Amikor a beharangozót megláttam, hogy visszatér a Hornet után a Transalp is a kínálatba, nagyon örültem. Ez az érzés csak fokozódott, amikor a Hornet kapcsán az ára is napvilágot látott, hiszen ilyen jó áron, ilyen teljesítményű csupasz motor a piac legjobb ajánlatává vált. Az azonos erőforrással rendelkező Transalp bekerülési értéke kapcsán azonban fanyalogtam, aztán ráülhettem.
Tehát némi negatív attitűddel viszonyultam a Honda régi-új középkategóriás túra endurójához. Az első szemrevételezés során meg kellett állapítsam, sikerült a régi színvilágot és főbb vonalakat átörökíteni az újdonságra, hogy mindenki számára egyértelmű legyen, ez tényleg egy sikeres modell folytatása.
A nyeregbe felszállni éppen 170 cm feletti magassággal sem egyszerű, de ha helyet foglaltunk, akkor mindkét lábbal el lehet érni a talajt, ha nem is teli talppal, de biztonságosan. A felszállás a már megszokott lovas módon történik, csak itt kengyel helyett a lábtartót használja az ember, fel áll rá, és átveti a lábát a nyereg felett. Az első méterek kellemes csalódásban teltek, a lábtartó megfelelő mélységbe és előre került, a váltókar előrenyúló része hosszabb, hogy a nagyobb mérető enduro bakancsok is beférjenek alá felváltáskor.
Az ülés kellően széles, a kormány pont annyira nyúlik a test felé, ami kényelmes testtartást tesz lehetővé egyenes háttal. A kezelő szervek kézre állnak, a keskeny fejidom és a majdnem függőlegesen álló plexit elnézve, készen álltam arra, hogy lobogni fog a felső testem a menetszélben. Ehhez képest megint pozitív csalódás ért, a megengedett sebességhatárokon belül motorozva kellően távol tartotta a fejidom és a szélvédő a szelet, egyedül a kéznél érezhető a védelem hiánya, de ezt a tartozék kínálatból könnyedén lehet pótolni.
Amúgy szemből a felfelé keskenyedő idom és a benne elhelyezkedő LED lámpa kicsinek tűnik, mégis jó szolgálatot tesz esti fényviszonyok mellett. Nyilván itt a közúti felhasználásra gondolok elsősorban, mert a terepes képességeit a gépnek nem volt alkalmam kipróbálni. Ahogy a két személyes üzemmódra sem került sor, a napi etapokat egyedül tettem meg.
Az erőforrás a Hornetből már ismerős, de azért a karaktere itt más. Békés cirkálásra és vad vágtákra is képes, ez utóbbiakból nekem kevés jutott, megelégedtem a menetmód választás során a túra beállítással. A hétköznapi ingázás során ez bizonyult a legkézenfekvőbbnek, miután a felhasználói beállításokat nem kívántam magamra szabni, esős idő meg szerencsére nem ért utol.
Haladás során feltűnt, hogy sikerült a terepmotorokra jellemző könnyed kezelhetőséget és agilitást megőrizni, az országúti motorokra jellemző úttartással, amiben valószínűleg nem kis szerepe van az abroncsoknak. Kiváló tapadás, kanyarokban kontrollálható viselkedés, ezt mind el lehet róla mondani, amihez természetesen a futómű elemek is hozzáadják a magukét.
Azt hiszem a teszt időszak második napján éreztem azt, hogy lenyűgözött a Transalp, és minden negatív előítéletem szertefoszlott. Azt hiszem attól a pillanattól fogva értettem meg, hogy valójában mi szükség volt erre a motorra a Honda palettáján.
Az NC 750 X túl „polgári”, az Africa Twin terep változata túl nagy, az Adventure Sport változat pedig az abszolút felsőrendű a szegmensben. Tehát kellett valami ebbe az űrbe, ami megfelelő ellenpontot képezhet egy Tenere 700 vagy a Suzuki új 800-as V-Strom modelljeivel, valamint az európai Ducati Multistrada V2 és BMW F sorozatával szemben, mindezt a vásárló pénztárcájának kedvező árfekvésben. Tehát, engem meggyőzött, nem csak a menet tulajdonságaival, hanem a kényelmével és sokoldalú felhasználhatóságával. Ha akarom terepmotort faragok belőle, ha akarom feldobozolva hosszú utak hű társa lehet.
Ez utóbbi hangsúlyozására nagy hangsúlyt fektetett a Honda is, a kiegészítők terén széles választékot kínál a modellhez. Természetesen a független gyártók sem kívántak lemaradni, mindenki elkészítette a típushoz illesztett kollekcióját. A menet tulajdonságokról már esett szó, de még fogyasztásról nem esett szó. A használat során a nálam megszokott országút-autópálya-város viszonylatban mindössze 4,6 liter benzint kívánt, forszírozott viszonyok között sem ment feljebb 5,2 liternél magasabbra az érték.
Azt kell mondjam engem meggyőzött az új Transalp, biztatok mindenkit, aki ilyen motor vásárlásán gondolkodik az első helyen szerepeljen egy Honda kereskedés látogatása.
Szöveg és kép: Buny