Akik nagyobb motorkerékpárt szeretnének egy 125-ösnél, vagy A2 típusú jogosítvánnyal rendelkeznek, kiváló választás első sportmotornak a teljesen aerodinamikus külsejű CBR500R. Vonzó lehet a gyakorlott vezetők számára is, a nagyobb teljesítményű sportmotorok alternatívájaként. A CBR500R tagja annak az új Honda motorkerékpár családnak, amelynek tagjai a burkolat nélküli CB500F és a CB500X modellek. A CBR500R teljesítményének köszönhetően bárkinek, aki először ül sportmotor nyergébe, lélegzetelállító élményben lehet
része a kanyargós utakon – vagy akár a versenypályán is. De a motor városi forgalomban sem vall szégyent.
Ez egy olyan motorkerékpár, amely élvezetes motorozásra termett, bármilyen fizikai adottságokkal rendelkezzen a vezetője. Kéthengeres, üzemanyag-befecskendezéses DOHC motorja 35kW teljesítményű (azaz
ideális az erősebb gépekre váltó, 2013-as A2 jogosítvánnyal rendelkező vezetők számára), és az üzemanyag-fogyasztása is figyelemre méltó: 27km/liter (3,7 liter/100 km WMTC adat).
A Honda mérnökei szerint egy „elérhető árú CBR motor”, amely méltó a nevéhez. Bár erősen emlékeztet a négyhengeres CBR1000RR modellre, a CBR500R és a nagy testvére közötti hasonlóság nem pusztán felszínes. A motor 2013-ban az Európai Junior Kupa versenyein is részt vesz majd. A fiatal versenyzők kiválasztását és felnevelését célzó EJK versenyeire több európai helyszínen kerül sor, a 2013-as FIM Superbike világbajnokság keretein belül. A 14– 19 év közötti fiatal versenyzők (Európától – Ázsiáig vagy Amerikától – Ausztráliáig) egy csodás díjért versengenek majd: a győztes 2014-ben a Honda színeiben versenyezhet az UEM Superstock Európa-bajnokság 600-as osztályában.
Váz
A CBR500R modell 35mm átmérőjű acélcsőváza könnyű és erős, és gondos kialakításának köszönhetően a vezető pontosan érzi az útfelület változásait. A motorrögzítő elemek formája és helyzete, valamint a vázmerevség kiegyenlítése szintén a rázkódás csökkentése érdekében végzett gondos mérések eredménye.
A tengelytáv 1410mm, a villaszög és az utánfutás értéke 25,5°/102mm, így a kormányzás fürge, mégis megbízható. A tömegközpontosítás annak révén, hogy a motor rendkívül közel található a lengőkar befogási pontjához, könnyű fordulást, valamint optimális első/hátsó súlyelosztást tesz lehetővé, így növelve a jármű stabilitását. A menetkész tömeg 194kg. Az ülésmagasság alacsony: 790mm, így a CBR500R könnyen irányítható, és a sportos vezetési pozíció a magas kormánymarkolatnak köszönhetően minden testmagasság esetén kényelmes. A jármű méretei a következők: 2075mm (H) x 740mm (Sz) x 1145mm (M), míg a szabad magasság 140mm. Az üzemanyagtartály térfogata 15,7 liter tartalékkal, ami a motor gazdaságos üzemanyag fogyasztásával kiváló, 420km-es hatótávolságot tesz lehetővé. A 41mm-es első teleszkóp rugóútja 120mm, amellyel az utazás kényelmes, mégis jó kezelhetőséget és nagyszerű úttartást biztosít a jármű számára. A monoshock rendszerű hátsó Pro-Link lengéscsillapító a 9 fokozatban állítható rugó előfeszítéssel lehetővé teszi az optimális beállítás kiválasztását.
A rugóstagot lengőkar működteti, amely 70x30mm-es, négyszögletes keresztmetszetű acélból készült. A könnyű, 17”-os, öntött alumínium keréktárcsákban üreges, négyszögletes keresztmetszetű, Y alakú küllők találhatók. Az első 3,5”-os kerékre 120/70-ZR17 gumiabroncsot, a hátsó 4,5”-os kerékre, 160/60-ZR17 gumiabroncsot szereltek. A 320mm-es első, hullámos féktárcsa és a kétdugattyús féknyereg 240mm-es hátsó féktárcsával és egydugattyús féknyereggel párosul. Az ABS szériatartozék. A könnyen áttekinthető műszerfalon digitális sebességmérő, sávos kijelzésű fordulatszám-mérő,
kilométer-számláló, két napi kilométerszámláló óra, valamint digitális üzemanyagszint mérő és fogyasztásmérő
található. A HISS (Honda Ignition Security System, a Honda indításvédelmi rendszere) a gyújtáskapcsolóba van építve, a fényszórókban pedig két 55W-os H7 halogén izzó és több fényvisszaverő prizma található. Az ülés alatti helyen kényelmesen elfér az U-lakat. A CBR500R három színben kapható: gyöngy himalája fehér, grafit fekete, ezüst metál.
