Miután az 1970-es évek végén rábólintottak a sorozatgyártás megkezdésére, a BMW menedzsmentjét elégedettséggel töltötték el a rendkívül biztató kezdeti tesztek. Ezt követte az Ecuadoron átívelő, extrém körülmények között teljesített, 2200 kilométeres teszt, amit két elő szériás modell nyergében teljesített a BMW szóvivője, Kalli Hufstadt és újságíró társa, Hans Peter Leicht. Az igen sikeres túra végén elérkezett az idő, hogy az új motort a sajtónak is bemutassák.
1980. szeptember 1-re minden készen állt. A BMW R 80 G/S-t a franciaországi Avignon közelében mutatták be a nemzetközi sajtónak. A projekt mindössze 21 hónappal a bemutató előtt indult, ezért a BMW illetékesei aggódva figyelték a reakciókat.
Mondani sem kell, a figyelem azonnal a „Monolever”-re, az egykarú hátsó lengővillára összpontosult, de az újdonságot nem csupán a megoldás maga jelentette. A kialakítás révén a szerelvény két kilóval könnyebb lett a megszokottnál, ugyanakkor a berugózáskor fellépő nem kívánt oldalirányú erőhatások is jelentősen csökkentek. 167 kg-os száraz tömegével a G/S volt az elérhető legkönnyebb 800 köbcentiméteres motorkerékpár. 218 mm-es hasmagassága és elöl 200 mm-es, hátul 170 mm-es rugóútja révén a G/S off-road
képességei a legtöbb motoros igényeit kielégítette.
A cross-country sportban szerzett tapasztalatok további eredménye volt az elektromos gyújtás valamint a tárcsafék az első keréken, amit először alkalmaztak enduro motoron. Kérdéses volt viszont, hogy a sajtó vajon elfogadja-e a nagytestű, hosszú távokra tervezett gépet? Vajon az R 80 G/S-t pozitív szintézisként vagy nehézkes kompromisszumként fogadja a közönség? A válaszra nem kellett sokáig várni. Az új motor bemutatásakor az újságírók körében tapasztalt lelkesedés egységes volt. A 800 köbcentiméteres BMW R 80 G/S nem csupán a legnagyobb hengerűrtartalmú, utcai használatra is alkalmas enduro volt, hanem 168 km/órás végsebességével messze a leggyorsabbnak is bizonyult. De vajon a vásárlók érdeklődését is felkeltette a G/S?
A bemutatás napján, 1980. szeptember 19-én nagy tömeg várakozott a BMW standja előtt az IFMA nemzetközi motorkiállításon, sokan szerették volna látni a „bajor mindenest”, ami akkoriban már rengeteg elismerést szerzett a sajtóban. A standnál tapasztalt lelkesedést megrendelések is követték, 1981 végéig összesen 6631 G/S – az eredeti terv több mint kétszerese – hagyta el a berlini gyárat. Minden ötödik eladott motor G/S volt. Ennek eredményeként az endur túramotor döntően hozzájárult a BMW folyamatosan növekvő eladásaihoz. Három évtizeddel a bemutatás után a szegmens még mindig őrzi kiemelkedő jelentőségét a BMW számára.
Szöveg és kép: BMW Magyarország