Az X-ADV kifejezetten az európai vásárlóközönség igényeit figyelembe véve készült, ami nem más, mint a szabadság megtestesülése és napról napra arra ösztökéli pilótáját, hogy fedezze föl a világot és éljen át új élményeket. Nem csoda, hogy hatalmas siker lett az öreg kontinens országaiban. Különleges (terep)képességeiről árulkodik az is, hogy Renato Zocchi motorversenyző 2019-ben ezzel a modellel hódította el a Gibraltar Rally 2. géposztályának trófeáját.
Persze az X-ADV fejlesztése nem állt le. A 2021-es modellévet erősebb motorral, kisebb menetkész tömeggel, stílusosabb idomzattal és még magasabb használati értékkel kezdte meg. Ez azt jelenti, hogy vonzóbb és ütősebb lett, a sikersztori tehát folytatódhat. 2022-ben az X-ADV volt a Honda második legkelendőbb 350 cm3 feletti motorkerékpárja, amelyet csak, a szintén dinamikus, CB650R előzött meg.
A sportos új színválasztékának bevezetésével az X-ADV tovább erősíti pozícióját, mint az egyik legmenőbb és legkívánatosabb kétkerekű, amely ma Európában kapható. A TFT – műszeregység használatát a hangutasításokkal vezérelhető Honda Smartphone Voice Control rendszer teszi pofonegyszerűvé. A 2024-es modellévű X-ADV a következő színválasztékban lesz kapható a Honda márkakereskedéseiben: metál szürke (Iridium Gray Metallic Special Edition) grafitfekete díszítéssel és sárga színű kiemelésekkel, vörös (Grand Prix Red Special Edition) grafitfekete díszítéssel, kék (Puco Blue) grafitfekete díszítéssel és matt metál fekete (Matt Ballistic Black Metallic) új grafitfekete díszítéssel. Az X-ADV folyadékhűtésű, SOHC-vezérlésű, nyolcszelepes, soros, kéthengeres motorja kimagasló teljesítményről tesz tanúbizonyságot az alsó és középső fordulatszám-tartományban. Viszonylag hosszú löketének, különleges formájú égéstereinek és nagy tehetetlenségi nyomatékú főtengelyének köszönhetően már egészen alacsony fordulaton jelentős nyomatékot szabadít a hátsó kerékre, s mivel valamelyest előredöntötték a Honda szakemberei, még alacsonyabbra került a tömegközéppont. A módosított, hengerenként eltérő szelepvezérlésnek, az elektronikus gázmarkolatnak és a kipufogórendszernek köszönhetően a csúcsteljesítmény és akár 7000 f./percre is felpörgethető az egység. Emelkedett és már 5000 f./perc felett is ámulatba ejtő tolóerővel örvendeztet a forgatónyomaték, így minden helyzetben rugalmas a megújult X-ADV. A – 6750 f./percnél jelentkező – csúcsteljesítmény 43,1 kW (58,62 LE), a legnagyobb forgatónyomaték 69 Nm (4750 f./percnél). 30 km/óráról gyorsítva az X-ADV 1,7 másodperc alatt tesz meg 20, illetve 3,2 mp alatt 50 métert. A modell 35 kW-os változatban elérhető, így az A2-es jogosítvánnyal rendelkezők is kihasználhatják az X-ADV képességeit.
Amennyiben a motor vásárlását követően megszerzik a korlátlan vezetői engedélyt, a fojtószelepház cseréjével és az ECU átprogramozásával bármikor kivehetik a „fojtást” a Honda márkaszervizek. A kifinomult járáskultúrát két kiegyensúlyozó-tengely biztosítja, méghozzá anélkül, hogy a szokatlan gyújtássorrendből, illetve a 270˚-os főtengely-elékelésből fakadó, pulzáló kipufogóhangot befolyásolná. Bárhogy is, a furat 77 mm, a löket 80 mm, és bizonyos alkatrészek több feladatot is végeznek: a vezérműtengely például a hűtőfolyadék-szivattyút is hajtja, a kiegyensúlyozó-tengelyek pedig az olajpumpát is forgatják. Az alkatrészek számának minimálisra csökkentésével sikerült könnyű, hatékony és megbízható motorkonstrukciót létrehozni. Az X-ADV rendkívül takarékos: fogyasztása csupán 3,6 l/100 km (WMTC szabvány szerint). Hatékonysága a nagy hatótávolsághoz is hozzájárul, ezt bizonyítja, hogy a 13,2 literes üzemanyagtartály tartalmával akár 366 km is megtehető. Hogy minden helyzetben ideális legyen a működés, összesen 5 menetüzemmód áll a pilóta rendelkezésére, ezek közül a bal oldali kapcsolókonzollal válaszhat. ÁLTALÁNOS állásban középszintre áll be a teljesítményleadás, a motorfék és a HSTC, az ABS ellenben a legmagasabb fokozatban működik. SPORT programra kapcsolva agresszív a teljesítményleadás és a motorfék, alacsony szinten avatkozik be a HSTC, az ABS pedig legmagasabb fokozatban teszi a dolgát. ESŐ üzemmódnál óvatos teljesítményleadás és motorfék jellemzi a motorkarakterisztikát, míg a HSTC és az ABS természetesen a legmagasabb fokozatra vált. MURVA, azaz Gravel programra kapcsolva nagy teljesítmény és erős motorfék jellemzi a működést, a HSTC és az ABS pedig alacsony szinten avatkozik be FELHASZNÁLÓ beállításnál a pilóta maga határozhatja meg, hogy alacsony, közepes vagy magas szintű legyen a teljesítményleadás, a motorfék és a HSTC.
