Miután megalkotta a Tuono V4 R-t, majd az új évezred leggyorsabb superbike motorját az RSV4-et, az Aprilia úgy döntött, hogy az enduro szegmensben is újat alkot. A milánói seregszemlén bemutatkozott a Caponord 1200, ami tökéletes motor bármilyen alkalomra. Könnyen kezelhető és fürge a városban, gyors és szórakoztató vidéken, kényelmes a vezető és utas számára. A Caponord nem új név az Aprilia történetében, elődje az ETV 1000 Caponord 2001-ben jelent meg, 998 köbcentis, 98 lóerős, kéthengeres motorral, amelynek akkori őse egyértelműen a sportpályákról származott. Több mint tíz év telt el, és 1200-as V2 elrendezésű motorral, teljesen megújult formában jelentkezik újra a régi név.
Megjelenés
Forma és funkció találkozik egy ponton. A sportos természetének eredetét nem titkolja
az első lámpa, a funkció érdekében szélcsatornás kísérletek sorát végezték el, hogy a megfelelő ülés helyzetet megtalálják a motorosnak és utasának a lámpa mögött kialakított fejidommal.
Természetesen a szélvédő magasságban állítható a vezető test méreteihez és igényeihez igazodva. A tankra szerelt idomok és a kézvédők szintén a menet kényelmet szolgálják a menetszél távol tartásával. Ugyanez a koncepció jelentkezik a vázon: acél csövek és kovácsolt alumínium lemezek összhatása talán a modern szobrászatot idézi. Az egyenes és nyugodt testhelyzet nem fárasztó a hosszú utazások során, a nyereg elegáns vörös varrásával a verseny szellem sejlik fel ismét. A 840 mm magasan elhelyezkedő ülés nem túl magas, így az alacsonyabb motorosok is mindig teljes mértékben ellenőrzésük alatt tudják tartani a járművet álló helyzetben.
Az utas helye is különös figyelmet kapott: nagy és lapos ülésen utazhat, ami elkülönül a vezető ülésétől és olyan formájú, amely megakadályozza, hogy előre csússzon a rajta. Garantálva az optimális kényelmet minden helyzetben, a kapaszkodó fogantyúk szilárd és kényelmes fogást biztosítanak. Az alkalmazott új technológia lehetővé tette, a vékony falú műanyag üzemanyagtartály felszerelését, ennek révén megvalósítható a
szabad mozgás a nyeregben és előnyös terepen a súlycsökkenés miatt. Így a tank oldalirányú méretei minimálisra csökkentek, és tökéletes láb pozíciót garantál a vezetőnek. A 24 liter űrtartalom garantálja a több, mint 300 km-es megállás nélküli
motorozást. A Caponord 1200 tervezése során figyelembe vették az oldal dobozokat, amelyek szerves részei a járműnek. Ez kihatott a kipufogórendszer kialakítására, ez alacsonyan vezetett hangtompítót eredményezett. A 29 liter űrtartalmú kofferek követik a farok spoiler profilját, hogy a teljes szélességi méret mindössze 908 mm legyen, és nincs olyan helyen, ahol az utasnak kényelmetlenséget okoznának. Figyelembe vették a sportos beállítottságú vezetők igényeit is, a hangtompító magassága állítható, abban az esetben, ha a túratáskák nincsenek felszerelve.
Váz
A Caponord 1200 vázának műszaki alapja a Dorsoduro 1200-asé, de az igények különbözősége miatt a túra igények kielégítése irányába változtattak rajta. A váz átesett egy alapos modernizálási folyamaton, a nagy sebességnél is magas szintű stabilitás elérése érdekében. Az új hátsó segédváz extrém szilárd, a kirándulások során jelentkező teljes terhelés elviselésére, míg a lengéscsillapító oldalra került, ez biztosítja a kapcsolatot az alumínium lengőkarral, és elég helyet biztosít a kipufogónak. Kézzel állítható lengéscsillapító előfeszítés és hidraulika, valamint állítható USD villaszárak 43 mm átmérővel szolgálják az út egyenetlenségek kiküszöbölését. A rendkívül könnyű
alumínium kerekek, mind a 17esek, hátul a megfelelő tapadás érdekében 190/55 méretű abroncsokkal szerelt, elől 120/70-es feszül a felniken. Brembo fékrendszer biztosítja a megállást, az első keréken egy pár úszó ágyazású 320 mm-es acél tárcsába harap, a radiálisan elhelyezkedő, 4 dugattyús monoblokk féknyereg. A hátsó egy dugattyús úszó féknyereg, 240 mm-es tárcsával emészti a mozgási energiát. Fejlett két csatornás ABS rendszer kapcsolódik mindehhez, és igény esetén kikapcsolható az alapfelszereltség
részeként.
