A BMW R18 „Big Boxer” motorblokk

Az új BMW R 18 szíve egy teljesen új fejlesztésű kéthengeres boxermotor, a „Big Boxer”. Ez a motorblokk nemcsak a BMW Motorrad két prototípusa, a Concept R 18 és a Concept R 18 /2 esetében játszott kulcsszerepet, mivel a BMW Motorrad támogatásával megszületett két egyedi motorkerékpárba, a ZON által jegyzett „The Departed”-be, valamint a Revival Cycles műhelyéből kikerült „Birdcage”-be is ezt építették be. A BMW Motorrad most felfedi az új, párját ritkítóan különleges motor részleteit.

1923-as beindulásától kezdődően nagyjából 70 éven át, a levegő/olaj hűtésű utód színre lépéséig fémjelezték a Münchenből és Berlin-Spandauból kikerült motorkerékpárokat: ezeket az erőforrásokat az optimális megbízhatóságot és egyszerű karbantarthatóságot szavatolóletisztult konstrukció, valamint a logikusan felépített, igencsak ütőképes technológia jellemezte.

BMW R18 Boxer


OHV szelepvezérlésével, valamint különálló motor- és sebességváltóházával az új „Big Boxer” felépítését tekintve ugyanazt az iskolát követi, mint a legelső BMW Motorrad boxermotor, amelynél annak idején oldalvezérelt szelepeket alkalmaztak. A sorozatgyártású motorkerékpárba valaha beépített legnagyobb hengerűrtartalmú kéthengeres boxer erőforrás egy 1802 köbcentis, 107,1 mm furatú és 100 mm löketű motor. Az egység legnagyobb teljesítménye 91 LE (67 kW), amelyet 4750-es percenkénti fordulatszámon ad le. A maximális, 158 Nm-es nyomaték már 3000-es percenkénti fordulatszámnál rendelkezésre áll. A motoros a 2000 és 4000 közötti fordulatszám tartományban végig több, mint 150 Nm-nyi nyomatékkal gazdálkodhat.

BMW R18 Boxer

A húzóerő tehát egyszerűen letaglózó, ráadásul – a nagy tömegű lendkeréknek köszönhetően – példásan sima járás is társul hozzá. Ezek jelentik a bőséges teljesítmény- és nyomatékszint előnyeit motorozás során. Az erőforrás maximális fordulatszáma 5750 fordulat/perc, az alapjárati fordulatszám pedig percenként 950. Az új, levegő/olaj hűtéses, széles hűtőbordás hengerekkel és hengerfejekkel ellátott „Big Boxer” 110,8 kilogrammot nyom a sebességváltóval és a szívórendszerrel együtt. A blokk alumínium háza függőlegesen kettéosztott. A BMW Motorrad klasszikus léghűtéses boxermotorjaival szemben az edzett, temperált acélból kovácsolt főtengely középső részén is elhelyeztek egy csapágyat – erre azért volt szükség, hogy elejét vegyék a főtengely igen tekintélyes hengertérfogatból fakadó, nemkívánatos rezgéseinek.

BMW R18 Boxer

A főtengelyhez hasonlóan a két I-profilú, szintén siklócsapágyakhoz csatlakozó hajtókar is edzett, temperált acélból kovácsolt. Ezekhez a hajtókarokhoz rögzítik az öntött alumínium, két kompresszió- és egy olajlehúzó gyűrűvel ellátott dugattyúkat. A könnyűfémből készült hengerfalakra NiCaSil bevonatot visznek fel. A kenést és a hűtést szolgáló olaj szállításáról kétlépcsős, lánchajtású, a főtengely által meghajtott olajpumpa gondoskodik. A legendás R 5 – R 51/2 sorozatéhoz hasonló, klasszikus két vezérműtengelyes szelepvezérlés modern négy szelepes technológiával és dupla gyertyás gyújtással ötvözve.

BMW R18 Boxer

Jóllehet, az új „Big Boxer” négy szeleppel, dupla gyertyás gyújtással, modern architektúrájú égéstérrel, szívócső-befecskendezéssel, valamint BMS-O motorvezérléssel rendelkezik a lehető legideálisabb nyomaték, valamint az optimális fogyasztás és károsanyag-kibocsájtás érdekében, esetében mégis a klasszikus felső szelepvezérlést alkalmazzák (OHV), hűen a BMW Motorrad több mint 70 éven át folytatott gyakorlatához. (CO2-kibocsátás: 129 g/km; 5,6 l/100 km.) A „Big Boxer” szelepvezérlési rendszerének fejlesztéséhez a BMW Motorrad mérnökei – a Heritage koncepció szellemét követve – a BMW Motorrad történek egy különleges konstrukciójából, nevezetesen az R5/R51 (1936–1941) és a második világháború utáni első boxermotoros BMW motorkerékpár, az R51/2 (1950–1951) kéthengeres boxermotorjából merítettek inspirációt.

