Az elmúlt évek egyik nagy kedvencére ülhettem fel ismét a Honda jóvoltából. A cirkáló piacon mostanság nem hemzsegnek a nagyobb hengerűrtartalmú japán modellek, ezért kifejezetten üdítő a CMX sorozat ebből a szempontból. Az 500-as sikeres bevezetése után kézenfekvő volt egy nagyobb modell megjelenése, és nem is váratott sokáig az Africa Twin erőforrására épülő 1100-as megjelenése. Aztán gondoltak még egyet a Hondánál, és alkalmassá tették hosszabb távok megtételére is a „nagy” Rebelt.
A megjelenés kapcsán tegyünk helyre néhány dolgot. Sokan számon kérik ezeken a modelleken, hogy nem elég klasszikus vonalvezetésűek.
Valóban így van, de ezzel nincs is semmi probléma, ugyanis a vásárló közönség nagy részét nem az amerikai márkák közönsége fogja alkotni, hanem egy másik, egy új generáció. Ebből kiindulva sokkal jobban érthető, hogy a túra alkalmasságot jobban szolgáló gyári fejidom és oldal dobozok idézik ugyan a klasszikus elődöket, de „sarkosabb” kialakításuk miatt nem szolgai másolásról beszélünk. Ez méltán kelti fel a motorozás iránt érdeklődő fiatalabb generációk figyelmét.
Ezt saját tapasztalatból mondom, mert ahol megfordultam a motorral, mindenhol érdeklődő tekintetek kereszttüzében állt, életkortól függetlenül. Az idom hatékonyságára eleinte kétkedve néztem, hiszen a kis plexi, amit odabiggyesztettek a tetejére, úgy tűnt nem sok szelet fog „zavarni“. Aztán menet közben változott az álláspontom, mert kiderült, hogy nem a méret a lényeg. Az oldaldobozok tekintélyes megjelenésük ellenére kisebb kapacitással rendelkeznek, mint azt elsőre gondolnánk. A napi ügyek intézéséhez szükséges dolgok beleférnek, de hosszú túrára nekem kevés volna bennük a hely.
Igen, a hátsó ülés helyére lehet még csomagtartót szerelni, és már meg is oldódott minden. Tudom, nagy divat gyakorlatilag egy személyesre tervezni egy motort, de az 1100-as Rebel esetében nem értem a miértjét. Eleve a hátsó ülés kialakítása nem teszi lehetővé a hosszútávú páros motorozást, és a gyári tartozék listában is csak az első nyereg vastagabb párnázott verziója található meg.
Ebből arra következtetek, hogy túra alkalmasság ide vagy oda, de a gyártó szándéka szerint inkább a szóló motorozást ajánlja ezzel a modellel. Amúgy a motor 87 lóerős teljesítménye lehetővé tenné, hogy több csomaggal, utassal vágjunk neki a világnak.
A kipróbálásra kapott modell DCT váltóval készült, egyszerű kezelhetőségéről már néhányszor megemlékeztem, legyen annyi elég, hogy ennél is nagyon bejött. Négy motor vezérlési mód közül lehet választani, átvételkor sport fokozatban volt, ezt hamar váltottam alapbeállításra, szerintem ott a legjobb. A felhasználói programozást és az esős körülményeket kerültem, így ezek működéséről nincs tapasztalatom.
Az ülésbe ülve, lábakat felrakva a lábtartóra kényelmesen lehet utazni, a kormány is pont megfelelő helyen van, egyedül a tank kapacitása szab határt a menetnek. Gyári fogyasztási értéket nem tudtam produkálni, a bevett autópálya-országút-város útvonalon a fogyasztás 5,3 literre jött ki.
A széria tartozék sebességtartó automatika nagy előny, pályán csak ezt használtam. Így kipróbálhattam, igaz-e az állítás, hogy kitűnő egyenes futással rendelkezik a gép. Nem csalódtam ebben a tekintetben sem, elengedett kormánnyal is szépen futott a motor, ami kifejezetten megnyugtató volt. Alacsony építése ellenére a kanyarokban nem kell félni, hogy bármi leérne, vagy legalábbis én nem döntöttem annyira mélyre, hogy ezt megtapasztaljam.
Körforgalomban, váltott kanyarokban is kezes a viselkedése, nagy terjedelme ellenére könnyű vele manőverezni még alacsony sebességnél a kocsisorok között is. A szimpla tárcsafékekkel sincs semmi baj, megfelelő lassulást biztosítanak az ABS-szel.
Van még kipörgésgátló és egykerekezést akadályozó rendszer, bár ez utóbbi kicsit furcsán cseng egy cirkáló esetében, de a biztonság mindenek előtt. A műszerfal minden szükséges információt eljuttat a vezetőhöz, a kormányon lévő kezelő szervek segítségével könnyedén tudjuk a kívánt értékeket előhívni, én egy kicsit jobban megdöntöttem volna és az idom takarásába süllyesztettem volna a kijelzőt, hogy elférjen a GPS, de ez inkább már csak az én fantáziám szárnyalása.
Ebből is látszik, hogy lenne az egyéni testreszabásnak tere ezen a motoron, és nem rejtem véka alá, a tartozék gyártók kínálatában szerepel kényelmesnek tűnő két személyes ülés is a típushoz, amire rákerestem. Kicsit szomorúan adtam vissza a masinát, bírtam volna még terelgetni.
Szöveg és kép: Buny