Az új Ducati Panigale V4 R azonnal felismerhető karbon szárnyairól és a MotoGP ihlette fényezéséről. A fehér rajtszám mezőben az „1” szám látható. A motorkerékpárt most először gyártják számozott sorozatban. A villahídon az egymást követő számozás és a modellnév került megörökítésre.
A Panigale V4 R középpontjában az új, 998 köbcentis Desmosedici Stradale R motor áll – ez a motor 16 500 ford./perc maximális fordulatszámot ér el hatodik sebességfokozatban (16 000 a többi sebességfokozatban), és 218 LE maximális teljesítménye 15 500 fordulat/perc mellett. . Ezzel abszolút mércévé válik az akár 1000 cm3 lökettérfogatú szupersportos motorkerékpárok szegmensében.
Minden fejlesztés ellenére az új Desmosedici Stradale R némileg alacsonyabb teljesítményt nyújt az előző verzióhoz képest, ami a szigorú Euro 5-ös szabványnak megfelelő új kipufogórendszer által támasztott korlátoknak köszönhető. A motorban rejlő teljes potenciál a pályán mutatkozik meg, amikor a versenykipufogórendszert felszerelik, ami 237 LE-s teljesítményt tesz lehetővé, 3 LE-vel többet, mint az előző modellnél. A Shell által a Ducati Corse-zal együttműködésben kifejlesztett speciális olajat is felhasználták az új Panigale V4 R motorjának fejlesztése során. Az új olaj garantálja a mechanikai súrlódás 10%-os csökkenését, és további 3,5 LE-vel növeli a maximális teljesítményt, ami +4,5 LE-re nő a fordulatszám-határolás környékén. Ennek az olajnak az összetétele a kifejezetten nagy fordulatú motorokhoz kifejlesztett versenyadalékok használatán alapul, száraz tengelykapcsolókkal kombinálva. A MotoGP és SBK motorokban használt száraz tengelykapcsoló lehetővé teszi olyan adalékok használatát, amelyek problémássá tennék a nyomatékátvitelt olajfürdős tengelykapcsolókon keresztül. Ezeket a kémiai elemeket pontosan meghatározott mennyiségben és százalékban adagolják az alapolajhoz, hogy biztosítsák a megfelelő egyensúlyt a teljesítmény és a motorvédelem között.
A versenykipufogóval és a speciális olajjal kombinálva a Panigale V4 R így 240,5 lóerős csúcsteljesítményt ér el. Ezek a számok a versenyzés világából származó kifinomult technikai megoldások alkalmazásának köszönhetően lehetségesek. Sorozatgyártású motorkerékpáron először használnak fúrt titán hajtókarokat, hosszában 1,6 mm átmérővel. Ez a megoldás, amely lehetővé teszi az olaj áramlását végig, javítja a kenést és a megbízhatóságot extrém körülmények között. A Desmosedici Stradale R dugattyúi DLC (Diamond Like Carbon) felületi bevonattal rendelkeznek. Ezt a technológiát használják a MotoGP-ben és a Forma-1-ben a dugattyú és a henger közötti súrlódás csökkentésére. Ez a technológia is most mutatkozik be közúti motorban. A dugattyúk új formát kaptak, ami 5 grammal könnyebbé teszi őket, csökkentve a tehetetlenségi erőket, ami javítja a megbízhatóságot. Az agresszívabb profilú szívósort vezérlő vezérműtengelyek egy újabb részlet. A Panigale V4 S 2022-höz hasonlóan a pályán nyújtott teljesítmény javítása érdekében a Panigale V4 R is ugyanazokat az áttételeket vette át, mint ami a Superbike világbajnokságon futó motorokon van. Az első (+ 11,6%), a második (+ 5 ,6%). %) és a hatodik sebességfokozat (+ 1,8%) hosszabbodott az előző modellhez képest. Az első fokozat ezért jobban használható a pályán, és a jobb motorkezelés előnyeit kínálja fékezéskor és jobb gyorsulást kanyarban. Az első és a második fokozat közötti kisebb ugrás a gyorsváltó (Ducati Quick Shift) hatékonyabb működését is lehetővé teszi. A váltások simábbak lesznek a fojtószelep helyzetétől függetlenül.
