbá tették a fékezéseknél, gyorsabbá az irányváltásoknál és erősebbé a kigyorsításoknál.
A vázmerevség növelése még feszesebb és hatékonyabb felfüggesztés beépítését tette lehetővé, így a legnehezebb pályákat is könnyedén leküzdi a CRF450R. Immáron 4 helyett 6 mm-es a váz falvastagsága a villanyak és a bölcsőnyúlvány találkozásánál, miként a felső teleszkóp-bekötési pontjánál is 4-ről 6-mm-re növelték az anyagvastagságot.
Szemben a 2022-es modellel a hengerfej-felfüggesztések már nem alumíniumból készülnek, hanem acélból, s kifejezetten az új váz konstrukciójához igazodnak, így az első abroncs fokozott tapadásához is hozzájárulnak. Változott a hátsó Showa rugóstag rugóállandója is (54 N/mm-ről 56 N/mm-re), nem mellesleg áthangolták a csillapítást, hogy feszesebb érzetet nyújtson a motor és könnyebben elboldoguljon a nyomvályúkkal. A húzófokozati csillapítás 11 lépésben kalibrálható, míg a kis és nagy sebességű nyomófokozat esetében 6 szint közül választhat a pilóta. A motor üzemeltetéséhez szükséges olajmennyiség 421 cm3. Az 585,2 mm hosszú alumínium lengővillán Pro-Link himbarendszer közbeiktatásával támaszkodik meg a hátsó rugóstag. A minden paraméterében állítható, 49 mm-es csúszószár-átmérőjű, fordított Showa első teleszkópvilla egyedülállóan fejlett, ezt a használják a japán motokrossz-bajnokság gyári Honda-pilótái is.
A teleszkóppár 310 mm-es mozgástartománya, 387 cm3-es hidraulikafolyadék-kapacitása, valamint 13, illetve 15 lépcsős húzó- és nyomófokozati csillapítása önmagáért beszél, s az sem mellékes, hogy a megváltozott hátsó felfüggesztéshez igazodva karakterisztikáját is áthangolták. A villaszög 27,7°, az utánfutás 113,9 mm, a tengelytáv 1481 mm, a kiváló terepképességet pedig 336 mm-es szabad hasmagasság garantálja. Rendkívül fontos adat, hogy a modell száraz tömege mindössze 105,8 kg és a súlyelosztás is parádés: a teljes tömeg 49%-a jut az első kerékre és 51 hátsóra.
Alapfelszereltség a kis tömegű Renthal Fatbar kormány, valamint a 26 mm-es tartományban állítható befogó, ami lehetővé teszi, hogy a vezető előrébb vagy hátrébb helyezze a kormányt. Ha a befogót 180˚-kal elfordítja, a kormány további 10 mm-es tartományban eltolható az alaphelyzetből, ezáltal négyféle egyedi üléspozíció vehető fel. A kétdugattyús – 260 mm-es, hullámos tárcsát közrefogó – első féknyeregben 27, illetve 30 mm-es munkahengerek dolgoznak, a fékfolyadék pedig kis tágulású fékcsövekben áramlik irányukba, tovább fokozva a rendszer erejét és terhelhetőségét.
Hátul egydugattyús nyereg felel a lassításért, a hullámos tárcsa átmérője 240 mm. A 21×1,6 és 19×2,15 hüvelykes DID alumíniumfelnik ráfjaihoz közvetlenül kapcsolódnak a – fekete bevonattal ellátott – küllők, s nagy igénybevételre készültek a Dunlop MX33F, illetve MX33 abroncsok is. A tavalyi modellév egyik fontos újítása volt a csökkentett súlyú, mindazonáltal erősebb hátsó felni – ez ugyancsak hozzájárul a rövidebb köridőkhöz. Hogy a karbantartás se rójon nagy terhet a pilótára, az idomzat leszereléséhez mindössze négy-négy 8 mm-es csavart kell eltávolítani a motor két oldalán. A számítógépes áramlástani mérések (ti. Computational Flow Dynamics, CFD) eredményeként még nagyobb lett a hűtőradiátoron átáramló levegő mennyisége. Ezt a célt szolgálják a kettő helyett immáron egy darabból készülő oldalsó légterelő idomok is, akárcsak az alacsonyabbra helyezett hűtőventilátor és az áttervezett hűtőrács. A titánból készülő üzemanyagtartály befogadóképessége 6,3 liter. Az agresszív vonalakat kiemelendő 2023-ra még ütősebb, átrajzolt, dőlt betűs HRC-emblémákkal látványosabbá varázsolt grafikát kapott a CRF450R. Ez a stílus már ismerős lehet a motorsportrajongóknak, hiszen a HRC nemrégiben a négykerekűek világába is betette lábát és hasonló stílusban öltöztette fel autóit.
