A korszakalkotó modell történetének legjelentősebb fejlesztése a megjelenése óta a Yamaha forradalmi keresztsíkú motorjának 2009-es bevezetése volt. A Yamaha erős lineáris nyomatékot generáló keresztsíkú technológiája a rendkívül jól kihasználható teljesítménynek köszönhetően átalakította a szupersportban ismert vezetési élményt, és új fejezetet nyitott, amelyben a Yamaha a jobb vezethetőség és az irányíthatóság elérésére koncentrált.
Óriási előrelépésnek számított a 2015-ben bemutatott teljesen új generációs elektronikus vezérlési technológia, amelynek segítségével a motorosok tovább feszegethették YZF-R1 modelljük határait.
Bár az elődjeivel megegyező nevet viseli, a 2015-ös modell valójában egy vadonatúj motorkerékpár volt, amely átvezette az YZF-R1 típust az analógból a digitális világba, 2018-ban pedig egy még inkább elektronikus motorossegítő bevezetése mutatott rá, technológiailag mennyire kifinomult is valójában ez a zászlóshajó. A 2020-as YZF-R1 modell gyökeresen új versenyzői megjelenéssel, valamint egy jelentős mértékben továbbfejlesztett motorral és új vázzal érkezik, amely megkérdőjelezhetetlenné teszi, hogy ez a Yamaha szupersport-motorkerékpárok legjobb típusa. A teljesen új MotoGP stílussal és összesen hét elektronikus vezérlőelemmel rendelkező 2020-as YZF-R1 mindent tud, amire a 21.század harmadik évtizedében szükség lehet.
Új, M1 által ihletett külső kialakítás
Minden R-sorozatú modellt az YZR-M1 ihletett, a 2020-as YZF-R1 kialakítása pedig a Yamaha MotoGP verseny-motorkerékpárja és a vállalat tömeggyártású szupersport modelljei közötti szoros kapcsolatra hívja fel a figyelmet. A tiszta M1 DNS jól látható az agresszív stílusú elülső részen és a versenyszélvédőn, az új légterelők oldalai pedig szépen belesimulnak az üzemanyagtartály egységébe, így letisztult és teljesen egységes megjelenést kölcsönöznek, amit a színben hozzáillő alsó tartálypanelek tovább fokoznak. A 2020-as modell összességében dinamikusabb stílusa mellett kiváló minőségérzetet is biztosít, az új kialakítás pedig megerősíti a motorosokat a gépükkel alkotott egység érzésében. A több mint 5%-kal növelt aerodinamikai hatékonyság nagy sebességnél jelentős teljesítménytöbbletet ad. Az új megjelenésű LED-es fényszórók az újratervezett LED-es helyzetjelzőkkel együtt pedig tovább hangsúlyozzák a 2020-as modell gyökeresen új generációs külsejét és karakterét. A kiváló minőségű burkolat az elülső rész mögött új alumínium légbeömlővel is el van látva, amely fokozott szilárdságot kínál, míg a kipufogórendszert takaró légterelő alsó része mostantól titániumból készül.
Teljesen újragondolt, EU5 szabványnak megfelelő motor
A 200 lóerős, 998 cm³-es, 4 hengeres motor a motorkerékpárok egyik legizgalmasabb hajtóműve. A versenypályán tökéletes teljesítményt nyújtó, kifinomult keresztsíkú motor számos újdonsággal készül 2020-ra, amelyekkel továbbra is kimagasló teljesítményt garantál, és az EU5-szabályoknak is megfelel.
Nagy fordulatszám, optimalizált teljesítmény
Egyenetlen – 270-180-90-180°-os – gyújtási sorrendet biztosító, egyedülálló keresztsíkú főtengelyének és 13 500 ford./perces maximális teljesítményének köszönhetően az YZF-R1 motor nagy lineáris nyomatékkal és elképesztő jellemzőkkel járul hozzá az izgalmas vezetéshez. A Yamaha mérnökei tovább finomították a motor kiemelkedően nagy fordulatszámú teljesítményét: új tervezésű ujjkövető szelephimbák és új bütyöknyúlvány-profilok nyújtanak optimális szelepemelést, valamint stabilabb szelepnyitást és -zárást nagy fordulatszámnál – ami cserébe a motor egyenletesebb és hatékonyabb működésével jár.