A lényeg az, hogy a versenyzés hatékonysága érezhetően javult. A Desmosedici Stradale R 2023-as verziója új szárazkuplungot kapott, a hivatalos Ducati gyári csapat Superbike világbajnokságon szerzett tapasztalatai alapján. A tengelykapcsoló átmérője (-24 mm) és vastagsága csökkent. Ez 800 gramm súlymegtakarítást eredményezett. Az új Panigale V4 R versenyzésben való nagyobb hatékonysága a Panigale V4 ’22-es és ’23-as modelleken már bemutatott elektronikus fejlesztések révén is elérhető: a teljesítmény módok bővítése és evolúciója, új „Track Evo” kijelzővel. A motortérképek állÍtása az egyes fokozatokhoz, a Ducati Traction Control és a Ride By Wire rendszer finomításai, de az Engine Brake Control EVO 2 használata, a DQS vezérlés frissítése is hozzájárul mindehhez. Annak érdekében, hogy a Panigale V4 R még alkalmasabb legyen a versenyzésre, átvették a Panigale V4-ben és V4 S-ben már sikeresen alkalmazott power mode logikát, természetesen a Desmosedici Stradale R motorhoz állítva a paramétereket. Négy motorséma létezik: Full, High, Medium, Low. Teljesen áthangolták a Full és Low beállításokat, míg a High és Medium konfigurációk megújultak. Teljes teljesítmény üzemmódban a motor a második sebességfokozattól elektronikus szűrők nélküli nyomatékgörbékkel teljes potenciálját képes megmutatni.
A Közepes és Nagy teljesítményű üzemmódokhoz új, elektronikus gázkar térképkezelő rendszert fejlesztettek ki, mind a hat sebességfokozathoz speciális kalibrációval rendelkezik, amely biztosítja, hogy a vezető minden alkalommal optimális hajtást kapjon, amikor rátekeri a gázkart. A Power Mode Low-t viszont közúton vagy csekély tapadású felületeken való motorozáshoz fejlesztették, 160 LE-re korlátozza a maximális teljesítményt, és enyhe gázreakciót kínál. A motorkerékpár üzemi paraméterei könnyebben leolvashatók a kijelző új grafikájának köszönhetően, ahol a figyelmeztető jelzések helyzete változott. A Panigale V4 R a MotoGP versenyzői által fejlesztett új információs módot, a „Track Evo”-t id magával hozta, ezzel egészül ki a „Road” és „Track” opció. Ezt a módot már az aktuális modellév V4 S-ben is bevezették. A vezetési stabilitás, a pontosság és az iránystabilitás javítása fékezéskor és kanyarodáskor, valamint hogy a vezető meghatározhassa a legjobb elektronikus motorkonfigurációt az egyes beállításokhoz, a Panigale V4 R EVO 2 motorfékvezérlő (EBC) is beépítésre került. Ez az elektronikus motorfék-vezérlés lehetővé teszi az egyes fokozatok eltérő kalibrálását a három választható fokozat mindegyikében. A beavatkozás mértékét a motorfék intenzitásának a hátsó kerék leszorító erejéhez viszonyított optimalizáláshoz igazították.
A Panigale V4 R új Ducati Quick Shift (DQS) gyorsváltóval rendelkezik, amely javítja a váltást a gázkar bármely nyitott állásánál. Különféle lehetőségek léteznek a váltásra, ha a fojtószelep részben vagy teljesen nyitva van. Részlegesen nyitott fojtószelep melletti sebességváltáskor, amely elsősorban közúti vezetésnél fordul elő, a befecskendezés leállítása megakadályozza a gyújtás hirtelen megszakítását. A DQS versenypályákra jellemző, teljes terhelés melletti váltási folyamatokra finomították. Az új fejlesztésnek köszönhetően a fokozatváltások harmonikusabbak, ami pozitívan hat a motorkerékpár menetstabilitására. Az eredmény jobb köridőkben mérhető. A változtatások mellett a hűtőventilátorok vezérlése is frissítésre került, amely most lehetővé teszi az üzemi hőmérséklet jobb kezelését. Ezenkívül nagyobb hőkomfortot garantál a vezető számára a közúti használatra jellemző sebességeknél. Azok számára, akik a Panigale V4 R-t csak a pályán hajtják, a bolognai cég kifejlesztette a speciális Ducati Performance DTC EVO 3 szoftvert slick és nedves abroncsokhoz (kiegészítőként kapható). A hátsó lámpa esőben bekapcsolható, ami sok versenysorozatban kötelező. A Street vezérlési módot a Rain váltja fel, amelyet kifejezetten nedves utakra terveztek. A fojtószelep nyitásakor és zárásakor a vezető érzésének javítása érdekében egy új, 50%-kal kompaktabb fojtószelep-vezérlőt alkalmaztak, amely minimális radiális és axiális játékkal rendelkezik, és gyakorlatilag nincs üresjárat. Ezen túlmenően, mint a versenymotorok esetében a bajnokságokban, itt is van egy boxutca határoló, amely korlátozza a sebességet. A Panigale V4 R folytatja a Ducati Panigale hagyományait az „első váz” és az alumínium egyoldalas lengőkar megoldásainak tekintetében. A hátsó lengőkar forgási magassága 4 pozícióba állítható 2 mm-es lépésekben. A manőverezhetőség, a menetérzet és a tapadás javítása érdekében a Panigale V4 R alváza is követi a Panigale V4/V4 S evolúciós irányát, miközben megőrzi a teljesen mechanikus felfüggesztést.