Motor
A Dorsoduro 1200 motorját modernizálták, néhány jelentős változással elérték, hogy
javuljon az égés, csökkenjen a súrlódás, és maximalizálták a teljesítményt. A nagyobb teljesítmény és alacsonyabb fordulat mellett, nőtt a forgató nyomaték érték, és takarékosabban bánik az üzemanyaggal az átfésült blokk. Jellemzők: 90 °-os V motor,
Maximális teljesítmény: 128 Le (95,5 kW) 8500-as fordulaton, forgatónyomaték: 118 Nm 6500-as fordulatszámnál, dupla vezérműtengely, hengerenként négy szelep, dupla gyújtás hengerenként, elektronikus üzemanyag befecskendezés, két fojtószeleppel,
gyújtótekercsek integrálva a gyújtókábelekbe, háromutas katalizátor, dupla lambda szonda, hidraulikusan működtetett tengelykapcsoló. Az áttételt is módosították annak érdekében, hogy növeljék a kezelhetőséget alacsony fordulaton, és teljes mértékben
kihasználják a motor erejét.
Elektronika
A motort vezérlő ECU, három térképe közül lehet választani: eső, túra és sport. SPORT: maximális és közvetlen teljesítmény leadás az agresszív stílus kedvelőinek. TÚRA: a maximális teljesítménye, ugyanaz, mint a Sport fokozatban, de a teljesítmény leadás szelídsége révén alkalmasabb a mindennapi motorozáshoz vagy kalandozáshoz. ESŐ: a teljesítmény 100 LE, a maximális kontroll és biztonságos körülmények biztosítása rossz
időjárási körülmények esetére. ABS és a kipörgésgátló (ATC) egyaránt kikapcsolható, és mindkettő alapfelszereltség a Caponord 1200-on. Az ATC (Aprilia Traction Control) a felhasználás szempontjából három beállítási lehetőséget kínál: 1. szint: a sport
motorozás szerelmeseinek, 2.szint: alkalmas a városi és úttalan utakon kezelni a motor nagy teljesítményét. 3. szint: ideális biztonság, figyelemmel a nehéz helyzetekre, mint a kis mértékű tapadás melletti irányíthatóság megtartása. ADD (Aprilia Dynamic Damping) az új félaktív dinamikus felfüggesztési rendszer, amely figyeli a vezetési fázisokat (fékezés, gyorsítás, állandó sebesség), és ehhez állítja a kényelmet és
stabilitást (opcionális). A Travel Pack tartalmazza az elektromosan állítható rugó előfeszítést hátul, 4 előre meghatározott pozícióban, amit külön ikon jelez a digitális műszerfalon. Ez lehet: vezető, vezető utassal, vezető és túra dobozok, illetve vezető utassal és túra dobozokkal.
Aprilia Cruise Control lehetővé teszi, hogy a kívánt sebességet lehessen tartani, akár emelkedőre fel és onnan lefelé jövet a gázkar érintése nélkül. A rendszer automatikusan kiold, ha a vezető hozzáér bármelyik fék vagy
tengelykapcsoló működtető karhoz. A teljesen digitális műszerfal egyesíti a sebességmérőt, fordulatszámmérőt, teljes futás teljesítményt és két napi számlálót, üzemanyagszint jelzőt és a hűtőfolyadék hőmérséklet kijelzőt. Megjelenítésre kerül a teljesítmény variáns, a rugó előfeszítés beállításait, az ATC szint beállítását és a
fűtött markolat működését (külön kapható opció). A figyelmeztető lámpák között kapott helyet a tartalék üzemanyag, az ABS és az ATC bekapcsolt/ kioldott és Cruse Control (amennyiben be van építve) visszajelzője.
Szöveg: Buny
Kép: Piaggio