Rekord időtartamú együttműködés, amely olyan technológiai innováción alapul, amely közvetlen hatással van a közúti gumiabroncsok fejlesztésére. Így lehetne jellemezni azt a 2,9 millió versenykilométert, amit a Pirelli gumiabroncsai tettek meg az elmúlt évtizedekben.
A 2023-as szezon ötödik futama, a misanói Pirelli Emilia-Romagna nagydíjon ünnepelte a 20 eltöltött évet a FIM Superbike világbajnokság minden géposztályának egyetlen gumiszállítójaként. Ez a sikeres együttműködés, amelynek a mai napig nincs párja a nemzetközi motorsporton belül.
Ez a partner viszony alapozta meg a többi versenyágban is bevezetett gumi szállítói szerződéseket. A bajnokságba belépés előtt a Pirelli úgy döntött, hogy tartja magát alapfilozófiájához, és nagyon erős és közvetlen kapcsolatot alakít ki a gyártókkal és termékeikkel. Ez az oka annak, hogy a gumiabroncs-kínálat nem prototípusokból, hanem szabványos szériatermékekből áll, amelyeket a piacon lévő összes motoros megvásárolhat. Ebből az olasz gumiabroncs-gyártó cég stabil alapot képzett, és vállalati stratégiáját az immár történelmi múltra visszatekintő mottóban foglalta össze:
„Azt adjuk el, amivel versenyzünk, és azzal versenyzünk, amit eladunk.”, hogy pontosan jelezze, hogyan használják ugyanazokat a gumiabroncsokat profik és a hétköznapi motorosok is. Más szóval, a technológia közvetlen átkerül a pályáról az útra. A Pirelli volt az első, aki bevezette a szín jelöléseket az abroncsok oldalán, a különböző keverékek megkülönböztetése érdekében. 2013-ban ismét elsőként, a Pirelli elhagyta a 16,5 hüvelykes abroncsokat, és az új, 17 hüvelykes abroncsokra voksolt, ez méret a motorosok körében legelterjedtebb az utakon. Öt évvel később, 2018-ban megtörtént az átállás a nagyobb méretekre, elöl 125/70 és hátul 200/65.
A Pirelli a közelmúltban új megoldásokat mutatott be a nagyon lágy keverékekben, mint például a hátsó SCX és SCQ, amelyek még nagyobb tapadási teljesítményt nyújtanak, és legutóbb egy új lágy SC0 megoldással is jelentkeztek az első kerékre. A DIABLO Superbike és DIABLO Supercorsa abroncsok, amelyeket a Pirelli a gyári motorokkal versenyző bajnokság osztályaira fejlesztett ki, 20 év versenyzés után egyedülálló teljesítménnyel büszkélkedhet: a világbajnokságon 1438 versenyző használta sikerrel, 1105-ben szerepeltek. összesen 18 891 kört és 2,9 millió versenykilométert futottak, ami közel nyolcszorosa a Föld Hold távolságnak.
Azok a gumiabroncsok, amelyeket a WorldSBK története során a legnagyobb bajnokok együttműködésével fejlesztettek, azok tizenegyszer nyertek legalább egy világbajnoki címet. A névsor: James Toseland, Troy Corser, Troy Bayliss, Ben Spies, Max Biaggi, Carlos Checa, Tom Sykes, Sylvain Guintoli, Jonathan Rea, Toprak Razgatlioglu és a regnáló világbajnok Álvaro Bautista.
Szöveg: Buny
Kép: Pirelli