Honda CRF450R 50th Anniversary 2023
Idestova 50 év telt el azóta, hogy napvilágot látott a Honda első sorozatgyártású krossz versenymotorja, a CR250M Elsinore. Erre a történelmi pillanatra emlékeznek vissza a márka szakemberi az egészen különleges, korlátozott példányszámban készülő, CRF450R 50th Anniversary névre keresztelt változattal, amelyet kizárólag a 2023-as modellévben forgalmaz a gyártó. A szemet gyönyörködtető grafikát a nyolcvanas évek HRC-gépei inspirálták, s nem egyebet fejez ki, mint a – páratlan motorsport-tapasztalattal büszkélkedő – Honda versenyzés iránti vonzódását. A speciális kivitel az alábbiakban tér el az alapmodelltől: kék üléstakaró idom, fehér rajtszámtábla a hátsó oldalidomokon és az orr-részen, egyedi grafika az első oldalidomokon, aranyszínű kerekek és kormány, metálszürke alsó és felső villahíd, szárnyas Honda-logó az első sárvédőn. A 449,7 cm3-es, négyszelepes, Unicam vezérlési rendszerrel ellátott erőforrás még erősebbé vált az alsó fordulatszám-tartományban, így a 2023-as modellváltozat gyorsabb és könnyebben terelgethető elődjeinél, különösképpen a kanyarokban.
A legnagyobb forgatónyomaték nem változott, de 5000-es percenkénti főtengelyfordulatnál 10,7%-kal nagyobb nyomatékkal gazdálkodhat a pilóta, azaz kevesebbszer kell visszakapcsolnia és kevésbé fáradt el a versenyek során. Gyors előretörését segíti az alsó régióban jelentkező nagyobb teljesítmény, ami a csúcsteljesítmény 5%-os mérséklődését vonta magával.
A nagyobb alsó nyomatékot a CRF450RW HRC-versenygépről átvett, hosszabb szívótölcsérrel és szűkebb szívócsatornával, illetve az ezeknek köszönhető, gyorsabb gázáramlással érték el a Honda szakemberei. Persze nemcsak ezek érkeztek a HRC-től, a korábbinál 2 mm-rel kisebb átmérőjű, 44 mm-es fojtószelepház ugyancsak a motorsportból érkezett, és hihetetlenül kifinomulttá tette a teljesítményleadást az alsó fordulatszám-tartományban. Ez utóbbiban az új szeleprugóknak és az optimalizált gyújtástérképnek is komoly szerepe van, ami nem meglepő, hiszen ezek fejlesztését is a HRC mérnökei, illetve versenypilótái végezték. A kipufogódob immáron hőkezelt alumíniumból készül, így jobban ellenáll a külső behatásoknak. A próbák során 2,2 kg-os terhet ejtettek rá 600 mm magasról, és – szemben a 2022-es változattal – 5 „becsapódást” követően is csak nagyon kicsi alakváltozás volt megfigyelhető.