A rendszer sokkal finomabban kalibrálható, ugyanis elektronikus gázmarkolatot kapott a modell, és immáron kettő helyett három HSTC-üzemmód közül választhat a pilóta. 1. szint: minimális kipörgést enged a hátsó keréknek (pl. murván vagy sárban), méghozzá kevesebbet, mint az elődmodellnél. 2. szint: ez az alapbeállítás. Fokozza a tapadást, ezáltal magabiztossá teszi a pilótát átlagos időjárási és útviszonyok közepette. 3. szint: maximális tapadást garantál csúszós útfelületen. A HSTC természetesen ki is kapcsolható.
A Honda által fejlesztett DCT váltót idestova 13 éve gyártják, népszerűségét jól mutatja, hogy azóta 200.000 DCT-vel felszerelt Hondát értékesítettek az európai piacon. Mivel a DCT egy szempillantás alatt, rángatás nélkül kapcsolja a fokozatokat, nem meglepő, hogy pár perc alatt megszokják a tulajdonosok. A DCT két tengelykapcsolóra épül, az egyik az 1., 3. és 5. fokozatokért felel, a másik pedig a 2., a 4. és a 6. fokozatért. Azért, hogy a rendszer ne foglaljon nagy helyet, az egyik fogaskerékcsoport tengelye a másikén belül kapott helyet. A szerkezet másik érdekessége, hogy a kuplungokat külön elektrohidraulikus körök vezérlik, így a lehető legprecízebben szabályozható a működés. A rendszer azért gyors, mert a következő fokozatot mindig „előkészíti” a váltó és azonnal kapcsolja, ha a pilóta vagy a vezérlőelektronika kiadja az utasítást. Ilyenkor az elsődleges kuplung oldásával egy időben kapcsolódik a másodlagos tengelykapcsoló, ennek köszönhetőek a szélsebes, rángatás nélküli váltások.
A DCT egyik legnagyobb előnye, hogy tulajdonképpen a teljesítményleadás megszakítása nélkül kapcsol, alig befolyásolja tehát a hátsó kerék forgását, a motor pedig éppoly közvetlennek és kifinomultnak érződhet, mint a hagyományos váltóval felszerelt gépek. Mindemellett tartósabb is a klasszikus, lábbal kapcsolható szerkezeteknél, hiszen a felhasználó nem tud félreváltani és a kuplungtárcsák „megégetésére” sincs lehetősége. Ráadásul a DCT-vel sokkal kevésbé fárasztó a városi motorozás, túrázás közben pedig több idő jut a tájra. A rendszer automatikus és kézi kapcsolású üzemmódban egyaránt használható. Előbbinél az aktuális sebesség, váltófokozat és fordulatszám függvényében határozza meg a vezérlőegység, hogy mikor történjenek a kapcsolások, utóbbinál pedig a – kormányon elhelyezett gombokkal – maga a pilóta válthat.
Az elektronikus gázmarkolatra épülő rendszer 5 automatikus üzemmódot kínál fel:
- szint: Kifinomult, pihentető gurulásokhoz. A váltások viszonylag alacsony fordulatszámon történnek, és az ESŐ menetüzemmód aktív.
- szint: A vezérlőelektronika középértékeket vesz alapul és az ÁLTALÁNOS menetüzemmódra kapcsol.
- szint: Félúton az ÁLTALÁNOS és a SPORT között.
