Aki nem ismeri jól hazánk fő közlekedési útjait, annak érdemes lesz a téli holt szezonban
böngészni a térképet, hogy a nyári túrák tervezése során milyen útvonalakon érdemes a kívánt célt elérni. A felkészültebbek egy egyszerű szoftver frissítéssel megoldhatják a fizetős utak elkerülését, de aki nem rendelkezik ilyen modern eszközzel, vagy eleve elveti használatát, annak érdemes utána nézni, ha nem akar fizetni pótdíjat az út használatért.
Esetleg a hétvégi túrák alkalmával érdemes lesz egy hetes matricát vásárolni a későbbi
fizetések elkerülése érdekében.
Az újdonság a megyei matrica, ára 2015. évben 5.000,- Ft amely a megyehatár legutolsó csomópontjáig használható, amennyiben túl kell haladni ezen a csomóponton, akkor meg kell váltani a másik megyei matricát is, vagy kerülőutat kell választani. Ezt jó ha figyelembe veszi mindenki! A megyei matrica érdekességei közé tartozik, hogy aki a ferihegyi reptérre – hivatalosan Liszt Ferenc Repülőtérre – szeretne eljutni annak rendelkeznie kell Pest megyei matricával, mivel az egyetlen oda vezető út fizetős lett. A Budapestről Balatonra utazóknak sincs nagy szerencséje, ugyanis az M7-esen Veszprém megyei matricával is rendelkezni kell a Balatonvilágosnál lévő rövid megyei szakasz miatt, mellé jön a Pest megyei, Fejér megyei és a Somogy megyei. Persze mindez csak akkor igaz, ha ezen a szakaszon jár valaki folyamatosan a déli partra. Van azért olyan ország rész, Nógrád, Jász-Nagykun-Szolnok és Békés megye, ahol nem jelöltek ki díjköteles útszakaszokat, talán az ott élőknek még inkább kell majd figyelniük ezekre a változásokra. Az új matrica rendszer valószínűleg sokak számára fogja kiváltani az éves 44.000.-Ft.-os költségű teljes értékű autópálya matrica megvásárlását, ezért az elkövetkező években a megyei matricák ára várhatóan drágulni fog. A további fizetős megyei szakaszok kiírása iránt érdeklődők keressék fel az Autópálya üzemeltető honlapját.
Az jól látható, hogy aki Pest megyéből a fővárosba jár dolgozni, – és eddig a gyorsforgalmi
utakat használta – választás elé kerül, kifizeti az éves díjat, vagy alternatív útvonalat választ. Ez utóbbi esetben a mellékutakra terelődő forgalom mértékének növekedésével
lehet számolni, ami hosszabb menetidőt és többlet fogyasztást is jelenthet. Nem beszélve az amúgy sem tökéletes burkolat további romlásáról, ami rövid időn belül tovább emeli a menetidőt. Az eddigi elkerülő szakaszok fizetőssé tétele révén a lakott területek forgalma fog nőni. A HU-GO bevezetésével egy időben, a kamion forgalom egy része is átvándorolt az országos fő közlekedési utakra az autópályákról, valószínűleg ez fog bekövetkezni az ingázók forgalmában is. Biztos lesznek, akik örülni fognak ennek a forgalom növekedésnek, ha már a kamionokat sikerült kitessékelni a városokból. Megrögzött autó imádóknak, illetve azoknak, akik feladatukat nem tudják megoldani két kerekűvel, azoknak a továbbiak valószínűleg abszolút érdektelenek.
Nézzük meg motoros szemszögből milyen hatásai lehetnek ennek az intézkedésnek. Azt mindjárt az elején érdemes leszögezni, hogy a személygépkocsikkal azonos díjtétel nem nevezhető motoros barátnak semmiképp. Ha közlekedni kell és ezt lehet olcsóbban, gyorsabban is tenni, és ennek remek eszköze egy motorkerékpár, akkor válasszuk ezt a lehetőséget. Régóta próbálják sulykolni a motorgyártók, hogy létezik a mobilitásnak egy formája, ami pont az ilyen feladatokat hivatott megoldani, ez pedig a robogó. Most sokan felhördülhetnek, hogy az nem motor, meg hasonlók, de ajánlom számoljunk ezzel az
alternatívával, aki akarja a lenti példába helyettesítse be saját motorjának fogyasztási adatait, majd az alapján mérlegeljen. Kiindulva abból, hogy egy gépkocsira és egy motorra azonos díjat kell fizetni, nem valószínű, hogy két járműre ezt mindenki be fogja vállalni. Vegyünk egy arany középutat, és feltételezzük, hogy a gépkocsira megvesszük az éves megyei díjat, a motorra nem. A melegedő időjárásnak köszönhetően, éves szinten legalább hat hónapot lehet már a motor nyergében tölteni, ha „fázósabbak” vagyunk, de nagyon
fázósok miatt számoljunk öt hónapot. A kérdés tehát az, érdemes-e motorozni, ha ingázunk?
Az átlagot különböző gépkocsikkal szerzett tapasztalataim alapján vettem alapul, a motorok fogyasztása a tesztelt robogók alapján került meghatározásra. Ezektől lehet
eltérés, azt mindenki saját maga ki tudja számolni az adott értékek behelyettesítésével. A legnagyobb tétel maga az üzemanyag, ez szerepel a táblázatban, a gépkocsi és a motor
karbantartásával kapcsolatos költségeket nem szerepeltetem, vegyük egálnak, annak ellenére, hogy tudjuk a motor fenntartása olcsóbb. Viszont nem mehetünk el szó nélkül a jelentkező kötelező biztosítási díj és teljesítményadó mellett, amit 2005-ös évjáratú motorokra kalkuláltam, 36 éves, nős, Pest megyei lakossal, aki A0-ba tartozik, és rendelkezik A2-re érvényes vezetői engedéllyel. Az üzemanyagok átlag árak, a
holtankoljak.hu adataira alapozva.
Ahhoz, hogy ezt az összeget megtakarítsuk, rendelkeznünk kell a példában szereplő
robogókkal. Ha nincs ilyenünk, akkor vennünk kell. Ebben az esetben a robogóba fektetett tőke megtérülését kell szem előtt tartanunk, nézzük mennyi idő alatt jön vissza a pénzünk, ha nem változnak a paraméterek? A használtautó.hu oldalon futó hirdetések nem túl biztatóak. A 2005 utáni, legfeljebb 20.000 km-t futott masinákból nincs túl sok. A kínai márkákat lehet kapni 200.000,- Ft-ért, az olaszokért legalább 370.000 Ft-ot kell lerakni, a japán modellek 400.000 Ft-tól indulnak, igaz ezek már csak néhány évesek, és az újakért már 800.000.- és 1.000.000,- Ft fölötti összegeket is elkérnek. Tehát a példánál maradva
a közép árszintet megcélozva 400.000,- Ft-os beruházás megtérülése a dízel autó melletti üzemeltetéssel 4 év, a benzines gépkocsi mellett 5-5,5 év. Ha figyelembe veszem a jelenlegi bank által betétekre fizetett kamatokat (2,45 %/év, feltételek nélkül, a legjobb ajánlat alapján a bankracio.hu oldal adatai alapján), akkor a személyi jövedelemadó levonása után 7840.- Ft marad, ami fedezi a megyei matrica árát, és még marad is egy kicsi. Aki hosszú távú motorozásban gondolkodik, érdemes befektetnie, mert többet
hoz a robogó a konyhára, mint a betét…… szerintem.
Szöveg: Buny
Kép: Motour.hu
A cikk több, mint egy éve került frissítésre, az adatokban az eltelt idő miatt lehetnek változások.