BMW R nineT Scrambler

Akcióhősök motoroztak vele a filmvásznon és hobbiversenyzők sokasága vágott nyergében a hegyi- és utcai versenyeknek – ez a scrambler. Durva, terepes mintázatú gumiabroncsokkal, magasan vezetett kipufogóval, hosszabb rugóutakkal és kényelmes üléspozícióval szolgált motorosainak a scrambler az ötvenes és hetvenes évek között. A kanyargós országutakon nyújtott élvezetes motorozás mellett némi terepes képességekkel ötvözve kínált széles körű használhatóságot.

A scrambler nyergében a motoros gépéhez hasonlóan a megszokott hagyományokon és a bevett konvenciókon jócskán túl élvezhette a különleges élményt.

S tehette ezt csaknem mindenütt, a kanyargós országutaktól a sóderes hegyi szerpentineken át, egészen – már ahol megengedték – a homokos strandokig. A scrambler hagyományok a BMW Motorrad történetében is mélyen gyökereznek. A BMW R 68 még 1951-ben jellegzetesen megemelt, kettő az egyben kipufogóval szerelt változatában érkezett a Frankfurti Motorszalonra (IFMA), pontosan úgy, ahogyan a BMW Motorrad versenyzőlegendája, Georg
„Schorsch” Meier különböző futamokon rajthoz állt vele. Míg az R 68
alapkivitelében hagyományos, alul vezetett kipufogórendszerrel készült, a megemelt változat már akkor is szerepelt a BMW Motorrad tartozék kínálatában. A háború utáni veterán BMW motorkerékpárok e különösen értékes képviselőjét még napjainkban is szívesen szerelik fel tulajdonosaik a különleges, scrambler-stílusú kipufogóval. A BMW Motorrad most új BMW R nineT Scrambler modelljével olyan motorkerékpárt mutat be, amely egészen kivételes módon idézi fel a legendás
scrambler korszakot. A motorkerékpárok e speciális fajtájának minden jellemzőjével és egészen egyedi szellemiséggel kínálja újdonságát mindazon motorosok számára, akik a puritán, a legszükségesebbre korlátozott és nonkonform stílus hívei – mégpedig a BMW technikájával és minőségében. Az R nineT roadster modellel közösen a BMW R nineT Scrambler a BMW Motorrad új Heritage élményvilágának alapítója. A BMW Scrambler hajtásáról a klasszikus, léghűtéses és erőteljes boxermotor gondoskodik, amely immár több mint kilenc évtizede a semmi mással össze nem téveszthető formák, a tekintélyes forgatónyomaték és az egyedülálló hang megtestesítője. Az R nineT Scrambler erőforrásaként 1170 köbcentiméter hengerűrtartalommal 7750-es percenkénti fordulatszámnál 81 kW (110 LE) teljesítménnyel és 6000-es fordulaton 116 newtonméter maximális forgatónyomatékkal tér vissza a lég-/olajhűtésű boxer. Szabályzásának új fejlesztésű jellegmezői és aktívszén-szűrővel ellátott üzemanyagrendszere révén az Euro 4 kipufogógáz szabvány előírásait is teljesíti. Hasonlóképpen, mint az R nineT esetében, a BMW Motorrad új scrambler modelljével is rajongók sokaságának igényeit kívánja kielégíteni, akik kreatív módon, személyes ízlésüknek megfelelően szeretnék kialakítani motorkerékpárjukat. A lehetséges módosítások skálája itt a BMW Motorrad eredeti tartozékoktól egészen a professzionális jármű átépítő és tuningcégek egyéni igények szerint készített komponenseiig terjed, amelyekkel már teljesen egyedi darabok születhetnek. A klasszikus scrambler magasan vezetett kipufogórendszerében egymás felett elrendezve hordja két hátsó hangtompítóját, amelyek a vázhoz különösen közel húzva a motorkerékpár eleve karcsú megjelenését erősítik. Mélyen zengő és telt boxer hangot produkálva a kipufogó az új ECE R41-04 zajvédelmi előírásoknak is megfelel. A kipufogógázok még hatékonyabb tisztításáról megnövelt katalizátor gondoskodik. A széles körű egyéni kialakítási lehetőségek fontos eleme – az R nineT roadsterhez hasonlóan – a váz koncepciója. A saját fejlesztésű acél csőváz a boxermotort is teherviselő elemként integrálja, s a kormányagyat is tartalmazó első, illetve a lengőkar-csapágyházat is magában foglaló hátsó vázelemből áll. A levehető utasoldali vázrész révén az R nineT Scrambler igény szerint alakítható két-, illetve – különösen stílusos megjelenéssel – egyszemélyessé.