- szint: Tempós, sportos motorozáshoz. A váltó magas fordulatszámon kapcsol fel és le (az erősebb motorfék érdekében), a SPORT menetüzemmód aktív.
MURVA, azaz terepre szánt menetüzemmódban speciális program vezérli a DCT elektronikáját. Ilyenkor jobb a tapadás és könnyebben kezelhető modell, ugyanis a rendszer rövidebben csúsztatja a kuplungot a hirtelen, nagy gázadásokkor, azaz közvetlenebbé válik a tengelykapcsoló működése és biztosabbá a hátsó kerék tapadása. Korábban ezt a beállítást a G-gomb megnyomásával aktiválhatták a felhasználók, most már a DCT-vezérlés része. A FELHASZNÁLÓ, azaz USER program lehetőséget biztosít a pilóta számára, hogy a DCT váltásainak időzítését, a teljesítményleadást, a motorfék intenzitását és a kipörgésgátló (HSTC) működési szintjét is maga állítsa be.
Az X-ADV ámulatba ejtő formavilágát, illetve konstrukcióját a Honda római kutatási és fejlesztési központja tervezte és bizony minden egyes tollvonáson érződik az utazás és a kaland iránti rajongás. Maga a sziluett nem változott, az idomzat maga azonban igen, s bizony még feltűnőbbé és egyedibbé vált. Ha egymás mellé állítjuk a korábbi és az új modellváltozatot, utóbbi frissebbnek, modernebbnek és vagányabbnak hat, mondhatni, még inkább illik az X-ADV küldetéséhez. Az átrajzolt, LED ikerfényszórók immáron a nappali menetfényt (ti. Daytime Running Lights, DRL) sem nélkülözik, sőt a DRL automatikusan szabályozza fényerejét attól függően, hogy mennyire világos a környezet. Természetesen minden lámpaegység LED.
A maximális ergonómia jegyében az ülés 820 mm, a kormány 910 mm-re esik a talajtól, és a szemmagasság is nagy, hogy messze belátható legyen a forgalom és az ösvény. Emellett átformált, lekerekített szélű nyereg fokozza a komfortot és 5 lépcsőben állítható, új szélvédő gondoskodik a hatékony időjárás-védelemről. Ennek magassága 136 mm-es tartományban változtatható, dőlésszögét vizsgálva pedig 11˚-os eltérést mérhetünk az alsó és a felső végállás között. Az X-ADV pilótáját segíti az 5”-os képátlójú, folyadékkristályos kijelző, valamint a hozzárendelt Honda Smartphone Voice Control (HSVCs) rendszert. Ezzel a rendszerrel játszi könnyedséggel csatlakoztatható az okostelefon a modell műszeregységéhez, így a pilóta hangutasításokkal kezelheti a hívásokat, az e-maileket, a zenelejátszást és a navigációt is. Ehhez csak egy mikrofonnal kiegészített sisak és egy Bluetooth-kapcsolatra alkalmas mobilkészülék szükségeltetik, s magát a HSVCs rendszert is pofonegyszerűen kezelheti a tulajdonos, hiszen külön gombot kapott a bal oldali kapcsolókonzolon. Feltétlenül említést érdemel, hogy masszív védőelemek oltalmazzák a pilóta kézfejeit a menetszéltől, a belógó ágaktól és a felverődő kövektől, s nem maradt pőrén az erőforrás sem, tudniillik 2,5 mm vastag, alumíniumból készülő haspáncél óvja a motor alját.
A hagyományos robogókkal szemben óriási előnyt jelent az egy literrel megnövelt térfogatú, 22 literes, kesztyűtartóval ellátott ülés alatti tárolórekesz, ebbe ugyanis könnyedén elfér egy zárt bukósisak. Hogy a használati érték a lehető legmagasabb legyen, integrált USB-aljzat váltotta a csomagtartóban elhelyezett, szivargyújtós, 12V-os csatlakozót és csillogásmentes, igényes LED-világítás borítja fénybe a rekeszt. A rögzítőfék a jobb oldali idomról a jobb oldali kapcsolókonzolra költözött, így felszabadult annyi hely, hogy egy kesztyűtartót is kialakíthattak a Honda szakemberei. A – természetesen motortiltással kiegészített – középtámasz szériafelszereltségként jár a modellhez, s minden helyzetben könnyedén, biztonságosan leparkolhatóvá teszi az X-ADV-t, nem kell attól tartania a tulajdonosnak, hogy elgurul.