BMW R18 Boxer

A BMW Motorrad egyéb felső szelepvezérlésű erőforrásaival ellentétben az említett – az igazi műértők által nagyra becsült – motor két darab, a főtengely által lánccal meghajtott vezérműtengellyel rendelkezik. Csakúgy, mint a történeti jelentőségű modellben, a két vezérműtengely a „Big Boxer” esetében is közvetlenül a forgattyús tengely felett, balra és jobbra található. A „dupla vezérműtengelyes boxer” egyik előnye, hogy rövidek a tolórudak, így csökken a mozgó tömeg, a minimumra redukálódik a kilengés, valamint kisebb mértékű a lineáris tágulás. Az átgondolt, aprólékosan kidolgozott konstrukció stabilabb és precízebb működésű, a nagy fordulatszámot jobban tűrő szelepvezérlést eredményez. Villás kiképzésű szelephimba és manuálisan, csavarokkal állítható szelephézag – pont, mint a tradicionális, ikonikus BMW boxernél.

BMW R18 Boxer

A BMW Motorrad hagyományainak megfelelően a boxermotorban hengerenként két-két, a hengerfejben lévő, zárt perselyben járó tolórúd található – amelyek közül az egyik a szívó-, a másik a kipufogóoldalhoz tartozik. A hengerenként két szívó- és két kipufogószelepet villás kiképzésű szelephimba-párok mozgatják. Ellentétben a ma széles körben elterjedt motortechnológiával, a szelephézag-állítás nem hidraulikus elemek által történik, hanem – akárcsak a legklasszikusabb, hosszú évtizedeken át gyártott léghűtéses, kétszelepes BMW boxerek esetében – az egyes szelepekhez tartozó szelephézag-állító anyákkal. A klasszikus kétszelepes boxerekhez hasonlóan a szelephézag-állítás (0,2–0,3 mm) az R18 „Big Boxer” esetében is nagyon gyorsan végezhető el.

BMW R18 Boxer

Az acélból készült szelepek tárcsaátmérője a szívóoldalon 41,2 mm, a kipufogóoldalon pedig 35 mm. A szelepek nyitási szöge a szívóoldalon 21, a kipufogóoldalon pedig 24 fok. Hasonlóan a BMW Motorrad legtöbb boxer motorblokkjához (a 2012 óta gyártott függőleges áramlású, levegő-/vízhűtésű boxerek kivételével) a motor nyomatékát egy egytárcsás, száraz kuplung továbbítja a sebességváltóhoz.

BMW R18 Boxer

Most első ízben alkalmaznak önbeálló csúszó kuplungot, amely erős visszaváltásnál képes megakadályozni a kerék bepattogását, amelyet az erős visszaváltáskor hirtelen jelentkező nyomaték okozhat. A fix áttételezésű, 6 fokozatú, kétrészes alumínium házba épített sebességváltó esetében a ferde fogazású fogaskerekek 4 darab bordás tengelyen foglalnak helyet. A váltó füles csappantyúkkal ellátott bemenőtengelye hajtja meg a két váltótengelyt, amelyek a fogaskerékpárok találhatók.

BMW R18 Boxer

A távolság áthidalásáról, valamint a forgásirány megfordításáról egy hajtótengely gondoskodik. A hátrameneti fokozat opcionálisan rendelhető. A manuálisan kapcsolható hátrameneti fokozatot egy közbenső fogaskerék és egy elektromos motor biztosítja. Hasonlóan az összes többi boxermotoros BMW motorkerékpárhoz, az R18-ban is kardáncsuklóval ellátott, kúpfogaskerékhez és fogaskoszorúhoz csatlakozó kardántengely továbbítja a nyomatékot a sebességváltótól a hátsó kerékhez.

BMW R18 Boxer

A nikkellel bevont, nyitott kardántengely és a kardáncsukló két remek példa az izgalmas, klasszikus motorkerékpár technológiára, amelyet általánosan alkalmaztak egészen az 1955-ös modellévig. Az ún. „tripoid” gömbcsuklót a váltó oldalán alkalmazták a hossz ellensúlyozásának céljából.

Szöveg és kép: BMW Magyarország

Nem lehet hozzászólni a hírhez!

Powered by WordPress | Compare the Best Free WordPress Themes Online. | Thanks to WordPress 4 Themes, Home Based Companies and Free Premium WordPress Themes