Az elmúlt évtizedben a globális motorkerékpár-piac jelentős változásokon ment keresztül, mivel a motorosok igényei a külső körülményekkel összhangban fejlődtek. Ezen változások mellett a kibocsátási előírások is szigorodtak. A szupersport kategória fejlődése kétségtelenül a legszembetűnőbb változások közé tartozik.
A márka eredetéhez és DNS-éhez hűen a Yamaha Motor Europe a jövőben is elkötelezett a közúti szupersport szegmens mellett, és biztos benne, hogy ebben a szektorban a termékkínálat – amely olyan platformmodelleken alapul, mint az R125, az R3 vagy az R7 – továbbra is izgalomba hozza és felvidítja a vásárlókat mind a közúton, mind a versenypályán.
A kereslet és a vásárlói igények változásával összhangban a Yamaha Motor Europe úgy döntött, hogy a versenypályára szánt szupersport modelljeit 2025-től kizárólag a pályahasználatra tervezi – az R1 követi az R6-tal 2020-ban megkezdett utat. Ez nem jelenti az ikonikus R1 végét; távolról sem. Az R1 globális gyártása 2025-ben és azután is folytatódik, akárcsak a nevelőprogram, amelynek köszönhetően a motor az elmúlt években világbajnoki címeket szerzett a FIM Superbike és az Endurance világbajnokságokon. Az R1 továbbra is népszerű választás a versenyzők és csapatok számára, akik versenyképes és költséghatékony csomagot keresnek mind az alkalmi pályanapi használathoz, mind a versenyzéshez, az alapszintű kluboktól a nemzeti és nemzetközi versenysorozatokig.
Éppen ezért a Yamaha következetesen befektetett abba, hogy a vásárlók számára elérhetővé tegye a GYTR Performance alkatrészek választékát az R1-hez, felhasználva ugyanazon mérnökök tapasztalatát, akik a hatszoros szuperbike világbajnok Jonathan Rea által idén indított R1 WorldSBK fejlesztéséért felelősek. A Yamaha Motor Europe és forgalmazói létrehozták a GYTR PRO SHOPS hálózatát is, hogy támogassák azokat a motorosokat, akik a legtöbbet szeretnék kihozni az R-sorozatú szupersport modelljeik bármelyikéből a versenypályán. Minden GYTR PRO SHOP-ot egy olyan Yamaha-márkakereskedő vezet, aki szenvedélyesen elkötelezett a motorkerékpár-versenyzés iránt, és aki maga is aktívan részt vesz a versenyzésben, és közvetlen kapcsolatban áll a Yamaha Road Racing Technical Service szolgálatával.
Ilyen például a Crescent Motorcycles, amely a Yamaha hivatalos WorldSBK csapatát üzemelteti, a GRT Yamaha WorldSBK csapat, amely nemrég nyitott egy GYTR PRO SHOP-ot a Misano World Circuit pályán, a Yamaha Austria Racing Team, a regnáló EWC bajnokok, és a Ten Kate Racing, minden idők legsikeresebb WorldSSP csapata.
Bár az R1 alapfelszereltséggel is készen áll a versenypályára, sok pályára összpontosító vásárló átalakítja az R1-et közúti gépből egy tisztán versenypályára való fegyverré. Azzal, hogy az R1 2025-től versenypályára összpontosító modellé válik, ez a lépés egyszerűsödik, így a vásárlók számára több lehetőség nyílik a teljesítménynövelő GYTR alkatrészekhez való hozzáférésre. A 2024-es év folyamán a szabályozásoknak megfelelő R1 és R1M továbbra is elérhető lesz az összes Yamaha márkakereskedőnél, a Yamaha Motor Europe pedig a szegmens iránti elkötelezettségének hangsúlyozása érdekében megerősítette a népszerű és rangos Yamaha Racing Experience rendezvényt.
A 2024. július 3-án és 4-én a Circuito de Jerez Angel Nieto versenypályán megrendezésre kerülő eseményre az R1 GYTR PRO 25. évfordulójának tulajdonosai és a 2024-es R1M tulajdonosok (ingyenesen) meghívást kapnak erre a magával ragadó versenyélményre, amely széles körű programot kínál, valamint a legendás Yamaha márkanagykövet és R1 GYTR tulajdonos Valentino Rossi, a Pata Prometeon Yamaha WorldSBK csapat és más hivatalos Yamaha versenyzők jelenlétét is biztosítja. A versenyzés a Yamaha DNS-ében van; és függetlenül attól, hogy milyen kihívásokkal kell szembenézni a jövőben, a Yamaha elkötelezett amellett, hogy megőrizze identitásának ezt a fontos részét, és a teljes szupersport termékpaletta folyamatos fejlesztésével, mind a pályán, mind a közúton, a GYTR stratégiával és a versenyzőknek szánt egyedülálló bLU cRU programmal haladjon előre.
Szöveg és kép: Yamaha