Aktív és mozgékony karakterének megfelelően az R nineT Scrambler futómű geometriáját mindenekelőtt a kedvező irányíthatósági tulajdonságok, a semleges kanyarbeli viselkedés, s ezzel a kanyargós országutakon kínált élvezetes motorozás jegyében alakították ki a tervezők. Az autentikus scrambler külsőnek megfelelően gumiharmonikákkal védett, 125 milliméter rugóúton mozgó teleszkópvilla látja el az első kerékfelfüggesztés feladatát. A hátsó kerék vezetéséről a többi boxermotoros modellhez hasonlóan szimpla Paralever lengőkar gondoskodik. A rugózás és a csillapítás itt központi rugóstaggal
történik, amelynek maximális rugóútja 140 milliméter.

A BMW új scrambler modellje könnyűfém-öntvény keréktárcsákkal készül, ugyancsak a motorkerékpárok e fajtájára jellemző módon elöl 19” peremátmérővel és 120/70-19 jelzésű gumiabronccsal, míg hátul 17 colos méretben és 170/60-17 jelzésű gumiabronccsal. A már alapkivitelben blokkolásgátlóval (ABS) készülő fékrendszer fém fékcsövekkel, valamint elöl négydugattyús féknyergekkel és 320 milliméter átmérőjű féktárcsákkal, míg hátul kétdugattyús úszónyereggel és 265 milliméteres tárcsával felel meg az R nineT Scrambler dinamikus menettulajdonságai támasztotta intenzív lassulási igényeknek. A scrambler egyik alapvető jellemzője az egyenes és pihentető üléspozíció. A BMW Motorrad mérnökei ezért újonnan alakították ki az ergonómiai szempontból meghatározó kormány-ülésfelület- lábtartó háromszöget.

Az R nineT modelléhez viszonyítva megemelt kormány, az ülés némileg alacsonyabb párnázata valamint a motoros mélyebbre és hátrébb szerelt lábtartói kimondottan pihentető testtartást tesznek lehetővé. Legyen szó a szériakivitel könnyűfémöntvény keréktárcsáiról vagy az extra felszerelésként rendelhető keresztküllős kerékpántokról, az új RnineT Scrambler fellépése mindenkor stílusos. Fontos formatervezési célkitűzésként fogalmazták meg a mérnökök, hogy e puritán megjelenés érdekében a burkolatelemek szintén hangsúlyosan visszafogott stílust képviseljenek. Ennek szellemében a BMW Motorrad új scrambler modelljét minden irányból rátekintve a motorkerékpár építés klasszikus és modern stílusjegyeinek sajátos ötvözete jellemzi.

A kör alakú fényszóró a szabadság, illetve az egyéni és lezser stílus kifejezője, az analóg sebességmérő pedig egyszerűségében szintén a BMW scrambler kifejlesztésekor alapelvnek számító klasszikus elveket követi. A 17 literes acéllemez üzemanyagtartály vonzza a tekintetet, akárcsak a jobb oldalon, a légbeszívó nyílás feletti, igényes alumíniumlemezből készült burkolati elem, amely gravírozott „R nineT” feliratot hordoz. Az igényes kidolgozás a BMW Motorrad új Heritage élményvilága legfrissebb tagjának részletmegoldásain is jól érzékelhető. Kiváló példái ennek az üveggyöngy-szórással tisztított, majd natúr árnyalatra eloxált felületű, kifejezetten nemes hatású kovácsolt alumínium elemek vagy éppen a kónuszos kiképzésű – azaz a végein nagyobb falvastagságú – alumínium csőkormány ugyancsak alumínium tartókonzoljai, amelyeket gravírozott „BMW Motorrad” felirat díszít.

Nem különben színvonalas megmunkálás és anyagválasztás jellemzi a barna tónusú, patinás hatású bőrrel és kiemelt varrásokkal kárpitozott, karcsún keskenyedő kétszemélyes ülést is. Az új BMW R nineT Scrambler matt Monolith metál színben kapható. Klasszikus és puritán karakterét olyan komponensei fekete bevonata emeli ki, mint a váz, a lengőkar, az első villa hüvelyei és a motorburkolat.

Szöveg és kép: BMW Magyarország

Nem lehet hozzászólni a hírhez!

Powered by WordPress | Compare the Best Free WordPress Themes Online. | Thanks to WordPress 4 Themes, Home Based Companies and Free Premium WordPress Themes