Fontos, hogy az új alapanyag és a hőkezelés nem érintette a motor súlyát. A furat és a löket 96, illetve 62,1 milliméter, a sűrítési viszony pedig 13,5:1. Természetesen továbbra is alapfelszereltség a váltófokozat-érzékelő szenzor, így külön-külön gyújtástérkép alapján működik a befecskendező rendszer az 1. és 2., a 3. és 4., valamint az ötödik fokozatban. A nyolctárcsás tengelykapcsoló egyedülállóan pontos és kifinomult kezelhetőséget szavatol, mindazonáltal igazán kemény körülmények közepette sem változik holtjátéka, és minimálisra csökken a kuplungcsúszás esélye teljes kigyorsításnál, illetve erőleadásnál. Végül, de nem utolsó sorban az elnyűhetetlen, strapabíró konstrukció érdekében úgy határoztak a tervezők, hogy ötfuratos olajbefecskendező-fejekkel és kettős, 12 mm-es öblítőszivattyúval látják el az erőforrást. A Honda által fejlesztett PGM-FI befecskendezőhöz társított kipörgésgátló (HSTC) maximalizálja az erőleadást és minimalizálja a tapadásvesztés kockázatát. Ez a rendszer nem használ forgási sebességet érzékelő szenzort a hátsó keréknél, helyette a fordulatszám-változásokat, illetve azok tempóját figyeli, s akkor lép közbe, ha az előre meghatározott tartományon kívül esnek a mért értékek. Nagy előnye továbbá, hogy rendkívül kifinomultan dolgozik, a CRF450R pilótája alig érez valamit a beavatkozásból.
A HSTC három üzemmódot kínál fel a különféle időjárási és útviszonyokhoz: Mode 1.: a rendszer nagyon finoman, csak egészen a csúszáshatáron avatkozik be, mérsékelve a kerék kipörgését és nagyban segítve az irányítást a szűk kanyarokban, Mode 2.: ez a program afféle középállás az 1. és 3. üzemmód között, úgy a beavatkozás sebességére, mint erősségére vonatkozóan, Mode 3.: gyorsabban és erősebben lép közbe az elektronika, ha kipörgést érzékel. Ez a beállítás főként csúszós, sáros talajon ideális.
A rajtelektronika vezérlőjét éppúgy a kormány bal oldalán találja a pilóta, mint a motorleállító gombot, az EFI figyelmeztetőjét és az EMSB kapcsolóját. A szintek között a HSTC-gomb – 0,5 másodpercnél hosszabb – benyomásával kapcsolhat a pilóta, a váltásról, illetve az éppen aktív üzemmód számáról zöld LED tájékoztatja (Mode 1.: egy villanás, Mode 2.: két villanás, Mode 3.: három villanás). A HSTC természetesen teljesen ki is kapcsolható, a motor leállításánál pedig megjegyzi az utolsó beállítást, tehát indításnál nem kell ismét kiválasztani az ideális üzemmódot. A HRC rajtelektronikájának köszönhetően – tudásszinttől függetlenül – minden pilóta optimálisan rajtolhat, különösképp, hogy a rendszer három üzemmódban használható: 1.szint – 8250 f./perc, nedves talaj/kezdőknek, 2. szint – 8500 f./perc, száraz talaj/középhaladóknak, 3. szint – 9500 f./perc, száraz talaj/tapasztalt pilótáknak.
A HRC-rajtelektronika aktiválása roppant egyszerű – elég behúzni a kuplungkart és megnyomni a Start-gombot a kormány jobb oldalán elhelyezett kapcsolókonzolon.
Ezt követően egyszer felvillan a bíbor színű visszajelző-LED, tudatván, hogy a rendszer aktív és 1. szinten áll. Ha a pilóta újra megnyomja – 0,5 másodpercnél hosszabban – a startgombot, a LED kétszer villan fel, a rajtelektronika pedig 2. szintre lép. Ezt a műveletsort megismételve háromszor villan fel a fénydióda, és értelemszerűen a 3. szinthez kapcsolódó programot aktiválja az elektronika.
A motorüzemmód-kapcsoló (Engine Mode Select Button, EMSB) háromféle karakterisztikát, illetve térképet tartogat a különféle helyzetekre: Mode 1.: középállás, Mode 2.: lágy, Mode 3.: agresszív.
Az aktuális üzemmódról kék színű LED tájékoztat. A HRC motorüzemmód-kapcsoló segítségével még kifinomultabb, kezdő pilótákat segítő Lágy (Smooth) üzemmód, és rendkívül érzékeny gázreakciókkal kecsegtető, versenyzésre optimalizált Agresszív (Agressive) karakterisztika is aktiválható.
Szöveg és kép: Honda