Legalább ennyire praktikus a speciális, rádióhullámokat kibocsátó okoskulcs – Smart Key, melynek lényege, hogy jelet küld az X-ADV elektromos rendszerének a tulajdonostól, például, ha a zsebében van a kulcs. Ha hatótávolságon belül van, a motorra szerelt gyújtáskapcsoló elfordíthatóvá válik, melynek megnyomásával ráadható a gyújtás, oldható a kormányzár, illetve nyitható az üzemanyagbetöltő-nyílás és az ülés alatti tárolórekesz. A Smart Key nyitja-zárja az extraként rendelhető Smart Top Box névre keresztelt túradobozt is, és úgynevezett válaszfunkcióra is képes, azaz felvillantja az irányjelzőket, ha a motorját kereső tulajdonos megnyomja a távirányító gombját.
A kormányzárat ugyancsak kezeli az elektronika, így illetéktelenek nem tudják elvinni a Honda új túrarobogóját. A maximális biztonság érdekében az X-ADV hátsó irányjelzői automatikus vészvillogásra (Emergency Stop Signal, ESS) is képesek. A funkció 53 km/óra felett aktiválódik és akkor kezdi fel-le kapcsolgatni szabályos időközönként az izzókat – a többi közlekedő figyelmeztetése végett –, ha legalább 6,0 m/s2-es lassulást érzékel. Bekapcsolt ABS, valamint nedves útburkolat esetén a határérték jóval alacsonyabb, mindössze 2,5 m/s2. Az automatikus vészvillogás mellett immáron automatikus kikapcsolásra is képesek az irányjelzők. Nem egyszerű „időkapcsoló” vezérli a rendszert, hanem összetett elektronika, ami az első és a hátsó kerék fordulatszáma alapján kalkulálja ki, hogy mikor fejezze be a villogást. Az X-ADV acélcsöves gyémánt alakú kerete könnyű és erős, és bőséges helyet biztosít az ülés alatti rekesznek. A villaszög 27°, az utánfutás 104 mm, a tengelytáv 1590 mm, a kormány pedig 39°-os tartományban forgatható, így a fordulókör sugara csupán 2,8 méter. Folytatva az érdekes adatok sorát, a 153,5 mm-es első és 150 mm-es hátsó rugóutat, valamint a 165 mm-es szabad hasmagasságot érdemes papírra vetnünk és természetesen a 3 kg-mal kisebb, 236 kg-os menetkész tömeg is az X-ADV kiválóságáról árulkodik. A 41 mm-es csúszószár-átmérőjű, állítható rugó-előfeszítésű és húzócsillapítású, patronos USD teleszkópok terepen, illetve rossz minőségű burkolaton is remek menetkomfortot szavatolnak, akárcsak az állítható rugó-előfeszítésű, belsőtartályos központi hátsó rugóstag, ami Pro-Link himbarendszer közbeiktatásával kapcsolódik – az üreges keresztmerevítővel és U-szelvényekkel erősebbé tett – alumínium lengővillához. Az elöl 17”, hátul 15”-os felnik ráfjait rozsdamentes küllők kötik össze a kerékaggyal, igazodva az X-ADV terepes küldetéséhez és kényelemorientált koncepciójához. Az erdei barangolásokat jócskán megkönnyíti, hogy a tervezők bütykösgumikkal álmodták meg a modellt, s hogy a nyomásállítás se okozzon gondot, L-alakú levegőszelepeket alkalmaztak. Az abroncsok mérete 120/70 R17, illetve 160/60 R15, a hatékony lassításról pedig radiálisan rögzített, négydugattyús első nyergek és 296 mm-es első tárcsák gondoskodnak, méghozzá blokkolásgátlóval kiegészítve. Az X-ADV-hez gyári kiegészítők széles választékát kínálja a Honda, például 50 és 38 literes hátsó dobozokat, valamint az alábbi csomagokat:
Adventure csomag: LED ködfényszóró-szett beszerelő készlettel, első oldalsó bukócsövek, kézvédő hosszabbítások (fekete) meghosszabbításai, légterelő-szett (láb), lábtartó-szett (vezető)
Style csomag: Fellépőpanelek, rögzítőfékkar, kormányszár-tartó/alumínium, rögzítőfékkar burkolat, oldalsó burkolatok
Travel csomag: 50 literes hátsó doboz elektromos zárnyitással és belső táskával, alumínium panel a hátsó dobozhoz, háttámla a hátsó dobozhoz, oldaldoboz-szett egykulcsos rendszerrel, alumínium panelek az oldaldobozokhoz, hátsó csomagtartó, oldaldoboztartó, középkonzoltáska, oldaldobozokhoz belső táskák, markolatfűtés
Szöveg és kép: Honda Magyarország