Elölre az Öhlins NPX25/30 villák 5 mm-rel hosszabb az útja az előző „R”-hez képest. Ez a műszaki megoldás a 312-ről 316 mm-re meghosszabbított Öhlins TTX36 lengéscsillapítóval és a standard lengőkar forgásirányának +1 helyzetbe állításával kombinálva 20 mm-rel növeli a hátsó magasságot. Ily módon magasabb súlypont érhető el, és ezáltal nagyobb manőverezési képesség érhető el a kanyarokban való behajtásnál és az irányváltásnál. Kevésbé merev rugó használata a lengéscsillapítóhoz (105 N/mm-ről 80 N/mm-re) tovább finomítja a futóművet. Ugyanakkor a villa nagyobb mozgása lehetővé teszi, hogy az első kerék fenntartsa a kapcsolatot az aszfalttal, még akkor is, ha gyorsítás közben nagyobb teher kerül a hátsó kerékre. A lengőkar forgócsapjának új helyzete növeli a besüllyedő hatást azáltal, hogy javítja a stabilitást, a pontosságot és az iránytartási képességét a kanyarkijáratnál. A gyorsabb és egyszerűbb hangolás érdekében a lengéscsillapítót hidraulikus előfeszítés-szabályozóval látták el. A Ducati szupersport motorját ergonómiai szempontból is felülvizsgálták: a szálcsiszolt alumínium tartály immár 17 literes, profilja pedig jobban megtámasztja a versenyző karját és lábát fékezéskor és kanyarodáskor. A tank változtatásával együtt egy laposabb, vékonyabb párnázású és huzatú ülés került kialakításra, ami egyrészt nagyobb mozgásszabadságot garantál hosszirányban, másrészt szükség esetén nagyobb stabilitást ad a versenyzőnek.
A Panigale V4 R-en az aerodinamikai csomagot is átdolgozták a nagyobb hatékonyság érdekében: az új kétrészes szárnyak (főszárny + szárny) ugyanazt az aerodinamikai leszorítóerőt garantálják, de kompaktabbak és vékonyabbak (40%-kal, illetve 50%-kal). A motor hűtésének javítása és a versenypálya szélsőséges terhelése mellett jelentkező teljesítményének stabilizálása érdekében a burkolatot módosították az alsó rész levegőkivezető nyílásainak elrendezésével. Ez megfelel a Superbike Világbajnokság előírásainak. Szintén az alsó részen, a bal oldalon található egy légbeömlő a Ducati Quick Shift hűtésére. A pálya hatékonyság további növelése érdekében a Ducati Performance tartozékok széles skáláját kínálja a Panigale V4 R-hez. Első helyen az Akrapovič titán kipufogórendszer van dupla hangtompítóval az ülés alatt, amely tovább javítja a V4 R amúgy is csökkentett tömeg/teljesítmény arányát, köszönhetően a normál rendszerhez képest 5 kg-os súlymegtakarításnak köszönhetően. A kipufogóval együtt az összes DTC, DWC, DPL és DSC paramétert az új teljesítményéhez igazítja. A tömeg további csökkentése a magnézium felniknek köszönhetően 0,7 kg-os (-10%-os) súlymegtakarítást garantál az eredeti, kovácsolt felnikéhez képest. A Ducati Corse és a Rizoma együttműködésében kifejlesztett állítható alumínium lábtartók állnak rendelkezésre a vezetési pozíció jobb beállításához. Elhajló fék- és váltókarokkal szerelik, hogy esés esetén minimálisra csökkenjen a törés veszélye. Kombinálhatók a szabványos DQS-szel, amely hagyományos és fordított váltási mintákkal konfigurálható.
A Pit Stop kiegészítő csomag gumimelegítőket és szerelőállványokat tartalmaz a versenypálya használathoz. Azok, akik slick vagy esőgumikat szeretnének használni, választhatják a DTC EVO 3 szoftvert az elektronikus vezérlők speciális kalibrációival. A Panigale V4 R további csinosítására számos karbon alkatrész található a kínálatban. Egyebek mellett a hátsó sárvédő, vázvédők. A versenypályán a fék teljesítmény javítása érdekében hűtőcsatornák is kaphatók az első fékekhez.
Szöveg: Buny
Kép: Ducati