Hatékonyabb belső égés
Az egyik legjelentősebb módosítás a légbeömlő új tervezésű elrendezése, amely újratervezett hengerfejet és áthelyezett befecskendező-egységet is magában foglal az optimális motorteljesítmény eléréséhez. A fojtószelepek közelebb kerültek az égésterekhez, így a jobb égési stabilitás és a nagyobb hatékonyság érdekében csökkentik a beszívott levegő mennyiségét – az új Bosch befecskendezők pedig mostantól inkább a 45 mm átmérőjű fojtószelepház felett, nem pedig alatta helyezkednek el. Ezek az új, 10-lyukú befecskendezők az üzemanyagot közvetlenül az égésterekbe juttatják, valamint nagyobb, 21,5 fokos szögben fecskendezve segítik elő az égési hatékonyság növelését.
A további újdonságok közé tartozik még az újratervezett kipufogórendszer, amely összesen 4 katalizátorral – egy pár a kipufogókamra előtt, egy pedig hátul – rendelkezik, valamint a hangtompító és a túlmelegedés elleni blokkvédők, amelyek mindegyike további zajcsökkentő tulajdonságokkal bír.
Hatékonyabb motor
A motor hatékonyságának fokozása és a teljesítményvesztés csökkentése érdekében a keresztsíkú főtengely nagyobb átmérőjű kenőfuratokkal és főtengely-csapágyakkal van ellátva, az olajszivattyú pedig 10%-kal kompaktabb rotort használ.
További módosítások még az főtengely egységében található átméretezett olajjáratok az optimális olajnyomás eléréséhez, valamint az újratervezett fúvókák a dugattyúhűtőn. Apróbb változtatások 2020-ra ezeken kívül a második fokozat szélesebb fogaskereke a hatékonyabb sebességváltás érdekében, a vastagabb lemezek használata a differenciálmű hajtóláncán, valamint a kipufogónyílásoknál található hengerfej hűtőfolyadék-járatának újragondolt elrendezése a jobb hűtési teljesítmény eléréséhez.
„Ride-by-wire” típusú APSG-fojtószelep a jobb irányíthatóságért
A Yamaha fojtószelepeket vezérlő chipvezérlésű fojtószelepe (YCC-T) a 2020-as modellen is megtalálható, a jobb gázreakció-érzetről és a kisebb tömegről pedig az YZF-R1 új APSC (Accelerator Position Sensor Grip) rendszere gondoskodik, amely egy mágnessel és az YCC-T fojtószelepnek jeleket küldő érzékelővel rendelkezik.
A hagyományos forgó fogantyúknál megszokott könnyű kezelésről az új APSG egység természetes és fokozatos hatást keltő rugója, csúszóeleme és fogaskereke gondoskodik, a beállításokat pedig úgy tervezték meg, hogy jobb motoros és gép közötti interakcióval biztosítson fokozott irányíthatóságot.
Az útfelületről jobb visszajelzést adó, továbbfejlesztett felfüggesztés
Az YZF-R1 120 mm-es rugóúttal rendelkező, 43 mm-es kiváló Kabaya villa kategóriája legjobbjának tekinthető, a villa belső szerkezete pedig úgy lett módosítva, hogy még jobb irányíthatóságot nyújtson a motorosok számára.
Az újonnan kifejlesztett csillapítószelepek laminált elrendezése – a villa enyhén csökkentett rugóállandójával és javított olajszintjével együtt – pontosabb visszajelzést ad a motorosnak az útfelületről, akinek így közvetlenebb és természetesebb vezetésben lehet része. Az első felfüggesztés ezen módosításainak, valamint az átalakított kormánycsillapítónak és a hátsó lengéscsillapító javított beállításainak köszönhetően a 2020-as YZF-R1 minden eddig modell teljesítményét felülmúlja.
Kategóriaelső fékezés és úttartás
Az YZF-R1 320 mm-es dupla első féktárcsáit és monoblokk féknyergeit kiváló fékhatásukról és -teljesítményükről ismerik, a 2020-as modell ezért új, nagy súrlódású féktárcsapárnával gondoskodik erőteljesebb fékezésről.
A gumi szintén frissült az új modellen, a legújabb Bridgestone Battlax RS11 abroncsok pedig kimagasló tapadásról és pontos kezelhetőségről gondoskodnak, hogy a motoros keményebben hajthasson, amikor a szükség úgy kívánja.
