A dán specialista Wrenchmonkees bemutatta az XJR1300-ből épített Café Racerét. Számtalan motoros álmodozik garázsa mélyén, hogyan alakíthatná még egyedibbé motorját, és ezt az álomvilágot támogatja a Yamaha azzal, hogy megrendelést adott egy tehetséges építőnek, alkosson újat. A „Yard Built” kampányban az a cél, hogy a Yamaha vásárlók az eredeti átépítéshez használthoz hasonló alkatrészekkel, – akár egyenként megvásárolva – tudják egyedivé tenni saját motorjaikat.
A Wrenchmonkees 2008-ban Koppenhágában Per Nielsen, Nicholas Bech révén, azzal a céllal jött létre, hogy egyedi motorokat, alkatrészeket gyártson. Az általuk készített egyedi elemek alkalmasak a mindennapi használatra, és esztétikusan illeszkednek a motorokhoz.
Lehet-e jobb mesterembert találni a klasszikus Yamaha XJR 1300 átalakítására? – tette
fel a kérdést a Yamaha. Már érdeklődéssel figyeltük más motorjait a gyártócégnek, mint például a Hyper Modified VMAX és a Yamaha TMAX átalakításokat. Amikor közölték
velünk telefonon, hogy az XJR1300-at kell újra gondolnunk, nagyon izgatottak lettünk, olyan volt ez, mint egy elismerő vállveregetés a cégünk számára. – mondta Per Nielsen, a Wrenchmonkees vezetője.
Mi általában régebbi motorkerékpárok átalakításával foglalkozunk, mint a Yamaha SR500 és XS650. Ez nagy élmény volt számunkra, hogy vadonatúj motorkerékpárt kellett átszabni, és a megrendelő személye tovább növelte bennünk a nyomást, hogy meg kell feleljünk az elvárásoknak. A sok érzékelő, egyéb elektronikus eszközök a modern motorokon, amelyek például a kipufogórendszerhez kapcsolódnak sok trükkös megoldást kívántak meg. Régebbi modelleken nagyobb szabadságot élvezhetünk a design terén, mert különösen a motor, a váz és a kerekek egyszerűbbek. Sok része a modern gépeknek el vannak rejtve, ha szeretné eltávolítani az ember a fedelet, kénytelen költöztetni a mögöttes hardvert és kábeleket másik helyre. Ez elég bonyolult. A módosított XJR-rel meg akartuk m
Az új festés és egy új ülés egyszerű dolog, de szerettünk volna létrehozni valami újat az XJR rajongóknak. A kezdeti tervezési időszakban úgy döntöttünk, hogy az igazi jellegét a gépnek fenn kell tartani annak érdekében, hogy mindenki ismerje fel az XJR-t első pillantásra. Ezért a tank, a motor és az összes kulcsfontosságú terület, a váz változatlan maradt. Ezek után megnéztük mit változtathatunk meg rajta. Az elejével kezdtük az YZF-R1-villa és a Supersport motorkerékpárokra jellemző megjelenés nem illett a képbe, ezért a kerekeket lecseréltük.
A 19 colos első, és 18 colos hátsó küllős kerekekkel tudtuk megvalósítani a régies építési iskola stílusát. Módosítottunk a hátsó felfüggesztésen, hogy növeljük ahasmagasságot. Végül a kormányt lecseréltük két félre, hogy a tipikus Café Racer üléshelyzetet létre hozzuk. A kipufogórendszer rozsdamentes acélból készült kézzel, és a két hangtompító a megafonra dobokra emlékeztet, amelyek régebbi XJR modellekre kerültek, de stílusuk a modern MotoGP verseny motorokra jellemző.
Annak érdekében, hogy az XJR tipikus Café Racer stílusát élvezhessük az úton, építettünk egy vadonatúj ülést és azt felszereltük a meglévő segédvázra. Eltávolítottuk az akkumulátor tartót, és a vezetékeket áthelyeztük. De akkor hová helyezzük az akkumulátort? Mivel az XJR dupla rugóstaggal szerelt, megtaláltuk a lengőkarnál, a motor mögött azt a helyet, ami egy kis lítium akkunak elég. Mivel az általunk épített motorok stílusában nincsenek fényes felületek, úgy döntöttünk, hogy egy tompa, sötét olíva zöld szín lesz a legalkalmasabb, csekély fémes hatással.
Ezután jött az ötlet, hogy valami különlegeset kapjon a váz is. Mivel a motor, a váz és a lengőkar eredetileg feketére festett, a váz se lógjon ki optikailag. A vázat homokfúvással megszabadítottuk a festéktől, majd egy speciális kezeléssel elértük azt a fantasztikus hatást, amivel az acél úgy néz ki, mintha éppen most jött volna ki a kemencéből.
Nagyon elégedettek vagyunk az átalakítással, egy izom motor, retro kinézettel, ahol az XJR mechanikája dominál. A léghűtéses motor áll a középpontban, de egy új, modern stílus jelenik meg, az olyan alkatrészeken keresztül, mint például a felfordított első villa és a radiális féknyergek. Remélhetőleg az XJR tulajdonosok elég inspirációt kapnak a motorunktól. Gondolkodunk, hogy hogyan tudnánk kiteket készíteni az XJR1300 piacra, egyszerűsítve az átalakítást. A változtatásnak a lehető legegyszerűbbnek kell lennie, a készletben olyan alkatrészek lesznek, amelyek nem igényelnek semmilyen vágási műveletet az eredeti vázon és lengőkaron.
Ehelyett a szabványos alkatrészek cseréjével drámaian változtatható legyen a megjelenés, és a módosításokat bárki könnyen elvégezhesse a saját garázsában. A Wrenchmonkees elérhető a következő honlapon: www.wrenchmonkees.com
Szöveg: Buny
Kép: Yamaha