Motor
A CBR500R új generációs motorblokkal rendelkezik, amely mind a teljesítmény, mind a környezettudatosság terén a jövőbe tekint. A tervezők azért döntöttek a 8 szelepes, folyadékhűtéses, soros kéthengeres DOHC kialakítás mellett, mert könnyű, és sokoldalú. A furat és a löket mérete 67×66,8mm, a forgattyústengely csapok elékelési szöge 180°-os, a kiegyenlítő tengely a hengerek mögé, a jármű súlypontjának közelébe került, a fogaskerekei rugó előfeszítésűek, így nagymértékben csökkentik a mechanikai zajt.
A speciális forgattyús tengely ellensúly kialakítás lehetővé teszi, hogy a motor könnyedén pörögjön fel. A PGM-FI rendszerű üzemanyag-befecskendezés révén a gázkar elfordítása után a motor azonnal reagál, a csúcsteljesítménye 35kW (8500ford./perc), míg a forgatónyomaték 43,1Nm (7000ford./perc). A forgattyús tengely és a sebességváltó két tengelyének „háromszöge” nagyon hasonló a Honda négyhengeres RR motorjaihoz, és rendkívül kompakt egységet alkot. A hatsebességes váltón szintén tetten érhetők az RR motorral való rokonságra utaló jelek, így a motorhossz rövid, és ugyanazt a sebességváltó kart valamint kapcsolási mechanizmust alkalmazza, mint az RR. A mély olajteknő éles kanyarodás és erős fékezés esetén is biztosítja a megfelelő olajmennyiséget a szivattyú számára; az olajmennyiség 3,2 liter. A hűtőrendszer folyadékáramlásának számítógéppel történő tervezéssel (CAE) zajló elemzése maximalizálja a hatékonyságot, és kisebb méretű és súlyú vízszivattyú használatát teszi lehetővé. A DOHC hengerfejben kompakt kialakítású görgős szelepemelő himbák működnek; a korongos szelepbeállítástól a súlya könnyű, így alacsonyabb a rugóterhelés, és kisebb a súrlódás. A halk (SV Chain) vezérműlánc felülete vanádiummal van kezelve, így kisebb
a súrlódás és jobb a szennyeződés elleni védelem. A szívószelep átmérője 26,0mm, a kipufogószelep átmérője
21,5mm. A gázok áramlásának maximális hatékonysága érdekében CFD (Computational Flow Dynamic, számítógépes áramlástechnikai számítás) módszereket alkalmaztak – a levegőszűrőház és a kipufogócső közötti útvonal a lehető legegyenesebb, míg a légszűrőházban lemez tereli a gázokat az egyes hengerekbe. A 67 mm-es furatméret megegyezik a CBR600RR modellével. A dugattyúk optimális súly-, erő- és merevség megoszlása érdekében számítógépes elemzésekre (CAE) került sor. A dugattyú alakja a CBR1000RR modellben használt dugattyúk formája alapján lett kialakítva, mivel viszonylag nagy dugattyúzörejjel járó maximális fordulatszám problémát okozhatott volna. A súrlódást a dugattyúpalást megnövelt barázdáltsága csökkenti (ezzel nő a felület nagysága, és olyan rések keletkeznek, amelyek olajat képesek tárolni, így javul a kenés mértéke). A CBR600RR és a CBR1000RR modellekhez hasonlóan a nitridálás után AB1-es sófürdőre kerül sor, amely oxidálódásgátló védőréteget képez a felületen. A forgattyúsház centrifugál öntésű, a hengereknél vékony falú perselyeket alkalmaztak, és a CBR600RR modellel megegyező furattávolság révén a kialakításuk a lehető legkompaktabb és legkönnyebb. A belső kialakításuk különös gonddal történt, így csökken a feltöltési veszteség, amely 180°-is elékelési szögű gyújtási sorrendnél adódhat. A CBR1000RR modellhez hasonló kenési rendszer használatával javul az olajszivattyú szállítása csökken a súrlódás. Maga a motorblokk teherviselő elemként is működik, amely a hengerfejen található négy felfogató pont segítségével növeli a váz merevségét.
A hengerfejekbe másodlagos levegő bevezető (AI) rendszert építettek be, a 2-1-es kipufogócsőben található lambda szonda és katalizátor pedig biztosítja az alacsony károsanyag-kibocsátását.
Szöveg és kép: Honda Hungary