Csúcskategóriás elektronikus vezérlési technológia
Az YZF-R1 volt az első motorkerékpár, amely új generációs mesterséges intelligenciát használt egy 6-tengelyes IMU (inerciális mérőegység) formájában. Az osztást, a forgást és a legyezést figyelő giroszkópos és G-érzékelőkkel – valamint a hosszirányú, fel-le irányú és bal-jobb irányú gyorsulás mérésére szolgáló gyorsulásmérővel – ellátott IMU percenként 125-ször bocsát ki a gép állapotára vonatkozó adatokat az ECU egységnek, amely az YZF-R1 kifinomult elektronikus motorossegítőjét szabályozza. 2020-ra ez az első osztályú szupersport modell a fejlett elektronikus vezérlési technológiákat tekintve két jelentős újdonsággal érkezik, amelyek még több lehetőséget rejtenek a gép pályán nyújtott teljesítményére vonatkozóan.
Új fékerőszabályozó (BC) rendszer – kanyar ABS
Az új fékerőszabályozó (BC) rendszer segítségével a motorosok két ABS mód – BC1 és BC2 – közül választhatnak aszerint, hogy melyik felel meg leginkább saját vezetési stílusuknak és a vezetési körülményeknek. BC1 üzemmódban az ABS érzékenysége fix, míg BC2 üzemmódban rugalmas, és a gép döntési szögétől és viselkedésétől függ. BC2 üzemmódban az ABS érzékenysége és beavatkozási sebessége a bedöntésével nő, így kanyarodáskor biztosabb kezelést tesz lehetővé. Az elülső és hátsó kerekek sebességére vonatkozó és az inerciális mérőegységből (IMU) származó adatok – például a döntési szög és a megcsúszási gyorsulás – a hidraulikus egységbe és az ABS elektronikus vezérlőegységbe kerülnek továbbításra, amelyek valós idejű számításokat végeznek. Ezek az információk az első és hátsó fékrendszer hidraulikus nyomásának módosításával segítenek a fékerőszabályozónak megakadályozni a kerekek megcsúszását.
Új motorfék kezelés (EBM)
Az YZF-R1 lenyűgöző elektronikus vezérlési technológiáinak további újdonsága a motorfékkezelő (EBM) rendszer, amely a motorosok számára három motorfékerőszint (magas – közepes – alacsony) közül biztosít választási lehetőséget a sokféle vezetési helyzethez és saját preferenciáikhoz igazodva. Az ECU különféle érzékelőkből származó, például a sebességfokozatra, a motor-fordulatszámra és fojtószelepre vonatkozó adatok felhasználásával képes beállítani a fojtószelep szabályozását, a gyújtás időzítését és a befecskendezett üzemanyag mennyiségét, és ezáltal szabályozza a motorfékezés mértékét. Az EBM1 a legkiválóbb, az EBM3 pedig a leggyengébb motorfékerőt biztosítja.
Módosított rajtelektronika-rendszer (LCS)
Az YZF-R1 rajtelektronika-rendszere (LCS) segítségével jobban kontrollálható a versenyek rajtja, a 2020-as modell LCS1 üzemmódját pedig úgy módosították, hogy 9000 ford./perc értéken és a fojtószelep 41 fokos nyitása esetén kapcsoljon be. A BC és az EBM, valamint a módosított LCS technológiákkal bővülő 2020-as YZF-R1 összesen hét különböző elektronikus motorossegítő és vezérlési funkciót foglal magában, így a motorosok sokféle vezetési körülmény mellett is magabiztosan irányíthatják a gépet.
Mindegyik elektronikus rendszert úgy tervezték, hogy problémamentesen lehessen integrálni más rendszerekkel, és ezáltal minden motoros a természetesség és a könnyű kezelhetőség érzésével hozhassa ki a lehető legtöbbet magából.
Részletes TFT kijelző
Az YZF-R1 teljes mértékben transzmisszív, vékonyfilm-tranzisztoros (TFT), folyadékkristályos kijelzője mostantól az új fékerőszabályozó (BC) és motorfékkezelő (EBM) funkciók visszajelzőit is tartalmazza.
Szöveg és kép: Yamaha Motor Magyarország